Gå til innhold

Stein Erik Hagen flagger ut - toppen av grådighet?


Hva mener du om Hagens utflagging?  

164 stemmer

  1. 1. Hva mener du om Hagens utflagging?

    • Grådig
      83
    • Ikke grådig
      81


Anbefalte innlegg

Jammen, de som jobber i bedriften skatter jo fordi de bor i landet og benytter seg av velferdsgodene der de bor. De betaler jo ikke skatt pga bedriften de jobber i. Det samme gjelder aksjeeierne og Hagen. Hagen skatter til landet han bor i for å få nyte av velferdsgodene som finnes der han bor. Bedriften har jo ikke noe med hver person sin personlige skatt. Bedriften betaler skatt, arbeidsgiveravgift etc. for å dekke det bedriften koster samfunnet.

 

Og nå snylter Hagen på dette fordi han vil ta ut av bedriften kapital til sin egen lønn som han ikke vil skatte av der kapitalen skapes. Ergo snylter han på samfunnet, for det bedriften og dets arbeidre og samfunnet bruker på av kapital til utgifter på denne bedriften.

 

At han ikke snylter i sitt nye hjemmeland er en annen sak som ikke vedkommer saken for samfunnet Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selv om vi har gode velferdsordninger her i landet, så lever ikke "snylterne" akkurat noe liv i sus og dus her heller. Dessuten er det svært få snyltere. Noen utnytter garantert ordningene, men de fleste som går på trygd etc. får det fordi de har et behov for dette.

 

Dette tror jeg kan diskuteres... Jeg har vondt for å tro at det finnes så mange i Norge som ikke kan gjøre noe som helst (rundt 350 000), og jeg vet selv om flere som ikke gidder å jobbe fordi de ville tjene for dårlig i forhold til det de får i trygd eller de er late eller føler at de jobbene de får ikke er spennende nok.

 

Selvsagt lever man ikke noe liv i sus og dus på trygd, men man slipper isåfall å gjøre noe man synes er kjedelig og overlever allikevel siden vi har gode stønadsordninger. Det er mange som utnytter dette.

Lenke til kommentar
Hos grekerne som oppfant demokratiet hadde ca. 10% av befolkningen rett til å stemme. Vil du påstå at de ikke hadde demokrati?
De hadde en form for demokrati, men det var et latterlig svakt demokrati.

Svakt? De hadde en revolusjonerende forbedring av samfunnet og de skapte kvantesprang i vitenskap, språk og filosofi. Dette var ett av de beste fungerende samfunnene noensinne og vi bygger fremdels 2500 år senere på det de skapte.

 

Og jeg skjønner ikke hvordan man kan klare å definere at et demokrati etter modell av de som oppfant demokratiet skal kunne være udemokratisk.

 

Hvor mange tror du om 2500 år siden snakker om den norske .......?

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Jammen, de som jobber i bedriften skatter jo fordi de bor i landet og benytter seg av velferdsgodene der de bor. De betaler jo ikke skatt pga bedriften de jobber i. Det samme gjelder aksjeeierne og Hagen. Hagen skatter til landet han bor i for å få nyte av velferdsgodene som finnes der han bor. Bedriften har jo ikke noe med hver person sin personlige skatt. Bedriften betaler skatt, arbeidsgiveravgift etc. for å dekke det bedriften koster samfunnet.

 

Og nå snylter Hagen på dette fordi han vil ta ut av bedriften kapital til sin egen lønn som han ikke vil skatte av der kapitalen skapes. Ergo snylter han på samfunnet, for det bedriften og dets arbeidre og samfunnet bruker på av kapital til utgifter på denne bedriften.

 

At han ikke snylter i sitt nye hjemmeland er en annen sak som ikke vedkommer saken for samfunnet Norge.

 

Så at han jobber i bedriften og tilfører bedriften/Norge verdier på den måten har ingenting å si? Synes det er feil å si at han snylter på Norge når det han eier bidrar til arbeidsplasser i Norge og at Norge får en god andel penger i statskassa.

 

Du tenker akkurat som de rød/grønne at det eneste som skaper penger her i landet er at folk skatter og at vi har avgifter. Det er faktisk helt andre ting enn det som gjør at vi har det så godt som vi har det, f.eks. at folk tjener penger?

Lenke til kommentar
Stein Erik Hagen betaler faktisk mer i skatt enn han tjener (vet han har en sinnsyk formue) så jeg forstår han egentlig på en måte.

 

Isåfall skulle han jo ha sultet! Siden han ikke har råd til livsopphold.

Men....det forstår du jo ikke er sant.

 

Mye av den han skattemessig har som formue er i realiteten lønn, takket være skattesystemet. Det vet Hagen, det vet Halvorsen og resten av Norge.

Ehm, han har en formue å ta penger av, så nei, han vil nok aldri sulte.

Lenke til kommentar
<snip>

 

 

Jeg har også en far som eier egen bedrift, og vet det er hardt arbeid. La oss si Hagen jobber dobbelt så mye som en normalt ivirg arbeidstaker (og mer enn det jobber han neppe). Rettferdiggjør det inntekter som er tusen ganger høyere? Man kan fint mene at hagen ikke har jobbet hardt nok til å på grunnlag av det fortjene tusen ganger bedre lønn, uten at det betyr at man ikke skjønner Hagen har jobbet mer en snittet.

 

AtW

 

Han har vel vært mye smartere enn alle oss andre, sett muligheter, tatt sjangser ingen andre ville gjort? All ære til han for det:)

 

 

 

Du unngår problemstillingen, mener du å være født smartere gjør at man har fortjent 1000 ganger høyere inntekter? At hans harde arbeid rettferdiggjør 1000 ganger høyere innetekter? Det er nok plenty av folk som har tatt sjangser på å starte egen bedrift (de fleste er dog ikke så hedlige som hagen).

 

 

AtW

 

Rettferdighet, merkelig ord egentlig.

Er det rettferdig at noen blir født med 13+ på begge øynene, mens andre ser perfekt?

Er det rettferdig at noen blir født med funksjonshemninger, mens andre er normale?

Er det rettferdig at noen blir feilaktig dømt i til 1 års fengsel mens den skyldige går fri?

Er det rettferdig at noen man får 8år i fengsel for mishandling og drap på ett uskyldig barn?

 

Poenget er at ingenting er rettferdig i denne verdenen. Den er og full av dritt, det er Norge ett bevis på, vi er noen av dem som produserer mest våpen i verden, faktisk, samtidig som Norge jobber for fred. Verden blir aldri rettferdig. Det blir aldri fritt for kriminalitet heler, men det betyr ikke at må stoppe jobbe mot en mer rettferdig verden.

 

Jeg fatter ikke hvorfor dere vil ta fra disse menneske deres livsverk....

 

En familievenn fra statene er jøde, han vokste opp under svært trange forhold. De hadde så lite penger at de ikke hadde råd til å bruke sko om sommeren, kun når det var for kaldt fikk de slite på skosålen. De kunne sjelden spise seg mette. Han begynnte å jobbe 7 dager i uken. Nå har han en formue på ca 25 000 000kr. Er det rettferdig at han skal hjelpe alle andre, han kom fra ingenting - får nå alt han vil nå, som ikke har samme pågangsmot?

 

Du har sikkert sett eller hørt om Dr.Phill på TV en gang. Han vokste opp i ett alkoholisert hjem, de kunne omtrent aldri bli mette og var nederst på rangstigen. Han fikk seg en utdannelse, og se nå, han bader i penger. Er det rettferdig at skal måtte gi vekk disse pengene igjen?

 

I Norge har alle lovfestet rett til utdannelse, lovfestet. Man kan søke stipend og studielån av staten. I Norge kan alle, hvis de vil det nok. I Norge har alle muligheten til å gjøre det de vil, nesten.

 

Mitt absolut høyeste ønske er og var å være jagerfly pilot, men jeg har -2,50 på høyre øye. Jeg fikk 9 på IQ testen, hadde god hørsel etc, men nei. Rettferdig?

Hvis jeg ønsker å fly jagerfly? Jeg får bygge mitt eget, eventuelt bli produsent. "Impossible is nothing." Jeg har muligheten, jeg kan ta utdannelse, få jobb, skaffe nok kapital til å starte opp. Gidder jeg? Nei....

 

I Norge har man ingen unnskyldninger for å klage på at noen har mer penger. Noen lykkes fordi de har pågangsmotet, ønsket og evnen. Vær nå glade for Hagen, han har kansje klart sitt mål, lykkes med det han gjort. Æres den som æres bør.

 

Det norske folk er rett og slett for late, mange av dere gidder ikke jobbe for velstanden, dere tror den kommer av seg selv. Hvis dere dreit dere ut på skolen, synd for deg. Skulle du være så uheldig å ha dysleksi(feks), bli maler, murer. Denne karen startet som maler:

 

"- Jeg har foretatt klassereisen og mange har spurt hvordan det er mulig. Jeg startet nederst på rangstigen, der du i dag finner malere fra Øst-Europa og store og små vaskebyråer. Vi var alltid på feil side av bordet. Det lærte jeg enormt mye av og ble i tillegg ydmyk. Jeg har alltid vært glad i å arbeide, jeg har vært fornøyd med å gjøre det jeg gjorde. Jeg ble rik uten noen som helst utdanning eller tanke på rikdom. Mulighetene til suksess er mange i Norge, men det viktigste er hva du har lyst til å gjøre med livet ditt.

 

Finansavisen anslår John Brendmoes formue til rundt 100 millione"

 

Alle kan, bare du vil det nok.

 

 

Slutt å syte over hvor fælt det er, det er alltid mennesker som har det værre. Dessuten kan aldri Hagen få ett normalt liv. Feks han kan ikke bare ta en tur på byen med gutta uten at alle forventer at han spandere på dem, kan gå få plasser uten å bli gjenkjent etc. Er det rettferdig?

 

Verden er full av dritt, det må man akseptere. Man vet aldri hva skjebnen bringer, noen ganger er man heldig, andre ganger uheldig. Noen treffer kansje frontruta på en buss rundt gjørne, andre finner gjerne en 50-lapp rundt gjørnet.......

 

Edit: Ja det er 110% fortjent hver eneste krone og mer til.

Endret av HeatSeeKinG
Lenke til kommentar
Så at han jobber i bedriften og tilfører bedriften/Norge verdier på den måten har ingenting å si? Synes det er feil å si at han snylter på Norge når det han eier bidrar til arbeidsplasser i Norge og at Norge får en god andel penger i statskassa.

 

Du tenker akkurat som de rød/grønne at det eneste som skaper penger her i landet er at folk skatter og at vi har avgifter. Det er faktisk helt andre ting enn det som gjør at vi har det så godt som vi har det, f.eks. at folk tjener penger?

 

Hagen jobber da ikke i bedriften. Han er aksjeeier. Bedriften går ikke addundas om Hagen selger seg ut i normal operasjon for bedriften. Så det er ikke Hagens arbeid som gjør at bedriften skatter eller ei. Dessuten så er bedriftene bygget opp slik at bedriften er en juridisk person (AS).

 

Slutt å tillegg meg meninger som jeg ikke har. Eneste jeg har sagt er at Hagen blir nå en snylter. At du ikke liker ordet og tror jeg har andre meninger enn jeg har kan du vennligst slutte med.

Skatt er måten vi har brukt, alle samfunn faktisk, bruker for å bygge samfunnet slik at man kan forbedre samfunnet som dermed gjør at den enkelte skal få det bedre. Slutt å bruk latterlige poltiske merkelapper på alle andre som ikke deler ditt simplistiske verdenssyn.

 

Ingen som heller har hevdet at det er kun skatt som gjør samfunn rikt eller vellykket. Vennligst les en samfunnsbok før du prøver å tillegge meg meninger eller antar at jeg er dummere enn deg.

Lenke til kommentar
Jammen, de som jobber i bedriften skatter jo fordi de bor i landet og benytter seg av velferdsgodene der de bor. De betaler jo ikke skatt pga bedriften de jobber i. Det samme gjelder aksjeeierne og Hagen. Hagen skatter til landet han bor i for å få nyte av velferdsgodene som finnes der han bor. Bedriften har jo ikke noe med hver person sin personlige skatt. Bedriften betaler skatt, arbeidsgiveravgift etc. for å dekke det bedriften koster samfunnet.

 

Og nå snylter Hagen på dette fordi han vil ta ut av bedriften kapital til sin egen lønn som han ikke vil skatte av der kapitalen skapes. Ergo snylter han på samfunnet, for det bedriften og dets arbeidre og samfunnet bruker på av kapital til utgifter på denne bedriften.

 

At han ikke snylter i sitt nye hjemmeland er en annen sak som ikke vedkommer saken for samfunnet Norge.

 

:wallbash:

 

Som arbeidsgiver må man betale arbeidsgiveravgift og andre avgifter +++

 

Jeg skal fortelle deg hvorfor Hagen er uenig med alle kommunistene i landet:

 

1.) Inntekten til bedriften skal det skattes for.

2.) Utbyttet til bedriften(altså de samme pengene som "inntekten, se punkt nr 1) skal det og skattes for.

3.) Hvis eier setter deler av dette utbyttet inn på egen konto får man en formue. Da må man betale formueskatt. Dette er de samme pengene fra punkt 1.

 

Forhåpentligvis forstår du nå at de samme pengene må han skatte for 3 ganger. Ifølge norsk lov er egentlig ikke dobbeltbeskattning lov, men dette er da ett smutthull.

 

Altså må Hagen skatte 3 ganger av pengene han tjener.

 

Hvis du kaller det ""snylting"" så......(free imagination)

- ok ok det er ikke verdt kick&ban

Lenke til kommentar
Rettferdighet, merkelig ord egentlig.

Er det rettferdig at noen blir født med 13+ på begge øynene, mens andre ser perfekt?

Er det rettferdig at noen blir født med funksjonshemninger, mens andre er normale?

Er det rettferdig at noen blir feilaktig dømt i til 1 års fengsel mens den skyldige går fri?

Er det rettferdig at noen man får 8år i fengsel for mishandling og drap på ett uskyldig barn?

 

Poenget er at ingenting er rettferdig i denne verdenen. Den er og full av dritt, det er Norge ett bevis på, vi er noen av dem som produserer mest våpen i verden, faktisk, samtidig som Norge jobber for fred. Verden blir aldri rettferdig. Det blir aldri fritt for kriminalitet heler, men det betyr ikke at må stoppe jobbe mot en mer rettferdig verden.

 

Jeg fatter ikke hvorfor dere vil ta fra disse menneske deres livsverk....

 

En familievenn fra statene er jøde, han vokste opp under svært trange forhold. De hadde så lite penger at de ikke hadde råd til å bruke sko om sommeren, kun når det var for kaldt fikk de slite på skosålen. De kunne sjelden spise seg mette. Han begynnte å jobbe 7 dager i uken. Nå har han en formue på ca 25 000 000kr. Er det rettferdig at han skal hjelpe alle andre, han kom fra ingenting - får nå alt han vil nå, som ikke har samme pågangsmot?

 

Du har sikkert sett eller hørt om Dr.Phill på TV en gang. Han vokste opp i ett alkoholisert hjem, de kunne omtrent aldri bli mette og var nederst på rangstigen. Han fikk seg en utdannelse, og se nå, han bader i penger. Er det rettferdig at skal måtte gi vekk disse pengene igjen?

 

I Norge har alle lovfestet rett til utdannelse, lovfestet. Man kan søke stipend og studielån av staten. I Norge kan alle, hvis de vil det nok. I Norge har alle muligheten til å gjøre det de vil, nesten.

 

Mitt absolut høyeste ønske er og var å være jagerfly pilot, men jeg har -2,50 på høyre øye. Jeg fikk 9 på IQ testen, hadde god hørsel etc, men nei. Rettferdig?

Hvis jeg ønsker å fly jagerfly? Jeg får bygge mitt eget, eventuelt bli produsent. "Impossible is nothing." Jeg har muligheten, jeg kan ta utdannelse, få jobb, skaffe nok kapital til å starte opp. Gidder jeg? Nei....

 

I Norge har man ingen unnskyldninger for å klage på at noen har mer penger. Noen lykkes fordi de har pågangsmotet, ønsket og evnen. Vær nå glade for Hagen, han har kansje klart sitt mål, lykkes med det han gjort. Æres den som æres bør.

 

Det norske folk er rett og slett for late, mange av dere gidder ikke jobbe for velstanden, dere tror den kommer av seg selv. Hvis dere dreit dere ut på skolen, synd for deg. Skulle du være så uheldig å ha dysleksi(feks), bli maler, murer. Denne karen startet som maler:

 

"- Jeg har foretatt klassereisen og mange har spurt hvordan det er mulig. Jeg startet nederst på rangstigen, der du i dag finner malere fra Øst-Europa og store og små vaskebyråer. Vi var alltid på feil side av bordet. Det lærte jeg enormt mye av og ble i tillegg ydmyk. Jeg har alltid vært glad i å arbeide, jeg har vært fornøyd med å gjøre det jeg gjorde. Jeg ble rik uten noen som helst utdanning eller tanke på rikdom. Mulighetene til suksess er mange i Norge, men det viktigste er hva du har lyst til å gjøre med livet ditt.

 

Finansavisen anslår John Brendmoes formue til rundt 100 millione"

 

Alle kan, bare du vil det nok.

 

 

Slutt å syte over hvor fælt det er, det er alltid mennesker som har det værre. Dessuten kan aldri Hagen få ett normalt liv. Feks han kan ikke bare ta en tur på byen med gutta uten at alle forventer at han spandere på dem, kan gå få plasser uten å bli gjenkjent etc. Er det rettferdig?

 

Verden er full av dritt, det må man akseptere. Man vet aldri hva skjebnen bringer, noen ganger er man heldig, andre ganger uheldig. Noen treffer kansje frontruta på en buss rundt gjørne, andre finner gjerne en 50-lapp rundt gjørnet.......

 

Edit: Ja det er 110% fortjent hver eneste krone og mer til.

 

Det var du som begynte å framstille det som at han fortjente å tjene så mye penger i forhold til andre, da er det jo rettferdighet det er snakk om, dette henger jo nøye sammen med hva man fortjener og ikke. Personlig synes jeg det er hagen og hans støttespillere som "syter over hvor fælt det er". At det alltid vil finnes urettferdighet i verden er vel ikke noe argument for å ikke forsøke å feks fordele ting bedre øknomisk. TIng kan alltids forbedres, selv om man ikke får det helt perfekt. Det er nettopp det slike omfordelinger prøver å gjøre, å sørge for at å ha uflaks ikke har så store konsekvenser som det kunne ha hatt.

 

AtW

 

Jammen, de som jobber i bedriften skatter jo fordi de bor i landet og benytter seg av velferdsgodene der de bor. De betaler jo ikke skatt pga bedriften de jobber i. Det samme gjelder aksjeeierne og Hagen. Hagen skatter til landet han bor i for å få nyte av velferdsgodene som finnes der han bor. Bedriften har jo ikke noe med hver person sin personlige skatt. Bedriften betaler skatt, arbeidsgiveravgift etc. for å dekke det bedriften koster samfunnet.

 

Og nå snylter Hagen på dette fordi han vil ta ut av bedriften kapital til sin egen lønn som han ikke vil skatte av der kapitalen skapes. Ergo snylter han på samfunnet, for det bedriften og dets arbeidre og samfunnet bruker på av kapital til utgifter på denne bedriften.

 

At han ikke snylter i sitt nye hjemmeland er en annen sak som ikke vedkommer saken for samfunnet Norge.

 

:wallbash:

 

Som arbeidsgiver må man betale arbeidsgiveravgift og andre avgifter +++

 

Jeg skal fortelle deg hvorfor Hagen er uenig med alle kommunistene i landet:

 

1.) Inntekten til bedriften skal det skattes for.

2.) Utbyttet til bedriften(altså de samme pengene som "inntekten, se punkt nr 1) skal det og skattes for.

3.) Hvis eier setter deler av dette utbyttet inn på egen konto får man en formue. Da må man betale formueskatt. Dette er de samme pengene fra punkt 1.

 

Forhåpentligvis forstår du nå at de samme pengene må han skatte for 3 ganger. Ifølge norsk lov er egentlig ikke dobbeltbeskattning lov, men dette er da ett smutthull.

 

Altså må Hagen skatte 3 ganger av pengene han tjener.

 

Hvis du kaller det ""snylting"" så......(free imagination)

- ok ok det er ikke verdt kick&ban

 

Hvor i norsk lov står det at denne typen "dobbelbeskatning" ikke er lov? Samfunnet er gjennomsyret av dobbel beskatning, slik du definerer det så er jo moms og intektsskatt også dobbelbeskatning. Personlig skjønner jeg ikke problemet med dobbelbeskatning, jeg ser ingen prinispille grunnen til at det er et problem. Dog kan det avhengig av implmentasjon være en tåpelig eller uønsket måte å skatte på.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det var du som begynte å framstille det som at han fortjente å tjene så mye penger i forhold til andre, da er det jo rettferdighet det er snakk om, dette henger jo nøye sammen med hva man fortjener og ikke. Personlig synes jeg det er hagen og hans støttespillere som "syter over hvor fælt det er". At det alltid vil finnes urettferdighet i verden er vel ikke noe argument for å ikke forsøke å feks fordele ting bedre øknomisk. TIng kan alltids forbedres, selv om man ikke får det helt perfekt. Det er nettopp det slike omfordelinger prøver å gjøre, å sørge for at å ha uflaks ikke har så store konsekvenser som det kunne ha hatt.

 

AtW

 

Men hvorfor skal Hagen betale med sine penger for andres udugelighet i ett land hvor alle kan hvis de vil?

Endret av HeatSeeKinG
Lenke til kommentar
Så at han jobber i bedriften og tilfører bedriften/Norge verdier på den måten har ingenting å si? Synes det er feil å si at han snylter på Norge når det han eier bidrar til arbeidsplasser i Norge og at Norge får en god andel penger i statskassa.

 

Du tenker akkurat som de rød/grønne at det eneste som skaper penger her i landet er at folk skatter og at vi har avgifter. Det er faktisk helt andre ting enn det som gjør at vi har det så godt som vi har det, f.eks. at folk tjener penger?

 

Hagen jobber da ikke i bedriften. Han er aksjeeier. Bedriften går ikke addundas om Hagen selger seg ut i normal operasjon for bedriften. Så det er ikke Hagens arbeid som gjør at bedriften skatter eller ei. Dessuten så er bedriftene bygget opp slik at bedriften er en juridisk person (AS).

 

Slutt å tillegg meg meninger som jeg ikke har. Eneste jeg har sagt er at Hagen blir nå en snylter. At du ikke liker ordet og tror jeg har andre meninger enn jeg har kan du vennligst slutte med.

Skatt er måten vi har brukt, alle samfunn faktisk, bruker for å bygge samfunnet slik at man kan forbedre samfunnet som dermed gjør at den enkelte skal få det bedre. Slutt å bruk latterlige poltiske merkelapper på alle andre som ikke deler ditt simplistiske verdenssyn.

 

Ingen som heller har hevdet at det er kun skatt som gjør samfunn rikt eller vellykket. Vennligst les en samfunnsbok før du prøver å tillegge meg meninger eller antar at jeg er dummere enn deg.

 

Dette blir vi tydeligvis aldri enige om. Å kalle noen en snylter fordi de er eier i en bedrift uten at de bor i landet synes jeg er helt håpløst, men deg om det. Du greier tydeligvis heller ikke å få med deg at for at folk skal kunne skatte må det arbeidsplasser til. Om det ikke hadde vært for olja som vi heldigvigvis fant hadde vi forsatt vært et u-land hvor vi sleit for å ha mat på bordet. Jeg gruer meg til den dagen oljeeventyret er over...

 

Jeg greier bare ikke å skjønne tankegangen din og at folk nærmest hater de som har tjent penger her i landet. Har ingen annen forklaring enn missunnelse og janteloven. Simplistisk verdenssyn lurer jeg virkelig på hvor du tar fra..?

Lenke til kommentar
Det var du som begynte å framstille det som at han fortjente å tjene så mye penger i forhold til andre, da er det jo rettferdighet det er snakk om, dette henger jo nøye sammen med hva man fortjener og ikke. Personlig synes jeg det er hagen og hans støttespillere som "syter over hvor fælt det er". At det alltid vil finnes urettferdighet i verden er vel ikke noe argument for å ikke forsøke å feks fordele ting bedre øknomisk. TIng kan alltids forbedres, selv om man ikke får det helt perfekt. Det er nettopp det slike omfordelinger prøver å gjøre, å sørge for at å ha uflaks ikke har så store konsekvenser som det kunne ha hatt.

 

AtW

 

Men hvorfor skal Hagen betale med sine penger for andres udegelighet i ett land hvor alle kan hvis de vil?

 

Det er meningsløst å framstille det som det er kun duglighet som bestemmer inntekt, og det er meningsløst å framstille det som hagen er 1000 ganger mer dugelig enn en vanlig lønnsmottaker. Det vitner om svært liten virkelighetsforståelse om du mener at det er kun dugelighet som hindrer deg å leve godt i et samfunn der man ikke er utjevnende skatting.

 

AtW

Lenke til kommentar
[quote

Hvor i norsk lov står det at denne typen "dobbelbeskatning" ikke er lov? Samfunnet er gjennomsyret av dobbel beskatning, slik du definerer det så er jo moms og intektsskatt også dobbelbeskatning. Personlig skjønner jeg ikke problemet med dobbelbeskatning, jeg ser ingen prinispille grunnen til at det er et problem. Dog kan det avhengig av implmentasjon være en tåpelig eller uønsket måte å skatte på.

 

AtW

 

Gjennom Norges Grunnlov er dobbeltbeskattning ulovlig i Norge.

 

Det er jo akkurat det samme som arveavgiften! Hvis man tar eks over meg hadde Hagens penger blitt skattet for en fjerde gang før døttrene overtar. Det er de samme stridighetene.

Penger/eiendeler som arves er det jo allerede skattet for.

 

La oss først definere ordet "formue". Hva er det?

 

Formue er de pengene man har igjen av sin inntekt etter av lovpålagt skatt er betalt. Og slike penger kan man disponere eller sette i banken (sparing) med tanke på en fremtidig investering. Det spiller ingen rolle for Staten om pengene står i bank eller om du har kjøpt verdier (bil, båt, hus, hytte) for pengene. Verdien av det du kjøper legges til det du har igjen i banken og utgjør din totale "formue".

 

Dette er altså penger det er betalt skatt for og det burde således være "dine penger" og betegnes "disponibel kapital" (hvilket det jo egentlig også er)

 

Men så kommer altså Staten tilbake og iligner deg en fornueskatt som de har beskattet en gang før? Stikk i strid med Grunnloven mener mange, bla FRP.

 

Edit: Da skal det bli godt å dra hytta, vekk fra alt dekke kommunist vaset. Skal ligge i hengekøya og lese FRPs partiprogram og brenne SVs partiprogram i Utepeisen:)

 

Robertaas: Jeg støtter deg i ett hvert utsagn du kommer med. Keep up the good work.

Endret av HeatSeeKinG
Lenke til kommentar
:wallbash:

 

Som arbeidsgiver må man betale arbeidsgiveravgift og andre avgifter +++

 

Og hvilke bedrifter står Hagen oppført som arbeidsgiver for?

Skal vi se....0!

 

Jeg skal fortelle deg hvorfor Hagen er uenig med alle kommunistene i landet:

 

Skal jeg fortelle deg hvorfor han er enig med nazistene?

 

1.) Inntekten til bedriften skal det skattes for.

2.) Utbyttet til bedriften(altså de samme pengene som "inntekten, se punkt nr 1) skal det og skattes for.

3.) Hvis eier setter deler av dette utbyttet inn på egen konto får man en formue. Da må man betale formueskatt. Dette er de samme pengene fra punkt 1.

 

Forhåpentligvis forstår du nå at de samme pengene må han skatte for 3 ganger. Ifølge norsk lov er egentlig ikke dobbeltbeskattning lov, men dette er da ett smutthull.

 

Vel. Du setter en bedrift=aksjeeier.

Noe som juridisk ikke har skjedd siden 1800-tallet. Isåfall kunne Hagen blitt straffeforfulgt hvis en av bedriftene han har aksjer i gjør noe straffbart.

Det kan han ikke, fordi bedriften (AS) er juridisk en person.

Derfor, når bedriften skattes så er det juridisk ikke Hagen som skattes selv om han skulle eie 100% av bedriften.

 

Utbyttebeskatning har disse hovedtankene bak seg;

1) Det skal medføre en belastning å ta ut kapital av bedriften.

2) Gi et insentiv til at kapital skal gjensprøytes i bedriften.

3) Utbytte som taes ut til eget forbruk er å anse som lønn.

 

Altså må Hagen skatte 3 ganger av pengene han tjener.

 

Hvis du kaller det ""snylting"" så......(free imagination)

- ok ok det er ikke verdt kick&ban

 

Artig å diskutere med folk som ikke har et snev av forståelse på hvordan det økonomiske systemet er bygget opp og tanken bak aksjer.

Så jeg skjønner deg godt at du vil banke ditt eget hode i en vegg. Du kan kanskje få litt mer kunnskap om du gjør det. Men jeg tviler.

 

Dessuten er Hagen sint på formuebeskatningen. Ikke utbytte, selv om han er sikkert sint på den og.

Lenke til kommentar

Persondyrkelsen råder i denne tråden skjønner jeg. Man skulle nesten tro at Hagen gjorde alt arbeidet selv, slik enkelte sutrer i vei på Hagens vegne.

 

Hva så om Hagen flytter ut av Norge? Hvor mye var det Hagen betalte i skatt per år? 10 millioner? Det er jo ingenting.

 

Vi har iallefall fått ettertrykkelig bevist at penger ikke samsvarer med livskvalitet. For penger har Hagen nok av.

 

Håper du finner lykken i ditt neste hjemland, Hagen. Ha det bra.

Lenke til kommentar
Håper du finner lykken i ditt neste hjemland, Hagen. Ha det bra.

Jeg har spurt i denne tråden på konkrete eksempler på hvem som de siste årene har bidratt mere til samfunnet i Norge enn Hagen, men ingen har klart det. Så stor som du er i kjeften her skulle det vel ikke være noe problem for deg å komme opp med et par eksempler?

Lenke til kommentar
Utbyttebeskatning har disse hovedtankene bak seg;

1) Det skal medføre en belastning å ta ut kapital av bedriften.

2) Gi et insentiv til at kapital skal gjensprøytes i bedriften.

3) Utbytte som taes ut til eget forbruk er å anse som lønn.

 

Med formueskatten ødelegger du jo for dette. Det vil lønne seg at bedriften er lite verdt og at du tar ut utbytte som du blåser på fornøyelser. Eller du må kanskje ta utbytte for å dekke formueskatten. Uansett, det er som sagt ingen plan for skattleggingen, bortsett fra flest mulig skattepenger.

Endret av stekre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...