Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Privatist - kan jeg gjøre dette?


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Det har seg sånn at jeg har et sterkt ønske om å komme inn på medisin neste år (går nå vg3). Derfor kommer jeg til å prøve å forbedre de karakterene jeg mener er for svake. Regner med å ta opp flere fag som privatist dette året. Det jeg lurer på er om jeg kan fjerne Tysk II karakteren(e) min(e) fra i fjor hvis jeg tar Tysk I som privatist. Det hadde i så fall vært en kjempestor fordel for meg, i og med at tysk ikke er mitt sterkeste fag. Jeg fikk riktignok (eller... utrolignok) 5 i standpunkt, men var så uheldig at jeg kom opp i tysk eksamen. Der gikk det (som ventet) ikke så bra og jeg endte opp med 4.

 

På ungdomsskolen forklarte rådgiveren vår at de som valgte tysk i 8. klasse ville slippe et år med tysk på videregående, mens de som ikke valgte et annet fremmedspråk enn engelsk måtte ha tysk/fransk/spansk etc. et år ekstra. Det viste seg å være helt feil :thumbdown: , ettersom både Tysk I og Tysk II går over 2 år. Hvis jeg hadde visst dette da jeg begynte på videregående hadde jeg ikke valgt Tysk II, men Tysk I. Dermed ville jeg sannsynligvis endt opp med en bedre karakter (hvertfall på eksamen).

 

Det optimale for meg hadde vært om jeg kunne fjernet både standpunkt -og eksamenskarakteren i Tysk II med en privatisteksamen i Tysk I. Går det an? :hmm:

 

Ble litt rotete skrevet, men håper virkelig noen har peiling på dette. Og for de som lurer på hvorfor jeg ikke spør en rådgiver om dette - tenk en gang til :p

 

På forhånd takk :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
På ungdomsskolen forklarte rådgiveren vår at de som valgte tysk i 8. klasse ville slippe et år med tysk på videregående, mens de som ikke valgte et annet fremmedspråk enn engelsk måtte ha tysk/fransk/spansk etc. et år ekstra. Det viste seg å være helt feil , ettersom både Tysk I og Tysk II går over 2 år.

 

Det er aldeles ikke fei. Hvis man hadde fordypning i engelsk eller norsk på ungdomsskolen må man ta f.eks. Tysk I+II på VGS, det går over tre år. Hvis du hadde tysk på ungdomsskolen kunne du uansett ikke valgt Tysk I nå, bare Tysk II eller nivå I av et annet fremmedspråk.

Lenke til kommentar
På ungdomsskolen forklarte rådgiveren vår at de som valgte tysk i 8. klasse ville slippe et år med tysk på videregående, mens de som ikke valgte et annet fremmedspråk enn engelsk måtte ha tysk/fransk/spansk etc. et år ekstra. Det viste seg å være helt feil , ettersom både Tysk I og Tysk II går over 2 år.

 

Det er aldeles ikke fei. Hvis man hadde fordypning i engelsk eller norsk på ungdomsskolen må man ta f.eks. Tysk I+II på VGS, det går over tre år. Hvis du hadde tysk på ungdomsskolen kunne du uansett ikke valgt Tysk I nå, bare Tysk II eller nivå I av et annet fremmedspråk.

 

Jo, det er feil :yes: Hvordan kan du benekte dette når jeg nettopp har opplevd dette personlig :ermm: ? Da jeg startet på videregående for 2 år siden var jeg en av svært få (10) som valgte Tysk II. De resterende valgte da Tysk I eller Fransk I, da dette var de fagene skolen vår tilbydde. De fleste (ca. 85 %) av de som valgte Tysk I hadde også tysk på ungdomsskolen. Dermed ble det jo naturligvis mye enklere for dem, enn for oss som valgte Tysk II. Og dette fikk også dobbel effekt, ettersom både Tysk I og Tysk II-klassene kom opp i eksamen. Og hvis jeg ikke har sagt det tidligere - både Tysk I og Tysk II gikk over 2 ÅR, IKKE 3 :nei: Så jo, rådgiveren tok feil - og det til di grader :thumbdown: Men jeg tror uansett jeg dropper å ta opp tysk, det skal nok ordne seg uansett ;)

Lenke til kommentar

Vel, det er mulig det er feil i forhold til hva som har skjedd på din skole, men da skal jeg si deg en ting: Skolen din bryter forskriftene og gir noen elever "ulovlige" (de bryter nok ingen lover, bare regler og forskrifter) fordeler. Tysk I og Tysk II går over to år, men ikke Tysk I+II, som du, i følge forskriftene, må ta om du ikke hadde andre fremmedspråk på ungdomsskolen. Så rådgiveren din hadde rett med utgangspunkt i regelverket. Jeg kan gjerne gi kilder på det om du ønsker det.

 

Hvilken skole er det snakk om? Departementet skulle ha fått en mail om dette.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar
Vel, det er mulig det er feil i forhold til hva som har skjedd på din skole, men da skal jeg si deg en ting: Skolen din bryter forskriftene og gir noen elever "ulovlige" (de bryter nok ingen lover, bare regler og forskrifter) fordeler. Tysk I og Tysk II går over to år, men ikke Tysk I+II, som du, i følge forskriftene, må ta om du ikke hadde andre fremmedspråk på ungdomsskolen. Så rådgiveren din hadde rett med utgangspunkt i regelverket. Jeg kan gjerne gi kilder på det om du ønsker det.

 

Hvilken skole er det snakk om? Departementet skulle ha fått en mail om dette.

 

Skjønner ikke helt hva du mener med dette: Tysk I og Tysk II går over to år, men ikke Tysk I+II, som du, i følge forskriftene, må ta om du ikke hadde andre fremmedspråk på ungdomsskolen.

Mener du at de som velger Tysk I, må gå over til til Tysk II etter to år eller hva er det du vil fram til :dontgetit:

Hvis du har kilder så hadde det vært veldig fint :thumbup:

Føler nesten ikke jeg kan gå ut med hvilken skole det er snakk om, da jeg er elev ved denne skolen fortsatt og ikke ønsker å skape konflikter som kan føre til ulemper for meg selv :p

Lenke til kommentar

Tysk I+II = Tysk I på VG1 og VG2, Tysk II på VG3.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Læreplanen i fremmedspråk (fellesfag) er delt i to deler:

 

nivå I som tilbys både i grunnskolen og videregående opplæring

 

nivå II som bygger på nivå I. Nivå II tilbys bare i videregående opplæring.

 

Kravene til fremmedspråk som fellesfag i videregående opplæring kan oppfylles gjennom ett av følgende alternativ:

 

Alt. 1. Elever som har gjennomført nivå I i et fremmedspråk i grunnskolen og fortsetter med opplæring i det samme språket, skal ha opplæring i læreplanens nivå II. Timetallet skal være 113 årstimer i Vg1 og 112 årstimer i Vg2, til sammen 225 årstimer over to år. Fagbetegnelsen i videregående i forbindelse med vurdering og dokumentasjon skal være ”Fransk II”, ”Tysk II” osv.

 

Alt. 2. Elever som har gjennomført nivå I i et fremmedspråk i grunnskolen, men begynner med et nytt fremmedspråk i videregående opplæring, skal i videregående ha opplæring i læreplanens nivå I i det nye fremmedspråket. Timetallet skal være 113 årstimer i Vg1 og 112 årstimer i Vg2, til sammen 225 årstimer over to år. Fagbetegnelsen i videregående skal være ”Fransk I”, ”Tysk I” osv.

 

Alt. 3. Elever som på ungdomstrinnet har hatt opplæring i fordypning i engelsk, norsk eller samisk og ikke har hatt opplæring i fremmedspråk i grunnskolen, skal begynne med fremmedspråk i videregående opplæring. Disse elevene skal i videregående ha opplæring både i læreplanens nivå I og i nivå II. Timetallet er 113 årstimer i Vg1, 112 årstimer i Vg2 og 140 årstimer i Vg3, til sammen 365 årstimer over tre år. Fagbetegnelsen i videregående skal være ”Fransk I+II”, ”Tysk I+II” osv.

 

Krav til vurdering etter avsluttet opplæring er det samme som for ”Fransk II”, ”Tysk II” osv.

 

Elever som har 140 årstimer opplæring i fremmedspråk som fellesfag i Vg3, vil få redusert timetallet til valgfrie programfag tilsvarende.

 

http://www.regjeringen.no/nb/dokumentarkiv....html?id=109627

 

Bevis nok?

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar
Tysk I+II = Tysk I på VG1 og VG2, Tysk II på VG3.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Læreplanen i fremmedspråk (fellesfag) er delt i to deler:

 

nivå I som tilbys både i grunnskolen og videregående opplæring

 

nivå II som bygger på nivå I. Nivå II tilbys bare i videregående opplæring.

 

Kravene til fremmedspråk som fellesfag i videregående opplæring kan oppfylles gjennom ett av følgende alternativ:

 

Alt. 1. Elever som har gjennomført nivå I i et fremmedspråk i grunnskolen og fortsetter med opplæring i det samme språket, skal ha opplæring i læreplanens nivå II. Timetallet skal være 113 årstimer i Vg1 og 112 årstimer i Vg2, til sammen 225 årstimer over to år. Fagbetegnelsen i videregående i forbindelse med vurdering og dokumentasjon skal være ”Fransk II”, ”Tysk II” osv.

 

Alt. 2. Elever som har gjennomført nivå I i et fremmedspråk i grunnskolen, men begynner med et nytt fremmedspråk i videregående opplæring, skal i videregående ha opplæring i læreplanens nivå I i det nye fremmedspråket. Timetallet skal være 113 årstimer i Vg1 og 112 årstimer i Vg2, til sammen 225 årstimer over to år. Fagbetegnelsen i videregående skal være ”Fransk I”, ”Tysk I” osv.

 

Alt. 3. Elever som på ungdomstrinnet har hatt opplæring i fordypning i engelsk, norsk eller samisk og ikke har hatt opplæring i fremmedspråk i grunnskolen, skal begynne med fremmedspråk i videregående opplæring. Disse elevene skal i videregående ha opplæring både i læreplanens nivå I og i nivå II. Timetallet er 113 årstimer i Vg1, 112 årstimer i Vg2 og 140 årstimer i Vg3, til sammen 365 årstimer over tre år. Fagbetegnelsen i videregående skal være ”Fransk I+II”, ”Tysk I+II” osv.

 

Krav til vurdering etter avsluttet opplæring er det samme som for ”Fransk II”, ”Tysk II” osv.

 

Elever som har 140 årstimer opplæring i fremmedspråk som fellesfag i Vg3, vil få redusert timetallet til valgfrie programfag tilsvarende.

 

http://www.regjeringen.no/nb/dokumentarkiv....html?id=109627

 

Bevis nok?

 

Hvis dette stemmer (noe det naturligvis gjør ;) ) så betyr det jo at de som valgte Tysk I og Fransk I ved skolen vår "slapp unna" et helt år. Dermed vil jeg tro at det ikke er mulig å ta privatisteksamen i Tysk I, kan noen bekrefte dette?

Takk for oppklaringen Henrik B :thumbup:

Endret av 2010
Lenke til kommentar

Hmm. Lurer litt på om det er samme greia med meg.

 

Altså. Jeg hadde tysk (nivå I, går jeg da ut i fra) på ungdomskolen, i tre år. Så komemr jeg til vdg. og skal ha tysk nivå II, ut vg2. De fleste som gikk påp ungdomsskolen min valgte spansk nå, mens ingen av dem hadde det på ungdomsskolen, allikevel skal de Kun ha det like lenge som oss, altså ut vg2.

 

Er dette urimelig for oss som har tysk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...