Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Softgun mellom tollen?


Castman

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Softgun kan importeres fra utlandet av person over 18 år. Softgun kan ikke overlates til person under 18 år med mindre vedkommende har tillatelse fra politiet og er minimum 16 år.

 

Følgende våpen er det totalforbud mot å kjøpe, eie, eller besitte: Elektrosjokkvåpen (stun guns, tazers, etc), pepperspray eller annet selvforsvarsmiddel med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter (kniver, ikke hæler), slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter, eller "andre tilsvarende farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter". (våpenforskriften § 9)

 

En 'litt stor kniv' kan gå inn under sistnevnte forbud. Kontakt politiet eller Tollvesenet for mer informasjon.

Lenke til kommentar

Om du reiser med fly, så risikerer du nok at terroralarmen går. Det vil ikke være første gangen. :p

 

Med tanke på generelle tollregler er det i hvert fall lovlig å importere fjær-drevne softguns, men jeg vet ikke helt hvordan regelverket er for elektriske eller gassdrevne versjoner. Uansett er det viktig å huske på at softguns er å regne som våpen i Norge, på lik linje med luftvåpen, og selv om det ikke kreves våpentillatelse er det ulovlig å overlate noe slikt til personer under 18 år - eventuelt er grensen 16 år om man er aktivt medlem av en klubb og har fått konsesjon fra politiet.

Det er også verdt en tanke at en softugn kan være farlig, og da mener jeg ikke bare at ungene kan skyte hverandre i øyet, men også at slik lek i gatene kan medføre et uventet besøk av politiets delta-avdeling fordi softguns svært ofte er tro kopier av våpen med litt høyere kaliber...

 

Nok bekymring fra min side.

Lenke til kommentar
Om du reiser med fly, så risikerer du nok at terroralarmen går. Det vil ikke være første gangen. :p

 

Med tanke på generelle tollregler er det i hvert fall lovlig å importere fjær-drevne softguns, men jeg vet ikke helt hvordan regelverket er for elektriske eller gassdrevne versjoner. Uansett er det viktig å huske på at softguns er å regne som våpen i Norge, på lik linje med luftvåpen, og selv om det ikke kreves våpentillatelse er det ulovlig å overlate noe slikt til personer under 18 år - eventuelt er grensen 16 år om man er aktivt medlem av en klubb og har fått konsesjon fra politiet.

Det er også verdt en tanke at en softugn kan være farlig, og da mener jeg ikke bare at ungene kan skyte hverandre i øyet, men også at slik lek i gatene kan medføre et uventet besøk av politiets delta-avdeling fordi softguns svært ofte er tro kopier av våpen med litt høyere kaliber...

 

Nok bekymring fra min side.

 

Regner med at trådstarter ikke er så dum at han tar den med i håndbaggasjen, så akkurat dette burde ikke være noe problem.

 

Soft-gun er fult lovlig å importere til landet, men om tollerene stopper deg så er det mulig du må betale mva på den. Men ikke noe værre enn det.

 

Svenni212000, så strenge våpenregler har vi faktisk ikke her til lands.

Jeg fikk min første rifle (6,5x55) i 12års alderen, og ja, dette var fullt lovlig.

Men nå løp jeg ikke akkurat rundt i gata og leika krig med den da.

Lenke til kommentar
Svenni212000, så strenge våpenregler har vi faktisk ikke her til lands.

Jeg fikk min første rifle (6,5x55) i 12års alderen, og ja, dette var fullt lovlig.

Men nå løp jeg ikke akkurat rundt i gata og leika krig med den da.

 

Så strenge regler er det faktisk. Du har ikke lov til å eie en rifle som 12-åring. Du kan tidligst erverve en skytevåpen som 16-åring hvis du oppfyller kravet om å enten ha vært aktiv skytter i en godkjent forening og har anbefalling fra disse, eller har gjennomført og bestått jegerprøve.

 

Eneste lille unntak her er hvis du er under 16 og driver med skyting eller opplæringsjakt så kan en som er over 18 erverve våpen på vegne av deg. Men det er fortsatt ikke den under 16 som står som eier.

 

Softguns og annet tjafs er det jo ikke ervervstillatelse på, men de samme reglene for alder gjelder. 18 års grense, med en mulighet for dispensasjon hvis man er over 16 og får tillatelse fra politimesteren.

 

Se forøvrig Lovdata §10 og §23

Lenke til kommentar
Eneste lille unntak her er hvis du er under 16 og driver med skyting eller opplæringsjakt så kan en som er over 18 erverve våpen på vegne av deg. Men det er fortsatt ikke den under 16 som står som eier.

 

Softguns og annet tjafs er det jo ikke ervervstillatelse på, men de samme reglene for alder gjelder. 18 års grense, med en mulighet for dispensasjon hvis man er over 16 og får tillatelse fra politimesteren.

 

Forstod ikke helt hva du mente her.

For luftgevær kan en bruke som 10åring når foreldrene står som eier av våpenet.

 

Men da burde vel dette gå greit med softgun og?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB
Eneste lille unntak her er hvis du er under 16 og driver med skyting eller opplæringsjakt så kan en som er over 18 erverve våpen på vegne av deg. Men det er fortsatt ikke den under 16 som står som eier.

 

Softguns og annet tjafs er det jo ikke ervervstillatelse på, men de samme reglene for alder gjelder. 18 års grense, med en mulighet for dispensasjon hvis man er over 16 og får tillatelse fra politimesteren.

 

For luftgevær kan en bruke som 10åring når foreldrene står som eier av våpenet.

 

 

Kilde på dette? Rimelig sikker på at samme bestemmelser gjelder luftvåpen, mao. 18 års aldersgrense, med mulighet for dispensasjon fra fylte 16 år.

Lenke til kommentar

Har ikke noe kilde på dette, er sært lite glad i å tråle lovverk.

 

Men jeg har vært aktiv skytter siden jeg var 9 år gammel.

Det frivillige skyttervesen ( www.dfs.no ) har rekruttklassen som går fra 12år og yngre som skyter med rifle, så ulovlig er i hvertfall ikke det.

Disse skyter miniatyr om vinteren, da valgfritt enten med luftgevær eller .22cal.

Og fler og fler begynner å få egne våpen, i stede for lånevåpen fra skytterlagene.

 

Denne dispensasjonen er for å få egent våpenkort som 16åring, og har ikke noe med bruk av våpenet å gjøre.

Lenke til kommentar

I henhold til retningslinjene §1, må jeg ærbødigst be debattanter, holde seg til trådens tema. Merk at eventuelle skrivefeil skal ikke påpekes i tråden. Send i så måte en vennlig melding til vedkommende det gjelder. Mener du en tråd eller et innlegg som sådan strider mot retningslinjene, ikke kommenter dette i den aktuelle tråd, men rapporter. I henhold til retningslinjene ble '1' innlegg slettet fra tråden.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding".

 

:)

Lenke til kommentar
Er vell ikke så mange som bryr seg om alle de lovene her til lands. Kjøp gutt ungen suftgun du, ingen merker deg. Har hatt med titalls softgun inn i Norge.

 

Så viss du ikke blir arestert for mord er det de facto lovlig?

 

Nei små barn skal ikke ha airsoft våpen, vil du lære gutten våpen kultur går du til en sports butikk og kjøper et lufgevær og lærer han å bruke det sikkert, og at du altid til en hver tid er hos han når han bruker det.

 

Etter han blir 16 kan han prøve å bli medlem i en organisert airsoft klubb og få disp fra politiet til å kjøpe det.

 

Airsoft er til å spille med, og gjør seg dårlig til blinkskyting og gi barn feil tro på at man kan skyte på folk med det, dette er et mindre problem med luftgevær og gjør seg bedre til blinskyting.

Lenke til kommentar
Har ikke noe kilde på dette, er sært lite glad i å tråle lovverk.

 

Men jeg har vært aktiv skytter siden jeg var 9 år gammel.

Det frivillige skyttervesen ( www.dfs.no ) har rekruttklassen som går fra 12år og yngre som skyter med rifle, så ulovlig er i hvertfall ikke det.

Disse skyter miniatyr om vinteren, da valgfritt enten med luftgevær eller .22cal.

Og fler og fler begynner å få egne våpen, i stede for lånevåpen fra skytterlagene.

 

Denne dispensasjonen er for å få egent våpenkort som 16åring, og har ikke noe med bruk av våpenet å gjøre.

 

Du må skille mellom bruk av våpen og stå som innehaver av våpen. Det er fullt lovlig for barn å skyte under oppsyn, men de har ikke lov til å eie våpen. Når det er snakk om egne våpen så vil disse være registrert på foresatte, ikke skytteren selv, så lenge h*n er under 16.

 

Når det gjelder lufgevær, softguns etc så er gjelder det samme. Du har lov til å bruke et slikt våpen som barn, så lenge det er under oppsyn. Det er derimot ikke greit å overlate et slikt våpen til poden så lenge du selv eller andre ansvarlige er i nærheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...