Gå til innhold

Filmklubben, runde 6: The Proposition 15/11-29/11


Infenso

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det låter jo fantastisk at den ligner på Taxi Driver. Kjøpte den på Cyphs anbefaling for 3-4 uker siden. Dumpa ned i postkassa nå nylig, så den skal definitivt sees i denne sammenheng.

 

Olum: Det er to utgaver av den så vidt jeg vet. Criterionutgaven og den franske utgaven som kan kjøpes her. Har visst også engelske subs om jeg ikke har bomma helt. Stiv pris menneh. Ellers får man ty til andre kilder, uansett hvor kjipt det er å se på...

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Ligner på Taxi Driver? Lyder ikke bra, men jeg er med hvis jeg får tak i den.

Glem sammenligningen og se den. Filmen scorer 10/10 på stil, helt rått egentlig. Midt i filmen er det kanskje 15 min uten dialog, og brått skjer det noe (når man har kommet inn i rolig tempo.) Dette er en av de tinga som gjør filmen så bra.

Lenke til kommentar

Mulige spoilere:

Hadde visse forventninger knyttet til filmen, hvor Taxi Driver skulle være den store referansen til filmen. Jeg kan se likheten mellom Travis og Jef - ensomme menn i shabby leiligheter som begge jobber om natten, men her slutter vel i grunn likhetene. Den starter herlig hvor man kun observerer hva Jef gjør uten noen form for dialog i et kvarter. Dessverre tar den en vending jeg selv ikke likte, hvor filmen utvikles til å bli en småkjip krimthriller (hvor det klippes kontinuerlig mellom Jef og politiets jakt på han). Ifølge tittelen hadde jeg håpet på et intimt møte med en leiemorder i jobben hans eller et innblikk i topplokket. Dessverre fikk jeg ingen av delene. Tidvis fantastisk synthmusikk som skapte en herlig stemning i de scenene vi fant musikken, ellers var musikk og stemningen i byen merkverdig fraværende i forhold til hva andre har ment. Alain Delon er dog utrolig karismatisk og... kul(!) med hatten og trench coat'en sin. En god film, men langt ifra det hadde håpet den skulle være. 7/10

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Du virket mer skuffet i anmeldelsen enn karakteren sier, men det er kanskje fordi du bare nevner det negative og ikke det positive før mer mot slutten. Synd du ikke likte vendingen den tok. Politfolkene oppfører seg som i Fritz Langs M, og det er klart det ikke er helt realistisk, spesielt ikke sammenlignet med dagens politi.

 

Uansett bra det blir litt prat i tråden. Keep em coming.

Lenke til kommentar
Jeg baserer karakterene mine på terningkast. En 7'er for meg en sterk firer/svak femmer.

 

Hva synes du om scena når Alain Delon kom hjem etter ca. 15 min uten dialog, og vi møter fyren inni leiligheten hans? Da hoppa det opp et par karakterer for min del.

 

Ser ikke helt hvorfor filmen ble bedre av det, menneh. Jeg hoppa i det minste litt opp fra setet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...