Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

19mm på MFT er heller ikke dårlig, den er både billigere og bedre enn Oly 17mm. Koster under halvparten av det pana 20/1.7 koster. En meget godt alternativ for de som er på budsjett og ønsker "walk-around" fastoptikk.

 

 

Ang. vesker. Jeg bruker Think Tank Retrospective 10 og da får jeg plass til alt; E-M5, 12-50mm, 7,5mm, 12mm, 25mm, 45mm, diverse filter, trådutløser, vannflaske og diverse + diverse....

Når jeg reiser lett så bruker jeg en "ammo" bag jeg kjøpte for 5USD på en armyshop, inne i baggen har jeg kamerabag innlegg som fåes kjøpt billig på ebay(søk "camera insert"). Slik innmat er genial, du kan lage fotobag av hva som helst, t.o.m. en fin pose fra polet :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

19mm på MFT er heller ikke dårlig, den er både billigere og bedre enn Oly 17mm. Koster under halvparten av det pana 20/1.7 koster. En meget godt alternativ for de som er på budsjett og ønsker "walk-around" fastoptikk.

 

 

Ang. vesker. Jeg bruker Think Tank Retrospective 10 og da får jeg plass til alt; E-M5, 12-50mm, 7,5mm, 12mm, 25mm, 45mm, diverse filter, trådutløser, vannflaske og diverse + diverse....

Når jeg reiser lett så bruker jeg en "ammo" bag jeg kjøpte for 5USD på en armyshop, inne i baggen har jeg kamerabag innlegg som fåes kjøpt billig på ebay(søk "camera insert"). Slik innmat er genial, du kan lage fotobag av hva som helst, t.o.m. en fin pose fra polet :p

 

Det er sant, men den jo både mye større, og vesentlig mindre lysterkt enn 20mm fra pana. Det er ett litt irriterende objektiv, fordi det så lett kunne vært bedre til mFT.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg går ut fra at Sigma 19/2.8 og 30/2.8 for µ-4/3 og NEX er samme optikk som Sigma bruker til

Sigma DP1 og DP2 Merrill. De gir mest mening på en 1,5x-sensor.

Det er fler enn deg som mener det. Nå synes jeg at 30mm-en er grei på µ-4/3 da den passer bra mellom Pana 20mm f/1.7 og oly 45mm f/1.8

35mm til APS-C er jo nesten den samme effektive brennvidden og jeg leser stadig at 35mm er bra på det formatet.

Lenke til kommentar

Her er en test jeg fant der DR ble testet på GH-2 og E-M5.

Selv om jeg har GH-2 og ikke har noen umiddelbare planer om å bytte til Olympus så ser det ut til at E-M5 er en del bedre.

 

http://www.mu-43.com...led-test-25707/

Har selv merket at jeg kan hente veldig mye mer ut av skygger/høylys med E-M5 enn det jeg er vant til fra tidligere med E-30, for eksempel...

 

Nå har jeg vært ute og prøvd E-M5 litt på skip. Selv med 12-50mm fikk jeg ganske skarpe og fine bilder syns jeg. Lover godt frem til QM2 førstkommende tirsdag:

 

P5070436.jpg

 

P5070449.jpg

Lenke til kommentar

Nå har jeg bestilt meg en 45mm F/1.8 også

Mangler bare grepet nå, så er jeg "all set".

Har også bestilt grepet, men det er leveringstid på HLD-6. Men jeg kan kose meg med masse god optikk :p

 

Har du fått testet kameraet litt mer? Har E-M5 fått "approved by snodig" stempel på seg?

 

E-M5 + PL25/1.4

 

7182466144_e33798f0c1_b.jpg

Exif data

Exposure 0.005 sec (1/200)

Aperture f/1.8

Focal Length 25 mm

ISO Speed 200

Exposure Bias +1.3 EV

Lenke til kommentar

Jeg fikk klådd litt på E-M5 her om dagen og det er virkelig et snasent kamera. Sitter godt i mine hender med grepet på. Godt å betjene. Bra med intern søker, selv om jeg ikke klarer helt å venne meg til de digitale særegenhetene. Dvs responsen i søkeren var ok, men oppløsning og kontrast var ikke på det nivået jeg er bortskjemt med. Bildekvaliteten hadde jeg ikke mulighet til å granske. Fokusen var også kjapp nok.

 

Konklusjon: Snasent og på så mange måter i en helt annen klasse enn min Olympus E-PL1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...