Gå til innhold

Amentio kjøper Datakjeden


Anbefalte innlegg

Netshop Oslo ble startet som en enkeltstående butikk som fungerte uavhengig av netshop.no. Dette viste seg veldig raskt at ikke kunne bli lønnsomt, og Netshop Oslo ble lagt ned som selvstendig butikk. Du kan nå kun få hentet varer der dersom du har bestilt på forhånd via netshop.no. Varene du har bestilt blir fraktet til hentebua og du får beskjed når de er klare til å bli hentet.

 

Jeg var på åpninga av Netshop Oslo og browset gjennom http://netshoposlo.no lageret. Det var ikke mye som var på lager der. En tur til noen uker senere, helt likt. Det kan jo sterkt vise at baktanken var at folk skulle bestille og bruke hentebua. Er du ikke enig?

 

Datakjeden-butikkene drives som fullverdige butikker, og en ordning som den du beskriver vil undergrave den faktiske butikkdriften.

 

Jeg mener ikke at det undergraver butikkdriften.

Spiser lunsj på Stovner-senteret og ser rett inn i Datakjedebutikken. Liten aktivitet, få folk og to ansatte som tvinner tomler. Min variant av hentebu vil nok generere flere kunder (som dem tjener mindre på, ja). Noe riktig må dem gjøre: http://www.proff.no/proff/search/companyDe...p;org=979778864 men det kan jo bringe dem tilbake på 2004 nivå ;)

Har vært innom der og kikket, men alt er overpriset i mine øyne. Derfor har jeg aldri kjøpt noe som helst fra butikkene dems.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Netshop Oslo ble startet som en enkeltstående butikk som fungerte uavhengig av netshop.no. Dette viste seg veldig raskt at ikke kunne bli lønnsomt, og Netshop Oslo ble lagt ned som selvstendig butikk. Du kan nå kun få hentet varer der dersom du har bestilt på forhånd via netshop.no. Varene du har bestilt blir fraktet til hentebua og du får beskjed når de er klare til å bli hentet.

 

Jeg var på åpninga av Netshop Oslo og browset gjennom http://netshoposlo.no lageret. Det var ikke mye som var på lager der. En tur til noen uker senere, helt likt. Det kan jo sterkt vise at baktanken var at folk skulle bestille og bruke hentebua. Er du ikke enig?

 

Datakjeden-butikkene drives som fullverdige butikker, og en ordning som den du beskriver vil undergrave den faktiske butikkdriften.

 

Jeg mener ikke at det undergraver butikkdriften.

Spiser lunsj på Stovner-senteret og ser rett inn i Datakjedebutikken. Liten aktivitet, få folk og to ansatte som tvinner tomler. Min variant av hentebu vil nok generere flere kunder (som dem tjener mindre på, ja). Noe riktig må dem gjøre: http://www.proff.no/proff/search/companyDe...p;org=979778864 men det kan jo bringe dem tilbake på 2004 nivå ;)

Har vært innom der og kikket, men alt er overpriset i mine øyne. Derfor har jeg aldri kjøpt noe som helst fra butikkene dems.

 

 

se på tallene der og søk opp de forskjellige så ser du at inntekter er ikke grassalt høye

Lenke til kommentar

Helt tydelig at enkelte her ønsker ting billigst mulig, lettest mulig, på deres måter / premisser og blåser fullstendig i om hvordan en butikk drives, at de faktisk må ha et minste krav til omsetning og fortjeneste for å overleve osv..

 

Er faktisk en større og mer kronglete kabal som må gå opp for at en fysisk butikk skal kveile rundt, sammenlignet med en nettbutikk eller en rein hentebu. At du selv klarer deg lenge med en hentebu og gir beng i kundesupport, veiledning og det som en fysisk butikk gir deg kontra en nettbutikk og hentebu betyr jo ikke at alle tenker likt og har de samme ønskene og behovene som deg selv?

 

 

Er et utall av folk innom butikken som er sjeleglade fordi det finnes slike butikkmuligheter da de ikke liker å forholde seg til nettbutikker, de betaler gjerne de ekstra kronene for sikkerheten, supporten og det rundt som følger med det å handle i en fysisk butikk kontra det å handle på en nettbutikk, eller hente varer fra en hentebu hvor det fort står folk som ikke nødvendig er spesielt datakompentene overhode? Det finnes utrolig mange i Norges land som ikke henger på diverse IT-forum og har god nok kunnskap, stor nok interesse til å følge med i dataverdenen og setter veldig stor pris på den supporten og veiledningen som er å finne i en fysisk butikk.

 

 

Sier ikke at det ting ikke kan bli gjort bedre og mer effektivt, og du skal ikke se bort ifra at med oppkjøpet til Amentio så blir varene generelt billigere, og ting løses kanskje på en litt annen måte som får ting til å fungere litt mer på den måten du ønsker, men lik pris på nett som i butikk kan du se lenge etter, det drives butikk her og ikke veldedighet, en like pris på nett som i butikk filosofi er rett og slett ikke lønnsomt og vil skape massevis av røde tall. Det kreves faktisk høyere fortjeneste i butikk enn på nett fordi som du sier er det av og til dager med lite aktivitet, lite aktivitet = lite penger, ofte blir inntjeningen lavere enn utgiftene for leie av lokaler, innkjøp og lønn osv.. Derfor må prisene være der etter slik at kabalen går opp, for de som ikke trenger veiledningen, eller supporten som gies i en butikk så handler jo de på nett uansett, og da blir det jo fortjeneste den veien, om de skulle settes prisene i butikken 30% ned, og det da fører til 15% mindre aktivitet på nettbutikken på grunn av like gunstige butikkpriser, samtidig som den 30% reduksjonen i pris bare førte til 10% mer i gjennomsnittlige salg så tapes det jo penger i det hele og store? Så hvorfor i allverden gjøre noe slikt? Ting er lagt opp på den måten at de som ønsker / trenger veiledning og support bruker de fysiske butikkene, noe gjør også dette fordi det rett og slett er mer trivelig og i enkelte tilfeller raskere, de fleste gjør dette uavhengig av litt høyere priser, de som ikke ønsker dette handler på nett uansett og det er slik det er lagt opp, folk som deg som vet nøyaktig hva du vil ha til billigst mulig pris, du er ikke en av de som de fysiske butikkene forsøker å appellere mot.

 

 

Blir prisene redusert, og det fører til mer aktivitet i butikken fører det kanskje til at behovet for ansatte øker, da blir det mindre fortjeneste per produkt, mer utgifter på lønn og andre ting samtidig som aktiviteten på nettbutikken antagelig vil gå ned da flere som benyttet nettbutikken da heller benytter de fysiske butikkene, dette er så komplekst noe du ikke helt ser ut til å forstå, er som om jeg skal gå ned på vår ICA Nær og si at jeg skal ha tomatsuppe til 20kr fordi den selges for det på ICA Supermarked i byen, problemet er jo da at om vår lokalbutikk skulle begynne å sette ned prisene så ville de gå konkurs for inntjeninga er beskjeden nok som den alt er, da det ikke florerer av kunder i noen lokalbutikk, samtidig som vi her i lokalområdet ikke bryr oss om det koster 20% mer enn i en ICA butikk midt i byen, ettersom vi støtter lokalmiljøet og handler der på grunn av det er nærmest og mest lettvint og ikke på grunn av prisene, alt handler ikke om lavest mulige priser til en hver tid.

 

 

 

Datakjeden Stovner og Datakjeden Oslo ligger veldig gunstig til med tanke på at Stovner er endel av et senter, og Oslo ligger midt i sentrum, der velter det folk inn helt tilfeldig som overhode ikke er klar over nettpriser eller bryr seg og dermed er det jo gode muligheter til å tjene litt ekstra på produktene, hvorfor selge de billigere enn nødvendig? Som sagt så drives det butikk og ikke veldedighet.

 

 

 

Og hva tror du skjer om det plutselig skulle være mulig å bestille fra nettet og hente varene til nettbutikkpris?

Hva sier Ola om han ser Bernt hente sin 1TB harddisk til 849kr fordi han har bestilt fra nettet, mens han selv må betale 999kr for samme disken sekundet etterpå fordi han ikke har bestilt? Dette ville jo vært helt håpløst, ulogisk og bare skape rot og frustrasjon blant kundene, og folk vil starte å kreve ting til nettpris, og som jeg har forsøkt å si vil det føre til for dårlig fortjeneste til at alle de fysiske Datakjeden butikkene vil kunne gå rundt, det finnes jo Datakjeden butikker som generelt går i minus og må veies opp av andre butikker sin fortjeneste for at Datakjeden som konsern skal holde seg gående.

 

Hva sier folk i butikken som er misfornøyde med prisene? "Da bestiller jeg det heller fra nettbutikken DERES", greit nok da går det jo penger til konsernet uansett.

 

 

 

 

Jeg ser poenget ditt, og forstår hva du ønsker, men du må også forstå at det langt mer komplekst enn hva du vil ha det til og at det faktisk ikke nødvendigvis lar seg gjennomføre.

Lenke til kommentar
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEI, Amentio er et sant helvette...

Så sant, så sant.

 

Nå er ikke Datakjeden den butikken jeg har brukt mest, hovedsaklig fordi DigitalImpuls ligger rett borte i gata, men om Amentio overtar Datakjeden har jeg gjort mitt siste kjøp der. Den eneste butikken jeg vet om som potensielt kan være like useriøs som Amentio, må være Pixmania, men i min bok er det omtrent dødt løp mellom dem.

Lenke til kommentar
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEI, Amentio er et sant helvette...

Så sant, så sant.

 

Nå er ikke Datakjeden den butikken jeg har brukt mest, hovedsaklig fordi DigitalImpuls ligger rett borte i gata, men om Amentio overtar Datakjeden har jeg gjort mitt siste kjøp der. Den eneste butikken jeg vet om som potensielt kan være like useriøs som Amentio, må være Pixmania, men i min bok er det omtrent dødt løp mellom dem.

 

 

Datakjeden kommer ikke til å bli endre bare pga amentio kjøper opp dem.

De får derimot et bedre sortement. bedre priser på nett og i butikk. er jo opp til deg.

Ingenting fysisk forandrer seg med datakjeden bortsett fra priser og bedre sortement

Endret av VincentYa
Lenke til kommentar
Når er det dette bil skje?

 

Jobber du i Amentio side du sier "oss", VincentYa ?

 

Dere får jo klage så mye dere vil noen er glad for at butikkene er der og andre bare forholder seg til nettet.

Som tidligere nevnt. Prisen går opp i opp for at et firma hele tatt skal være der. vær heller glad det er flere webshops å velge mellom. hadde det derimot vært bare en kan de som de vil sette priser opp etc

Endret av VincentYa
Lenke til kommentar

RamGuy:

Du undervurderer potensialet mener nå jeg. Det finnes ganske mange som meg som trenger bare et sted å hente varen, no questions asked. Bruker ca 100k i året på diverse stash og hadde jeg ikke vært prisbevist hadde det fort vekk blitt 150k.

 

Sammenligningen din med en lokalbutikk henger ikke på grep, siden vi som kunder heller ikke driver med veldedighet. For min del ville det vært uakseptabelt å betalt mer i en lokalbutikk for det er faktisk prisen som betyr noe, cash is king.

 

Du må se forskjellen mellom Ola og Bernt forøvrig. Bernt forhånds bestilte varen sin og ventet noen dager før han kunne hente den. I motsettning til Ola som tok et direkte kjøp. Den såkalte ulogiske / rotete løsningen kan sammenlignes med Elkjøps/Lefdal Collect@store eller Experts "Hent i butikk". Personlig har jeg betalt mindre enn fyren som kommer bak meg pga forhåndsbestillinga.

 

Hva sier folk i butikken som er misfornøyde med prisene? "Da bestiller jeg det heller fra nettbutikken DERES", greit nok da går det jo penger til konsernet uansett.

 

Da har du misforstått hele konseptet, med engang kunden begynner å se på internettpriser kommer Datakjeden som oftes til kort, hvis man legger til alle gebyrer. Ved å tilby butikkene som "hentebuer" med lavere gebyrer vil man enkelt, i mine øyne, kapre en stor kundemasse.

 

I mitt tidligere liv har jeg jobbet i en datasjappe og ingenting er mer nedbrytende og kjipt når det ikke er noe og gjøre. Du ser helt bort fra mersalget som potensielle webkjøpere kan gi for hver enkel butikk.

 

Edit

VincentYa:

var nå ikke helt retta til deg men de andre som klager.

Er bare lei uvitende forumtroll

 

Klarer du å trekke ut av diskusjon at folk klager? Her diskuteres potensielle måter og få igang turnover som det lukter svidd av.

Endret av Largie
Lenke til kommentar
hvis dere trur webshoper tjener masse penger tar dere grundig feil

 

Det er jo litt begge deler, feks komplett har jo tjent ganske mye penger. Det betyr dog ikke det er et lett marked.

 

Angående tidligere diskusjoner, Mamoz har vel samme pris på web og butikk?

 

Videre håper jeg dette fører til litt bedre opplegg på amentio heller enn dårligere på datakjeden. Amentio er billig, men det er to ting som trekker ned 1. Masse surr med hva som er på lager og ikke, og det tar tid før man får ting. 2. Produktbeskirvelsene er hit and miss, ofte får du ikke det du tror du får. Datakjeden er billig på noen ting, utover det har jeg ikke så mye erfaring med de egentlig, virker som en helt standard websjappe, men har ikke kjørt noe retur mot de.

 

AtW

Lenke til kommentar
RamGuy:

Du undervurderer potensialet mener nå jeg. Det finnes ganske mange som meg som trenger bare et sted å hente varen, no questions asked. Bruker ca 100k i året på diverse stash og hadde jeg ikke vært prisbevist hadde det fort vekk blitt 150k.

 

Sammenligningen din med en lokalbutikk henger ikke på grep, siden vi som kunder heller ikke driver med veldedighet. For min del ville det vært uakseptabelt å betalt mer i en lokalbutikk for det er faktisk prisen som betyr noe, cash is king.

 

Du må se forskjellen mellom Ola og Bernt forøvrig. Bernt forhånds bestilte varen sin og ventet noen dager før han kunne hente den. I motsettning til Ola som tok et direkte kjøp. Den såkalte ulogiske / rotete løsningen kan sammenlignes med Elkjøps/Lefdal Collect@store eller Experts "Hent i butikk". Personlig har jeg betalt mindre enn fyren som kommer bak meg pga forhåndsbestillinga.

 

Hva sier folk i butikken som er misfornøyde med prisene? "Da bestiller jeg det heller fra nettbutikken DERES", greit nok da går det jo penger til konsernet uansett.

 

Da har du misforstått hele konseptet, med engang kunden begynner å se på internettpriser kommer Datakjeden som oftes til kort, hvis man legger til alle gebyrer. Ved å tilby butikkene som "hentebuer" med lavere gebyrer vil man enkelt, i mine øyne, kapre en stor kundemasse.

 

I mitt tidligere liv har jeg jobbet i en datasjappe og ingenting er mer nedbrytende og kjipt når det ikke er noe og gjøre. Du ser helt bort fra mersalget som potensielle webkjøpere kan gi for hver enkel butikk.

 

Edit

VincentYa:

var nå ikke helt retta til deg men de andre som klager.

Er bare lei uvitende forumtroll

 

Klarer du å trekke ut av diskusjon at folk klager? Her diskuteres potensielle måter og få igang turnover som det lukter svidd av.

 

 

Hvis du bruker huet litt om du bruker såpass mye penger så søker du heller foreks å kjøpe varer direkte fra leverandør enn gjennom webshops. hvis du synes det er så dyrt. Folk som har avtaler med å kjøpe mye ting hvert år får gjerne slike avtaler. gjerne foreks mot NOREK

Lenke til kommentar

minimumet for handle direkte hos norek er vell 50k året.

men datakjeden er grei sjappe det, alldri brukt den som privatperson men "krisetilfeller" i jobbsammenheng hvor de på salsavdelingen på bedrift alltid har vært greie og varene ligger klare på disken når jeg kommer i butikken for hente.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
Hvis du bruker huet litt om du bruker såpass mye penger så søker du heller foreks å kjøpe varer direkte fra leverandør enn gjennom webshops. hvis du synes det er så dyrt. Folk som har avtaler med å kjøpe mye ting hvert år får gjerne slike avtaler. gjerne foreks mot NOREK

 

Tydligvis sur for ett eller annet du, virker sånn fra det du skriver. Uansett Norek godtar ikke privatpersoner som kunder og jeg driver ikke noe firma. SMG, <sett inn stor leverandør her> osv det samme. Har ingen intesjon og måtte starte et enmannsfirma eller lign for mitt private forbruk.

Har noe rabatterte priser hos enkelte nettbutikker og noen butikker men det er så lite.

 

Regner med at forbruket mitt høyere enn normalt, men tror mange får en ahaopplevelse av $$$ de bruker på elektronikk iløpet av et år, bare se her:

 

 

Hitill i år:

Komponenter for en ESX server med Xeon prosessorer og plenty med disker, ca 25k

UPS til serveren, 5k

Byttet ut tven, 25k

Fjernkontroll, 1k

Bytte ut subwooferen, 5k

Skjermkort, minne og diskplass til gamermaskin, 5k

Popcornbox til soverommet 1,5k

HTPC til soverommet siden Popcornboxen ikke var tilstrekkelig, 3k

Ny bærbar, 5k

Ny mp3spiller, 1,5k

Squeezebox, 2k

Slingbox for tv-on-the-go, 2k

PS3, 3k

Disker til min HP DL380 G5 server (sas disker), 6k

 

Ikke helt 100k men ganske høyt. I tillegg ordner jeg saker for som HTPC for kamerater osv, det kommer også i counten ovenfor butikken jeg handler fra. Pr idag er Netshop i 80% tilfellene billigst pga hentebua. Hvis Datakjeden/Amentio kunne tilby samme hentebu tjeneste ville vært mye mer aktuelle.

 

 

Lenke til kommentar
Hvorfor betale mer i butikk:

 

* Varen kan hentes samme dag og du slipper og vente 3-7 dager

* Du får hjelp til å finne akkurat den varen du trenger

* Support på varen dersom du er usikker på hvordan den brukes

* Serviceverksted i butikk - du får raskere hjelp om det skulle være feil på varen

Den eneste årsaken til at jeg går i fysisk butikk er å få varene samme dag, dersom de ikke har varen inne, så går jeg hjem og bestiller dem selv.

 

Det hender også at jeg kjøper enkelte produkter i butikk som jeg aner det kan bli litt klatt med, dvs som kan trenge service.. f.eks mobiltelefoner :)

Lenke til kommentar

Spennende!

 

Så gjenstår det bare å se da, hvordan dette slår ut for oss forbrukere.

Jeg tipper mindre lagerhold i butikkene. Dvs. mange av utstillingsvarene fungerer mer som utstillingsvinduer for bestillingsvarer. Men mye solgte varer og småvarer (kabler, tastatur etc) blir nok vanlig lagervare.

Lenke til kommentar

Amentio er tidenes mest useless bedrift på RMA, selv i helt selvsagte saker.

Komplett derimot er en drøm, bare til å fylle ut skjema og sende inn. Vente en uke så har man enten nytt produkt eller pengene tilbake. Skjer hver gang, og har hatt ganske mange garantisaker hos dem opp gjennom årene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...