Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

hvordan betale toll på noe som koster over 200kr?


Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

hvordan betaler man toll på noe som koster over 200kr? tenker på å bestille en 100mw laser fra dealextreme og vil ikke vente til at dollaren blir veldig lav. om jeg ikke betaler toll og de oppdager den? hva gjør de da? skjer det ofte at man blir tatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du tenker at dollaren skal bli lavere, er du nok en av få som gjør så ;) Dollaren er svinlav for tiden!

 

Husk at det å beregne fortolling ikke er noen 100% eksakt vitenskap. De som fortoller, her posten, benytter tollvesenets satser for valutakurser.

Disse sendes ut hver torsdag, og det kan derfor være marginale forskjeller en finner.

Her dreier det seg om ett såpass lite beløp av det ikke spiller noen særlig rolle om dollar`n er 6,1 eller 6,3..

 

Om det er laseren jeg tror du er ute etter, koster denne 35,65$

Fram til kommende torsdag, står omregningskursen fra tollvesenet i 6,23

 

Regnestykket blir da;

35,65*6,23=222,10 NOK i vareverdi. Da må det fortolles.

Fortolling; 222,10*25% Mva.

MVA utgjør her 55,50NOK

Postens sats for forenklet tollbehandling: 106.-

Med andre ord; du må ut med 161,50NOK til posten for å få hentet ut varen din til kroner 222,10

Surt, men sånn er det ;)

Lenke til kommentar

JO, du må betale mva for frakt også. ;)

Dealextreme har riktignok fri frakt, så der slipper du å tenke på det. Men handler du av noen som tar betalt for frakt så må du betalte mva for frakten og.

 

Sjekk tollvesenets importkalkulator.

 

 

Tror det dessverre er umulig å vri seg unna det forenklede fortollingsgebyret :thumbdown:

 

Edit: Det er mulig det går an å møte opp hos tollvesenet for å fortolle varene selv, etter at de har ankommet lager i Norge, men hvordan dette gjøres og hvor mye styr det er vet jeg ikke.

Endret av lockdog
Lenke til kommentar

Du kan fortolle varene dine selv via Tollvesenets elektroniske løsning. Da vil du såvidt jeg vet slippe gebyret.

 

Frakt er en hodepine for toll. Regelverket er slik at når du skal vurdere verdi mot beløpsgrensen på 200,- skal ikke frakt regnes med, men hvis varen først er verdt mer enn 200,- skal mva beregnes av vare og frakt.

 

Varer fra 200 kroner må fortolles

Varer som til sammen koster fra og med 200 kroner må fortolles. Toll og avgifter beregnes ut ifra summen av:

- varens verdi

- fraktkostnader for sending av varen

- eventuelle forsikringskostnader for sendingen

 

Sitat fra Tollvesenets side om import av varer ved kjøp via Internett.

Lenke til kommentar

du sparer desverre ikke noe på og fortolle selv via tollvesenet.

 

om du ikke fortoller og posten gjør det tar de.

Kr 103,- Forenkla tollhandsaming per oppdrag.

 

fortoller du selv så skal posten isteden ha akkurat samme i ekspedisjon.

Kr 103,- Ekspedisjon eigenfortolling og tollagerkostnad.

 

synest det er helt bak mål egentlig, at om du bruker tiden selv på fortollingen skal posten ha akkurat samme prisen.

fører jo bare til at ingen fortoller selv så gambler på at ikke alle pakkene stoppet.

 

de som sitter på tollavdelingen hos posten kan jo ikke reglene selv, sist jeg bestilte bøker fra amazon var sendingen tydelig merket med "books, educational" men den ble tollbehandlet, tok 30-40min før jeg fant en på tollavdelingen som faktisk visste at jeg ikke skulle betale moms på bøker så jeg fikk betalingen fjernet før hente pakken.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Det kommer litt an på om dealextreme skriver varens verdi på pakken.

 

Om de gjør det, vil den bli stoppet av posten, og hold på lager frem til du har betalt toll-kostnaden.

 

Om de ikke merker med varens verdi, eventuelt sender den som gave, vil den kunne gå igjennom uten å bli stoppet. Men om den blir stoppet vil du få et brev fra posten hvor de spør om fullmakt til å åpne pakken for å sjekke vareverdien. Gir du de denne fullmakten sjekker de for kvitteringer og andre ting i pakken som de kan anslå en verdi på. Det vil ikke komme noen ekstraavgift om de må gjøre denne jobben.

Om du nekter å gi de denne fullmakten vil de returnere varen til avsenderen.

Lenke til kommentar

om du ikke fortoller den selv får du den på postkontoret som normalt men må betale momsen for og få den utlevert akkurat som om det var sendt i postoppkrav.

 

dealextreme merker varen med det du betalte for ordren og navn på kategoriene kjøpt fra, de merker ikke noen sendinger som gave lenger da de fikk formye i retur.

 

jeg har bestilt 4pakker fra dealextreme selv som var over tollgrensen hvor jeg ikke fortollen noen av de selv, 3 av de måtte jeg betale momsen når jeg hentet mens siste sneik seg forbi :D

Lenke til kommentar

nei blir ikke merket med gave, men fjerner butikklogoen så du kan sende det direkte til noen uten at de ser hvilken butikk det er bra.

som når du vil sende det direkte til en person som gave.

 

er mest brukt til videresalg via ebay/qxl etc så du bestiller varen direkte til kjøperen uten at de ser hvilken butikk kjøpt fra.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...