Gå til innhold

Phenom II X2 550 test på luft + fasekjøler-SS


Anbefalte innlegg

Har ikke hatt tid å teste mye denne her ettersom jeg nå kun har luftkjøling, fasekjølern er lekk og LN2 potten er solgt..hehe

post-42959-1246794828_thumb.jpg

 

Nok om det, har lest en del om denne nå og grunnen til at jeg kjøpte denne nye AMD er ytelse vs pris som har blitt veldig bra.

 

 

Info om prosessoren HER

 

Tilgjengeligheten på disse er ikke helt topp ennå, men det kommer seg, jeg ventet lenge på min X2 550,og jeg er overbevist om at disse blir meget populære, grunnet lav pris med god ytelse. Samtidig vil jeg spørre, hvilken annen prosessor kan du kjøpe ny som har 7MB total cache og er ULÅST multi til under tusenlappen :thumbup:

Et Nytt AM3 hk er bestillt så jeg skal prøve å unlocke de 2 siste kjernene på denne

 

Nå litt resultater med luftkjøling (TRUE kjøler m 12cm Pabst 4112NH4 på 6v) Pabsten er en "Delta" utgave,men jeg kjører kun 6v til den,mer behøves ikke for øyeblikket.

 

post-42959-1246794927_thumb.jpg

 

post-42959-1246794949_thumb.jpg

 

4Ghz cpuz valid

 

 

 

4ghz var så lett på luft,. Tar fortløpende og tester superpi,wprime ol. Fra 3.8GHz og opp vil den ha litt vcore, så den skalerer ok på volten.Gidder ikke å teste mer enn 1.5vcore før tempen her hjemme faller til ca 20`c rumtemp

 

Skal finne frem en annen HDD og kjøre litt superpi.

 

Så langt er jeg fornøyd med disse nye 45nm AMD...

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+513

Overklokking skader CPU, men for all del veldig gode resultater selv om ytelse begynner å gå på antall kjerner enn Mhz.

 

De extra kjernene er nok Døde, AMD skal jo melke og tjene penger?

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
De extra kjernene er nok Døde, AMD skal jo melke og tjene penger?

Skulle man tro, men det er "feil"

 

Tvertimot, mange melder at de lykkes med å unlocke 3 & 4 kjernen;

 

http://www.newegg.com/Product/ProductRevie...N82E16819103680

 

Hvorvidt man lykkes ser ut til å avhenge av hovedkort/bios ver. og/eller hvilken batch-serie cpu har.

 

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=227004

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar
Overklokking skader CPU, men for all del veldig gode resultater selv om ytelse begynner å gå på antall kjerner enn Mhz.

 

De extra kjernene er nok Døde, AMD skal jo melke og tjene penger?

 

 

To ting:

1. Du er i overklokkingsforumet nå, å komme med at det er skadelig å overklokke fikk meg til å flire. Ja selvfølgelig er det skadelig,hvor mye skadelig avhenger av 1000 ting.

Jeg har holdt på med overklokking av PC siden 2003, har ennå ikke greid å drepe en eneste cpu ved overklokking, det være seg på luftkjøling,Tørris eller LN2.

Et par hovedkort har jeg kverka,og et antall grafikkort...jada...

 

2. Ytelse bestemmes av antall kjerner????

Nå henger jeg ikke med deg, ytelse bestemmes først av programmet/benchmarken som utføres.

Mange applikasjoner trenger kun EN les 1 kjerne og vil ikke ha utbytte av ex 2 kjerne dualcore eller en firekjerne cpu. Det går på hastigheten og arkitekturen til cpu`n.

 

 

MVH

John S.

Lenke til kommentar
Hehe, snakk om å ta rennafart mot salatbollen, ref Snotrus.

 

Bra testing Nassuz, er spent på å se hvordan resultater og kjerner du får lurt frem til slutt.

 

Drar med meg disse viftene ned i garasjen på fredag,har et par til liggendes, bruker en egen 350w strømforsyning til 6 x "deltavifter" (Hørselvern påkrevd :cool: )

post-42959-1246998435_thumb.jpg

 

post-42959-1246998122_thumb.jpg

 

I morgen får jeg et nytt Gigabyte AM3 HK + et sett med OCZ PC3 14400, skal se om ikke 4 kjerner er mulig på det HK, hadde vært morro.

 

Jeg håper på å kjøre superpi 1M på nærmere 4200mhz hvis allt klaffer.

 

Satser på å tyne dette max på luft, så får vi se om det ikke blir dice eller værre saker etterhvert. Idiot meg har solgt cpu potten min, har kun en hjemmesnekra jallapot liggendes.

 

EDIT:

Jeg ser jeg har #1 på luftkjøling på hwbot,men den forsvinner snart når tilgjengeligheten på disse blir bedre, så jeg klokker for høyeste cpuz og spi 1+32M + pifast.

Til alle som føler for det, legg resultater opp på hwbot, gode eller dårlige....dosen`t matter...

Hwbot har etterhvert fått en ganske stor database som vil fungere bedre hvis folk legger opp resultater. Utrolig greit å gå dit for å regne ut effektivitet eller bare for å sammenligne egne resultater med andre

 

post-42959-1246999491_thumb.jpg

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar

Fikk nytt HK i dag. Gigabyte GA-MA770T UD3P (NB RD770,SB 710) Link til HK HER

 

post-42959-1247091187_thumb.jpg

 

Kjøpte også et sett med OCZ Platinum PC3 14400 2x1024 minnebrikker, har hatt litt problemer med dem på lav volt til nå, men jeg har opp til ca. 2.5vdimm i bios hvis jeg vil...så det skulle ikke være noe problem... er DDR3 så jeg får nok være litt forsiktig.

 

Oppsettet er kjøpt med kun 2D benching for øyet, 770 chipsettet er et "amputert" 790 chipsett som har utelatt en x16 pci ekspress bane....så ingen CF på dette kortet.

Biosen er som på de fleste Gigabyte meget god, med gode voltmuligheter på cpu,nb,sb og minne.

 

Har bare fått installert et utweaket win 2003 server for noen minutter siden, og jeg tenkte jeg skulle teste meg fram på spi 1 og 32M@sub 4GHz.... må finne ut limit og effektivitet på minne/timing/nb vs cpufrekvens. Blir noen timer med testing og bøtter med kaffe og snus..hehe

 

Første test på win 2003.....kun affinity og realtime ble testet et par ganger

Sub 4GHz:

post-42959-1247091895_thumb.jpg

 

Har ikke så mye å sammenligne med, men vil prøve med maxmem og copy waza på 32M i morgen.

AMD er ikke så effektive på superpi som Intel sine i7 og core2 prosessorer, men skal finne ut hvor mye jeg kan tyne her.

Sist gang jeg bencha spi seriøst med AMD var i 2004 med den gamle XPM 2400.... rusten med AMD benching....guilty :p

Lenke til kommentar

Prøvde å unlocke de siste 2 kjernene, men bad luck. Ser at min uke 1909 har ca 50% sjangse på å trikse fram de 2 siste kjernene, min er tydligvis i feil ende av de 50%.

Men jeg fortviler ikke,har bestillt en til batch uke nr. 2209. Håper på bedre lykke der.

Hvis ikke det funker dytter jeg den inn i min mediapc som lusker med en gammel X2 3600+, moden for utbytting allikavel...

 

Gigabyte GA MA770T UD3P kom med bios F1, den hadde ikke ACC, så jeg flashet til nyeste F2, den biosen har ACC, så unlocking skulle være mulig, men ikke, så leste jeg om en annen betabios som var trukket tilbake pga den kunne visst unlocke de siste kjernene, nemlig bios F2c.

Jeg flashet tilbake til F2c....men som nevnt, ville ikke vise de 2 siste kjernene. Ikke engang individuell justering til de 2 siste kjernene gav resultat, heller ikke underklokking helt ned til 1500MHz hjalp, siste jeg prøvde var overvolting av både sb,nb,vdimm og cpu.... The shit wont show......

 

Folk har brukt dette hk til unlocking, så det er håp med en ny cpu, en ulåst firekjerne til rett under tusingen frister....

 

Bilder av pushpull som jeg kommer til å bruke, jeg testa viftene på kjøkkenbenken, men kjerringa ble litt morsk når 2 x delta 12cm viftene begynte å ule no inn i gamperæva. Jeg hørte ikke hva ho skrek til meg, men som den fornuftige mann jeg er så anntok jeg det hadde med støyen å gjøre så jeg skrudde fort av :p

 

post-42959-1247166609_thumb.jpg

 

post-42959-1247166627_thumb.jpg

 

post-42959-1247166640_thumb.jpg

 

Får ikke testet mer før i morgen, da blir det 4 x delta og spi32M på programmet.

Lenke til kommentar

Jeg klarte selfølgelig ikkeå dy meg, men måtte en tur nedi garasjen, tok med meg kun 1 deltavifte.

Tempratur der med dør åpen..ca. 15`c.

 

Maxklokk jeg fikk var 4216MHz Tok en kjapp spi1M også, og for første gang på en AMD er jeg på 16sek. eller 16.890sec

 

post-42959-1247175670_thumb.jpg

 

HDD`n ble forøvrig korrupt etter mine litt for heftige forsøk på suicide screens...hehe, ble litt ivrig,skulle egentlig ikke klokke nå, men bytte vann på kulefiskakvariet :whistle:

 

Så jeg må starte på nytt med hardisken i morra, jeg har en til med en litt eldre win server, men vet ikke om den er ok den heller...

Lenke til kommentar
Jeg klarte selfølgelig ikkeå dy meg, men måtte en tur nedi garasjen, tok med meg kun 1 deltavifte.

Tempratur der med dør åpen..ca. 15`c.

 

Maxklokk jeg fikk var 4216MHz Tok en kjapp spi1M også, og for første gang på en AMD er jeg på 16sek. eller 16.890sec

 

post-42959-1247175670_thumb.jpg

 

HDD`n ble forøvrig korrupt etter mine litt for heftige forsøk på suicide screens...hehe, ble litt ivrig,skulle egentlig ikke klokke nå, men bytte vann på kulefiskakvariet :whistle:

 

Så jeg må starte på nytt med hardisken i morra, jeg har en til med en litt eldre win server, men vet ikke om den er ok den heller...

 

Keep up the good work! :thumbup:

 

Men hvor får man kjøpt Deltavifter? Skulle gjerne ha hatt meg noen. ;P

Lenke til kommentar

Keep up the good work! :thumbup:

Men hvor får man kjøpt Deltavifter? Skulle gjerne ha hatt meg noen. ;P

 

 

Deltavifter er en fellesbetegnelse jeg bruker på vifter som KUN er egnet til bla. overklokking, pga de går på veldig høye hastigheter og flytter bøtter med luft (+300m3/timen for 12cm viftene)

Lydnivået er deretter, og jeg annbefaler å kjøpe med viftegrill hvis man kjøper slike. De kan kappe fingertupper og andre kroppsdeler på et blunk..hehe... så vis varsomhet med disse.

 

Jeg bruker DENNE Pabsten selv, har 3 stk + en orginal Delta 12CM. Pabsten flytter godt med luft ca. 355m3/timen. Det funker, dyre er de, men sånn er det.

 

EDIT:

Jeg har også en 60mm Delta som jeg kjøler nordbrygga NB med, og en 92mm Delta som jeg bruker på minnebrikkene, det funker.....

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...