Gå til innhold

En sau mer verdt enn en ulv?


Anbefalte innlegg

Det er ikke kvalmt å være patriot, jeg tror på de norske verdiene, det som er bra med oss. Det som er bra med oss viser seg i krisetider.

 

Du finner ut om det skal mer til om du bor nær en sauebonde mens du er på flukt og får gratis ost og kjøtt mens du sulter..

 

Vil du si at du er anti-patriot?

 

Si klart ifra på 17.mai og se hvor mange hurra rop du får..   ;)

Jeg skrev "Jeg synes det er litt kvalmende nasjonalistisk å presentere seg som nasjonal-patriot". Du påstår at jeg føler feil eller at jeg ikke føler det i det hele tatt. Tror du at du er noe slags opphøyd vesen som kan definere hva andre føler? Dette er andre gang på kort tid du viser slik ignorant bedrevitenhet her i tråden.

 

"jeg tror på de norske verdiene, det som er bra med oss." Altså Jeg-oss og det usagte motstykket, du-de andre. Det er nettopp dette jeg synes er kvalmt med bøndenes verdensbilde. "Bønder fortjener kun sympati om de bor på riktig side av grensa"-holdninga. Folk er folk og alle fortjener likeverdig respekt og like god behandling. Handelsbarrierene er kun en måte å undertrykke andre bønder på, for det går ikke på produktkvalitet, det går kun på bondens nasjonalitet.

 

Litt på sparket, men menneskeheten-patriot passer bedre som beskrivelse for meg, selv om jeg også har stor respekt for dyreriket og liv generelt. Mange 17.mai taler har inneholdt grensefri (pun) medmenneskelighet og høstet god applaus og hurrarop. Jeg repeterer gjerne den suksessen om jeg skal holde 17. mai tale ved en senere anledning. Jeg vil samtidig oppfordre deg til å høre både statministerens og kongens nyttårstale av og til og legge merke til at grensefri medmenneskelighet alltid er med i talene. Det er fordi det er viktig å ikke bli for høy på seg selv.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er ikke kvalmt å være patriot, jeg tror på de norske verdiene, det som er bra med oss. Det som er bra med oss viser seg i krisetider.

 

Du finner ut om det skal mer til om du bor nær en sauebonde mens du er på flukt og får gratis ost og kjøtt mens du sulter..

 

Vil du si at du er anti-patriot?

 

Si klart ifra på 17.mai og se hvor mange hurra rop du får..   ;)

Jeg skrev "Jeg synes det er litt kvalmende nasjonalistisk å presentere seg som nasjonal-patriot". Du påstår at jeg føler feil eller at jeg ikke føler det i det hele tatt. Tror du at du er noe slags opphøyd vesen som kan definere hva andre føler? Dette er andre gang på kort tid du viser slik ignorant bedrevitenhet her i tråden.

 

"jeg tror på de norske verdiene, det som er bra med oss." Altså Jeg-oss og det usagte motstykket, du-de andre. Det er nettopp dette jeg synes er kvalmt med bøndenes verdensbilde. "Bønder fortjener kun sympati om de bor på riktig side av grensa"-holdninga. Folk er folk og alle fortjener likeverdig respekt og like god behandling. Handelsbarrierene er kun en måte å undertrykke andre bønder på, for det går ikke på produktkvalitet, det går kun på bondens nasjonalitet.

 

Litt på sparket, men menneskeheten-patriot passer bedre som beskrivelse for meg, selv om jeg også har stor respekt for dyreriket og liv generelt. Mange 17.mai taler har inneholdt grensefri (pun) medmenneskelighet og høstet god applaus og hurrarop. Jeg repeterer gjerne den suksessen om jeg skal holde 17. mai tale ved en senere anledning. Jeg vil samtidig oppfordre deg til å høre både statministerens og kongens nyttårstale av og til og legge merke til at grensefri medmenneskelighet alltid er med i talene. Det er fordi det er viktig å ikke bli for høy på seg selv.

 

JEG ER VEL FOR FAEN IKKE HØY PÅ MEG SELV FORDI JEG ER PATRIOT!!!!

 

Jeg går ikke rundt og skryter av at jeg er norsk, jeg er bare glad i landet mitt, i folket, og våre tradisjoner... Som feks 17.mai.

 

Du kaller deg altså menneskepatriot :roll: . Betyr det at du er for mennesket og mot dyrene innkludert ulven?

 

For etter dine utsagn så er jo patriot mot alt annet og siden du er menneskepatriot så er du negativ til dyr..

 

lol

 

 

Btw dersom du ikke er patriot så bør du ikke holde tale på 17.mai

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Følte du deg så truffet av min karakteristikk av hvordan kongens eller statsministerens tale ville vært uten grendefri medmenneskeligheten at du går i fistel og "skriker" med store bokstaver?

 

Bare les innlegget mitt på nytt så ser du at du tolket det for personlig. Alt handler ikke om deg.

 

Les det også på nytt for å få stukket hull på noen av påstandene du svarer med, og få svar på spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar

Følte du deg så truffet av min karakteristikk av hvordan kongens eller statsministerens tale ville vært uten grendefri medmenneskeligheten at du går i fistel og "skriker" med store bokstaver?

 

Bare les innlegget mitt på nytt så ser du at du tolket det for personlig. Alt handler ikke om deg.

 

Les det også på nytt for å få stukket hull på noen av påstandene du svarer med, og få svar på spørsmålet ditt.

 

Du sa det var kvalmende at en annen så på seg selv som patriot. Det er farlig nær personangrep av en moderator spør du meg.

 

Vi diskuterer ulv og sau, og du behøver ikke komme med negative kvalmende angrep om en annen kaller seg patriot og tror at det norske felleskapet vil vise seg under kriser slik det har gjort før.

 

At kongen og statsministeren snakker om grensefri medmenneskelighet øker bare patriotfølelsen hos meg.

 

Det er ikke nødvendigvis innadvendt eller eksluderende iforhåld til andre land at man er patriot!

Lenke til kommentar

Selvsagt har det det. Patrioter deler verden inn i "de som tilhører min stat" og "alle andre". I verste fall, som i USA, går det over til nasjonalisme "de som er patrioter for min stat, og alle andre". 

 

Det er forskjell på patrioter, det kan være negativ nasjonalisme som Trump eller nazister.

 

Og det kan være sunn patriotisme som å være glad i landet sitt og 17.mai, og også andre land

 

Dere fordømmer jo helt sykt bare fordi en fyr sier at han er patriotisk og tror på medmenneskelighet mellom folket i krise.

Jeg er ikke medlem av Odins Sønner forde om jeg er patriot.

 

Jeg er heller ikke rasist fordi jeg er patriot.

Lenke til kommentar

Jeg angriper ingen, jeg definerer det ordet du selv velger å kalle deg. Hvis du er uenig i at norske patrioter blir stoltere når Northug tar gull enn Charlotte Kalla, så får du finne argumenter for det.

 

Det er sportpatriotisme.

 

Jeg snakker om vanlig patriotisme verdier etc. Ikke negative verdier. Jeg som bor i Sverige blir svært glad når svenskene tar medalje, og jeg er ikke inne i den norsk svenske greia. Jeg er like glad i Norge som i Sverige. Men jeg er fortsatt norsk patriot på den sunne måten, ikke på en kvalm måte eller hva nå dere rovdyr uten kontroll folk måtte mene.

 

Kan vi så gå tilbake fra avsporingen dere ville hetse meg med mtp begrepet "patriot" og gå tilbake til topic?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Så nå deler du patrioter videre inn i "riktige" patrioter og "sports patrioter"...?

 

Skjønner du hvorfor folk reagerer litt på måten du ser verden...?

Halleluja det er da forskjellige former for patriotisme, jeg er Sarpsborg patriot også, det betyr vel ikke at jeg ønsker alle andre byer til hælvete?

 

Vi diskuterer Ulv og dere trakasserer pga at jeg sier jeg er patriot?

 

Siden kommer dere med svadasvar som at "Jeg er menneskepatriot jeg da".. Som om det å være patriot ifårhold til land liksom er mot menneskelighet. Tull...

 

Dere går langt utenfor topic og streken, vi diskuterer ulv og resursser, at jeg er Sarpsborg patriot og patriot iforhåld til landet er bare noe dere kan ta til dere, uten å diskutere om patriotisme er positivt eller ei. Det har null med topic å gjøre og er ren IDIOTI

 

Voks opp...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Så nå deler du patrioter videre inn i "riktige" patrioter og "sports patrioter"...?

 

Skjønner du hvorfor folk reagerer litt på måten du ser verden...?

Det er utallige former for patriotisme, negative og positive og ting som lag og by-patriotisme.

 

Skønner du at du nå dummer deg ut?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Problematikken ulv vs. sau burde ikke funnet sted i det hele hvis flere hadde skjønt at disse ikke tilhører samme leveområde.

 

Ulven er et villmarksdyr, sauen utmarksdyr og alt kunne vært i sin skjønneste orden. Nå gror landet vårt mer og mer igjen - etter hundreår med slit og oppdyrking - fordi mange tør ikke slippe beitedyr i utmarka lenger.

 

Er det for mange med urban tankegang blitt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så nå får ulven æren for at det vokser godt i Norge også?

 

Den æren hører nok først og fremst til klimaendringene, av to årsaker. Vegetasjon bruker CO2 fra atmosfæren i fotosyntesen for å vokse. CO2 er "mat" for planter. Økt tilgang på mat, gir økt vekst. Den andre årsaken er at varmere klima gir lengre vekstsesong og bedre vekst.

 

Ellers så er de verd å minne om at under 0,5% av de sauene som dør på beite hvert år dør av ulveangrep. Sauer som trør seg fast, faller stygt, eller får innvollsorm får langt mindre oppmerksomhet fordi det er kjedelige historier sammenlignet med ulvehistorier. Media gidder ikke skrive om sånt fordi det trekker ikke lesere. Bøndene forledes/lar seg rive med til å tro ulven er et kjempeproblem sammenlignet med de store dødsårsakene fordi det trekker ansvaret unna dem. Innvollsorm kan lett behandles om de gidder å passe på sauene sine godt. Det samme gjelder bruddskader, drukning etc. Fra bøndenes ståsted er det for ressurskrevende/ulønnsomt å fotfølge sauene kontinuerlig. De synes selvsagt det er trist at sauene dør, men forsøker å skyve ansvaret over på andre. Ansvarsfraskrivelse. "Staten kan jo sette opp gjerder", "staten kan jo bare utrydde ulven" "staten må ta regninga om vi skal løfte en finger ekstra" etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så nå får ulven æren for at det vokser godt i Norge også?

 

Den æren hører nok først og fremst til klimaendringene, av to årsaker. Vegetasjon bruker CO2 fra atmosfæren i fotosyntesen for å vokse. CO2 er "mat" for planter. Økt tilgang på mat, gir økt vekst. Den andre årsaken er at varmere klima gir lengre vekstsesong og bedre vekst.

 

Ellers så er de verd å minne om at under 0,5% av de sauene som dør på beite hvert år dør av ulveangrep. Sauer som trør seg fast, faller stygt, eller får innvollsorm får langt mindre oppmerksomhet fordi det er kjedelige historier sammenlignet med ulvehistorier. Media gidder ikke skrive om sånt fordi det trekker ikke lesere. Bøndene forledes/lar seg rive med til å tro ulven er et kjempeproblem sammenlignet med de store dødsårsakene fordi det trekker ansvaret unna dem. Innvollsorm kan lett behandles om de gidder å passe på sauene sine godt. Det samme gjelder bruddskader, drukning etc. Fra bøndenes ståsted er det for ressurskrevende/ulønnsomt å fotfølge sauene kontinuerlig. De synes selvsagt det er trist at sauene dør, men forsøker å skyve ansvaret over på andre. Ansvarsfraskrivelse. "Staten kan jo sette opp gjerder", "staten kan jo bare utrydde ulven" "staten må ta regninga om vi skal løfte en finger ekstra" etc.

 

 

Ja dette er jo mye viktigere enn nyheter som trafikkulykker med døde, terrorister Trump etc,..

 

Ta deg en agurk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...