Gå til innhold

Strømkabelens innvirkning på overklokking.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tviler på mange (noen?) går så langt...

 

Aparat kabel foretrekker jeg forholdsvis ny. Gamle kabler med høy belastning er ikke noe jeg føler for å gjenoppleve (Har smeltet kabel en gang)

 

Dedikert kurs er nesten en selvfølge. Når de hardeste overklokkerne er i slaget er det gjerne 2 stk. 1000W PSUer som kjører på rimelig høy load. Det er ikke mye annet som skal på den kursen før det sier poff i sikringsboksen om det er en 10A kurs. Og personlig foretrekker jeg å styre unna padder. Kanskje en splitter, men ikke no padde med skjøteledning.

Lenke til kommentar
Tviler på mange (noen?) går så langt...

 

Aparat kabel foretrekker jeg forholdsvis ny. Gamle kabler med høy belastning er ikke noe jeg føler for å gjenoppleve (Har smeltet kabel en gang)

 

Dedikert kurs er nesten en selvfølge. Når de hardeste overklokkerne er i slaget er det gjerne 2 stk. 1000W PSUer som kjører på rimelig høy load. Det er ikke mye annet som skal på den kursen før det sier poff i sikringsboksen om det er en 10A kurs. Og personlig foretrekker jeg å styre unna padder. Kanskje en splitter, men ikke no padde med skjøteledning.

 

Jeg tror det er mye å hente i å gi PSU'en ren og filtrert strøm. På musikkanlegget bruker jeg nå dedikerte strømkabler med stort hell. Helt klart at appratene liker seg bedre når de får gjevnere strøm, samt at det er kjekt at kabelen er i stand til å levere nok når apparatet suger skikkelig til seg.

 

Jeg kunne godt likt å fått noen som er skikkelig ram på overklokking til å prøve f.eks en valhalla strømkabel med tilhørende utstyr fra Nordost på sin rigg.

 

Jeg tror det vil gi utslag. Og når en presser grensene tror jeg dette vil være alfa og omega.

Lenke til kommentar

Som diskutert så mange ganger på internet, så endrer ikke en eneste valhalla kabel til 30 000 meteren det faktum at innspenning har en feilratio på rundt 5%, altså at spenningen kan være alt mellom 220 og 240 volt. Dette har en langt større innvirkning enn noen kabel. Samtidig er kablene internt i enheten de samme som i apparatkablene. Apparatkabler har også en maks-effekt som ligger langt over det pcer i dag bruker, og kobber er kobber, uansett hva slags kabel du bruker.

 

Så er neste steg: pcer bruker kondensator-baserte strømforsyninger, som strengt tatt driter i innsignalet, de har en stor feilmargin på ene siden, og vil likevel levere det samme på andre siden. Trafoene i musikkanlegg er en vanlig trafo, der innsignal har en direkte effekt på utsignal, altså har det langt mer å si på forsterkere enn på pcer.

 

Pcer har også minst to "renings"trinn før spenningen når cpu, og her snakker vi såpass store mengder strøm, at bare tiden kondensatorene bruker på å lade seg opp slik at det blir rippel, utgjør en forskjell som er langt langt større enn hvilken innspenning du har. Man ser gjerne at prosessoren hopper i spenning med +-0.05v, kanskje så mye som +-0.1v. Og så lenge det laveste er høyt nok, har ikke denne variasjonen noenting å si. Da alle utregningene er digitale. Enten så er det 1, ellers så er det 0. Det kan ikke være 0.5, eller noe annet, enten av, eller på.

 

I en forsterker er alt analogt, og en liten forskjell inn vil også komme ut. Der er det alt mellom 1 og -1 så og si, ikke enten eller.

 

Men det tar vel ikke mange årene før vi har 5000kr gullstrømkabler til pc og. (forøvrig ekstremt idiotisk siden gull leder strøm dårligere enn kobber)

Lenke til kommentar
Som diskutert så mange ganger på internet, så endrer ikke en eneste valhalla kabel til 30 000 meteren det faktum at innspenning har en feilratio på rundt 5%, altså at spenningen kan være alt mellom 220 og 240 volt. Dette har en langt større innvirkning enn noen kabel. Samtidig er kablene internt i enheten de samme som i apparatkablene. Apparatkabler har også en maks-effekt som ligger langt over det pcer i dag bruker, og kobber er kobber, uansett hva slags kabel du bruker.

 

Så er neste steg: pcer bruker kondensator-baserte strømforsyninger, som strengt tatt driter i innsignalet, de har en stor feilmargin på ene siden, og vil likevel levere det samme på andre siden. Trafoene i musikkanlegg er en vanlig trafo, der innsignal har en direkte effekt på utsignal, altså har det langt mer å si på forsterkere enn på pcer.

 

Pcer har også minst to "renings"trinn før spenningen når cpu, og her snakker vi såpass store mengder strøm, at bare tiden kondensatorene bruker på å lade seg opp slik at det blir rippel, utgjør en forskjell som er langt langt større enn hvilken innspenning du har. Man ser gjerne at prosessoren hopper i spenning med +-0.05v, kanskje så mye som +-0.1v. Og så lenge det laveste er høyt nok, har ikke denne variasjonen noenting å si. Da alle utregningene er digitale. Enten så er det 1, ellers så er det 0. Det kan ikke være 0.5, eller noe annet, enten av, eller på.

 

I en forsterker er alt analogt, og en liten forskjell inn vil også komme ut. Der er det alt mellom 1 og -1 så og si, ikke enten eller.

 

Men det tar vel ikke mange årene før vi har 5000kr gullstrømkabler til pc og. (forøvrig ekstremt idiotisk siden gull leder strøm dårligere enn kobber)

 

Jeg nevnte og skilletrafo for å få gjevn volt inn. : >

 

Men ser dere rasjonelt på dette eller følelsesmessig? :D

Lenke til kommentar
Jeg nevnte og skilletrafo for å få gjevn volt inn. : >

 

Skilletrafo vil ikke gjøre noenting med innspenningen, da utspenningen fra en trafo alltid vil være et direkte resultat av innspenningen.

 

det som hjelpe hvis man har rotete nettspenning er UPS, men om det hjelper noe på overklokkingsresultatene er jeg vel heller usikker på.

Lenke til kommentar

For all del bruk strømkabel som er dyrere ennn PC'en det er det som skal til. Bare tull å i stede bruke dyrere CPU.

 

Vet ikke om trådstarter er seriøs her eller bare tuller.

 

Uansett spørsmålet mitt er hva gjør en valhalla strømkabel bedre enn den som følger med diverse utstyr?? Altsa om man ser bort fra eventyrene selgerene forteller?

 

Jeg har selv jobbet I HIFI bransjen å må si at det er så mye tull der at jeg vet ikke om man skal le eller gråte.

 

Eks når det gjelder kabler så var det kabler som hadde et pulver som beskyttet mot radioaktivitet rundt en kabel. På spørsmål om hvorfor det er der, så er ikke svaret noe teknisk men heller at det er lett

å selge til (lettlurte) kunder. Det høres jo så avansert ut med kabler beskyttet mot radioaktivitet. En annen ting er at inne i selv meget dyrt HIFI utstyr (100000nok+) så benyttes gjerne meget billige kontakter og ledninger hvordan skal da dyr kabel med dyr plugg gjøre noe forskjell.

 

Et annet eksempel er en lytte ekspert som skulle høre forskjell på hvilken vei stikkontaketn stod i. Men han hørte ikke forskjell på 3db i nivå. Altsa 3db er en dobbling/halvering av effekt så når det

er vanskelig å skille så er det meget vanskelig å tro at det er mulig å høre forskjellen på 0.001db mellom to kabler.

 

Så kjære overklokkere, ikke start med slik overtro, da er det mye bedre å be til en eller annen gud enn å bruke super dyre strømkabler for det har en stor prisforskjell. I stede for valhalla kabler be til Thor med hammeren!

Lenke til kommentar
Jeg nevnte og skilletrafo for å få gjevn volt inn. : >

 

Men ser dere rasjonelt på dette eller følelsesmessig? :D

Når det kommer til skilletrafo så hjelper ikke det en døyt for der transofmeres alle spenningsvariasjoner fra primær til sekundær side.

Derimot vil en skilletrafo holde PCen galvanisk skilt fra resten at elanlegget.

Vil du alikavel bruke penger på strømforsyninga til ÅCen så skaff deg en god UPS.

Den likeretter spenningen for deretter å la ut trinnet på UPSen til å vekselrette den igjen og spenningen ut fra den er konstant uavhengig av innspenning.

Skilletrafo blir som å kaste penger ut av vinduet.

Lenke til kommentar

Da var endelig Hi-Fi bullshit overført til overklokkingsverden også!

Vil gjerne se beviser på at Nordost Brahma kan øke klokkefrekvensen på maskinen min...

 

Gidder ikke utbrodere dette noe serlig, men kabelkvalitet er av den type utsagn som pr. definisjon er bullshit til det motsatte er vitenskapelig bevist.

Endret av radivx
Lenke til kommentar
Da var endelig Hi-Fi bullshit overført til overklokkingsverden også!

Vil gjerne se beviser på at Nordost Brahma kan øke klokkefrekvensen på maskinen min...

 

Gidder ikke utbrodere dette noe serlig, men kabelkvalitet er av den type utsagn som pr. definisjon er bullshit til det motsatte er vitenskapelig bevist.

Hehe, jeg elsker sånne kabel fanatikere. Strømkabel til 9998,- hva med all kabelen som ligger i veggen da? Logikken er jo helt på trynet.

Lenke til kommentar
Som diskutert så mange ganger på internet, så endrer ikke en eneste valhalla kabel til 30 000 meteren det faktum at innspenning har en feilratio på rundt 5%, altså at spenningen kan være alt mellom 220 og 240 volt.

Korrigerer deg litt her jeg, 10 % avvik fra 230V.

 

En skilletrafo kan brukes for å dempe commonmode-spenninger, DC og annet dritt på strømlinjene. Problemet er jo uansett at SMPS gir fra seg switchestøy, gjerne i KHz-området. De fleste forsyningene er veldig rene nå fortiden, med innebygd EMI-filter og god filtrering fra switchingen. Hvis overklokkingsverden begynner som hifi-verden, så kommer kabelprodusentene til å bli glad :) Selv har jeg hørt et par historier om kabler, som f.eks. at de kjøper inn billigkabel, fyller den med olje og legger på en fin brading. Prisen kan du bare tenke deg gikk oppover.

Lenke til kommentar

Det eneste fornuftige du kan gjøre om du skal klokke mye er å få egne strømkurser til PC-en, slik at sikringen ikke ryker pga at fruen eller søster satte på kaffetrakteren mitt i benchmarken. UPS eller skikkelige strømvern kan også være fornuftig. Men da ikke fordi man klokker, men for å verne PC mot diverse uhumskheter på nettet.

 

Utenom det er en strømkabel en strømkabel.

 

Edit: Jeg har dedikerte PC-kurser i huset, men det er fordi jeg har servere gående hele tiden og ville ha PC-er utenfor jordfeilbryter, og med litt ekstra vern ellers, dvs både grovvern og finvern på disse 2 kursene.

 

Og så risikerer jeg ikke å ta ned serverene om jeg mot formodning skulle kortslutte annet elektrisk utstyr.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Tviler på mange (noen?) går så langt...

 

Aparat kabel foretrekker jeg forholdsvis ny. Gamle kabler med høy belastning er ikke noe jeg føler for å gjenoppleve (Har smeltet kabel en gang)

 

Dedikert kurs er nesten en selvfølge. Når de hardeste overklokkerne er i slaget er det gjerne 2 stk. 1000W PSUer som kjører på rimelig høy load. Det er ikke mye annet som skal på den kursen før det sier poff i sikringsboksen om det er en 10A kurs. Og personlig foretrekker jeg å styre unna padder. Kanskje en splitter, men ikke no padde med skjøteledning.

 

Jeg tror det er mye å hente i å gi PSU'en ren og filtrert strøm. På musikkanlegget bruker jeg nå dedikerte strømkabler med stort hell. Helt klart at appratene liker seg bedre når de får gjevnere strøm, samt at det er kjekt at kabelen er i stand til å levere nok når apparatet suger skikkelig til seg.

 

Jeg kunne godt likt å fått noen som er skikkelig ram på overklokking til å prøve f.eks en valhalla strømkabel med tilhørende utstyr fra Nordost på sin rigg.

 

Jeg tror det vil gi utslag. Og når en presser grensene tror jeg dette vil være alfa og omega.

har neppe noke å seie da en kan jostere volten ganskje so trinnløst, dessuten har psuen mest å seie når det kommer til en data sin strøm, ikkje før...

Kva trur du att du vil oppnå med noke slikt?

 

Tror ikkje det er fysisk mulig att noke slikt vil øke overklokkings potensialet til en data, men hadde no vere kjekt å fått bekreftet om dette faktsik funket, selv om eg ikkje er optimistiks..

Men det må no vere noken av det mest ekstreme overklokkerene som har testet ut noke slikt, xtremesys har jo utrulig masse rare ting :p

Lenke til kommentar
Som diskutert så mange ganger på internet, så endrer ikke en eneste valhalla kabel til 30 000 meteren det faktum at innspenning har en feilratio på rundt 5%, altså at spenningen kan være alt mellom 220 og 240 volt.

Korrigerer deg litt her jeg, 10 % avvik fra 230V.

Oki, satt og tenkte en stund på om det var 5 eller 10%. Har aldri gått elektro, og hverken naturfags-læreren eller fysikklæreren kunne noe spesielt om fysikk, så syns ikke det var så unøyaktig likevel :)

 

Det som faktisk er spennende er at frekvensen kun kan ha et avvik på 0.05%, altså kun mellom 49.975 og 50.025hz. Om ikke jeg husker helt feil.

 

Uansett, hele kabeldiskusjonen er latterlig: Det blir ALDRI bedre enn svakeste ledd. Og jeg vil påstå at 99% av alle som kjøper kabler aldri har sett innsiden på en forsterker.

 

Har selv pelt oppi en PA forsterker på over 1000 watt. Bilde (NB! ikke for de med svak mage): 51332d1245799224-gammel-forsterker-brenner-egen-sikring-hele-tiden-23062009625.jpg

Lenke til kommentar

Trodde pa var kun får å spille høyt eg.. seff med en OK lyd, men det fleste annlegg til en 10K klarer fint å gi bra nok lyd får det fleste, da eg rekner med att ingen bruker monser bable til alt xD bortkastet ja, men dette der var eit GODT eksempel på kabel kvaliteten.. ;) kva skal en med dyre kabler når en bruker slike tynne i en forsterker? xD

I tileg er det ikkje skjermet for støy osv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...