Gå til innhold

Kongo-saken | Tjostolv Moland


Anbefalte innlegg

Regner med at de fleste her inne har fått med seg at nordmannen Tjostolv Moland og en kamerat står tiltalt for drap, spionasje og andre ting i Kongo, og har en dødsdom hengende over seg .

Hva mener dere om denne saken?

Hvis man begår drap i et land som praktiserer dødsstraff og blir tatt, så er det ikke så rart at man har en dødsdom hengende over seg. Jeg vet ikke hva disse gutta har foretatt seg, men er de skyldige så får de som fortjent.

 

Bortsett fra det risikoen i seg selv ved å oppholde seg i disse delene av afrika, synes dere det er helt greit at han blir prosedert juridisk der nede?

Selvsagt skal han straffes der nede. Det er jo der de, angivelige, kriminelle handlingene er begått. Med mindre de ønsker å sende ham ut av landet slik at vi kan straffe ham. Vi straffer jo innvandrere og besøkende som begår kriminelle handlinger her i Norge også. Vi sender dem ikke ut av landet. Jeg ser derfor ikke hvorfor norske myndigheter skal trekke i noen tråder for å hente hjem en kriminell som er stilt for retten i utlandet. Det er mine skattepenger som i så fall vil bli brukt, jeg er ikke interessert i å kaste bort skattepenger på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nå lest hele tråden, noe jeg ikke hadde gjort da jeg skrev mitt første innlegg. Jeg ser her at det spekuleres i motivet og hvorfor de handlet slik osv.

 

Det jeg synes er virkelig merkelig, er at morderne ikke tok bilen om disse gutta stakk til skogs. Hadde de "virkelige" morderne ville fått fatt i disse gutta, så ville de selvsagt - enten ventet ved bilen eller ganske enkelt bare tatt bilen?

Lenke til kommentar

Det lukter rasisme lang vei fra befolkningen i Kongo om hvordan de behandler hvite. De har inntatt en lynsjestemningen uten like ovenfor de to tiltalte: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=557097

 

NRK meldte også i helgen at det var utrygt for hvite å oppholde seg i byen og norsk UD fraråder nordmenn å reise til byen. Jeg synes det burde bli satt mer fokus på den rasismen som utspiller seg og hvordan den vil påvirke domsutfallet, men desverre er media totalt blendet for dette og jeg tror svært få deltakere i denne tråden har klart å oppdage med egne øyne rasismen som ligger bak.

Lenke til kommentar
"Enka" og hennes følge ønsker å få Moland/French steinet uten en skikkelig rettssak. De "vet" liksom at de er skyldige.

 

Samtidig lurer de på hvorfor de ikke blir respektert av vesten...............................................

 

Som om det er et fenomen som kun kan observeres i land sør for Sahara?

For de som husker f.eks Bulger-saken så bør det være et tankekors.

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar

Jeg tror heller ikke at de er så uskyldige som de mener, men vi får se hva "domstolen" kommer fram til. De bør dog behandles som mistenkte og ikke som middelalderske mordere, selv om jeg skjønner at det kan være vanskelig for de pårørende å beherske seg. En skal ihvertfall ikke drive rasisme mot hvite slik det gjøres ved at det er farlig for hvite å bevege seg i byen, hvorav NRK-reporteren måtte ha eskorte på sitt korte besøk. Ikke et eneste ord er nevnt om rasisme, tenk dere en omvendt situasjon hvor det var farlig for folk fra Kongo å komme til Stavanger pga. åpenlys lynsjestemning mot svarte? DA hadde det blitt rabalder i verdenspressen :)

Lenke til kommentar
- I prinsippet må alle land ha kontroll over sine innbyggere, selv om de er i utlandet. Det spiller ingen rolle om nordmennene er militære eller sivile. Dersom en utlending gjør noe galt i et fremmed land, er hjemlandet ansvarlig, sier Megisa til NRK.

 

Enka har rett. Tipper vi kan sende noen heftige erstatningskrav til Kongo da som utligner hennes krav på 18 mill, og iallefall en håndfull andre land i Afrika. Paktisan må nok ut med noen millioner også pga A og B gjengen. Kan vi stemme på henne i valget?

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=570236

Endret av Ant1
Lenke til kommentar

Millioner? Jeg tror du må opp i milliardbeløp fra bl.a. Pakistan, Somalia og en del østblokkland for å matche kravet fra Kongo.

 

VG har forøvrig live-oppdateringer fra rettsalen og det som blir sagt der vitner om at dette ikke er en fair rettsak. Synes forøvrig det er ganske morsomt å se påtalemakten på tv hvor de prøver å fremstå som et ledende demokratisk rettsystem. Desverre så er det bare latterlige floskler de serverer for det som blir gjort vitner om noe helt annet. Er forøvrig noe som stemmer godt overens med korrupte rettsystem. Dra til latin-amerika og se hvordan de prøver å fremstå med åpenhet rundt sine rettsystem og skryte av det med store ord og monumenter i/utenfor rettsbygninger for frihet, likhet osv.

 

Forøvrig er rasismen som utspiller seg i saken fortsatt ikke nevnt med et eneste ord av media, I 2009 så er det visstnok fortsatt slik at rasisme bare er noe som finnes i vesten og blant hvite.

Endret av Jens72
Lenke til kommentar

Selv om Moland og French kan være skyldige, så er det ganske tydelig at diverse vitner o.l. er ute etter penger.

 

 

"14.10 [...]Ifølge advokaten har vitnene all rett til å kreve erstatning: - De ble jo skutt etter, sier han."

 

"13.50 [...]Alle vet at enken har bodd sammen med den drepte, men betyr det at hun kan kreve erstatning som hans kone? [...]"

 

 

"13.05 [...]Både enken og onkelen til den drepte sjåføren Abedi Kasongo, de to vitnene i saken, sjåførens fagforening og eieren av bilen Kasongo krever erstatning fra de to nordmennene, og er representert med egne advokater. [...]"

 

 

Ifølge en blogg er dette pengekravene. Jeg kan ikke gå god for at de faktisk stemmer.

 

"Så langt er pengekravene kommet opp i det følgende:

Enken: $3.000.000,-

Vitnene: $500.000,- hver (totalt $1.000.000,-)

Sjåførforbundet til den drepte sjåføren: $3.000.000,-"

 

 

Også en latterlig måte å drive rettsak på, men man kan neppe regne med noe bedre da det er stor forskjell på Norge og Kongo, både i kultur og utvikling.

Lenke til kommentar
Også en latterlig måte å drive rettsak på, men man kan neppe regne med noe bedre da det er stor forskjell på Norge og Kongo, både i kultur og utvikling.

 

Det er nettopp det at det er så store forskjeller mellom ulike land i verden, som gjør at Norge fremstår som latterlig dumme og naive i deler av sin utenrikspolitikk. Denne rettsaken er et godt eksempel på at ikke alle (ikke engang myndigheter og høyt utdannede embetsmenn) tenker og oppfører seg som vi er vant til her i landet.

 

Jeg håper Norge ikke lar seg presse til verken å betale erstatning eller "inngangsgebyr" til rettsalen, og håper politisk korrekte UD lærer nok til å overføre erfaringene sine til andre deler av deres organisasjon.

Endret av Jens72
Lenke til kommentar

Spør dere meg virker ikke forsvareren deres så fryktelig mye bedre ut enn resten av rettsapparatet. Istedenfor å forsvare, forklare, påpeke logiske brister eller på andre måter overbevise dommer og jury om at nordmennene er uskyldige, prøver han å gjøre bevisene ugyldige på grunn av saksbehandlingsfeil. Nå stammer min eneste juridiske erfaring fra "Ally McBeal", "JAG" og "Liar Liar", men jeg tviler på at selv om retten ikke kan dømme etter disse bevisene, kommer ikke den lokale befolkningen til å bli like overbevist.

 

Norske medier har ihvertfall prøvd å rasjonalisere handlingene deres, med noe vekslende hell, noe som har gjort meg mer troende til at de kan være uskyldige enn den approachen forsvareren har ført så langt.

Lenke til kommentar

Jeg blit oppriktig kvalm og irritert. For meg er det for øyeblikket irrelevant om disse personene er skyldig eller ikke. Det som burde stå i fokus hos både media og staten Norge er at de ikke blir behandlet slik de burde. Ser for meg at det er mer enn bare en menneskerettighet de bryter.

 

Norge burde ikke godta utpressingen som blir begått av det korrupte systemet og burde kreve å få mennene utlevert. Dersom de i et rettferdig system blir vedtatt skyldig er det ingen grunn til at de ikke skal straffes, men som norskestatsborgere er det den norskestat sitt ansvar at de får en så rettferdig rettsak som mulig. Hvis vi må gå så langt som en her før sa og hente de med en jegerstyrke så er det det vi burde gjøre. Dette er UAKSEPTABELT! Faktum er at vi vet ikke om mennene er skyldig eller ikke, uansett hvor mye mange på forumet her som mener de faktisk gjør det. Hadde Kongo behandlet mennene med den respekten som er verdt og kreve ville det ikke vært noe farlig å la de være der, men når penger og rasisme er alt som står bak kan det ikke godtas!

I første omgang burde de behandles som uskyldige frem til det motsatte er bevist!

 

Og når vi snakker om erstatning. Hvis det viser seg at Norge bøyer seg i støvet til en korrupt stat på dette grunnlaget vil jeg miste all tro jeg noengang har hatt på landet Norge. Vi har alltid vært pushovers, men det får være en grense. Jeg ser ikke for meg at USA ville behandlet saken på samme måte som vi gjør. Kanskje vi burde burde respekteres mer etter all arbeidet vi gjør i Afrika.

 

Dette er en quote jeg fant, kanskje irrelevant men jeg finner den ganske sann:

"Du finner ikke rettferdighet i et land med barnesoldater"

 

Unskyld for lang post, men jeg føler at Norge synker lavere enn før. På tide og sette makt bak det vi hvert år kaster bort uendlig penger på: Menneskeverd, rettferdighet og menneskerettigheter!

 

Andreas

 

PS: Dersom Kongo nekter utlevering ville jeg, om jeg hadde valget, erklært krig. Altså et ultimatum, gi oss Nordmennene, behandle de med respekt eller gjør klare for langdistanseraketter og Ag3...

 

PPS: Det burde vært en landsavstemmning! Som George Carlin sa: "even in a fake democracy, the people should get what they want sometimes!"

 

PPPS: Hvis de er så sikkre på at han er skyldig kan de jo bare sende med en advokat til Norge så han kan kjempe for landet sitt. (ja landet kan hende krever erstatning. Staten altså...) Vi får se hvor skyldige de ser ut når bevismatriale blir behandlet slik det skal behandles etc.

 

BTW: Jeg tviler ikke et sekund på at de skyldige, de bildene var syke uansett omstendighet.

Endret av Bendit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...