Gå til innhold

Ferdighetsknapper til førsteklassinger


Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/2009/07/26/nyheter.../hoyre/7361985/

 

På Dagbladets nettsider står det nå at Høyre ønsker å fremme forslag om ferdighetsknapper i gull, sølv og bronsje til førsteklassinger. Det har tidligere ikke vært noen form for rangering av små skolebarn på denne måten. Barna kan på den måten oppmuntres til å jobbe hardere og kjenne på den harde konkurransen som finnes i samfunnet i dag. Og de som jobber hardt, får belønning for det. MEN - kan ikke denne rangeringen også svekke barns rett til å være barn, og at den også kan utpeke skoletaperne.

 

Hva mener du om Høyres forslag om mer konkurranse mellom elevene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har heller ikke noen tro på rangsjering av barn. Får mer enn nok rangsjering senere.

 

Også ofte sett at vist man gir barn/unge lav poengsum i en konkuranse blir det ofte en negativ spiral av det hele. "Nei, vi gjør det da så dårligt at det ikke er noen vits i å prøve å bli bedere"

Lenke til kommentar

Hmm, dette har då blitt praktisert uoffisielt der eg gjekk på skule for mange år sidan. Der fekk eleven sølv eller gullstjerne når ein hadde vore skikkeleg flink med leksa si. Kan ikkje erindre det var så mykje mobbing den gongen, men kven veit? Tida har jo forandra seg betrakteleg sidan 90talet.

Lenke til kommentar

Det største problemet er at det synliggjør forskjellene mellom de som er dyktig og de som bare "ikke får det til", og kan på denne måten skape tapere. Selvsagt, alle kan ikke få til alt, og de som er flinke må også få lov til å utfolde seg, men vi må søke å tilrettelegge for de flinkeste på en måte som ikke bidrar til å stemple og trekke "de dårlige" enda lengre ned.

Lenke til kommentar
Altså, det er forskjell på å ikke vinne, og å tape. Det er vel egentlig det som det står og faller på, tror jeg.

Ja. Det er derfor vi må trå veldig forsiktig her slik at vi ikke skaper tapere her. Selv om de som er flink selvsagt skal få lov til å bruke sine evner.

Lenke til kommentar

Dette kan lære barna at man jobber hardt for å bli belønnet, ikke fordi det har en egenverdi. Belønning kan faktisk virke demotiverende på barn som fra før av ser verdien av å lære (hvis man lærer seg å arbeide for belønningens skyld: Når man ikke lenger belønnes, så er grunnen til å arbeide borte). Jeg er derfor temmelig skeptisk.

 

Den norske skolen er ikke bra nok, men dette er nok dessverre ikke en løsning for fremtiden.

Lenke til kommentar

Heller en mild start enn å få det slengt i tryne på ungdomsskolen. Er jo en stor overgang når du aldri har hatt noen slike krav til deg før.

 

Her belønner man dem som gjør en god jobb, taperne blir jo i følge forslaget ikke nevnt og derfor glir jo de inn blandt resten. Er jo bare snakk om å premiere innsats.

Lenke til kommentar
Heller en mild start enn å få det slengt i tryne på ungdomsskolen. Er jo en stor overgang når du aldri har hatt noen slike krav til deg før.

 

Her belønner man dem som gjør en god jobb, taperne blir jo i følge forslaget ikke nevnt og derfor glir jo de inn blandt resten. Er jo bare snakk om å premiere innsats.

Problemet er at man offentliggjør på ett eller annet vis hvem som er flinke her. De som er flinke får jo medalje, og da er det litt implisitt at man skal gå rundt og vise seg frem med dem. Karakterer derimot er en privatsak og man har lov til å holde dem for seg selv.

Lenke til kommentar

Det ser ut som Kristin har fått blod på tann nå.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3187688.ece

 

- De skoleflinke får det ikke bedre av at de får høre enda en gang at de er flinke. Det de trenger er mer ressurser slik at de kan få mer faglige utfordringer. Det virker som Høyre har fått rangering på hjernen, sier Halvorsen.

 

Halvorsen har besøkt flere barneskoler for å høre hva som er utfordringene i hverdagen.

 

- Det er ingen rop om rangering i skolen, eller om privatisering. Det skolene ønsker er ro og ressurser til å gjennomføre det skoleløftet de har begynt på, understreker SV-lederen.

 

For en gangs skyld må jeg si meg enig med SV-lederen.

Lenke til kommentar

ah... vekker gode minner om rangeringa :love:

 

husker fra 1 og 2 klassen at vi brukte marihøne-klistermerker på hvor gode vi var og hvor mye rett vi fikk. vi brukte også et system der vi tegnet en surt og et blid ansikt på tavla, om vi var stille i timen gikk streken nærmere det blide ansiktet og omvend om vi bråkte. om vi etter timens slutt ende på det blide ansiktet gikk disse i en "spare kasse" og når vi hadde samlet 10 smileansikter bakte læreren kaker og tok med seg :love:

 

det at det kommer til å bli mer mobbing av et slikt system er unnskyld utrykket, men det er bullshit! en en elev bestemmer seg får å mobbe noen så gjør de det mot dem som er fysisk/psykisk svakere enn dem. så etter å ha selv blitt mobbet, slått, banket opp, fått kallenavn, blitt frastjel både panel og penger og blitt tatt kvelertak på mine 7 første skoleår vet jeg som cirka hva mobbere er ute etter, heldigvis debber mobberene av når man begynner på ungdomskolen/vidregående

Lenke til kommentar
heldigvis debber mobberene av når man begynner på ungdomskolen/vidregående

 

var det motsatte i mitt tilfelle, trur aldri jeg har blitt mobba så mye som på ungdomsskolen, heldigvis var lærern jeg hadde veldig flink til å ta tak i det

Lenke til kommentar
Trodde ikke jeg ville oppleve dagen hvor SV prater mer fornuftig om skolepolitikk enn Høyre.

 

liker bedre Unge Høyres skolepolitikk....

  • få flere faglige kompetente lærere inn i den Norske skolesystem
  • valgfritt sidemål
  • trynefaktoren ut av skolen, inn med anonyme prøver
  • la elevene selv bestemme hvor de skal gå på skole uavhengig av private og offentlig så lenge staten betaler
  • lærerevaluering - la elevene selv evaluere sine egne lærere
  • tilpasse undervisningen til alle kunskapsnivåer

Stefan Heggelund har en åpnings tale om skolepolitikk på UH's landsmøte

 

del 1/2

del 2/2

 

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Tror uansett ikke vi vil ende opp med ett rettferdi karaktersystem uansett hvem som tar over. Karakterer settes jo i dag i stor grad på grunnlag av hvem læreren liker eller har inntrykk av at gjør en god jobb. Det er synd, alternativet vill vell vert at all vurdering skjedde ved anonyme prøver, men da fikk man jo ikke evaluert muntlige prestasjoner osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...