Gå til innhold

Filmklubben, runde 6: The Proposition 15/11-29/11


Infenso

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var vel egentlig aldri helt mitt mål å bli den som velger neste film, men ok :p

 

Først tenkte jeg å foreslå Gummo, men den viste seg å være litt dyr og vanskelig å få tak i på lovlig vis. Kanskje ikke noe genialt valg for å få mer liv i tråden heller. Derfor velger jeg heller:

 

The Proposition

 

thepropositionpic2.jpg

 

Dette er en litt spesiell film. Manuset er skrevet av Nick Cave og regissert av John Hillcoat. Dette er regissøren av The Road, forresten. Disse to aussiene har jobbet mye sammen i forbindelse med musikkvideoene til Nick Cave & The Bad Seeds osv. Så bestemte de seg for å lage en spillefilm.

 

Handlingen foregår i Australia en gang i 1880-årene. Etter et grusomt drap som har satt alle innbyggerne i landsbyen i frykt blir det satt i gang en menneskejakt etter Burns-gjengen. Burns-gjengen består av 3 brødre som sannsynligvis er skyld i mesteparten av jævelskapen som har preget det fra før av mer eller mindre lovløse samfunnet. Tidlig i filmen blir de to yngste brødrene fanget og mellombroren får et ultimatum: gi oss storebroren din, ellers dreper vi lillebroren din. Storebroren er nemlig hjernen og sjefen i gjengen, i tillegg til at har en mer eller mindre overmenneskelig status som Australias ondeste, sleipeste, verste kjeltring. Og det skal jo vise seg at han ikke lar seg fange så lett...

 

Dette er en utrolig bra film syntes jeg. Kul handling og imponerende bra manus av Nick Cave. Jeg liker filmer hvor man ikke automatisk blir bedt om å heie på de snille og hate de slemme, men heller kan heie litt på begge eller kanskje ombestemme seg en gang eller to. Filmen er også innmari stilig laget, med masse nydelige bilder av Australsk natur osv. Jævlig bra soundtrack som er laget av Nick Cave og Warren Ellis. Det er ikke feil å si at denne filmen passer rett inn i western-sjangeren, med en australsk vri, men den er også mye mer enn det. Det er en barsk film med et poetisk touch rett og slett.

 

Kommer sikkert til å skrive mer om filmen, men venter til litt senere når kanskje fler har sett den.

 

IMDB

Platekompaniet

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...