Gå til innhold

Fradrag for reiseutgifter i forbindelse med jobbintervju?


Golding

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Samboeren min er nylig ferdig utdannet og er på jobbjakt. Hun har nettopp vært på intervju hos en stor bedrift i Bergen via Proffice, og hun bor for tiden midt i landet. Hun ble innkalt til intervjuet på svært kort tid (hun sendte søknad til Proffice torsdag sist uke, og etter telefonintervju og greier fikk hun mandag beskjed om at hun var ønsket på intervju onsdag). Hun var derfor tvunget til å kjøpe dyre flybilletter, 3500,- tur/retur. I etterkant av intervjuet fikk hun beskjed fra Proffice at de ikke dekker reiseutgifter. Det er de sannsynligvis i sin fulle rett til, og så kan man mene hva man vil om det tatt i betraktning at hun er nyutdannet og jobbsøkende og fikk så kort varsel.

 

Spørsmålet mitt da er om disse utgiftene er fradragsberettiget? Så vidt jeg har lest meg til må de totale utgiftene overstige minstefradraget, noe de på ingen måte vil gjøre da hun sannsynligvis kommer til å tjene 180 000 - 240 000 i år (hun har jobbet deltid under siste studiesemester og kommer sannsynligvis til å få seg fast jobb nå). Likevel har jeg lest svar fra diverse skatteeksperter i nettmøter hvor det forekommer utsagn som "det kan vurderes for hvert enkelt tilfelle".

 

Hva kan/bør man gjøre i dette tilfellet?

 

Veldig takknemlig for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet skal du kunne føre dette etter prinsippet om "utgift til inntekts erverv" (altså utgifter man har for å skaffe seg inntekter). Du må dog ha større utgifter enn minstefradraget for å få godskrevet reiseutgifter. I 2008 var minstefradraget for et helt år 67 000.

 

Minstefradraget er noe som gis til alle og er ment å dekke kostnader man pådrar seg i forbindelse med arbeidet -- som f.eks. reiser til jobbintervju. For å få fradrag for faktiske utgifter må man dokumentere at man har brukt mer på arbeid/å skaffe seg arbeid enn minstefradraget.

 

3 500,- tur/retur, med ingen andre utgifter, er ikke nok til å overstige minstefradraget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...