Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så enorm hype rundt Olympus sitt 7-14 PRO?

 

Panasonic har tilbudt 7-14mm i lang tid nå, og optikken er særdeles bra.

Er det den ekstra lysstyrken som er så ettertraktet? Er da kun ett stop det er snakk om.

Det er vel kanskje bare en hype på grunn av at det er nytt og er i Pro serien. Lysstyrken er ikke så viktig for min fotografering, men liker godt Pro optikkens følelse og værtetthet. Til sist har vel de aller fleste ment at Zuiko objektivet er hakket bedre totalt enn Panasonic objektivet. Hadde det vært større prisforskjell kan det hende jeg hadde valgt Panasonic objektivet isteden. Endret av Bringisen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Å bruke 35-100 til portretter blir litt malplassert spør du meg, ...

 

Nevnte portretter i context av at han er på jakt etter en bedre telezoom. Mange bruker 70-200 på fullformat for nettopp portretter, men det er selvsagt bare et av bruksområdene. Skal man bare ha et portrettobjektiv finnes det selvsagt mindre, lettere og billigere  alternativ.

 

Fullformat er noe annerledes da man kan oppnå mindre dybdeskarphet med zoomene der. Skal man oppnå like liten dybdeskarphet på MFT derimot er fastobjektiv så godt som obligatorisk. Man kan selvfølgelig ta portretter uten det, men da aksepterer man også begrensningene det innebærer.

Lenke til kommentar

Fullformat er noe annerledes da man kan oppnå mindre dybdeskarphet med zoomene der. Skal man oppnå like liten dybdeskarphet på MFT derimot er fastobjektiv så godt som obligatorisk. Man kan selvfølgelig ta portretter uten det, men da aksepterer man også begrensningene det innebærer.

Noe av hovedgreia med portretter er å få korrekt klassisk perspektiv for portretter - det får man ved å bruke korrekt fokusavstand. Med brennvidde på mFT-hus på 42-68mm (fullframe 85-135mm) er man midt i "sweet spot". En mFT 35-100 (eller fullframe 70-200) dekker dette brennviddeområdet aldeles nydelig, med "luft" i begge ender, og er derfor ofte et naturlig valg for portrettfotografer.

Mange portrettfotografer blender uansett ned (de vil kanskje ha hele hodet og ikke bare øyet i fokus), og så passer det aldeles glimrende med en 35-100 på mFT for portretter. Poenget er ofte først og fremst brennviddeområdet og dermed perspektivet, ikke dybdeskarpheten.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er brennvidden og perspektivet viktig, men det blir helt feil å overse hvilken virkning dybeskarpheten kan ha på et bilde. For meg blir F2,8 på MFT som største blender for lite fleksibelt for portretter - det er også noe av grunnen til at jeg gikk til anskaffelse av Nocticron 42,5 mm F1,2. Den optiske ytelsen er også overlegen, men for meg var det først og fremst de kreative mulighetene objektivet ga meg som var viktige. Jeg bruker det selvfølgelig ikke bare på 1,2, men det å ha muligheten til å gjøre det var avgjørende til at jeg var villig til å betale prisen. Hadde jeg hatt fullformatskamera og -objektiver derimot er det mer sannsynlig at jeg kunne klart meg med bare et sett med zoomobjektiver i stedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så enorm hype rundt Olympus sitt 7-14 PRO?

 

Panasonic har tilbudt 7-14mm i lang tid nå, og optikken er særdeles bra.

Er det den ekstra lysstyrken som er så ettertraktet? Er da kun ett stop det er snakk om.

 

For min del: Pana 7-14 er dyr i norge, koster nesten like mye

- Pana 7-14 fungerer dårlig med olympus-hus

- Pana 7-14 er nesten like stor

- Selv om jeg heller ville hatt et mindre og billigere objektiv enn F2.8, så er Pana 7-14 hverken særlig mindre eller billigere, og da velger jeg heller F2.8.

 

AtW

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er brennvidden og perspektivet viktig, men det blir helt feil å overse hvilken virkning dybeskarpheten kan ha på et bilde. For meg blir F2,8 på MFT som største blender for lite fleksibelt for portretter - det er også noe av grunnen til at jeg gikk til anskaffelse av Nocticron 42,5 mm F1,2. Den optiske ytelsen er også overlegen, men for meg var det først og fremst de kreative mulighetene objektivet ga meg som var viktige. Jeg bruker det selvfølgelig ikke bare på 1,2, men det å ha muligheten til å gjøre det var avgjørende til at jeg var villig til å betale prisen. Hadde jeg hatt fullformatskamera og -objektiver derimot er det mer sannsynlig at jeg kunne klart meg med bare et sett med zoomobjektiver i stedet.

For min del ser jeg ikke helt problemet med dette med smal dybdeskarphet på MFT. Man må bare være klar over hvordan man tilpasser seg overgangen fra fullformat. For min del har overgangen vært veldig enkel og veldig positiv, også med hensyn på dybdeskarphet. Slik jeg ser det nå etter et par år, er at dybdeskarphetsforskjellene gir meg fordeler i stedet for ulemper.

Legger ved et bilde over hvor smal dybdeskarphet man kan få til med 40-150mm f2.8 for eksempel. Bildet er ca ett år gammelt og rett ut fra kamera i jpg. Ikke ett portrett, men kan fint brukes som portrettoptikk.

 

11873420_10205950709259377_5737131980903

Lenke til kommentar

Går det an å få bonus på mer enn et objektiv, på Olympus sin høstkampanje? Jeg hadde et innlegg tidligere i denne tråden om Pana 20mm f1.7, men har enda ikke kjøpt. Jeg vurderer nå Oly 25 mm f1.8 i stedet, men det er en deal breaker om jeg ikke får bonus-avslag på dette objektivet. Har ikke Panasonic tilsvarende ordninger forresten? En ting til, hvordan er skarpheten på Oly 25mm f1.8 opp mot 12-40 mm f2.8 pro?

 

Og så ser jeg at Olympus 40-150 f2.8 pro er nevnt. Min erfaring med dette er at det er et veldig bra objektiv, i hvertfall på E-M5 mk2. Jeg har litt problemer med å få skikkelig skarpe bilder hvis jeg bruker MC-14 telekonverter. Jeg prøvde å fokusere på månen, men det er slitsomt. Fokusområdet blir veldig trangt virker det som. Vrir veldig forsiktig på fokusringen, men det blir så trangt at jeg ofte bommer. Uten MC-14 har jeg ikke disse problemene.

Lenke til kommentar

Absolutt flotte eksempler det der :).

 

Hva oppdateringen gjelder, er vel ikke den kommet ut offisielt enda - 26. november er slippdato. Foreløpig så er det bare enkelte bloggere som f.eks. mirrorlessons som har fått prøve den ut: http://www.mirrorlessons.com/2015/11/03/olympus-firmware-update-4-0-focus-stacking/

Hmm, nå ble jeg nyskjerrig på buffer-kapasitet E-M1 vs E-M5 Mk2, hvis det er det som hindrer sistenevnte i å få focus stacking.

 

"Overall the new Focus Stacking feature works surprisingly well, but it isn’t without its caveats. You can only take 8 shots per burst and the resulting image is always a JPG file, meaning that your exposure has to be spot on. The camera also crops 7% of the borders of the final composited JPG, so your original composition will never be exactly the same as the final image." Lagre til jpg? Da blir det jo kanskje ikke en feature man vil bruke så ofte uansett. Blir litt som SCN.

Endret av DataFMT
Lenke til kommentar

Går det an å få bonus på mer enn et objektiv, på Olympus sin høstkampanje? Jeg hadde et innlegg tidligere i denne tråden om Pana 20mm f1.7, men har enda ikke kjøpt. Jeg vurderer nå Oly 25 mm f1.8 i stedet, men det er en deal breaker om jeg ikke får bonus-avslag på dette objektivet. Har ikke Panasonic tilsvarende ordninger forresten? En ting til, hvordan er skarpheten på Oly 25mm f1.8 opp mot 12-40 mm f2.8 pro?

 

Og så ser jeg at Olympus 40-150 f2.8 pro er nevnt. Min erfaring med dette er at det er et veldig bra objektiv, i hvertfall på E-M5 mk2. Jeg har litt problemer med å få skikkelig skarpe bilder hvis jeg bruker MC-14 telekonverter. Jeg prøvde å fokusere på månen, men det er slitsomt. Fokusområdet blir veldig trangt virker det som. Vrir veldig forsiktig på fokusringen, men det blir så trangt at jeg ofte bommer. Uten MC-14 har jeg ikke disse problemene.

Jeg kan ikke forstå at man ikke skal kunne få bonus så mange ganger man vil så lenge man kjøper flere av bonusobjektivene.

Selv venter jeg på å få min bonus på 25mm f1.8 som jeg nettopp kjøpte sammen med 7-14mm f2.8. 

 

Nå har jeg ikke hatt objektivene lenge nok, men av det jeg ser foreløpig er 25mm f1.8 like skarpt tegnende som 12-40mm f2.8. Jeg tror du må ha laboratorie tester for å avgjøre forskjeller her.

Nå har jeg solgt mitt 12-40mm f2.8 og erstattet det med 7-14mm f2.8 + 25mm f1.8. Jeg har også hatt 17mm f1.8 og føler meg mer komfortabel med 25mm f1.8.

 

Som portrett objektiv kan også 60mm f2.8 macro fungere flott tror jeg. Jeg har ikke brukt dette objektivet til portretter selv. Men brennvidden og skarpheten er i alle fall meget bra. Her er ett par bilder som jeg tok for ett par uker siden, alle håndholdte med 60mm f2.8 Macro og Olympus trådløs blitz med softboks:

 

12096579_10206348376320805_550218043461810360442_10206348376440808_663983608241512037973_10206348375440783_1267632624338

Endret av Bringisen
Lenke til kommentar

Hmm, nå ble jeg nyskjerrig på buffer-kapasitet E-M1 vs E-M5 Mk2, hvis det er det som hindrer sistenevnte i å få focus stacking.

 

Slik jeg har forstått det er stacking en ferdig-i-kamera funksjon og da blir det naturlig nok JPG. Kan ikke tenke meg at bufferstørrelse skulle være noe problem med JPG uansett, grensen på åtte er nok mer det som er praktisk å prosessere i kameraet. Fokus bracketing er opp til 99 bilder (muligens bare E-M1) som må prosesseres på PC'en i etterkant. Der vil jo bufferstørrelse være et problem med RAW (hvis det er mulig), men på stativ spiller det vel ikke så veldig stor rolle om det går noen sekunder ekstra.

Lenke til kommentar

Selv om du bruker fokus stacking, lagres også de 8 originalbildene i raw som du da kan slå sammen selv, og i så måte blir JPG-filen en slags forhåndsvisning. Det er jo også mulig at JPG-bildet blir bra nok i forhold til det du er ute etter, og da har det jo gjort den jobben du er ute etter.

 

Jeg er personlig mer interessert i elektronisk lukker, både for å ta mer naturlige bilder der folk ikke reagerer på lyden, og for å redusere slitasje på den mekaniske lukkeren. Fokus peaking med andre farger blir også velkomment, siden den hvite fargen som brukes nå kan være vanskelig å se.

Lenke til kommentar

 

Jeg kan ikke forstå at man ikke skal kunne få bonus så mange ganger man vil så lenge man kjøper flere av bonusobjektivene.

Selv venter jeg på å få min bonus på 25mm f1.8 som jeg nettopp kjøpte sammen med 7-14mm f2.8. 

 

Nå har jeg ikke hatt objektivene lenge nok, men av det jeg ser foreløpig er 25mm f1.8 like skarpt tegnende som 12-40mm f2.8. Jeg tror du må ha laboratorie tester for å avgjøre forskjeller her.

Nå har jeg solgt mitt 12-40mm f2.8 og erstattet det med 7-14mm f2.8 + 25mm f1.8. Jeg har også hatt 17mm f1.8 og føler meg mer komfortabel med 25mm f1.8.

 

Som portrett objektiv kan også 60mm f2.8 macro fungere flott tror jeg. Jeg har ikke brukt dette objektivet til portretter selv. Men brennvidden og skarpheten er i alle fall meget bra. Her er ett par bilder som jeg tok for ett par uker siden, alle håndholdte med 60mm f2.8 Macro og Olympus trådløs blitz med softboks:

Kjempefine bilder Bringisen! Jeg må være sikker, så jeg får sende dem en e-post. Så ut fra det du skriver vil jeg kanskje ikke tjene så mye på skarphet. Jeg har faktisk 60 mm macro-objetivet, og synes bildene fra det er skarpere. Det ser også ut som det kan brukes til portrett ja. Et kjempeobjektiv, men til makro er det greit å lære seg å bruke manuelt fokus.

 

 

Hmm, nå ble jeg nyskjerrig på buffer-kapasitet E-M1 vs E-M5 Mk2, hvis det er det som hindrer sistenevnte i å få focus stacking.

 

Slik jeg har forstått det er stacking en ferdig-i-kamera funksjon og da blir det naturlig nok JPG. Kan ikke tenke meg at bufferstørrelse skulle være noe problem med JPG uansett, grensen på åtte er nok mer det som er praktisk å prosessere i kameraet. Fokus bracketing er opp til 99 bilder (muligens bare E-M1) som må prosesseres på PC'en i etterkant. Der vil jo bufferstørrelse være et problem med RAW (hvis det er mulig), men på stativ spiller det vel ikke så veldig stor rolle om det går noen sekunder ekstra.

 

Lagrer ikke HDR-funksjonen i kameraet i RAW? Skulle tro det gikk ut på det samme, på en måte - sette sammen flere eksponeringer til én. Jeg lurte litt på hvor stor buffer E-M5 Mk2 har i forhold til E-M1, men dette finner jeg ikke på nettet. Jeg kommer nok ikke til å savne Focus Stacking. Når jeg skal lage HDR, så bruker jeg bracketing i stedet.

 

Selv om du bruker fokus stacking, lagres også de 8 originalbildene i raw som du da kan slå sammen selv, og i så måte blir JPG-filen en slags forhåndsvisning. Det er jo også mulig at JPG-bildet blir bra nok i forhold til det du er ute etter, og da har det jo gjort den jobben du er ute etter.

 

Jeg er personlig mer interessert i elektronisk lukker, både for å ta mer naturlige bilder der folk ikke reagerer på lyden, og for å redusere slitasje på den mekaniske lukkeren. Fokus peaking med andre farger blir også velkomment, siden den hvite fargen som brukes nå kan være vanskelig å se.

Har ikke E-M1 elektronisk lukker? Jeg er litt skuffet over at focus bracketing kun kan bruke elektronisk lukker. Både lysrør og LED flimrer, så avhengig av lukkertid kan man få banding i bildene. Dette er jo ikke gunstig for det enkelte bildet, men tenker at det kanskje er mye værre for et bilde som skal settes sammen av mange eksponeringer med banding.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg kan ikke forstå at man ikke skal kunne få bonus så mange ganger man vil så lenge man kjøper flere av bonusobjektivene.

Selv venter jeg på å få min bonus på 25mm f1.8 som jeg nettopp kjøpte sammen med 7-14mm f2.8. 

 

Nå har jeg ikke hatt objektivene lenge nok, men av det jeg ser foreløpig er 25mm f1.8 like skarpt tegnende som 12-40mm f2.8. Jeg tror du må ha laboratorie tester for å avgjøre forskjeller her.

Nå har jeg solgt mitt 12-40mm f2.8 og erstattet det med 7-14mm f2.8 + 25mm f1.8. Jeg har også hatt 17mm f1.8 og føler meg mer komfortabel med 25mm f1.8.

 

Som portrett objektiv kan også 60mm f2.8 macro fungere flott tror jeg. Jeg har ikke brukt dette objektivet til portretter selv. Men brennvidden og skarpheten er i alle fall meget bra. Her er ett par bilder som jeg tok for ett par uker siden, alle håndholdte med 60mm f2.8 Macro og Olympus trådløs blitz med softboks:

Kjempefine bilder Bringisen! Jeg må være sikker, så jeg får sende dem en e-post. Så ut fra det du skriver vil jeg kanskje ikke tjene så mye på skarphet. Jeg har faktisk 60 mm macro-objetivet, og synes bildene fra det er skarpere. Det ser også ut som det kan brukes til portrett ja. Et kjempeobjektiv, men til makro er det greit å lære seg å bruke manuelt fokus.

 

 

 

 

 

 

Takk.

 

Når det gjelder macrobilder så har jeg laget en Myset snarvei på kameraet. Der har jeg satt manuell fokusering, manuell (M) eksponering, lukker satt til 1/160, blender f11 og blitz i RC modus. Holder blitzen i venstre hånden med en softboks påmontert. Dette pleier å funke for meg, og så tar jeg justeringer derfra  :)

Lenke til kommentar

 

Har ikke E-M1 elektronisk lukker?

 

E-M1 har ikke elektronisk lukker i øyeblikket (for stillbilder), men elektronisk første gardin på tider opp til (dvs lengere enn) 1/320 sekund hvis jeg husker riktig. HDR-funksjon har varianter både som lagres som JPG og en bracketing-sekvens (med RAW hvis du vil). Ferdig HDR får du kun ut som JPG.

 

Jeg rotet med fokus stacking og fokus bracketing i forrige innlegg. Det er stacking som kommer bare på E-M1. Forøvrig er det riktig (i hvert fall hvis endelig versjon er identisk med den testede) som Flinx skriver at stacking-funksjonen lagrer enkeltbilder i tillegg så du kan prosessere dem selv i ettertid hvis du ikke er fornøyd med den innebygde funksjonen.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor er det så enorm hype rundt Olympus sitt 7-14 PRO?

 

Panasonic har tilbudt 7-14mm i lang tid nå, og optikken er særdeles bra.

Er det den ekstra lysstyrken som er så ettertraktet? Er da kun ett stop det er snakk om.

Det er vel kanskje bare en hype på grunn av at det er nytt og er i Pro serien. Lysstyrken er ikke så viktig for min fotografering, men liker godt Pro optikkens følelse og værtetthet. Til sist har vel de aller fleste ment at Zuiko objektivet er hakket bedre totalt enn Panasonic objektivet. Hadde det vært større prisforskjell kan det hende jeg hadde valgt Panasonic objektivet isteden.

 

 

Ah okei, visste ikke at prisen på Pana 7-14 var såpass høy.

Jeg kjøpte mitt Pana 7-14 for 8500kr, mulig det var en tilbudspris.

Er såpass lenge siden at jeg ikke husker det, men når prisen er så lik forstår jeg jo hypen.

 

Alikevel litt rart det jeg leser om buet fokusplan. Stemmer dette?

Trodde noe slik nesten ikke var mulig på så korte brennvidder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...