Gå til innhold

Komplett - la oss bygge din PC. Noe å gå for?


Anbefalte innlegg

Hoho, undertegnede er langt på etterskudd når det gjelder å anskaffe en habil spill-PC. Nå som det finnes en del spillekkerbiskener ute på markedet, ser jeg ingen annen utvei enn å bestille snarest.

Bakgrunn: Jeg har lite erfaring med PCen og dens komponenter; navn på skjermkort gir meg like mye mening som en diff. likning (noe jeg aldri har hatt teken på). Min bror derimot vet å hanskes med komponentene, så han har sagt seg villig til å hjelpe med å snekre den sammen. Dersom noen av dere datakyndige genier kunne foreslått ett oppsett til meg, hadde jeg vært så takknemlig som en kan bli over internett. Å kjøpe delene separat er absolutt å foretrekke siden, ja, penger spart er penger tjent.

 

Kravspesifikasjoner: Spill er jo en klar prioritet. Jeg må kunne kjøre Counter Strike: Source knirkefritt. Ellers har jeg på langt nær noe ekstremkrav om å kunne kjøre crysis optimalt, for å putte det slik. Football Manager, Warcraft 3, Commandos og Call of Duty-serien er andre eksempler på spill jeg digger. Dette er spill jeg har måttet begrense meg til alltid, grunnet dårlige datamaskiner. At den kjører greit spill som kommer ut i dag (å justere ned det grafiske er ingen synd for meg) håper jeg å kunne få til innenfor en rimelig sum.

 

Hva er jeg ute etter: PC og skjerm. Til en rimelig prisklasse, 6-10k. Oppnåelig?

 

Så langt har jeg forvillet inn på komplett sine sider her på verdensvevet, og funnet en gøyal funksjon hvor en kan bygge sin egen PC. Her er det lett å drømme seg vekk, men, uten spesielle forandringer, klarte jeg å få fram følgende resultat:

 

Komplett Gamer i05

- Miljøgebyr 80.00 pr stk kommer i tillegg.
Varenr.: 334490
Strømkabel PC m/Jord 2m
Nero 8 OEM Vista kompatibel
CyberLink DVD Suite 6, 6Channel, OEM CD,
Støtsikker PC-eske
Qpad|UC, Small Komplett Black, 4mm,
Cooler Master CM 690 Black Midi Tower
ASUS P5Q SE2, P45, Socket-775
Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket
MSI GeForce GTS 250 512MB PhysX CUDA
Samsung DVD±RW burner, SH-S223B
USB2 multikortleser 3.5" sort for
Corsair Powersupply 550W Black, ATX/EPS,
Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 2GB KIT CL5
Samsung SpinPoint F1 500GB SATA2,


MS ROYALTY Vista Home Premium
MS COA Label Windows
MS MANUALS Win Vista Home Premium
MS Win Vista Home Premium Norsk
MS Win Vista Home Pr. PUP 32bit

Garanti 3 år - Sende inn
Lagerstatus: 1 stk. på lager

Saitek Eclipse 3 Keyboard Nordisk
Logitech OEM Optical Wheel Mouse Sort
Samsung 23" LCD Syncmaster 2333SW
Call of Duty 4 Game Of The Year, PC

 

Total sum: 9992 ,-

 

 

Kommentarer? Innfrir denne?

 

En datanybegynner takker på forhånd. =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.elkjop.no/product/data/stasjona...oductTabcontent

 

hehehe why not.. får bedre ytelse nu med ditt oppsett,

men ikke med tanke på fremtiden å sånt :)

 

2.66Ghz quad I7 top of the line

2 GT230/9600GT i Sli 1,5 GB dedikert grafikkminne

9 GB RAM

640 GB HDD

x58 hovedkort,

24 tommer skjerm med 40000:1 1920x1080

Logitech G15 tastatur

Logitech MX518 v2 mus

 

men sånn egentlig så er ditt oppsett bedre :)

Men bare fordi spill og programmer ikke støtter mer enn 2/3 cores

Og fordi skjermkortan er litt svak.

9600GT sli er dårligere enn 4850/GTS 250/9800GTX+

 

Men du har flere løsninger i fremtiden dær alt du trenger å tenke på å oppgradere er skjermkortet til GTX 200 series eller 300 series

eller 5000 series ATI kort :)

Fordi du har top of the line cpu, ram og hovedkort :)

 

Men skal æ være ærlig så treng du ikke å betale så mye :)

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=95229

Helt fin, sikkert en av de beste fps/kr pcene ute,

Om du ikke liker AMD så kan du bytte Cpuen Ut med E7400-E7500

Og Hovedkortet med P5Q pro :)

 

Dette bil bare koste 5000-6500kr+ alt annet du vil ha.

 

Ellers vil jeg anbefale å gjøre ting selv, sto i boxern skjøl i 4 timer min første gang å hva livredd.

Morsomt hehe :) bare læs å se på youtube vids..

ikke så vanskelig skal du se.

Er mer som lego for voksne.. bare vældi dyr lego

Endret av nipton
Lenke til kommentar
http://www.elkjop.no/product/data/stasjona...oductTabcontent

 

hehehe why not.. får bedre ytelse nu med ditt oppsett,

men ikke med tanke på fremtiden å sånt :)

 

2.66Ghz quad I7 top of the line

2 GT230/9600GT i Sli 1,5 GB dedikert grafikkminne

9 GB RAM

640 GB HDD

x58 hovedkort,

24 tommer skjerm med 40000:1 1920x1080

Logitech G15 tastatur

Logitech MX518 v2 mus

 

men sånn egentlig så er ditt oppsett bedre :)

Men bare fordi spill og programmer ikke støtter mer enn 2/3 cores

Og fordi skjermkortan er litt svak.

9600GT sli er dårligere enn 4850/GTS 250/9800GTX+

 

Men du har flere løsninger i fremtiden dær alt du trenger å tenke på å oppgradere er skjermkortet til GTX 200 series eller 300 series

eller 5000 series ATI kort :)

Fordi du har top of the line cpu/ram/hovedkort :)

 

Enig at det er et ok kjøp- Litt spesielt minne oppsett, men antar det er 3X2 + 3X1, da er det helt greit. Ellers må det være vanskelig å konkurrere på pris i mot dette tilbudet - altså ferdig oppsatt inkludert OS og 24".

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

ja nei ja nei si det..

ville no gjordt det selv uansett, hva jo så redd før å ødelegge pcen

med den dumme socket 775 stock kjølerns pins.

hadde plutselig gule pixel dotter på skjermen å ikke bare blue screens men orange screens, kutta meg på hovedkortet fordi jeg har så store fingre, dumme 3/4 fan pins, å kutta meg på den nye zalman cpu kjølern min. alt sånt :) men det hva værd det.. 2 skjermkort levert inn 2 ram brikker levert inn senere å pcen hva helt fin :) er nesten en hobby tilslutt fordi du bruker såpass mye penger å tid :)

Lenke til kommentar

OK, takker for alle svar så langt. Har besluttet å kjøpe alt separat, og bygge den selv (*hikst*).

 

Har basert meg på handlevognen til nipton, og kommet fram til denne

 

Er dette en dugandes PC?

 

Edit: Ser du foreslår en annen intel-CPU enn jeg har valgt. Egner din seg bedre til oppsettet? Hva er forskjellene?

 

Second edit: nipton, eller hvem som helst, vil da hovedkortet passe til E8500?

Endret av excel
Lenke til kommentar

OK, skjønner det bedre nå. Da tror jeg at jeg har falt til ro på et oppsett, etter hvert. Ta å sjekk ut herEt spørsmål bare, får jeg alt av ledninger jeg trenger med komponentene, støpsler for strømtilgang etc, eller må slikt kjøpes separat? (sikkert et veldig teit spørsmål).

 

Noen siste kommentarer til valg av skjermkort? Se i handlevognen, snakk så ut. :)

Lenke til kommentar

du har vell forsåvidt alt, støpsel følger med skjerm og kabinettet.

alt av ledninger du bruker innvendig får du med hovedkortet.

jeg ville nok tatt med en antistatisk armlenke så ikke du med et uhell ødelegger et kort med en statisk utladning.

samt om du ikke har strips liggende kjøpt en 10-15stk så du stripser de invendige ledningene, kjedelig om de ligger løst så de kommer borti en vifte etc

 

personlig klarer ikke jeg leve uten 2cdrommer siden jeg hater bytte cd ørten ganger når jeg installerer noe så mye greiere bare putte en cd i hver men mulig det bare er meg :p

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Bestilte da handlevognen som står postet i en tidligere post. Er meget spent på prosessen fra komponentes ankomst i "postkassen" til det endelige resultatet. Satser på at vi skal klare å få alt på plass uten varige mén, men tror likevel det kan bli noen nervepirrede og høylydte sjeler som mekker på doningen.

 

Håper delene er hos meg ut neste uke, men man vet jo aldri meg fjernlagere og slikt. Har bestilt hos Datakjeden (skjermkort, hovedkort og kabinett) og Amentio (resten), og blir veldig skuffet om ventetiden blir ekstra lang.

 

Så gjelder det bare å takke for hjelpen, folkens! Kommer sikkert innom tråden igjen og gir en lyd om hvordan dataen ser ut. :p

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Heisann folks. Da mangler jeg kun PSU, så kan jeg begynne å sette doningen sammen - har tatt uutholdelig lang tid. Har også lest litt rundt i det siste; burde jeg kjøpe kjøling til CPU/GPU eksternt, for mer effekt og mer stillhet, eller vil systemet kjøre glatt på stockkjøling? Hva anbefaler dere?

 

Nevnte PC

 

Har også fått inntrykket av at SSD vil forbedre/effektivisere normalt PC-bruk noe enormt. Burde jeg gå til anskaffelse av en slik i tillegg? Vil prisene på disse (de er ganske dyre) synke framover eller?

Endret av excel
Lenke til kommentar
Heisann folks. Da mangler jeg kun PSU, så kan jeg begynne å sette doningen sammen - har tatt uutholdelig lang tid. Har også lest litt rundt i det siste; burde jeg kjøpe kjøling til CPU/GPU eksternt, for mer effekt og mer stillhet, eller vil systemet kjøre glatt på stockkjøling? Hva anbefaler dere?

 

Nevnte PC

 

Har også fått inntrykket av at SSD vil forbedre/effektivisere normalt PC-bruk noe enormt. Burde jeg gå til anskaffelse av en slik i tillegg? Vil prisene på disse (de er ganske dyre) synke framover eller?

 

Det bør gå bra på stockkjøling hvis du ikke skal overklokke. Skal du det?

Lenke til kommentar

I utganspunktet, nei, siden jeg ikke er spesielt datakyndig. Men... jeg har lest at så lenge man går systematisk til verks, så skal ikke dette være spesielt vanskelig. Bedre ytelse har jeg garantert lyst på, men med det første kommer nok jeg bare til å se det an.

 

Et spørsmål til ang. CF. Vil jeg kunne sette opp HD4890x2 uten loss på dette hovedkortet? har lest at det må være 16x16 [et-eller-annet] for å kunne utnytte det optimalt, stemmer dette?

Lenke til kommentar
I utganspunktet, nei, siden jeg ikke er spesielt datakyndig. Men... jeg har lest at så lenge man går systematisk til verks, så skal ikke dette være spesielt vanskelig. Bedre ytelse har jeg garantert lyst på, men med det første kommer nok jeg bare til å se det an.

Hvis du ikke OC'er, skal stockkjøling klare seg. Desto mer du OC'er, desto bedre kjøling trenger du. Prøv, og syntes du at det blir for fort varmt, kjøper du bedre kjøling.

 

Et spørsmål til ang. CF. Vil jeg kunne sette opp HD4890x2 uten loss på dette hovedkortet? har lest at det må være 16x16 [et-eller-annet] for å kunne utnytte det optimalt, stemmer dette?

Nei. Dette kortet støtter 16x og 8x, så blir ikke optimalt. kilde:

I keep seeing links to the tweaktown review of a P45 board every time someone talks about P45 crossfire. In that review it said somethink like P45 boards are not good for crossfire because of the 2nd PCIe running at x8. Based upon the specs taken from newegg, doesnt it look like this board would be a good crossfire candidate?
Lenke til kommentar

OK, takk for svar =)

 

Kommer jeg til å kunne dra hd5000-serien med det? Nå spør jeg bare av nysjerrighet, har ikke tenkt å oppgradere på en god stund uansett.

 

Og har du ellers noen input angående SSD-disk. Vil jeg kunne integrere det i systemet (kabinett etc.) uten problemer?

Lenke til kommentar
OK, takk for svar =)

 

Kommer jeg til å kunne dra hd5000-serien med det? Nå spør jeg bare av nysjerrighet, har ikke tenkt å oppgradere på en god stund uansett.

Har virkelig ikke peiling på det spm! :p

 

 

Og har du ellers noen input angående SSD-disk. Vil jeg kunne integrere det i systemet (kabinett etc.) uten problemer?

Som jeg nettop fikk anbefalt i min tråd:

Når det gjelder SSD-disk selger faktisk Komplett Intel X-25 Gen 2 fortsatt. Kingston selger nemlig denne Intel-disken som sin "egen". Link: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=456027 I denne oppgraderingsbundelen følger det med ramme så du får installert disken i en vanlig 3,25" ekspansjonsslot. SSD-disker er nemlig på 2,25" og dermed for små til å monteres i vanlige harddisk-brønner uten ekstrautstyr.

så vil anbefale den, og ja, den passer inn! brukes jo da (litt selvfølgelig) som en OS-disk og som programdisk til programmer som trenger mye lasting. (spill, PS osv)

 

ps. køyer nå, tidlig skole i morgen. Men hyggelig å kunne være til hjelp!

Endret av Madeo
Lenke til kommentar

Hovedkort

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=487820

ram 2 sett

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=397196

prosessor

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=492762

skjermkort 2 stk crossfire

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=447807

strømforsyning

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=487927

kabinett

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=332085

hardisk

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10096

skjerm

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=480940

 

mangler mus, musmatte, høretelefon, høytalere, mikrofon.

 

til gode kan du kjøpe 2gb ram sett, 1 til skjermkort, 1 til hardisk ved neste lønning. For å kjøre crysis på fullt osv.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...