Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har jeg fått prøvd ut de to "nye" Canon FD objektivene mine på E-M5, og jeg vil si at det ser veldig bra ut, spesielt 135/2 er nok fin til innendørsportretter på litt avstand, kommer nok godt med i bryllupet til brodern... :)

 

E-M5 + Canon FD 135mm f2:

P6111679.jpg

 

E-M5 + Canon FD 200mm f2,8 IF:

P6111680.jpg

 

Macrokitet har jeg ikke fått prøvd ut skikkelig enda, så det får vente litt... :)

 

Stilig! :)

 

Har selv noen "tubaer" i samme klassen. Post gjerne eksempler på hva du får ut av disse.

Lenke til kommentar

Med tanke på objektivutvalget og nivået her virkar kanskje følgande spørsmål banale men ein plass må ein starta...

 

Strevar nå med G3 og 20 mm - sistnevnte glimrande til byfoto - men slit i mørke landskap og med nattskyer. Søkaren viser rett lysstyrke, bilda for mørke særleg når det er mørkt. Stilla søkaren korleis?

 

Også plaga med blå nattskyer. Er sensoren for liten? Same problem med kompakt. Meiner å ha prøvt alle innstillingar for kvitblalanse også justera auto-, nytta ikkje. Ikkje muleg med jpeg? Har raw-filer, ikkje altfor flink med det... Kontrasten også for liten, prøvde sterk undereksponering, for mykje støy. Gråbrune skyer vert blå og blasse, liten kontrast. Enkelte påstår at Panasonic dårleg på dette, skulle kanskje enkelte her vita meir om.

Lenke til kommentar

Beklargar, uttrykket nattskyer var misvisande, ganske vanlege skyer om natta, kl 01.30. Brukte stativ på dei aller fleste, lukkartid frå 1/2 til 6 sekund. Fekk same blåtonen stort sett. Nokon som har konkrete innstillingar for kvitbalanse? Muleg å få til også med jpeg?

 

Hvis du tenker på Noctilucent clouds skulle det være mulig å fotografere det med m43. Setter du kameraet på stativ? Hvilken lukkertid bruker du?

Lenke til kommentar

Tror det er en dårlig ide å sammenligne sluttresultatet med det du ser på skjermen mens du komponererer. For søkeren viser ikke hva du får; jeg bruker histogrammet som en indikasjon på hva sluttresultatet blir.

 

Blåfargen er naturlig - denne tiden kalles blåtimen (er mye lengre enn en time om sommeren). Du kan stille inn hvitbalansen til noe annet, men jeg er ikke sikker på om resultatet blir noe bedre.

Lenke til kommentar

Takk for tips! Prøvt histogrammet, trengst kanskje litt trening? Å samanligna sluttresultatet med det du ser på skjermen har fungert bra med to Canon zoomkamera.

 

Skyene var ikkje blå, grå med eit lite brunskjær.

 

Tror det er en dårlig ide å sammenligne sluttresultatet med det du ser på skjermen mens du komponererer. For søkeren viser ikke hva du får; jeg bruker histogrammet som en indikasjon på hva sluttresultatet blir.

 

Blåfargen er naturlig - denne tiden kalles blåtimen (er mye lengre enn en time om sommeren). Du kan stille inn hvitbalansen til noe annet, men jeg er ikke sikker på om resultatet blir noe bedre.

Lenke til kommentar

Nyttig info! Nå er "K" stilt på 10.000 og "1" fiksa via kvitt papir. Gjeld innstillingane kun dei to eller alle typar kvitbalanse?

 

Ser at kvitbalanse kan stillast i 4 retningar for farge. Lengst muleg bort frå B (som er blå?) for å dempa blåfargen? Og må/kan det stillast for kvar kvitbalanse?

 

Problemet er at for kvart svar kan det koma to nye spørsmål! Burde kanskje prøva "begynnarspørsmål"...

 

"Fiksa i post" = å få hjelp her?

 

Kun testfoto! Stort nok? Er det nok info i bildet?

 

Er jo bare å prøve! Sett hvitbalansen til 10 000 og prøv på nytt.

 

Hvis ikke er det jo så enkelt å fikse i post at det uansett ikke er noe å stresse over.

Lenke til kommentar

Hei! Du kan først prøve å la hvitbalansen være i midten men at du kun justerer hele opp til 10 000K.

 

Blir du ikke fornøyd kan du prøve å flytte den noen hakk bort fra blå, men dette kan også gjøres i post.

 

Å fikse/gjøre noe i post betyr å fikse/gjøre noe i etterbehandlingen. Altså i feks Photoshop :)

 

Gjør ikke noe med nybegynnerspørsmål, det er like gøy å lære bort som det er å lære for min del :)

Lenke til kommentar

OK! Ideen med G3 og god søkar var nettopp mindre PP som det heiter på utenlandsk. Forsøk på å læra Photoshop gjekk ut over albogen... Men har kanskje ein eldre gratisversjon, gjerne ikkje så mykje dårlegare enn dei nye.

 

Idag på utkik etter "angreps-måse" med superzoom, ingen i sikte men derimot katt som hadde teke skjære (skjor), var litt sein men fekk med måltidet. Søkaren kun 230.000, vurderer Fuji HS30 og ein lyssterk kompakt. Alltid hatt superzoom, kan bruka i søvne, fått mykje artig, f.eks. mår. Kalkulert risiko å prøva systemkamera, men G3 med to objektiv har kanskje ein viss bruktverdi. Alternativet er å ta kurs, som f.eks. JP formidlar, dersom nivået ikke er for høgt. Nyttig uansett kameratype. Det same gjeld for råd her og andre stader. Kvitbalanse er vel kvitbalanse.

 

 

 

Hei! Du kan først prøve å la hvitbalansen være i midten men at du kun justerer hele opp til 10 000K.

 

Blir du ikke fornøyd kan du prøve å flytte den noen hakk bort fra blå, men dette kan også gjøres i post.

 

Å fikse/gjøre noe i post betyr å fikse/gjøre noe i etterbehandlingen. Altså i feks Photoshop :)

 

Gjør ikke noe med nybegynnerspørsmål, det er like gøy å lære bort som det er å lære for min del :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...