Gå til innhold

Western Digital Caviar 160GB = 149 GB etter formatering !?


Anbefalte innlegg

Dere er jo idioter alle sammen (nesten). Hvor vanskelig kan det være å bare akseptere at en kilobyte er 1024 bytes, og at en megabyte er 1048576 bytes. Hvis dere er så dumme at dere ikke fatter at det er snakk om 1024 bytes når noen sier KILOBYTE, så skal dere bare ha det så godt.

 

Ja, jeg vet forbasket godt at kilo=1000, men når noen sier kilobyte, så mener de 1024 bytes, ikke 1000.

 

Jeg har jo prøvd å forklare dette da... men det går tydelighvis ikke inn.

 

Simen1, jeg trur du bare er en vanlig kødd som prøver å være mest mulig vanskelig. Men du er flink til det, det skal du iallefall ha.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vet indelig godt hva som er forskjellen på det binære og desimale tallsystemet. Kilo er fortsatt lik tusen uansett hvordan du vrir og vender på det.

Det stemmer, ikke noe å si om den saken.

 

Problemet ligger forøvrig ikke i hvordan tallene skrives, men hvordan benevningen brukes. tusen er fortsatt tusen, uansett om du teller det desimalt, binært, oktalt, hexadesimalt, tritært, med romertall eller på utenomjordisk.

Problemet er, at det ikke er noe problem? Vet ikke hvorfor du skal blåse opp dette her så mye, alt du skriver om konsekvenser, oppvoksende generasjoner etc. Ærlig talt så har jeg ennå til gode å se den tenåringsgenerasjonen som bastant påstår at 1Kg =1024g. Les innlegget til Cis Datafolk og nerder i mellom har det sjelden ført til større problemer . Men nå er datamaskiner så pass utbredt at det er på sin plass å bruke riktige benevninger.

 

Siden kilo ER tusen kan man ikke bare definere at 1 "omentrenttusen" = 1 "tusen". Det er nettopp det dere gjør. Kilo er aldri og har aldri vært 1024.

Det er fint det, jeg tør påstå at alle her skjønner det. Ingen trenger vel å få det inn med teskjeer at 1Kg != 1024g. Svar på dette spørsmålet, hva brukte du som benevning før du fikk vite om KiB MiB etc? Ja, det lurer jeg virkelig på.

 

Problemet er altså at man ikke bruker det korrekte 1024 = kilobinær.

 

Joda, vi kunne alle sammen i dag gått over til å bruke de korrekte benevningene. Betyr det dermed at f.eks y2k-problemet ble løst på 1 dag? Bruker vi alle IPv6? Det er garantert større kostnader involvert med å skrive om all programvare til å vise f.eks KiB i stedet for KB. Kan tenke meg at det fort blir noen linjer med kode. IMHO er det ingen grunn til å tre nye standarder over huet på folk, de blir gradvis tatt i bruk og kommer til å fortrenge de gamle. Lillemyk kommer ikke til å ha noe å si i den saken..

Lenke til kommentar
Dere er jo idioter alle sammen (nesten). Hvor vanskelig kan det være å bare akseptere at en kilobyte er 1024 bytes, og at en megabyte er 1048576 bytes. Hvis dere er så dumme at dere ikke fatter at det er snakk om 1024 bytes når noen sier KILOBYTE, så skal dere bare ha det så godt.

 

Ja, jeg vet forbasket godt at kilo=1000, men når noen sier kilobyte, så mener de 1024 bytes, ikke 1000.

Når du sier kilo byte mener du 1000 byte. Når du sier kibibyte mener du 1024 byte.

Er det vår skyld at du ikke vet hva du sier? OM du mener 1024 byte, vell så si kibi byte. Og du kan mene å si hva faen du vill med kilobyte, men det betyr 1000 byte. Skal du si 1024 byte, vell så si kibibyte.

Lenke til kommentar
Dere er jo idioter alle sammen (nesten). Hvor vanskelig kan det være å bare akseptere at en kilobyte er 1024 bytes, og at en megabyte er 1048576 bytes. Hvis dere er så dumme at dere ikke fatter at det er snakk om 1024 bytes når noen sier KILOBYTE, så skal dere bare ha det så godt.

 

Ja, jeg vet forbasket godt at kilo=1000, men når noen sier kilobyte, så mener de 1024 bytes, ikke 1000.

Når du sier kilo byte mener du 1000 byte. Når du sier kibibyte mener du 1024 byte.

Er det vår skyld at du ikke vet hva du sier? OM du mener 1024 byte, vell så si kibi byte. Og du kan mene å si hva skitt du vill med kilobyte, men det betyr 1000 byte. Skal du si 1024 byte, vell så si kibibyte.

 

herregud....

Lenke til kommentar
Dere er jo idioter alle sammen (nesten)

 

herregud....

 

Jepp, tydelig å se at dere har godt tom for argumenter, ikke så rart når dere ikke har noen, å kilo er tusen ferdig med det, at det er blitt brukt feil fram til nå er bare en god grunn til å prøve å endre det, så takk til HD-produsentene som tar ett skritt i riktig retning.

Lenke til kommentar
Joda, vi kunne alle sammen i dag gått over til å bruke de korrekte benevningene. Betyr det dermed at f.eks y2k-problemet ble løst på 1 dag? Bruker vi alle IPv6? Det er garantert større kostnader involvert med å skrive om all programvare til å vise f.eks KiB i stedet for KB. Kan tenke meg at det fort blir noen linjer med kode. IMHO er det ingen grunn til å tre nye standarder over huet på folk, de blir gradvis tatt i bruk og kommer til å fortrenge de gamle. Lillemyk kommer ikke til å ha noe å si i den saken..

 

I så falle er det vel ingen grunn til å klage over HD-produsentene, som gradvis tar i bruk det riktige systemet. For håpe resten følger etter.

 

AtW

Lenke til kommentar

herregud....

Takk, der er altid koselig å ha en voksen diskusjon med fornuftige kommentarer.

Jeg var forbredt på å svare på et sakelig innleg fra deg, synd du ikke klarte å lirke fra deg noe. Jeg skal alikavell prøve å vise deg den respekten å holde en sakelig tone. Men da forventer jeg at du viser den samme respekten tillbake.

Det meste er vell allerede sagt her. Det jeg tror er sakens kjerne er at du mener at siden vi alltid har sagt at 1 kilobyte=1024 byte, ja da er det slik. Men hva er da poenget med de nye benevnelsene kibibyte? Og om det da var slik at 1 kilo var 1024, hvorfor lage endå en betegnelse som betyr det samme?

Og jeg er fult klar over at 2^10=1024. Poenget er at å kalle 2^10 kilo er feil. Det heter kibi.

Lenke til kommentar

Jada, Insanity, vi er dumme som mener at kilo=1000, kilobyte=1000byte, kilometer=1000meter osv.

 

Det riktige må jo være at 1000=1024, og dermed at 1000-999=1 og at 1024-999 = 25 og dermed at 1=25. Det er helt sikkert at 1 yard = 1 meter = 92,44 meter ! Jada, dette blir vi kloke av!

Lenke til kommentar
Dere er jo idioter alle sammen (nesten)

 

herregud....

 

Jepp, tydelig å se at dere har godt tom for argumenter, ikke så rart når dere ikke har noen, å kilo er tusen ferdig med det, at det er blitt brukt feil fram til nå er bare en god grunn til å prøve å endre det, så takk til HD-produsentene som tar ett skritt i riktig retning.

 

Tom for argumenter? jammen kjære vene... jeg kan egentlig ikke gjøre annet enn å smile til det her. Les hva jeg har skrevet. les hva jeg har svart. Hvis du fremdeles ikke forstår, så kan jeg dessverre ikke hjelpe deg.

Lenke til kommentar

herregud....

Takk, der er altid koselig å ha en voksen diskusjon med fornuftige kommentarer.

Jeg var forbredt på å svare på et sakelig innleg fra deg, synd du ikke klarte å lirke fra deg noe. Jeg skal alikavell prøve å vise deg den respekten å holde en sakelig tone. Men da forventer jeg at du viser den samme respekten tillbake.

Det meste er vell allerede sagt her. Det jeg tror er sakens kjerne er at du mener at siden vi alltid har sagt at 1 kilobyte=1024 byte, ja da er det slik. Men hva er da poenget med de nye benevnelsene kibibyte? Og om det da var slik at 1 kilo var 1024, hvorfor lage endå en betegnelse som betyr det samme?

Og jeg er fult klar over at 2^10=1024. Poenget er at å kalle 2^10 kilo er feil. Det heter kibi.

 

Hvis du hadde lest innleggene her, så hadde ikke du kommet hoppende med samme argument som allerede er besvart x antall ganger i denne tråden. Jeg har forøkt å få de andre to knærtingene til å fatte hva sakens kjerne er og dessverre mislyktes. Jeg hadde lite lyst å starte forfra igjen med deg, i og med at jeg allerede har svart på dette.

Lenke til kommentar

Hvis du hadde lest innleggene her, så hadde ikke du kommet hoppende med samme argument som allerede er besvart x antall ganger i denne tråden. Jeg har forøkt å få de andre to knærtingene til å fatte hva sakens kjerne er og dessverre mislyktes. Jeg hadde lite lyst å starte forfra igjen med deg, i og med at jeg allerede har svart på dette.

Jeg har lest hele tråden flere ganger.

Grunnen til at jeg postet var et lite håp om at jo flere som sa seg uenige i deg, jo mer sansynlig er det at du forsår ar du tar feil.

Føler at jeg må gjennta et viktig poeng, selv om det er nenvt flere ganger før. Nemmelig at kilo alltid vil bety 1000. Akkurat som V er på romertall. At nerder "altid" har tatt feil, betyr ikke det at feilen blir rett. Det er en grunn til at man har innført kibi systemet.

edit. skriveleif.

Lenke til kommentar

Nå er det litt feigt av meg å gå inn i en diskusjon som allereder er "vunnet" :-)

 

Men har noen gode argumenter som jeg må få lov til å dele med resten.

 

Språk er en sosial konstruksjon som gjør at vi kan kommunisere hverandre. Når vi kommunisere med hverandre er vi helt avhengig av at vi forstår hverandre. I vitenskap er man derfor særs opptatt med å entydig definere begreper før man bruker de.

 

Ordet "kilo" er en språkelig konstruksjon som skal formidle noe. Ikke noe annet. Når noen har begynt å bruke kilo som benevelse på 1024 og andre bruker det som en benevelse på 1000 så mister ordet sin kraft.

 

At det skaper forvirring er det ingen tvil, denne tråden er et bevis på det.

 

Hvordan løser man problemet? Jo man lager nye språkelige distinksjoner. Derfor har vi fått kibi slik at kilo ikke lengre kan brukes tvedydig.

 

Alle som sier at 1024 = kilobyte er med andre ord ikke interessert i kommunikasjon og dialog, men mer interessert i å tviholde på sine uriktige definisjonsstrukturer.

 

Nå har jeg sagt mitt.

Lenke til kommentar

Hvis du hadde lest innleggene her, så hadde ikke du kommet hoppende med samme argument som allerede er besvart x antall ganger i denne tråden. Jeg har forøkt å få de andre to knærtingene til å fatte hva sakens kjerne er og dessverre mislyktes. Jeg hadde lite lyst å starte forfra igjen med deg, i og med at jeg allerede har svart på dette.

Jeg har lest hele tråden flere ganger.

Grunnen til at jeg postet var et lite håp om at jo flere som sa seg uenige i deg, jo mer sansynlig er det at du forsår ar du tar feil.

Føler at jeg må gjennta et viktig poeng, selv om det er nenvt flere ganger før. Nemmelig at kilo alltid vil bety 1000. Akkurat som V er på romertall. At nerder "altid" har tatt feil, betyr ikke det at feilen blir rett. Det er en grunn til at man har innført kibi systemet.

edit. skriveleif.

 

Kan du for ordens skyld si meg hva jeg tar feil i, så jeg kan gi deg et saklig svar på tiltale?

Lenke til kommentar

1 kilobyte er 1000 byte.  

Ifølge ny standard, ja. Men det er alikevel ikke det man bruker i industrien osv. Men det kommer nok.

 

1 kibi byte = 1024 byte.  

Det har jeg ikke kranglet på.

 

Og ja jeg har sett resonemanget ditt, med at 2^10 er 1024. Poenget er at 2^10 er en kibi, ikke kilobyte. 10^3 er et kilo.

Igjen, jeg har ikke kranglet på Kibi. Jeg har påstått at når man sier kilobyte så er det å regne som 1024 byte. Fordi det er det som ble brukt fra starten av og som fremdeles blir brukt.

Og det tok jeg opp for å vise HVORFOR Windows og andre OSer regner som de gjør, som liksom var grunnen til hele tråden.

Lenke til kommentar

Takk, ATWindsor, P@rm@nn og Willow. Dere har alle bidratt normal kommunikasjon med gode sakelige argumenter.

 

buzz76 har likevel argumentert i vei, men sjønner desverre ikke at ordet "kilo" er et definert ord som ikke lar seg tilegne en annen betydning enn det opprinnelig hadde.

 

Våre korte men konsise faktaopplysninger som "kilo = 1000, uansett omkringliggende forhold" når tydeligvis ikke frem, men bare hisser han opp yttligere. Dermed renner det ut med "herregud", "dere er alle idioter" osv.

 

Prøver vi å begrunne faktaene med linker til SI-standarden, litt historie om hvorfor 1024 byte ble forkortet til kilobyte, eller andre grunndige forklaringer, så leser han kanskje ikke gjennom dette. Hvis han leser det så føles det som han prøver å "motstå" alle resonnering. Noen ganger synes jeg det bare er gøy å delta i en het diskusjon. Andre ganger synes jeg det bare blir kjedelig å prøve å lære folk noe, når de prøver å motsette seg alle fornuftige ressonement og forklaringer. Det virker nesten som de prøver å bevise at de selv bestandig har rett uten forståelse for at dem selv kan ta feil i blandt.

Lenke til kommentar

1 kilobyte er 1000 byte.  

Ifølge ny standard, ja. Men det er alikevel ikke det man bruker i industrien osv. Men det kommer nok.

 

1 kibi byte = 1024 byte.  

Det har jeg ikke kranglet på.

 

Og ja jeg har sett resonemanget ditt, med at 2^10 er 1024. Poenget er at 2^10 er en kibi, ikke kilobyte. 10^3 er et kilo.

Igjen, jeg har ikke kranglet på Kibi. Jeg har påstått at når man sier kilobyte så er det å regne som 1024 byte. Fordi det er det som ble brukt fra starten av og som fremdeles blir brukt.

Og det tok jeg opp for å vise HVORFOR Windows og andre OSer regner som de gjør, som liksom var grunnen til hele tråden.

Vell, så du er enig med meg i at en kilobyte _er_ 1000 byte. Men det vi egentlig er uenige om er om et ny standard er rett med en gang den er innført, eller først når folk begynner å bruke den?

Jeg mener at 1kilobyte er 1000byte. Og jeg prøver å si Kibi byte når jeg mener 2^10.

Men mener du at kilo byte er 2^10 byte inntil største delen av bransjen sier at det er 10^3, så får vi heller være uenig der.

Lenke til kommentar
Takk, ATWindsor, P@rm@nn og Willow. Dere har alle bidratt normal kommunikasjon med gode sakelige argumenter.

 

buzz76 har likevel argumentert i vei, men sjønner desverre ikke at ordet "kilo" er et definert ord som ikke lar seg tilegne en annen betydning enn det opprinnelig hadde.

 

Våre korte men konsise faktaopplysninger som "kilo = 1000, uansett omkringliggende forhold" når tydeligvis ikke frem, men bare hisser han opp yttligere. Dermed renner det ut med "herregud", "dere er alle idioter" osv.

 

Prøver vi å begrunne faktaene med linker til SI-standarden, litt historie om hvorfor 1024 byte ble forkortet til kilobyte, eller andre grunndige forklaringer, så leser han kanskje ikke gjennom dette. Hvis han leser det så føles det som han prøver å "motstå" alle resonnering. Noen ganger synes jeg det bare er gøy å delta i en het diskusjon. Andre ganger synes jeg det bare blir kjedelig å prøve å lære folk noe, når de prøver å motsette seg alle fornuftige ressonement og forklaringer. Det virker nesten som de prøver å bevise at de selv bestandig har rett uten forståelse for at dem selv kan ta feil i blandt.

 

he he... håper du kan vise meg hvor jeg har kalt deg en idiot.

Ja jeg sa "herregud..." ved en anledning, men idiot? Nei.

Da har du ikke lest ordentlig, og jeg vil ha meg frabedt uriktige beskyldninger.

 

La meg spørre... sier du mebi eller mega -bytes når du referer til minnebrikkene dine???

Sier du "jeg skal kjøpe en 256mebibyte" rambrikke til eller???

 

[/i]

Lenke til kommentar

1 kilobyte er 1000 byte.  

Ifølge ny standard, ja. Men det er alikevel ikke det man bruker i industrien osv. Men det kommer nok.

Bare en kommentar til:

Dette er i følge SI-standarden som ble grunnlagt på 1700-tallet, men du mener det er nytt..?

 

Det er kilobinær som er nytt. Den ble skapt fordi alt for mange gjorde feil med den gamle veletablerte standarden.

 

Når du prater om industien, så må du huske at IT-industrien er en liten brikke av all verdens industri. Industri generellt har som nevt brukt kilo=1000 helt siden 1700-tallet. Det samme har forskere, universiteter, skoler og elever også gjort.

 

Så din referanse til tradisjon og industri holder altså ikke mye mål.

 

PS. Jeg har ikke spesifikt sagt at du kalte oss idioter, jeg sa bare at vi får slike slengbemerkninger tilbake, uten å navngi noen bestemte. Men jeg tillater meg å sitere deg selv:

Dere er jo idioter alle sammen (nesten) ... (klipp klipp)

Jeg har jo prøvd å forklare dette da... men det går tydelighvis ikke inn.

Jeg skal ikke si at jeg konsekvent bruker kibi og mebi. Det skulle tatt seg ut! Forumet ville vel vært overfyllt av avsporede diskusjoner om man skal være så pinlig korrekt hver gang. Denne gange var det "tapet" av plass på en 160GB disk ved feil bruk av benevninger som var temaet. Da kan man tillate seg å presisere hvorfor regnemåten til Microsoft (og en del andre) er feil.

Lenke til kommentar
Vell, så du er enig med meg i at en kilobyte _er_ 1000 byte. Men det vi egentlig er uenige om er om et ny standard er rett med en gang den er innført, eller først når folk begynner å bruke den?  

Jeg mener at 1kilobyte er 1000byte. Og jeg prøver å si Kibi byte når jeg mener 2^10.  

Men mener du at kilo byte er 2^10 byte inntil største delen av bransjen sier at det er 10^3, så får vi heller være uenig der.

 

Jeg sa jo det x antall poster siden at selvfølgelig er kilo 1000pr definisjon.

Har jo ikke kranglet på det, selv om enkelte tror det.

 

MEEN, nå man snakker om bits og bytes så er de 1000 plutselig 1024. dette er brukt i årevis. Uttrykket Kibi kom først i 1998 for å rette på disse misforståelsene.

 

GRUNNEN til at jeg har forklart dette i det uendelige er for å prøve å få folk til å skjønne HVORFOR Windows regner 1kilobyte som 1024 og ikke 1000. Det var liksom det som var spørsmålet til å begynne med fra han som hadde kjøpt ny disk.

 

Det er liksom endel misfortåelser her... som igjen er kjernen i saken.

Simen1 leser tydlighvis det han ønkser å lese.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...