Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hei

 

Har ikke skrevet på forumet på evigheter, men kjøpte meg et OM-D-kit +45mm, nylig etter å ha levd lenge med et Canon 400D og litt diverse fast-objektiver. Etter kort tid har jeg gjort meg en del erfaringer, men det har også dukket opp en del spørsmål dette eminente forum kanskje kan svare på?

 

Størrelsen er veldig bra, og jeg ser at terskelen for å ta med kamera ut er mye lavere p.g.a. vekt og volum. Byggekvaliteten og utseende er også veldig positivt, så selv samboeren synes det var søtt.

 

Ellers er bildekvaliteten helt grei, men jeg får ikke helt bakoversveis.. 12-50mm kit-objektivet er i beste fall middels, men 45mm gir meg en god følelse. Dog føler jeg at ISO-egenskapene er noe oppskrytte? Dette føler jeg er et lite steg opp fra 400D, men ingen halleluja.. Er det noen instillinger i firhold til oppskarping/annet som kan tunes? Har fulgt DPreview sin guide, som gav meg en langt bedre følelse med kameratet, men litt innspill er alltid velkomment. Mulig jeg trenger fullformat før jeg blir helt happy..? Ser for meg å kjøpe 12mm F2 som neste ut, og at den vil gi meg samme følelsen som 45mm.? Noen med erfaring med 12mm F2?

 

Ellers lurte jeg på hva folk bruker av vesker og evt. "lens pouches" (på nynorsk) for løse objektiver? Alt er jo laget for dunder-store objektiver.. Søkte litt på ebay uten hell.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg vil nok si at 12mm f2 gir enda mer godfølelse enn 45mm, for den er solid bygget i metall og med en kjekk manuellfokus-vri. Den er skarp og fin også, men jeg kvitter meg med min egen nå siden jeg egentlig ikke helt er superforelsket i den brennvidden. Hadde jeg vært veldig glad i vidvinkel hadde jeg nok ganske sikkert beholdt den, men.

Lenke til kommentar

Ellers er bildekvaliteten helt grei, men jeg får ikke helt bakoversveis.. 12-50mm kit-objektivet er i beste fall middels, men 45mm gir meg en god følelse. Dog føler jeg at ISO-egenskapene er noe oppskrytte? Dette føler jeg er et lite steg opp fra 400D, men ingen halleluja..

Det du vinner med mFT er først og fremst størrelse. Sensorene i E-M5, GH3 er fortsatt noe mindre enn det som sitter i speilreflekser med APS-C-størrelse sensor og det vil alltid være en ulempe gitt samme sensroteknologi. De nyeste mFT-sensorene er imidlertid nesten på høyde med de beste med APS-C-sensorene og faktisk like bra eller bedre enn litt eldre speilreflekssensorer. Så man kan få et mye mindre kamera med samme eller bedre bildekvalitet, litt avhengig av hva man oppgraderer fra. Det du ser, omtent det samme eller litt bedre er det jeg ville forventet å se i forhold til 400D. Det er ingen revolusjon på sensorsiden, men en gradvis forbedring. Olympus 12-50 er et utrolig anvendelig objektiv, men det er vel ingen som hevder at det er topp optisk.

Lenke til kommentar

Ellers lurte jeg på hva folk bruker av vesker og evt. "lens pouches" (på nynorsk) for løse objektiver? Alt er jo laget for dunder-store objektiver.. Søkte litt på ebay uten hell.

Jeg bruker stort sett denne i hverdagen... ; http://www.japanphoto.no/olympus-veske-gateetui-l-pen-4017386149656-007

 

På en liten reise jeg hadde nylig, hadde jeg med meg 17/1.8, 45/1.8, 85/2, 2 ekstra batterier, mobillader, tannkost, tannkrem, deodorant, mobillader, businesscards, pass og lommebok. E-M5 med et av objektivene hang alltid over skuldera da, men alikevel; fikk plass til en god del oppi denne bittelille veska. :-)

 

Når jeg skal ha med meg mer, har jeg en gammel olympus skinnveske.

Lenke til kommentar

Nå snakker vi! Den vesken så passe liten og enkel ut. Største grunnen til at jeg nå prøver mFT er jo størrelse, og da føler jeg at mange av de tradisjonelle veskene/sekkene blir veldig store. Hadde vært flott å se den "live", men chat'et med Japan Photo og ingen av butikkene i Oslo hadde den på hylla.

 

kiskogl du skriver at du hadde kamera over skulderen, er det mye plass i tillegg til kamera m f.eks 45/12mm oppi vesken? Rommer den 1-2 ekstra objektiv i tillegg til kamera med objektiv?

Lenke til kommentar

Ah! Youtube var min venn.. Fant en halvdårlig gjennomgang av vesken, men den ser ut til å romme det jeg trenger. Takk for et godt forslag!

Youtube er ofte redningen ;) Har du fortsatt linken?

 

Jeg får plass til kamera (Panasonic G3) med PZ 14-42mm, 45-150mm, 45mm f/2.8 og 14mm eller 20mm. Samt ekstra batteri og minnekort.

Lenke til kommentar

Dette er også en god deal for kr 1500:

http://www.japanphot...17386955974-007

 

"Olympus Zuiko M 40-150mm Portrettkit er et sett som består av en PEN Street Case-veske, et Kingston minnekort og objektivet Olympus M.Zuiko 40-150mm f/4.0-5.6 (ny modell)."

 

Mener de solgte dette kitet for kr 1.000 tidligere.

Ja, kjøpte det for 999,- i fjor høst.... (smil, og du har gjort en god deal).. :green:

Lenke til kommentar

Så også det tilbudet, men er vel ikke helt frelst på det objektivet. Hadde håpet noe mellom den type objektiver og Panasonic sin 35-100mm på f/2.8. Det er så voldsomme forskjeller i blender.

 

Ta f.eks Nikon verden. Her har du 70-200 f/2.8 til 16000,- (noe som gjør Pana billig) i den ene enden og 55-200 f/4-5.6 til 1500,- i den andre, men det er også en del i mellom som yter ganske bra uten å koste den berømte skjorta. F.eks 70-300 f/4,5-5,6 VR til 3500,- og om du vil bruke litt mer penger; 70-200 f/4 til 9000,-.

 

Det er vel litt slemt å kalle det ett lite hull i mFT-optikk-rangen. Vi snakker jo faktisk om opptil 150-600mm ekvivalenter. Det får en ikke akkurat veldig lyssterkt ei heller billig i de andre leirene heller.. :wee:

 

Jeg er litt ny til dette systemet så jeg tror jeg må se det an litt med kjøp av objektiver i tele-enden av skalaen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...