Gå til innhold

Hvilke partier ønsker mer frihet? (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

Det nærmer seg valget og selv om mange politikere ikke ser ut til å vie det en tanke er en av de viktigste sakene på menyen faktisk individers frihet. Jeg tenkte derfor det kunne være interessant å lage en liste over hvilke brudd på individers frihet vi har i dag og hvilke partier som ønsker å fjerne bruddene.

 

Kom gjerne med nye brudd eller partier å legge på listen og ta med kilde dersom det er mulig.

 

Påbud/Forbud:...........................Partier som ønsker å fjerne:
- Verneplikten..................................DLF
- Sivilforsvaret................................DLF
- Skatt og avgifter.............................DLF(95-100%)
- Gambling......................................DLF
- Aktiv dødshjelp...............................DLF, FRP
- Kjøp av våpen.................................DLF
- Kjøp/salg av sex..............................DLF, FRP
- Alkohol/vin...................................DLF, FRP
- Private skoler................................DLF, FRP
- Åpningstider på utesteder.....................DLF
- Hasj..........................................DLF
- Narkotika.....................................DLF
- Kvotering.....................................DLF, FRP
- NOK som tvunget valuta........................DLF
- Boplikt.......................................DLF
- Røykeloven....................................DLF
- Sikkerhetsbelte...............................DLF
- Offentliggjøring av formue, inntekt, skatt....DLF
- Restriksjoner på innvandring..................DLF
- Bestemme over egen eiendom....................DLF
- Pensjonssparing...............................DLF
- Nrk lisens....................................DLF, FRP, Høyre, KrF

 

Kilder/lover:

NOK som tvunget valuta

Endret av Warz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mte på den listen er jo så latterlig at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne...

 

Verneplikt: Så vi skal ikke ha et forsvar i Norge da? Selv om det blir færre som går i militæret, blir de som går inn mer spesialiserte.

 

Skatt: Skal vi bare glemme alt som heter ansvar overfor andre mennesker?(går DLF inn for å fjerne all skatt, ikke bare senke?)

 

Gambling: La oss la alle spille bort gård å grunn ukritisk...

 

Kjøp av Våpen: Vil vi ha amerikanske tilstander på dette området?

 

Kjøp\salg av sex: Menneskesmugling\handling...

 

hasj: Påvist veldig farlig, mtp på kols, hallusinasjoner osv.

 

Narkotika: trenger jeg kommentere?

 

NOK som tvungen valuta: ...

 

Sikkertsbelte: Kom igjen, skjerpings...

 

Har ikke satt meg ordentlig inn i de som ikke er kommentert(med visse unntak). Mer useriøst parti enn DLF skal du jammen lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Mte på den listen er jo så latterlig at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne...

 

Verneplikt: Så vi skal ikke ha et forsvar i Norge da? Selv om det blir færre som går i militæret, blir de som går inn mer spesialiserte.

Det finnes alternativ til verneplikt. Verneplikt er tvang, og Norge trenger ikke verneplikten.

 

Skatt: Skal vi bare glemme alt som heter ansvar overfor andre mennesker?(går DLF inn for å fjerne all skatt, ikke bare senke?)

Uten skatt har man jo ikke råd til å opprettholde politi, sykehus osv...

 

Gambling: La oss la alle spille bort gård å grunn ukritisk...

Hvorfor skal flertallet straffes for hva et fåtall gjør?

 

Kjøp\salg av sex: Menneskesmugling\handling...

Ikke nødvendighvis, man kan kontrollere et lovlig marked, men ikke et ulovlig et.

 

hasj: Påvist veldig farlig, mtp på kols, hallusinasjoner osv.

Det er rett og slett løgn! Men regner med du kan dokumentere det.

 

Narkotika: trenger jeg kommentere?

Ja!

 

 

Har ikke satt meg ordentlig inn i de som ikke er kommentert(med visse unntak). Mer useriøst parti enn DLF skal du jammen lete lenge etter.

Det er bare et fåtall av punktene du i det hele tatt har satt deg inn i.

Lenke til kommentar
Mte på den listen er jo så latterlig at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne...

 

Verneplikt: Så vi skal ikke ha et forsvar i Norge da? Selv om det blir færre som går i militæret, blir de som går inn mer spesialiserte.

Vervet forsvar har fungert fint i mange andre land, hvorfor skulle det være annerledes her? Ellers er det mulig å ha en blanding med yrkeshær.
Skatt: Skal vi bare glemme alt som heter ansvar overfor andre mennesker?(går DLF inn for å fjerne all skatt, ikke bare senke?)
DLF kommer til å senke skatten helt til den er vekk og erstattet med frivillige bidrag. Hvorfor kan du bare hjelpe andre mennesker når du har en pistol i hånden? Selv har jeg mer sansen for veledighet en å true andre til å gi.

 

Gambling: La oss la alle spille bort gård å grunn ukritisk...
Selv koser jeg meg gjerne en kveld med litt poker. Gambling skal altså være ulovlig fordi noen blir avhengig, jeg straffes altså kollektivt. Denne kan vi dra ganske langt, skal vi forby PC-spill fordi noen burer seg inn og spiller bort hele sitt sosiale liv? Skal vi forby alkohol fordi noen drikker for mye? Skal vi forby sjokolade fordi noen blir feite?
Kjøp av Våpen: Vil vi ha amerikanske tilstander på dette området?
Våpen til selvforsvar, jakt, men ikke krigsvåpen.
Kjøp\salg av sex: Menneskesmugling\handling...
Igjen, hvem er det vi skal straffe? De kriminelle eller de uskyldige?

 

hasj: Påvist veldig farlig, mtp på kols, hallusinasjoner osv.
...So?

 

Morsomt at det med en gang begynner å komme angrip på DLF, partiet blir kanskje ikke nok barnevakt for dere? Dere kan gjerne fortsette deres egen barnehage selv om DLF styrer vettu. Men skal vi holde oss til topic? Jeg spør om ting som er i brudd med individeres frihet og ikke bortforklaringer som liksom skal tilfredsstille alle bruddene.

Endret av Warz
Lenke til kommentar

Hvis du tror at et land kan fungere kun på veldedighet, tror jeg nok du får en ganske stor overaskelse ja. Og i USA er det også våpen til selvforsvar og det er disse våpnene som blir brukt i skoleskytinger etc.

 

En stat har et ansvar overfor sine innbyggere. Den skal sikre dem velferd. DLF sin politikk sikrer ingenting. Godt de aldri kommer til å komme i noe som ligner en maktposisjon.

Lenke til kommentar

Gjerne mer uavhengige kilder, selvom det meste som stod der ikke var så altfor ille mtp. at det er staten.

Det jeg derimot reagerer på er at de legger frem ting som fakta når det er langt fra beviste ting men rene spekulasjoner. Det skrives bla. at Cannabis "kan ha kreftfremkallende virkning" når det stikk motsatte er bevist. Påvirkningene på hjernen er også overdrevet og skrevet på feil måte. Ja jeg kjenner folk som har blitt påvirket slik det skrives der, men de tilhører mindretallet :)

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Hvis du tror at et land kan fungere kun på veldedighet, tror jeg nok du får en ganske stor overaskelse ja. Og i USA er det også våpen til selvforsvar og det er disse våpnene som blir brukt i skoleskytinger etc.

 

En stat har et ansvar overfor sine innbyggere. Den skal sikre dem velferd. DLF sin politikk sikrer ingenting. Godt de aldri kommer til å komme i noe som ligner en maktposisjon.

Dersom det ikke er mulig må det selvfølgelig være en liten skatt til å betale for politi, rettsvesen og forsvar, men det vil likevel senke skattenivået med rundt 95%, kanskje mer. DLF sin stat sikrer at ingen blir undertrykt, likhet for loven og at kriminelle blir straffet. Alle disse tre punktene svikter dagens system på selv om det er veldig viktige punkter. Når det gjelder velferd er det ingen ting i veien for å opprettholde den, men frivillig. Selv hadde jeg blitt med i et sosialt sikkerhetsnett, men dette er bare en liten del av kostnadene i dag. I dag bruker vi mye penger og ressurser på unødvendig spaning av prostituerte osv.

 

På sikt vil forhåpentligvis DLF klare og avskaffe dagens demokrati og erstatte det med rettsstaten, da vil det ikke lenger være mulig å bruke uskyldige, fredelige mennesker som offere i de avskylige sosialistiske ritualene deres.

 

Stoppe innvandring og sende utlendinger ut av landet slik at vi ikke mister friheten ved å bli i mindretall i eget land/islamistisk revolusjon og ved å slutte å subsidiere undertrykkende regimer og religioner i Norge ------Norgespatriotene og Nordisk Forsvar (og deler av FRP)
Jeg er enig i at å subsidiere går utover frihet da det er å stjele penger fra noen og gi til andre, men innvandring skal jeg legge opp som et forbud da dette ikke går utover noen. Det går ikke utover deg at noen flytter til Norge, kjøper seg tomt og hus. Dette er en frivillig handel.
Lenke til kommentar
Stoppe innvandring og sende utlendinger ut av landet slik at vi ikke mister friheten ved å bli i mindretall i eget land/islamistisk revolusjon og ved å slutte å subsidiere undertrykkende regimer og religioner i Norge ------Norgespatriotene og Nordisk Forsvar (og deler av FRP)

Å stansa innvandring reduserer fridommen til innvandrarar. Men dei fortener kanskje ikkje sin fridom like mykje som nordmenn, meiner du?

Lenke til kommentar
Har du en kilde på at det ikke er farlig i det hele tatt?

 

http://www.helsenett.no/index.php?option=c...2&Itemid=52

 

Litt om at hask kan føre til hjerneskader.

 

Å tro at Hasj er helt ufarlig er like naivt som å tro at Snus og røyk er det.

 

Forskerne presiserer at resultatene er foreløpige, antall forskningsobjekter var få og at flere av de 14 tidligere misbrukerne hadde i tillegg vært alkoholmisbrukere.

 

Det er også mulig at det synlige avviket i hjernen til de 14 tidligere misbrukerne på forhånd hadde gjort dem mer disponert for stoffavhengighet, fremfor å være en følge av den.

Her er også alkoholmissbruk inne i bildet.

 

Det er heller ingen som påstår at hasj er ufarlig, men du kommer og sier det er veldig farlig, og det skal du få lov til å dokumentere.

 

Det du kommer med nå viser skader på ungdommer. Uansett hvilket rusmiddel du bruker når du er så ung, så har det flere negative sider enn det vil ha hvis du er f.eks 10 år eldre.

Dette gjelder alkohol, kaffe, sigaretter hasj osv...

 

Cannabis er et av de minst skadelige rusmidlene man har.

Gudene vet hvor mange som dør årlig av overdose på alkohol, mens det er 0 som dør som følge av overdose på cannabis.

 

Anbefaller deg å ta deg en tur inn på diverse andre cannabis tråder her på forumet, der er det fullspekket med dokumentasjon som sier at cannabis ikke er "veldig farlig" som du mener det er.

 

I følge deg hadde vel hele Nederland vert narkiser og alle hadde hvert hjernedøde?

De har den mest vellykkede narkotikapolitikken! Med minst problemer knyttet til det også.

Endret av V-by
Lenke til kommentar
Det regnes ikke som frihet fordi pengene må stjeles fra andre. Din frihet skal ikke gå på bekostning av andres.

 

Likevel går alle former for privat eierskap over land og eiendeler på bekostning av andre menneskers frihet til det samme.

 

Det finnes positive og negative friheter. Der de negative definerer det man har lov til. De positive definerer det man har kapasiteter og reelle muligheter til. DLF vil tillate alle de negative frihetene, vel, med unntak av demokratiet. Som har blitt tydeliggjort her, da enkelte DLF-debattanter har gjort det klart at de vil løse et slikt "maktmisbruk" som innføring av offentlig velferd er med våpen og fengsel. So much for freedom huh?

 

Og de snakker veldig mye om "individets" frihet. Men vil låse alle individer i en situasjon der deres frihet er definert av familiens kapasiteter og situasjonen som andre individer har skapt i samfunnet. Så i realiteten har ikke individet noe frihet.

Lenke til kommentar
Stoppe innvandring og sende utlendinger ut av landet slik at vi ikke mister friheten ved å bli i mindretall i eget land/islamistisk revolusjon og ved å slutte å subsidiere undertrykkende regimer og religioner i Norge ------Norgespatriotene og Nordisk Forsvar (og deler av FRP)
Jeg er enig i at å subsidiere går utover frihet da det er å stjele penger fra noen og gi til andre, men innvandring skal jeg legge opp som et forbud da dette ikke går utover noen. Det går ikke utover deg at noen flytter til Norge, kjøper seg tomt og hus. Dette er en frivillig handel.

 

Jeg vil si det går ut over hele norges befolkning kollektivt, og spesielt lokalmiljøet at andre slår seg ned og utnytter naturressurser eller jobber, da det vil gi dem en måte å brødfø seg selv på og dermed overleve og føre genene sine videre.

 

Stoppe innvandring og sende utlendinger ut av landet slik at vi ikke mister friheten ved å bli i mindretall i eget land/islamistisk revolusjon og ved å slutte å subsidiere undertrykkende regimer og religioner i Norge ------Norgespatriotene og Nordisk Forsvar (og deler av FRP)

Å stansa innvandring reduserer fridommen til innvandrarar. Men dei fortener kanskje ikkje sin fridom like mykje som nordmenn, meiner du?

 

Utlendinger i utlandet har ikke stemmerett i norge og norge er ikke forpliktet til å bry seg om dem eller friheten deres. Uansett er det svært inneffektiv å ha innvandring. Man burde heller sende penger og kunnskap (folk) ut av landet for å bygge opp U-landa som har billig arbeidskraft og dårlig drift av naturressurser. Men egentlig hvis man tenkte på genene sine istedet for lommeboka, burde man kreve at de får barn med en får å få noen som helst bistand, innvesteringer eller innvandring. Og dermed er det spesielt utenlandske menn som er en trussel for ens eget genetisk materiale, og norske menn som man burde sende ut av landet for å få barn med utlendinger. Resten burde danne harem.

Lenke til kommentar
Likevel går alle former for privat eierskap over land og eiendeler på bekostning av andre menneskers frihet til det samme.
Feil, du har like muligheter som alle andre å sikre deg en eiendom før den blir tatt. Etter det må du værsegod betale for deg og ikke tro det bare er å ta alt du vil ha.
Det finnes positive og negative friheter. Der de negative definerer det man har lov til. De positive definerer det man har kapasiteter og reelle muligheter til. DLF vil tillate alle de negative frihetene, vel, med unntak av demokratiet. Som har blitt tydeliggjort her, da enkelte DLF-debattanter har gjort det klart at de vil løse et slikt "maktmisbruk" som innføring av offentlig velferd er med våpen og fengsel. So much for freedom huh?
Nå blander du kortene, dersom du skal ha en velferdsstaten må du stjele penger fra noen. Dette kan gjøres frivillig istedet.
Og de snakker veldig mye om "individets" frihet. Men vil låse alle individer i en situasjon der deres frihet er definert av familiens kapasiteter og situasjonen som andre individer har skapt i samfunnet. Så i realiteten har ikke individet noe frihet.
Nå må du enten utrede, eller innse at du er på jordet.
Jeg vil si det går ut over hele norges befolkning kollektivt, og spesielt lokalmiljøet at andre slår seg ned og utnytter naturressurser eller jobber, da det vil gi dem en måte å brødfø seg selv på og dermed overleve og føre genene sine videre.
Konkurranse kan virke skremmende, men å nekte konkurranse er og nekte frihet. Frivillige handler skaper konkurranse. Dersom du ønsker å forby innvandring nekter du dem å utføre en frivillig handel og dermed er deres frihet svekket. Din frihet skal ikke gå på bekostning av andres, ergo, det bør være 0 innvandingsrestriksjoner (forutsatt at velferdsstaten ligger i en igjenspikret kiste langt under jorden på bunnen av havet).
Lenke til kommentar
Jeg vil si det går ut over hele norges befolkning kollektivt, og spesielt lokalmiljøet at andre slår seg ned og utnytter naturressurser eller jobber, da det vil gi dem en måte å brødfø seg selv på og dermed overleve og føre genene sine videre.
Konkurranse kan virke skremmende, men å nekte konkurranse er og nekte frihet. Frivillige handler skaper konkurranse. Dersom du ønsker å forby innvandring nekter du dem å utføre en frivillig handel og dermed er deres frihet svekket. Din frihet skal ikke gå på bekostning av andres, ergo, det bør være 0 innvandingsrestriksjoner (forutsatt at velferdsstaten ligger i en igjenspikret kiste langt under jorden på bunnen av havet).

 

Jeg mener kongen burde bestemme (det), ikke folkevalgte. Jeg bare mener at det er dårlig for det norske folk og for kongen å slippe utenlanske menn inn i landet permanent. Han burde heller utvise norske menn. Men det ville nok ikke være noen sak om velferdsstaten var avvikla da det ville ha gjort det lite gunstig å komme til norge med mindre man har jobb eller en stor formue, og mange ville dratt ut av landet frivillig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...