Gå til innhold

En sau mer verdt enn en ulv?


Anbefalte innlegg

Jo mere vegetasjon desto viktigere med dyr som kan holde den i sjakk. Ulven skiller seg spesielt ut blant rovdyrene, den kan drepe enorme mengder sau på én gang - ett eksempel: https://www.nrk.no/nyheter/ulv-som-drepte-90-sauer-skutt-1.13062585

 

I landbrukskommunen Stange har vel snart ingen sau på utmarksbeite lengre, muligens er det ingen. De av oss som får realitetene inn på livet skjønner at dette er galskap - villmarksdyr, spesielt ulv (forsåvidt også jerv mange steder), går ikke sammen med utmarksdyr. Man kan sitte i en blokk på Stovner med sine teoretiske forestillinger, det er de som lever i virkelighetens verden politikerne burde ta enda mer på alvor.

 

Ulven er et flott dyr, la den være i fred og få leve der den hører hjemme! Vi snakker om en misforstått kjærlighet til ulven og skulle vi først ha satset på den måtte vi sammen med Sverige ha minst 2-500 dyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo mere vegetasjon desto viktigere med dyr som kan holde den i sjakk.

Hvorfor synes du vegetasjon skal holdes i sjakk? En slags tvangstanke om at det skal se ryddig og frisert ut i utmarka? I så fall anbefaler jeg bolig med liten plen. Da får du god tid til å frisere hver enkelt kvadratmeter. 

 

Ulven skiller seg spesielt ut blant rovdyrene, den kan drepe enorme mengder sau på én gang - ett eksempel: https://www.nrk.no/nyheter/ulv-som-drepte-90-sauer-skutt-1.13062585

Jada, det gir jo langt mer spektakulære historier enn innvollsorm, men hva er poenget ditt? At antall drepte sau per hendelse er viktigere enn antall sau som dør totalt? Altså et slags spektakulærhets-hysteri?

 

I landbrukskommunen Stange har vel snart ingen sau på utmarksbeite lengre, muligens er det ingen. De av oss som får realitetene inn på livet skjønner at dette er galskap - villmarksdyr, spesielt ulv (forsåvidt også jerv mange steder), går ikke sammen med utmarksdyr. Man kan sitte i en blokk på Stovner med sine teoretiske forestillinger, det er de som lever i virkelighetens verden politikerne burde ta enda mer på alvor.

Sammenlignet med hvor mange sau som dør på beite av andre årsaker ser det ut til at ulv og sau går ganske bra sammen.

 

Hvorfor ikke sette inn tiltak der det virkelig gjelder? Ukentlige undersøkelser og ormekurer, samt aktiv gjeting. Det kunne reddet ti ganger flere sau enn om vi utryddet både ulv, jerv, bjørn, gaupe og ørn. Påstanden om at utrydding av ulv eller inngjerding i reservater vil gjøre mye for dyrevelferden er bare et spill for galleriet for å dra oppmerksomheten unna de virkelig store problemene.

 

Jeg har aldri vært på Stovner og aldri bodd i blokk, så du må gjerne forklare hvem du sikter til.

 

Ulven er et flott dyr, la den være i fred og få leve der den hører hjemme! Vi snakker om en misforstått kjærlighet til ulven og skulle vi først ha satset på den måtte vi sammen med Sverige ha minst 2-500 dyr.

Om du ikke har fått det med deg så er dagens bestand mellom 200-500 dyr (Sverige + Norge). Ca 10% av disse er helnorske, ca 20% grenseulver og ca 70% helsvenske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er en sau mer verdt enn en ulv?
 

Det kommer an på hvem man er og personlighet.
Mennesker hadde naturligvis valgt mennesker.
Sauene hadde valg sauene. Ulvene hadde valgt ulvene.

Sånn har det alltid vært. Det som er vesentlig: De fleste dreper ikke,

ikke alle vil drepe alle. Heldigivs. Da hadde ingen overlevd.

Det er skade/vold som dreper. Mange skjønner ikke det.

Endret av Dunkin
Lenke til kommentar

 Simen1: Hvis du syns bygdenorge godt kan gro igjen så deg om det, men det haster faktisk om vi vil bevare det flotte, grøderike landskapet som var. Tror du er ganske ensom om å synes at oppdyrkingen av landet tydeligvis har liten verdi. Bildet ditt om bolig med plen blir nesten latterlig i denne sammenhengen og vitner om at du neppe har hatt befatning med bygda og matproduksjon.

 

Prosenten ulv som tar sau er lav fordi vi så langt ikke har så mye ulv i Norge, men ulv vs. sau er altså trådens tema her og ulven er utvilsomt det rovdyret som i forhold er farligst. Dessuten virker ulv å kunne bli lite sky overfor mennesker.

Jeg bor i Hedmark og ser vel problematikken bedre enn de som bor i "blokk på Stovner" som jeg håpet på skulle bli oppfattet som et bilde. Norge er et skrint land og skal vi utnytte de muligheter landet gir er utmarksbeiting en ypperlig mulighet til kjøttproduksjon av god kvalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Simen1: Hvis du syns bygdenorge godt kan gro igjen så deg om det, men det haster faktisk om vi vil bevare det flotte, grøderike landskapet som var.

Mange av oss, kanskje flertallet, vil foretrekke at vi går tilbake til det flotte ville landskapet som der var før bøndene kom og lagde disse fryktelige sårene i det imponerende naturlige landskapet. ;)

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Mange av oss, kanskje flertallet, vil foretrekke at vi går tilbake til det flotte ville landskapet som der var før bøndene kom og lagde disse fryktelige sårene i det imponerende naturlige landskapet. ;)

 

 

Du får være forsøkskanin for alle de påståtte andre da og flytte langt inn i skogen der du lan leve av mose og grankongler. Og så finner du vel alltids en sildrebekk til nytte også. God tur!

Endret av GeirHH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

At Norske bønder lar sauer dø av sykdom over lengre tid med grusomme smerter er ikke viktig?

 

Jeg vil gjerne ha link til at bønder gjør dette med hensikt???

 

Dersom du ikke har noen slik link så ber jeg deg formulerere deg annerledes.

 

Hensikt? Hvor kommer hensikt inn?

 

 

I din krasse formulering er det faktisk svært viktig!

 

Du: At Norske bønder lar sauer dø av sykdom over lengre tid med grusomme smerter er ikke viktig?

 

 

Det er mulig det trengs gjeting med eller uten gevær, og det gjøres flere steder og dette må også skattebetalerne betale enten ved tilskudd eller dyrere kjøtt.

 

 

Det gjøres allerede idag, og man får erstatning for dyr tatt av rovdyr. Det er ingen politiske partier med flertall som er imot denne ordningen idag.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Du får være forsøkskanin for alle de påståtte andre da og flytte langt inn i skogen der du lan leve av mose og grankongler. Og så finner du vel alltids en sildrebekk til nytte også. God tur!

Vi har heller ikke noe imot å importere maten vår, faktisk foretrekker vi den bedre kvaliteten og lavere prisene til utenlandske leverandører.

 

Så da får vi både i pose og sekk, finere natur og bedre (og billigere) mat.

 

;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

At Norske bønder lar sauer dø av sykdom over lengre tid med grusomme smerter er ikke viktig?

 

Jeg vil gjerne ha link til at bønder gjør dette med hensikt???

 

Dersom du ikke har noen slik link så ber jeg deg formulerere deg annerledes.

 

Hensikt? Hvor kommer hensikt inn?

 

 

I din krasse formulering er det faktisk svært viktig!

 

Du: At Norske bønder lar sauer dø av sykdom over lengre tid med grusomme smerter er ikke viktig?

 

 

Det er mulig det trengs gjeting med eller uten gevær, og det gjøres flere steder og dette må også skattebetalerne betale enten ved tilskudd eller dyrere kjøtt.

 

 

Det gjøres allerede idag, og man får erstatning for dyr tatt av rovdyr. Det er ingen politiske partier med flertall som er imot denne ordningen idag.

 

Du glemte som vanlig å svare på spørsmålet mitt. I stedet kom du med masse tekst som bare er delvis relatert til temaet. Har du muligens glemt hva vi snakket om?

 

Hvor kommer hensikten inn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du får være forsøkskanin for alle de påståtte andre da og flytte langt inn i skogen der du lan leve av mose og grankongler. Og så finner du vel alltids en sildrebekk til nytte også. God tur!

Vi har heller ikke noe imot å importere maten vår, faktisk foretrekker vi den bedre kvaliteten og lavere prisene til utenlandske leverandører.

 

Så da får vi både i pose og sekk, finere natur og bedre (og billigere) mat.

 

;)

 

 

Det er forskjell på fryst mat og fersk mat. Jeg må igjen til det kjedsommelige informere om viktigheten av å være selvforsynt, så langt det lar seg gjøres. Det gjelder ikke bare sau vel å merke....

 

 

Dersom du kaller gjengrodd mark (finere natur) som kunne vært beite eller åkre, så er du gått deg litt vill i skogen.

 

Gjengroing er et problem for mangfoldet i naturen idag, det er et stort problem faktisk. Vi vil miste flere planter som vokser på enger...

 

 

Spørsmålet man bør stille seg er om vi vil bruke landet vårt eller om vi skal legge det i brakk og øde til gjengrodd skog.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Det er forskjell på fryst mat og fersk mat.

Ja, men ikke så stor forskjell som mellom eldgamle NRF og 18mnds Wagyu

 

Jeg må igjen til det kjedsommelige informere om viktigheten av å være selvforsynt, det gjelder ikke bare sau vel å merke....

Med unntak av bønder og fiskere er ingen nordmenn selvforsynte, og det er best slik. Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er forskjell på fryst mat og fersk mat.

Ja, men ikke så stor forskjell som mellom NRF og Wagyu

 

Jeg må igjen til det kjedsommelige informere om viktigheten av å være selvforsynt, det gjelder ikke bare sau vel å merke....

Med unntak av bønder og fiskere er ingen nordmenn selvforsynte, og det er best slik.

 

 

Synes du at det er best at nordmenn ikke er selvforsynte? Selv folk i byen burde ha en grønnsakshage.

 

Min familie har potetåker, ripsbusker, gulerøtter og bruker dette, og har grønnsakskjeller.

Lenke til kommentar

Synes du at det er best at nordmenn ikke er selvforsynte?

Ja, det har med noe som heter "division of labour" å gjøre.

 

Mao ens levestandard øker fryktelig ettersom man går bort fra selvberging.

 

 

Selv folk i byen burde ha en grønnsakshage.

... om de vil, og finner dette underholdende å drive med.

 

Min familie har potetåker, ripsbusker, gulerøtter og bruker dette, og har grønnsakskjeller.

Helt i orden, ingen vil forby det (bortsett kanskje fra noen bønder som syns det blir litt mye konkurranse).
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Synes du at det er best at nordmenn ikke er selvforsynte?

Ja, det har med noe som heter "division of labour" å gjøre.

 

Mao ens levestandard øker fryktelig ettersom man går bort fra selvberging.

 

 

Selv folk i byen burde ha en grønnsakshage.

... om de vil, og finner dette underholdende å drive med.

 

Min familie har potetåker, ripsbusker, gulerøtter og bruker dette, og har grønnsakskjeller.

Helt i orden, ingen vil forby det (bortsett kanskje fra noen bønder som syns det blir litt mye konkurranse).

 

 

Jeg synes argumentene dine er meget svake.

 

Arbeidskraft til å drive en liten åker med potet og gulrøtter er svært bedagelig og som en hobby, og ripsbusker som sendes til Askim bærpresseri for saft, syltetøy og gele av den ypperste kvalitet, samt eplemost, eplesaft etc.

 

Askim bærpresseri leverer saft til feks Meny butikker, det er kjent som ypperste kvalitet og dyrt, men dersom du bruker en dag på å plukke rips så får du ypperste kvalitet til en minimal penge.

 

 

Konkuransen med potetbønder eksisterer ikke, det blir bare mer tilbud til folk i byer som ikke skjønner hvordan man planter potet.

 

Potet er noe man har dyrket på landet i uminnelige tider, og det er ganske mange nordmenn som koser seg med nypoteter. Jeg smakte nypoteter og gulerøtter sammen med lokale karbonader med ekte brunsaus fra den lokale slakteren. Det var mat som smakte aldeles nydelig.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Mine hovedargumenter er

 

1. Mange syns det er penere med villmark enn dyrket mark (samt at det lukter bedre og forurenser mindre). Dette re selvsagt like svakt argument som de som syns at kulturlandskap er fint.

 

2. Mange vil heller ha bedre og billigere mat en det de lokale bøndene er istand til å levere.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mine hovedargumenter er

 

1. Mange syns det er penere med villmark enn dyrket mark (samt at det lukter bedre og forurenser mindre). Dette re selvsagt like svakt argument som de som syns at kulturlandskap er fint.

 

2. Mange vil heller ha bedre og billigere mat en det de lokale bøndene er istand til å levere.

 

Jeg tror ikke det er så mange når det er mer kunnskap med i bildet.

 

Problemet med gjengroing, er at det skader miljø, flere planter blir utryddet, og vi har faktisk godt og for mye  skog for øyeblikket.

 

Før utvandringstiden så var det motsatt, skog og dyrkbarmark ble utarmet..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er så mange når det er mer kunnskap med i bildet.

Tja, det ser da ut til å gå motsatt vei, på tross av (eller kanskje på grunn av) at vi stadig får mere kunnskap.

 

Problemet med gjengroing, er at det skader meny, flere planter blir utryddet, og vi har faktisk godt og for mye  skog for øyeblikket.

 

Vi har for mye villmark for HVA?

 

Om planter som ikke hører hjemme her, som poteter, eppler og tomater blir utryddet i Norge, byr ikke på store problemene. Faktisk hører man stadig om hvordan man ønsker å eliminere slike fremmede arter fra norsk natur. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...