Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen butikker i Oslo området som har Em5 til utstilling i butikken?

Vet ikke hvordan det er nå, men var innom Fotovideo i Møllergata sist torsdag. Der hentet de, på forespørsel, fram en sort OM-D med batterigrep og kitlinsen 12-50..... (så at det var en egen stand for Olympus m/egen dame der....., så mulig det er et tidsbegrenset tiltak...).... Fikk prøve denne som de fant fram iallefall. Snerten sak er vel en god betegnelse, og den var faktisk mindre enn jeg trodde (Ikke så mye større enn en E-P3 egentlig)....

Vakker "dame" by the way! :dribble:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er spesifikasjonene til m. Zuiko 75mm f1,8 klare:

OM-D_75mm.jpg

• 75mm focal length (equivalent to 150mm in the 35mm film format)

• F1.8 aperture with circular blades

• 3 ED and 2 HR lens elements

• Premium multi-coating using Olympus ZERO lens coating technology

• High speed, silent focusing with MSC lens drive technology

• All metal barrel

• Precision manual focus ring

• Compatible with all Micro-Four Thirds standard mount cameras

• Portraiture, Fashion, Stage, Sports and low- light photography applications

• Expected availability in July 2012

 

Pressemelding her...

 

Noen som skal ha...? :p

Yepp! :dribble:

Lenke til kommentar

Noen som kan si noe pent om det nye kit-objektivet til E-M5 ? Flere av de som har testet kameraet har ikke nevnt det med ett ord, de hiver på alt de kan finne av obskure fastobjektiver inkl Steve Huff.

12-50mm kit koster 1400kr. med E-M5 og 3500kr. uten, det er mye optikk for 1400kr. hvis du skal ha E-M5. Jeg ville ikke ha betalt 3500kr. for den.

 

+Billig

+12-50mm (24-100mm)

+Vær-og støvtett

+Makromode

 

-Det blir 1400kr. ekstra

-f/3.5-6.3

 

Robin Wong har gjort en brukertest på 12-50mm

http://robinwong.blogspot.com/2012/01/olympus-mzuiko-12-50mm-f35-63-review.html

 

http://robinwong.blogspot.com/2011/12/olympus-mzuiko-12-50mm-f35-63-review.html

 

http://robinwong.blogspot.com/2012/01/olympus-mzuiko-12-50mm-f35-63-review_05.html

Lenke til kommentar

Noen som kan si noe pent om det nye kit-objektivet til E-M5 ? Flere av de som har testet kameraet har ikke nevnt det med ett ord, de hiver på alt de kan finne av obskure fastobjektiver inkl Steve Huff.

 

Her har du ein brukartest mellom 12-50mm, 50mm f2 (4/3) og 12-60mm (4/3).

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1041&message=41494665

 

Opplever sjølv at 12-50mm er eit allsidig objektiv som eg bruker meir enn eg kanskje hadde trudd. Men i gitte samanhengar viker den fort plassen for 20mm f1.7 eller 45mm f1.8. Solblendaren kjøpte eg elles billeg på eBay.

Lenke til kommentar

Jeg har lest flere plasser og og sett en del bilder fra E-M5 der de roser ISO egenskapene opp i skyene.

Jeg er nå ganske fornøyd med ISO egenskapene til min GH-2.

Her er et bilde jeg tok fra en konfirmasjon i helga.

 

Jeg brukte GH-2 og 45-200mm, ISO 2500. Dette er med en lukkertid på 1/80s så objektivet er ikke så verst selv om det bare har f/4-5,6. Brenvidde 133mm og f/5,6.

post-101239-0-30569000-1338190994_thumb.jpg

Endret av Døgnvill
Lenke til kommentar

Men hva om du trengte høyere lukkerhastighet eller bedre dybdeskarphet? Bedre ISO-ytelse handler ikke bare om å kunne ta bilder i dårlig belysning, men også om økt frihet til å justere blender/lukker uten at bildene blir helt ødelagt.

 

La oss si at du har kamera 1 og kamera 2 med samme objektiv. Kamera 1 gir deg akseptable bilder opp til ISO 1600, kamera 2 opp til ISO 6400. Du har da mulighet til å justere blenderen ned to stopp (for å få mer i fokus) eller øke lukkerhastigheten fra f.eks. 1/60 til 1/250.

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar

Men hva om du trengte høyere lukkerhastighet eller bedre dybdeskarphet? Bedre ISO-ytelse handler ikke bare om å kunne ta bilder i dårlig belysning, men også om økt frihet til å justere blender/lukker uten at bildene blir helt ødelagt.

 

La oss si at du har kamera 1 og kamera 2 med samme objektiv. Kamera 1 gir deg akseptable bilder opp til ISO 1600, kamera 2 opp til ISO 6400. Du har da mulighet til å justere blenderen ned to stopp (for å få mer i fokus) eller øke lukkerhastigheten fra f.eks. 1/60 til 1/250.

Jeg valgte ISO 2500 fordi jeg selv syntes bildene ble skarpe nok med den lukkertida og forholdsvis stasjonære motiv. Kan enda gå litt mere opp i iso uten at kvaliteten lider for mye.

Døgnvill: har du brukt noen form for støyfjerning på det bildet, eller kom det sånn ut av kamera? alle detaljene er bortevekk, og da er det ikke rart at det er lite støy

Jeg har brukt Lightroom 4 og støyfjerningsmetoden der.

Endret av Døgnvill
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...