Gå til innhold

Filmklubben, runde 6: The Proposition 15/11-29/11


Infenso

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Okey, siden ingen meldte seg så kan jo like godt jeg gjøre det. Selv om jeg ikke har bidratt så mye i det siste. Litt vanskelig å velge en film. Har skikkelig lyst til å velge "My Winnipeg", siden Guy Maddin har blitt altfor lite diskutert her på diskusjon. Men siden filmen er altfor vanskelig å få tak i Norge, eller altfor dyr, så velger jeg en annen som er lett og billig nok å få tak i Norge. En film som jeg ikke kan huske jeg har sett noen nevnt her, snakker da om

 

Ploy (2007)

 

ploy.jpg

 

Handling: Wit og hans kone Dang returnerer til Thailand for å delta i en begravelse, etter å ha bodd i USA i ti år. Hun er en falmet alkoholisert filmstjerne, han en apatisk restauranteier. Ekteskapet deres har for lengst gått ut på dato. Wit treffer nitten år gamle Ploy på en bar, og inviterer henne opp til hotellrommet for å hvile. Dangs ustabile psyke og hang til sjalusi gjør at Ploys ankomst i siste instans trigger en hendelse de gjerne skulle vært foruten.

 

Hvorfor akkurat denne?: Vel, for det første så er det en meget god film. Filmen har veldig god og avslappende stemning som gjør at man sitter trollbindet gjennom filmen. Om jeg ikke husker feil så hadde filmen veldig god musikk, nærmere sagt fortryllende. Samme regissør som "Last life in the universe", noe man kan merke fort. De er så og si like gode etter min mening. Er sjelden jeg ser at regissøren blir nevnt på diskusjon eller andre steder, og håper at flere kan oppleve filmene hans.

 

Platekompaniet.no, 59.50,-

CDON.com, 119,-

Endret av Mr.BadSmile
Lenke til kommentar

INNEHOLDER MULIGNS SMÅSPOILERE FOR DEN SENSITIVE

 

Er en liten stund siden jeg så denne, men kan jo nevne det jeg husker om den. Filmen har en (god) spesiell atmosfære og en spennende utvikling mellom karakterene. Det som starter som en relativt uskylidig gest, utvikler seg i en nervepirrende og spennende rettning..

 

Det som gjorde filmen for meg var spenningsoppbygningen og de velspilte og interessante karakterene.

 

7.5/10

 

noen som har noen meninger om slutten? husker jeg ble litt forvirret der..

 

 

Edit: kommer med en mer fyldig anmeldelse når flere har sett den.

Endret av Shoegazer
Lenke til kommentar

Kult valg av film, denne har jeg faktisk på DVD og har sett 1 gang før, men det passer jo godt med et gjensyn nå. Kan si med en gang at jeg ikke syntes den var like god som Last Life In The Universe, men sistnevnte er en av mine absolutte yndlingsfilmer, så det skal nok litt til å måle seg med den for meg. Håper de som leser dette og ikke har sett Last Life In The Universe tar seg tid til å se den i tillegg til Ploy, det er definitivt verdt det!

 

Har forresten slitt med å få tak i andre filmer av Pen-Ek Ratanaruang (både lovlig og ulovlig), noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...