Gå til innhold

Mobilt bredbånd uten trafikkbegrensninger?


Anbefalte innlegg

Kan ikke få ADSL, så trenger derfor et alternativ.

 

Så vidt jeg kan se er alternativene vanlig mobilt bredbånd, eller ICE sitt bredbånd.

 

Vanlig mobilt bredbånd er mye raskere enn ICE på mitt sted, men alle disse abonnementene har jo idiotiske GB grenser!

 

Finnes det noen leverandører av mobilt bredbånd som lar deg bruke bredbåndet som det det faktisk er - bredbånd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Netcom Fri Bruk har vel ikke noen grense? Eller tar jeg feil?

 

https://netcom.no/mobiltbredband.html?linkid=meny

"Etter 4 GB pr måned reduseres hastigheten."

 

Eller for å si det på en annen måned: Etter ca 4 timer med TV-titting (f.eks Tour de france på TV2 sumo), har du brukt opp en hel måneds kvote.

 

Er helt utrolig at de kan kalle abonnementene for "fri bruk", eller i det hele tatt bruke begrepet bredbånd når det har slike begrensninger.

Endret av John-B
Lenke til kommentar

For å svare på trådstarters spørsmål om det finnes mobiltbredbånd her i Norge uten noen begrensninger så kan jeg med svært stor sikkerhet svare: Nei. Den mobile bredbåndskapasiteten er såpass høyt belastet pr. idag at å tilby et slikt produkt ville være å skyte seg selv i foten for tilbyderne.

 

Ellers er jeg enig i at begreper som "fri bruk" egentlig ikke burde vært brukt da det i svært stor grad kan virke villedende for kunden.

Lenke til kommentar
Det grenser sterkt mot villedende markedsføring når man skriver fri bruk men kapper linjen.

http://www.telenor.no/privat/internett/priser/index.jsp

Jeg har sendt en klage til Forbrukerombudet ang bruken av begrepene "fri bruk", samt "bredbånd" for en tjeneste som ikke er bredbånd lenger om den brukes "normalt". Video er en av de tingene som blir mest brukt på internett i dag, og under 5GB i måneden holder ikke lenge om en bruker internett et time eller to daglig.

 

Kan ikke få ADSL, så trenger derfor et alternativ.

Og ingen muligheter til å sette opp en link med retningsstyrte antenner?

Jo, men kjenner ingen som kan dele. Men får vel bare spørre litt rundt :-/

Lenke til kommentar

Jeg har et abonnement fra NetCom som heter "FlexiTalk". Det er egentlig et mobilabonnement for tale, men man kan for max 9kr dagen (eller 9x30 = 270kr på mnd) laste ned opptil 200MB før hastigheten reduseres.

 

Jeg har testet det ut, og det ser ikke ut til at de reduserer hastigheten etter denne begrensingen er nådd. Jeg lastet ned over 1GB en dag for å teste, og jeg hadde 1.2Mbit både før og etter 200MB-kvoten var nådd, og jeg har gått over begrensningen flere ganger. Men, man kan jo ikke stole på at det er slik over alt og at det alltid kommer til å være sånn, så jeg vet ikke hvor mye det hjelper deg. NetCom nevner heller ingenting om hva hastigheten blir redusert til når kvoten er nådd. (Jeg vil gjette 60 eller 200kbit)

 

 

Det grenser sterkt mot villedende markedsføring når man skriver fri bruk men kapper linjen.

 

Det er jeg helt enig i. De vil sikkert prøve å forsvare det med at kvoten er så høy at det er urealistisk at noen vil bruke den opp, men det er det jo ikke.. Det derre "internett for å sjekke nettbanken og lese litt e-post og nettavis" begynner å bli litt gammeldags.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Det grenser sterkt mot villedende markedsføring når man skriver fri bruk men kapper linjen.

http://www.telenor.no/privat/internett/priser/index.jsp

Jeg har sendt en klage til Forbrukerombudet ang bruken av begrepene "fri bruk", samt "bredbånd" for en tjeneste som ikke er bredbånd lenger om den brukes "normalt". Video er en av de tingene som blir mest brukt på internett i dag, og under 5GB i måneden holder ikke lenge om en bruker internett et time eller to daglig.

 

Kan ikke få ADSL, så trenger derfor et alternativ.

Og ingen muligheter til å sette opp en link med retningsstyrte antenner?

Jo, men kjenner ingen som kan dele. Men får vel bare spørre litt rundt :-/

Ble litt nysgjerrig på om du fikk respons fra Forbrukerombudet og/eller om du har ordnet med deling. Jeg bruker ICE og har opplevd strupt linje noen ganger... Det er ganske irriterende fordi det skjer uten noen form for varsel, derfor sendte jeg denne mailen:

 

>Ice.no

 

Hei, jeg har flere ganger vært utsatt for og få strupa linja mi. Det føles som en form for mobbing, fordi først så tror jeg det er noe feil med hardware, nettverk eller virus e.l.

 

Dette føles som inngripen i privatlivets fred, ondsinnet oppførsel fordi man ikke får noe varsel før skaden har skjedd! Jeg laster ikke hverken film eller musikk, bruker ikke torrent men ser visse TV-overføringer osv.

 

Dere er sikkert konsekvente og følger regler, og det er jo ikke med vilje at jeg overskrider deres grenser for nedlasting. Dere forsyner imidlertid ikke oss kunder med noe kontrollverktøy!

 

Nå har jeg imidlertid kjøpt et program http://www.dumeter.com/ som jeg håper blir greit å bruke. Jeg syns likevel ikke det er riktig å kjøpe sånt. Heller ikke at dere herjer med kundene og ikke engang gjør forsøk på å bedre situasjonen!

 

Forslag: Hvis dere ikke kan lage et sjøl, få til en avtale med et tilsvarende firma da, som lager DU Meter, og legg ut til nedlasting :)

 

mvh. Xxxxx Xxxx /<

 

Fikk svar i dag:

 

>Hei.

Takk for din henvendelse!

 

Årsaken for at mobile bredbåndsleverandører benytter seg av struping av

linjer er grunnet belastning i nettet. Vi har en makshastighet på 3.1

mbit på hver vår sender som deles ut mellom de kunden som er tilkoblet

den samme stasjonen. For at ikke all kapasiteten skal taes opp av gitte

kunder må vi operere med dette.

 

Det vil iløpet av kort tid komme en tilgjengelig løsning på våre

hjemmesider for kunder å logge inn for å holde oversikt over brukte

datamengder.

Vi må be deg være tålmodig når det gjelder dette med forbehold om at

slike systemer tar litt tid å utvikle.

 

Vi vil dog. gjerne gi deg kompensasjon for at du her har måtte kjøpe et

program selv og har derfor lagt til 150 kroner rabatt på neste faktura.

 

Ha en fortsatt fin dag.

 

Med Vennlig Hilsen

 

Xxx Xxxxxxx

Kundeservice ICE.net

Tlf: 08200

Tlf. Utland: (+47) 81558885

Fax: (+47) 73 20 58 85

www.ice.no/<

 

Det var jo forsåvidt positiv respons, og det virker som tema blir tatt mere seriøst nå. Før var de mere nedlatende: "du må forstå at kapasiteten er begrenset, og hva tror du ville skje hvis alle skulle gjøre som deg..." osv.

 

ICE har ingen eksakt grense for ekstrembruk/struping, men de sa jeg lå på mellom 10-14 GB/uke (!) en periode. Da fulgte jeg enkelte sportsbegivenheter på kanaler jeg ellers ikke kan se, og fikk struping 1uke. Dette har gjentatt seg og det er mangel på varsel som er problemet, syns jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...