Gå til innhold

Phenom II X2 550 test på luft + fasekjøler-SS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har lagt inn nytt os,win server 2003.

Det tar så himla lang tid å tweake og justere seg inn der en vil ha det.

Har kjørt mest minnetester vs nb hastighet i dag for å se på effektiviteten ved superpikjøring.

 

Tok over 70 superpi1M run i dag før jeg hadde fasiten i hodet..hehe

Kan vel trygt si jeg er bittelitt lei superpi akoratt nå...

 

Osèt er helt likt (tweaket) det jeg hadde før det krasjet for et par dager siden,lagde også en annen orginalinstallasjon jeg bruker til sammenligning.

post-42959-1247352830_thumb.jpg

 

Tok endel screens også, kan vise noen som viser forskjeller på nb hastighet ved samme cpuklokk (så nærme det lar seg gjøre ved forskjellige multi)

 

Ved ca 2500mhz nb hastighet begynner forskjellene og vise seg.

nb@2440mhz minne 740mhz

post-42959-1247353130_thumb.jpg

 

nb@2507mhz minne 760mhz

post-42959-1247353203_thumb.jpg

 

nb@2585mhz minne 783mhz

post-42959-1247353326_thumb.jpg

 

nb@3020mhz minne 805mhz

post-42959-1247353447_thumb.jpg

 

nb@3020mhz minne 805mhz cpuklokk@4127

post-42959-1247353560_thumb.jpg

 

Så,høy nbspeed ca 3000mhz og minnehastighet +800@1600mhz er mest effektiv. Jeg kan kjøre CL6 på 1600mhz så det er mer å hente her og der også.Testet likt med CL7 i dag.

Testet stock nb@2000mhz ved samme minnehastighet og jeg sparer ,2sec på 3000mhz nb vs 2000mhz nb.

 

Jeg prøvde også helt til slutt i kveld å prøve meg på [email protected], men jeg krasjet et par ganger seint i runnet, fikk et run ferdig, men før jeg fikk med meg tiden ble det BSOD...hehe

Mer justering må til for å klare det, men det kommer :)

 

Nå har jeg noen harde fakta, nå kan fintuninga begynne....

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar

Dette ser jo bra ut! Du skulle hivd den på litt kulde, da ville du vel hanket inn enda fler HWBot-poeng, tenker jeg.

 

Forøvrig anbefaler jeg deg å dille endel med subtimings på minnet, masssssse å hente der. Hvertfall etter min erfaring. Enkelte parametre er helt latterlig trege som default. Men dette vet du vel plenty om fra før :p

Lenke til kommentar

Har du en ekstra harddisk kan du ghoste en ferdig-tweaket instalasjon over på den. Går mye raskere å gjenoprette en instalasjon, enn å krangle seg igjennom alt på nytt med oppdateringer og tweaking og modifisering.

 

Et par kjenninger på et annet forum bruker acronis. Koster noen kroner regner jeg med, men et rasert OS er gjeopprettet på en halvtime, i motsettning til en full instalasjon som tar... et par timer på det beste om du har alt av tweaks i hodet?

Lenke til kommentar

Minnefinjusteringer kommer, jeg kjøpte disse OCZ PC3 brikkene for 295,-

Idiotisk billig, skal røske av heatsprederne og sjekke chip, tror det kan være noe micron GTR/GTS .... hvis jeg er heldig. De MÅ ha høy volt, er vel signaturen til micron om jeg ikke tar helt feil.

 

Jeg trives med å fixe en ny hdd med et tweaket os, det gjør meg ingen ting. Kan selvfølgelig lage en slipstream disk, men noe av gleden jeg har ved dette er å gjøre allt selv, testing og tweaking tar mye tid, men jeg bruker den tiden det tar, ellers gidder jeg ikke holde på med dette..hehe

 

Forøvrig hadde jeg ventet meg at noen andre kunne poste litt resultater her også, er vel ikke bare meg som har kjøpt X2 550BE? :blink:

 

Uansett, jeg hadde egentlig "pansjonert" meg fra overklokking. Men kløinga etter å svi hardware ble for stor igjen...

 

Avbestillte den andre X2 550 jeg hadde bestillt når jeg så prisen på x4 955BE har fallt, er vel den nye x4 965 som kommer snart som gjør dette. Ikke meg imot. Har lyst å teste en skikkelig AMD x4 cpu.

Lenke til kommentar

Beklager jeg glemte å nevne i posten min i natt(trøtt og sliten i hodet etter all testing) at effektiviteten på pi med optimalisert nb og minnehastighet er ca 69xxx, uten maxmem og copy waza som jeg eksprimenterer med noe som jeg tror vil ta meg ned på 68xxx hva anngår effektivitet.

 

I dag blir det ingen testing,jeg drar og fisker Gjedde i Vannsjø.

Lenke til kommentar
så leste jeg om en annen betabios som var trukket tilbake pga den kunne visst unlocke de siste kjernene, nemlig bios F2c.

Var det ikke forskjellige versjoner av F2c i omløp, synes jeg leste noe om at det kunne være forskjellige F2c basert på hvilket land man lastet ned fra, dvs. USA vs et annet land. På den annen side, var den du fikk/fant verifisert til å unlocke, så burde den jo ha virket.

 

Forøvrig hadde jeg ventet meg at noen andre kunne poste litt resultater her også, er vel ikke bare meg som har kjøpt X2 550BE? :blink:

Har en på vei, men er egentlig ingen OC'er sjøl. Får se, mulig jeg slår ut håret :D

 

p.s. hvis man lykkes å unlocke core 3 & 4, går det enkelt å låse de igjen? (tenker på at X4 blir varmere enn X2, så kan jo hende man på lang sikt foretrekker mindre varme)

Lenke til kommentar

Dette var spennende, overklokking og delta prat på en gang :p

Synd att det er nesten umulig å få tak i her til lands.. overklokkingen ser fin fin ut ;) du burde skaffe deg ein pot og litt NL2 eller tørris :p alltid kjekt å se folk klokke med det ;) keep up the good work..

Lenke til kommentar

Korleis er det med amd og overklokking for tiden? eneste eg har klokket av amd er a64... det var jo ikkje noke meir kraft å hente, var omtrent like treg uansett kas frekvens ein køyrde på..

Korleis er det med phenom2, korleis er det med ytelsen? duger det til noke, eller er intel forsatt eit godt valg for oss som vil klokke og få høg %'vis øking av ytelse vs mhz?

Holder egentlig på med intel's cpu'er når eg klokker, og amd bruker eg egentlig ikkje, men er det noke som er vert å prøve? virker jo ganske kjekt / spennende med ulåst multi.. vert å bruke noken tusen på morro? :D

Lenke til kommentar

I bios finnes noe som heter ACC, er der man kan justere kjernene, og eventuellt unlocke de 2 siste kjernene.

Sett enable ACC - hybridmode auto - reboot

Mulig du må sette litt høyere vcore hvis de ikke vil komme fram 4 kjerner etter reboot....

 

Lykke til

 

Selv om du har fått samme uke batch på cpun din som på min betyr det IKKE at din også er låst på de 2 siste....LINK

Lenke til kommentar
Korleis er det med amd og overklokking for tiden? :D

 

Med de nye 45nm phenom x2 og x4 er AMD tilbake på riktig spor, ytelsemessig ligger de arkitekturmessig litt etter Intel i mange applikasjoner, men de er nærmere enn på mange år.

Og noen av fordelene med disse nye AMD er at de ikke har coldbug (i de fleste tilfeller,noen HK har coldbugs) Så det er bare å finne beste mulige kjøling du kan og klokke så det spruter...

 

De skalerer meget bra på kulde, det vil du merke hvis du har god kjøling, trenger ikke så voldsomt med vcore selv på høy hastighet bare kjølinga er god nok.....

 

Jeg har en ny pot i på veg hjem til meg snart, vil se hva min X2 550 er god for...

 

Pris vs ytelse er AMD meget gode på om dagen....absolutt et alternativ vil jeg si.

 

Jeg har fortsatt litt socket 775 godis her hjemme( xeon 3110 + Biostar TPower I45), men jeg leker meg kun med AMD om dagen.... gammal kjærlighet ruster aldri vettø...hehe

 

EDIT:

Min X2 550 ble handla på ps.no

 

EDIT2: rettet info

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar
I bios finnes noe som heter ACC, er der man kan justere kjernene, og eventuellt unlocke de 2 siste kjernene.

Sett enable ACC - hybridmode auto - reboot

Mulig du må sette litt høyere vcore hvis de ikke vil komme fram 4 kjerner etter reboot....

 

Lykke til

 

Selv om du har fått samme uke batch på cpun din som på min betyr det IKKE at din også er låst på de 2 siste....LINK

Har rota rundt i nios på Msi kortet men kan ikke huske å ha sett dette. Får ta en runde til, var masse greier inne i "Cell Menu" bl.a.

Lenke til kommentar
MrBB, prøv en 550 du :D men prøv evt. en annen butikk enn Amentio som pr. nå har serien nevnt over.(vet dog ikke hvor nassuz handlet)

 

Mulig f.eks. Pixmania eller Netshop har andre Batch-nr.

Vel, uansett kor eg bestiller får eg eit dårlig batch... normalt får meg det :p

Lenke til kommentar
I bios finnes noe som heter ACC, er der man kan justere kjernene, og eventuellt unlocke de 2 siste kjernene.

Sett enable ACC - hybridmode auto - reboot

Mulig du må sette litt høyere vcore hvis de ikke vil komme fram 4 kjerner etter reboot....

 

Lykke til

 

Selv om du har fått samme uke batch på cpun din som på min betyr det IKKE at din også er låst på de 2 siste....LINK

Har rota rundt i nios på Msi kortet men kan ikke huske å ha sett dette. Får ta en runde til, var masse greier inne i "Cell Menu" bl.a.

 

 

Sjekk hvilken biosversjon du har, mulig du trenger en biosoppdatering

Hvilket brikkesett man har bestemmer også om man har ACC, har man sb710 eller sb750 er det håp...de fleste nyere 790X brikkesett i dag har enten sb 750 eller sb710

 

EDIT:

Har man sb600 (southbridge=sb) er det no go.....

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar
Fikk X2 550 fra samme batch som nassuz, 0919EPMV :ph34r:

Tar jeg ikke feil får mange av nettbutikkene sine varer fra Norek, mulig det er derfor en kan bestille fra forskjellige nettbutikker (ex. Netshop eller ps.no) og få samme batch, men det kan også bare være et sammentreff at vi får like etter å ha bestillt fra forskjellige steder.

 

 

Uansett, det går mye på FLAKSEN uansett hvilken uke man får på disse x2 550 i forhold til unlocking av de 2 siste kjernene virker det som.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...