Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lavere eksos mottrykk = mindre effekt.


Hellemyr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg håper virkelig sluquet og cossiemk1 kan svare oss på dette... Jeg kan ikke se noen som helst grunn til at mottrykk er ønskelig i firetaktsmotorer, verken sugemotorer eller overladede motorer.

 

Det er såklart endel andre fenomen som er gunstige å ha, men at det skal være så bra å ha trykk inn mot eksosventilen, slik at motoren må bruke energi på å tømme sylinderen skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Økning i diameter på eksos vil ikke minske effekt, med mindre du kjører en total overkill på 4" strake rør hele veien. Hvis du kjører 2,5" eksos, skal dette gå fint på motorer helt ned i 1,6l vil jeg tro. Fordelen med litt større eksos og mindre mottrykk vil være at motoren lettere får spytta ut, som igjen fører til lavere temp i motor.

 

Går du derimot for enda større eksos, vil du kunne få problemer at eksosen "surrer"(med mangel på bedre ord akkurat nå) rundt inne i rørene, som fører til mindre effekt. Det er ikke sikkert du tjener noe særlig med hester på å bytte til større eksosanlegg, men du vil mest sannsynlig tjene noen Nm :)

Lenke til kommentar

Grunnen til at noen effektanlegg vil gi høyere effekt/nm er at effektanleggene ofte er mer strømlinjeformede enn originaleksosen. En sugemotor trenger sjelden større diameter på eksosen enn original så lenge det ikke er skiftet kam og innsug i tillegg. Den originale manifoilen har gjerne skarpe knekker som hindrer eksosen i å strømme lett. Det samme gjelder for skarpe bend i eksosanlegget.

 

Når det gjelder diameteren på anlegget vil for stor eksos kunne flytte motorens dreimomentkurve til et turtallsområde som ikke er ønskelig. En standard sugemotor er avstemt til å gi fra seg mest dreimoment på et gunstig turtall i forhold til girkasse og utveksling. Hiver man på for grovt eksosanlegg vil gasshastigheten (hastigheten eksosen får ut av motoren) senkes siden suget i eksosanlegget minsker. Rørene da blir så store at eksospulsene ikke får dratt med seg eksosen raskt nok ut. Så det er egentlig ikke snakk om et direkte mottrykk i eksosanlegget, det er mer at det er ønskelig å ha riktig "flow" i anlegget. Det mest gunstige er oftest å kjøre standard dimensjon på rørene (tilpasset fra bilprodusentens side), men skift gjerne til rakere rør og potter med mindre motstand så lenge du ikke tukler med diameteren på rørene.

 

Effektpotter i samme diameter som bilens originale eksos kan gi effektøkning, men dette er fordi pottene er mer strømlinjeformede inni, eksosen hindres ikke og pottene gir minimal turbulens i eksosen.

 

Jeg ville aldri ha hatt 2,5' eksos på en 1,6 liters motor så lenge det ikke var en turbomotor. En "sammenligning"; på en standard 5,7 liters V8 blir det anbefalt maks to ganger 2,5' eksos, altså maks 2,5' eksos på 2,85 liters motor. Med mindre motoren er trimmet på annet vis i tillegg til bytte av eksosanlegg.

Lenke til kommentar

Ingenting nytt har kommet fram i tråden, jeg venter fortsatt på forklaringen om hvorfor mottrykk skal være så bra ;)

 

Gasshastighet, scavenging, parring av eksospulsene, lengde på rør før collector og slike ting har såklart en positiv effekt (hvis det gjøres rett), men har egentlig mottrykk det?

Lenke til kommentar

Mottrykk er bra når motoren er satt opp til å fungere med et bestemt mottrykk. I absolutte termer er det ikke bra, men det er heller ikke bra å redusere det dramatisk uten å forsikre seg om at motoren klarer å kompensere.

 

Det er mange eksempler på uheldige resultat av garasjetrimming. En bekjent fjernet kat og brant eksosventilene på sin 328, en annen blåste turboen på sin 2.0 TFSI fordi han først chippet og siden skiftet eksos. Med lavere mottrykk overruste turboen kjapt og greit, stor stas på ferietur :)

Lenke til kommentar
en annen blåste turboen på sin 2.0 TFSI fordi han først chippet og siden skiftet eksos. Med lavere mottrykk overruste turboen kjapt og greit, stor stas på ferietur

 

mottrykk har ikke noe å si på en turbomotor, kjører selv 3" fra turbo og ut på en forholdsvis orginal motor, fungerer helt ypperlig. att noen har "overrust" turboen pga stor eksos har jeg aldrig hørt om. en turbo klarer å kvitte seg fortere med eksosen hvis eksosenanlegget er større. så der har nok noe annet skjedd..

 

1: full gass på kald motor

2: kjørt hardt, deretter skru motoren av mens turbo er rødglødende

 

tipper det er en av de 2 ;)

 

 

jobber som mekaniker, og har sett den del tilfeller av defekt turbo på biler som knapt har gått 100k. (tdi) brukerfeil er nok den vanligste årsaken til turboras

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
en annen blåste turboen på sin 2.0 TFSI fordi han først chippet og siden skiftet eksos. Med lavere mottrykk overruste turboen kjapt og greit, stor stas på ferietur

 

mottrykk har ikke noe å si på en turbomotor, kjører selv 3" fra turbo og ut på en forholdsvis orginal motor, fungerer helt ypperlig. att noen har "overrust" turboen pga stor eksos har jeg aldrig hørt om. en turbo klarer å kvitte seg fortere med eksosen hvis eksosenanlegget er større. så der har nok noe annet skjedd..

 

1: full gass på kald motor

2: kjørt hardt, deretter skru motoren av mens turbo er rødglødende

 

tipper det er en av de 2 ;)

 

 

jobber som mekaniker, og har sett den del tilfeller av defekt turbo på biler som knapt har gått 100k. (tdi) brukerfeil er nok den vanligste årsaken til turboras

Enig med deg, jeg..

Eller feilstilt wastegate? =)

Lenke til kommentar

En turbo er ment for et gitt mottrykk fra eksosanlegg for å kunne operere optimalt. Personlig merket jeg *stor* forskjell da eksosanlegget mitt røk på flexileddet i at ytelsen gikk *betraktelig* ned. et eksos"anlegg" på ca en meter likte ikke motoren i det hele tatt, noe jeg vil si reduserte mottrykket ganske betraktelig.

 

Hva vil "fordelen" være ved å senke arbeidstemperaturen til en motor? Få ufullstendig forbrenning og mer slitasje?

Lenke til kommentar

NEI, jo mindre mottrykk i eksosen på en turbomotor, jo bedre! husk att turboen snurrer med ekstrem høyt turtall, hvorfor skal mottrykk i eksosen være bra? , skal du kjøre opp trykket på bilen din, strøper du jo ikke til eksosen, men gjør gjerne eksosen større så eksosen forsvinner fortere.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

tror dette er noe du finner på selv ;) det er slik som jeg har sagt her, og jeg har nå drevet med bil en del år, og kjører 2 stk turbobiler selv. min erfaring, og mange andre's er att det er bedre respons i turboen med større eksos. det som styrer turbotrykket mekanisk er jo wastegaten, og det som bestemmer hvordan turboen oppfører seg, om den kommer fort, kommer sent osv, er størrelsen på turbin og eksoshus, samt utforming på skovler. utenom det, skal turboen bare snurre fort rundt, og produsere trykk, og jo fortere den kvitter seg med eksos, jo bedre respons. men det sier seg selv att det ikke er noe vits med 3" eksos på en 150hk turbomotor f.eks

 

hva slags bil er det du har forresten?

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

det som bestemmer hvor mye turboen skal spole, er jo wastegaten (via hjernen), den regulerer hvor mye turboen spoler, det er ikke eksosanlegget som regulerer dette. Hjernen sender signal til en magnetventil, som hele tiden kontrollerer wastegaten via vacuum. selv kjører jeg 2 stk Audi'er en 20V turbo og en 10V turbo.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

81 mod coupe, med s4 motor ja, og en 85 audi 100 10v turbo. s4 motoren har rs2 manifold og litt større turbo en orginalt, samt 3" eksos, så ikkenoe voldsomt, kjører orginalt trykk. 10v turboen har jeg gjort litt mer med, bl.a overhalt toppen med lettere løftere, trimkam, 3 lags ståltoppakning, og 2.5" eksos, det neste på den nå blir datasprut, da jeg ikke orker å ha k-jetronik på den (gammeldags innsprøytning), da det er gammeldags og jævlig å drive med :)

Lenke til kommentar

Artige motorer å jobbe med!

 

Sitter ikke med noe så hvasst selv, bare en aeb 1.8tq som er bytta resirk, eksosmani, dyser, bensinpumpe og såvidt større snurre på, ellers er den klin original (utenom mappinga).

 

Datasprut har jeg aldri jobbet med, men har sett at det kan bli et morsomt hopp i ytelse med det!

Lenke til kommentar
En turbo er ment for et gitt mottrykk fra eksosanlegg for å kunne operere optimalt. Personlig merket jeg *stor* forskjell da eksosanlegget mitt røk på flexileddet i at ytelsen gikk *betraktelig* ned. et eksos"anlegg" på ca en meter likte ikke motoren i det hele tatt, noe jeg vil si reduserte mottrykket ganske betraktelig.

 

Hva vil "fordelen" være ved å senke arbeidstemperaturen til en motor? Få ufullstendig forbrenning og mer slitasje?

 

Det var ikke på grunn av at du da fikk feil CO målinger fra lamda-sonden da?

 

Det med at ett eksosanlegg skal gi ett vist mottrykk er oppfunnet av moped-mekkere som opplevde at en to-takter gikk bedre med potta på, og de kom da fram til denne geniale ideen. :-D Fakta er at ett eksosanlegg skal ha så fri flow som mulig som nevnt tidligere i tråden for 4-takter, og for 2-takter ser dere at potta alltid er kjegleformet. Dette er for at eksosen har en vekt og en treghet. Når denne eksosen kommer inn i potta vil den prøve å oprettholde sin bevegelsesenergi (kinetisk energi) samtidig som utformingen av potta utvider seg. Dette skaper faktis ett svakt vakum som er med å suge eksosen ut av sylinderen på en 2-takter. Derav faktisk det motsatte av motstand i potta.

 

For 4-taktere og eksosanlegg er det viktigste at man har ett strømlinjeformet eksosanlegg uten for mye turbulens i billige overganger fra manifold osv. Videre er det ikke slik at jo grovre jo bedre, for jo tykkere eksosanlegget er jo mere eksos blir det i røret som motoren faktisk skal skyve ut. Har du ett 3-4' eksosanlegg er det fort både 2 og 3 ganger mer eksos som opplagres der i forhold til ett 2,5' anlegg. Selvsakt vil dette gi forsjeller som omtrent ikke er merkbart, men det beviser at det ikke nødvendigvis er slik at grovre=bedre. Rene fine invendige skjøter alle steder og flenser som passer bra mot hverandre og ca 2,5' så er du i mål hvis du ikke har dratt ut 350+hk. Katalysator er ett annet tema som ikke jeg gidder å ta med her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...