Gå til innhold

Forskjell mellom master i ingeniørfag og sivilingeniør?


Memphis88

Anbefalte innlegg

Hei

 

Ser på f.eks. høgskolen i Ålesund, der har de Master i ingeniørfag, Produkt- og Systemdesign.

På NTNU i Trondheim har de Master i Produktutvikling og produksjon (ca det samme), men der kaller de det Sivilingeniør. Hva er forskjellen? Hvorfor kan ikke høgskulen i Ålesund kalle sitt studie Sivilingeniør Produkt- og systemdesign? Håper dere skjønner hva jeg mener :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sivilingeniør eksisterer fortsatt, som supplerende tittel. Det står for så vidt i linken over også. I bransjen er dette en svært innarbeidet tittel, og det var vel NTNU som kjempet for at den ikke skulle forsvinne.

 

Det er forskjell på ingeniørstudiet og sivilingeniørstudiet, evt. bachelor og master. Ingeniør er mer praktisk rettet og du lærer hvordan du skal gjøre ting. Sivilingeniør er mer teoretisk og du lærer hvorfor du skal gjøre det slik. På sivilingeniørstudiet får man innføring i nesten alle av fagene før man velger spesialisering, dvs at på bygg lærer du litt av vei, bygningsfysikk vann, konstruksjon, anlegg, styring/ledelse, eiendom før du evt velger fx geoteknikk. På ingeniør får man ikke denne bredden i bakhånd.

 

Man gjør ofte samme jobben, men rent utdanningsmessig står sivilingeniøren sterkere til å få den. Ofte regnes sivilingeniører som bedre rustet til å løse nye utfordringer, mens ingeniører gjør jobben slik de er vant til å gjøre den. Sivilingeniører får høyere lønn og går raskere oppover karrierestigen.

 

Det skal også sies at omtrent samtlige ingeniører jeg har snakket med som tar to år ekstra for å bli sivilingeniør sier at arbeidsmengden er betraktelig høyere enn den var på ingeniørstudiet. Jeg syntes de to siste årene på sivilingeniørstudiet var betraktelig roligere enn de første årene.

 

Uansett er det erfaringen fra jobb som gjelder. Studiene gjør deg bare i stand til å kunne lære mer på jobb.

 

Endring:

Ser nå at det ble spurt om master i ingeniørfag og ikke ingeniør (som i bachelor). Uansett gjelder mye av det jeg sa. En master i ingeniørfag fra ålesund er nesten som å fortsette i samme sporet som en treårig ingeniørutdanning, som jeg snakket om over. Masteren på NTNU står i særstilling når det gjelder bredde og samtidig spisskompetanse, og er ikke lik en master fra høyskole. Det er forskell på kompetansen man får på et 3+2 års studie og et 5 års studie.

 

Hvis man har ingeniørutdanningen og kun snakker om å bygge på med toårig master, vil jeg si at det er mye av det samme på NTNU og andre læresteder. Men masteren på NTNU er nok uansett mer forskningsbasert, mens høyskolen er mer praktisk på et vis.

 

Merk at jeg er uansett farget av meningen om at NTNU er den hellige gral innen ingeniørfag. En annen ting er at jeg ofte kaller meg ingeniør selv om jeg kan kalle meg sivilingeniør. Det er jo stor sett samme greia uansett;)

Endret av MoonTheLoon
Lenke til kommentar

Takker for svar MoonTheLoon, gjorde enkelte ting litt klarere :) Går selv siving på NTNU, men har vurdert å hoppe over til en høyskole for å få en linje som er mer innenfor mitt interessefelt. Har akkurat begynt på 2. året, så har for så vidt ikke så lenge igjen før jeg kan velge retning mer rettet mot det jeg har lyst til, men det virker litt lokkende med et mer praktisk rettet studium. Blir fort mye teori på NTNU uten at en helt skjønner hvordan en skal bruke det i praksis.

 

Edit: Om man tar 3 år bachelor, og så 2 år på NTNU, er det en fullgod sivilingeniørgrad?

Endret av Memphis88
Lenke til kommentar
Edit: Om man tar 3 år bachelor, og så 2 år på NTNU, er det en fullgod sivilingeniørgrad?

 

Jau. Det kalles 3+2 løpet, eller ble iallefall kalt dette. Man har som regel et krav om at du må ta ett ekstra mattefag for å komme deg den veien. 10vektall (i gamle dager) matte+statistikk måtte man ha.

Lenke til kommentar

Tenker du en med siv.ing fra NTNU i forhold til en med 3+2 løp på høgskule pluss NTNU?

 

Det tror eg ikke utgjør store forskjellen.

 

Ikke i Statoil såvidt meg bekjent hvertfall. Der er det master tittelen som teller.

 

Forskjellen mellom Ingeniør og Sivilingeniør er forholdsvis stor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...