Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Win XP installasjon finner ikke SSD-disk. Hejlp?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har et problem her. Jeg skal installere en SSD-disk hos mor og far, men XP-installasjonen finner ikke SSD-disken. SSD-disken er altså koblet opp med S-ATA.

 

Jeg husker i gamle dager, da HKene var nye, så oppdaget de ikke S-ATA-diskene i installasjonen til XP, så en måtte laste inn driverne manuelt under installasjonen ved hjelp av floppy disk. Jeg tenkte på dette, men synes det var rart, da mitt HK oppdager SSD-disken i BIOSen.

 

Hjelp mottas med stor takk.

 

PC specs;

 

Hovedkort: MSI K9VGM-V m-ATX

CPU: AMD 3500+ AM2

CPU-Vifte: Zalman CNPS 9700NT

RAM: 2GB (2X1GB) TwinMOS 4200 PC2 DDR2- 533mhz

GPU: Gigabyte GeForce 7600 GS

HD: KINGSTON 64GB SSDNow V-Series Desktop (SNV125-S2BD/64GB)

og en gammel Seagate 7200 rpm standard 80gb-greie - Koblet opp med IDE (chipen på denne står forresten på "master" - kan det forårsake noe problemer? - jeg har allerede stilt SSDen som førsteprioritet i BIOS, så jeg skulle jo ikke tro det..)

 

Jeg prøver å installere (en lovlig) windows XP som har SP2 med på installasjons-cden.

Endret av LoKe2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og takk for raskt svar.

 

Om jeg forstår deg rett, så må jeg, uansett om jeg skrur av AHCI, legge inn driverne manuelt under XP-installasjonen?

 

Disse driverne, er det en fellesdriver for Windows XP, eller må jeg på hjemmesidene til MSI for å finne en nøyaktig driver til å matche HKet ?

Endret av LoKe2k
Lenke til kommentar

Regner med at du ønsker å bruke SSD-disken som systemdisk?

 

Det du eventuelt kan gjøre er å slipstreame SATA/ACHI-driverene inn i Windows-installasjonen din. Først laster du ned dem aktuelle driverene, så kopierer du hele Windows-CD'en din til en katalog på maskina di.

 

Kjør deretter Nlite, inkorporer driverene du lasta ned tidligere og lagrer den "nye" windows installasjonen som en ISO som du deretter brenner ut igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...