Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Gjorde du dette privat? Hvis ikke må jo bare jobben faktuere :)

Ser for meg at tjenester fra bedrift til privatpersoner ligger ett sted på mellom 6 og 800 kr timen.

Det var ikke noen venne-, eller familietjeneste, ej heller var det en konkret bedriftstjeneste. Det var mer en litt-privat-tjeneste-fordi-du-kjenner-han-som-kjenner-meg.

 

Poenget var at en helt konkret muntlig avtale bare ble "viftet bort", og det sier noe om vedkommende når han oppfører seg slik. Jeg har senere sett han på Elkjøp, og ellers i matbutikker, og jeg har registrert hvordan han oppfører seg der (som om han er konge, og eier hele joint'en).

 

Han er vel det man kan kalle for ekte gnier av en drittsekk.

 

Forresten, du har ikke fått med deg at du hører om skrekkeksemplene nå? Jeg har jobbet daglig med kundebehandling i 6 år, under 1 promille av kundene er på det nivået vi hører om her. Min erfaring fra bransjen er at kunder flest er veldig hyggelige, forståelsesfulle og interessante å prate med. Tror innstillingen til hva man driver med har veldig mye å si.
Joda, jeg vet at det er prat om skrekkeksempler, men hvor ofte man må finne seg i å bli dårlig behandlet kommer igjen mye an på hva du jobber med.. F.eks.: 'mat' og 'data' vil alltid være to store "problemområder".
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde det veldig morsomt når jeg var innom en sportsbutikk her om dagen. Det var en finere frue som sto ved kassen og klagde og kjeftet. Hun hadde kjøpt en merinoullgenser som hadde nuppet noe etter liten tid (nuppingen var kun kosmetisk og det var ikke noe som ville gjøre at plagget isolerte dårligere). Ekspeditøren prøvde vennlig å forklare at dette var vanlig for alle ullplagg (noe som det er, du kan ikke kjøpe ull og forvente at det ikke vil nuppe), men kunden mente dette var alt for dårlig for et plagg som kostet 800 kr. Så sier ekspeditøren at de skal sende plagget inn til leverandør som skal se om det er reklamasjonsgrunn. Dette blir kunden også forbannet for, hun vil ha reklamasjon med en gang.

 

Jeg syns i alle fall dette var festlig, denne fruen hadde tydeligvis ikke peiling på hva plagget var ment til. Det er et ullplagg ment for å holde deg tør og varm, derav prisen. Det er ikke et moteplagg for hytten slik hun tydeligvis brukte det. Hun var den erketypiske sossen som kjøpte tekniske sportsplagg ment til bruk i tøffe forhold kun for å bruke det som moteplagg på hytta og i heiskøa på et alpinanlegg.

 

Var artig å stå å snakke skit om denne fruen med ekspeditøren når kunden var gått .

Lenke til kommentar

Kunder som irriterte meg i dag:

 

1) Damene som flere ganger i uka sniker i køen ved å si "Jeg visste ikke at dere hadde kølappsystem, jeg! Sånn er det ikke på noen av de andre kontorene!"

 

2) Alle de som visste at de hadde masse papirer å ordne før de kunne bli ekspedert, men like fordømt MÅTTE trekke kølapp for så å bruke masse tid på å stå og skrive på pulten min mens jeg kunne ekspedert andre kunder. Det sto aldri mer enn to stykker i kø, de hadde ikke tapt tid i det hele tatt på å ordne ting og SÅ trukket en kølapp.

 

3) Hun dama som kom inn to minutter før stengetid og skulle ta ut penger fra flere kontoer, overføre til enda flere, ha kontoutskrifter på masse ting, stå og regne og tenke, slette noen transaksjoner, utføre noen nye osv. Dette er noe hun gjør KONSEKVENT. Jeg dør inni meg hver gang jeg skal til å gjøre opp kassa mi, og hun kommer turende inn.

 

Kunder som gjorde meg glad i dag:

 

1) Han gale, gale mannen som fører samtaler med seg selv mens han står i kø og lurer på om han kan få penger til lørdagssnop. Jeg sender ham alltid hjem etter penger, og etter en halvtime kommer han innom og forteller meg hva han har kjøpt.

 

2) Den fjorten år gamle jenta som etter mye styr med legitimasjon og godkjenning fikk henta ut en rekommandert bursdagspakke fra en femten år gammel gutt fra England.

Endret av Lemon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2) Den fjorten år gamle jenta som etter mye styr med legitimasjon og godkjenning fikk henta ut en rekommandert bursdagspakke fra en femten år gammel gutt fra England.

 

Der skal det holde at jenta har sporingsnummer, og legitamsjon + en signatur. Resten skal du ordne. Uansett, er du 14 år, har du neppe henta mange pakker, eller hatt stort behov for å legitimere deg rundtomkring.

Lenke til kommentar
2) Den fjorten år gamle jenta som etter mye styr med legitimasjon og godkjenning fikk henta ut en rekommandert bursdagspakke fra en femten år gammel gutt fra England.

Smelt.

 

Jeg veeeit.

 

Der skal det holde at jenta har sporingsnummer, og legitamsjon + en signatur. Resten skal du ordne. Uansett, er du 14 år, har du neppe henta mange pakker, eller hatt stort behov for å legitimere deg rundtomkring.

 

Det var jo ikke sånn at jeg gjorde meg vrang med vilje, da... Tvert imot, jeg var på nippet til å levere den ut og ta en sjanse og gå god for utleveringa selv.

 

Nå står det klart på lappen at man trenger å legitimere seg for å hente den ut. Problemet var uansett at det var moren hennes som kom først og ville hente den ut. Jeg skulle gjerne gitt den til henne, men uten en fullmakt har jeg ikke lov å gi den til noen andre enn adressaten. Det var et vanlig etternavn, og hvem som helst kunne gitt seg ut for å være moren hennes. Jeg trodde henne selvfølgelig og ville gi pakken til henne, men det hadde backfira på meg hvis ting ikke stemte der. Jenta kunne heldigvis selv komme og signere, så lot jeg bare moren signere ved siden av og noterte ned hennes legitimasjon.

Endret av Lemon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fantastisk mye morsom lesing i denne tråden. Tvilsomt at jeg tråler over 90 sider tekst, men nå har jeg den i mine innlegg. Mange artige kunder overalt. Opplever enkelte selv, så moro å høre hva andre opplever.

 

Jobber selv på en sunnere fast-food sjappe. På sist julaften kom det noen nederlendere inn, som selvsagt hadde stoppet med hurtigruta. De skulle ha masse service. Vi presiserte at det var stenging på gang, men de fortsatte å stå og spise maten sin inne i lokalet vårt. Etter hvert presterer den veldig pertentlige damen i det ene paret å bryte ut med "It's cold!" mens hun holdt opp en karbonade. Selvsagt ble hun tilbydd noe annet, men det var da det ikke noe poeng i. Sur spiste hun videre på sin kalde karbonade. Hva var poenget hennes, egentlig? :p

 

Opplever også mange idiotiske folk, som har helt sære krav når jeg skal utføre jobben min. Med roastbiff som pålegg var alt egentlig greit - men fettet inne i roastbiff-skivene skulle skjæres ut! Vanskelig å holde seg da.

 

Kom en gang en ukrainsk dame inn i butikken. Typisk utlending, spesielt kvinnfolk, som krever ditt og datt og er spydig. Kunne såvidt engelsk. "What is that" til hele menyen, mens jeg prøvde å fortelle henne hva ribbe var for noe. Plutselig la hun hodet på disken, noe som i og for seg er ganske frekt. Ble vel liggende sånn med hodet sitt i et minutt, før enten jeg eller sjefen min reagerer på om hun skulle ha mat. Hun blir skikkelig forbannet (tydeligvis ment at hun hadde bestilt noe) og sjangler ut på de høyhælte skoene sine mens hun jappler på det ekle språket hennes.

 

Sikkert en del mer, men det får bli en annen gang.

Endret av aunmar
Lenke til kommentar

De kundene som irriterte meg mest da jeg jobbet med å vaske dasser på et kjøpesenter var de som ikke skjønte at det faktisk ikke er mulig å vaske et toalett som noen sitter på.

 

Instruksen var veldig klar på at toalettet skulle stenges av når vi vasket. Vi måtte selvsagt vaske flere ganger i løpet av åpningstida om det skulle være levelig der inne.

 

En eldre mann var ikke fornøyd.

Han: -Dere kan ikke vaske i åpningstida, det må dere gjøre før det åpner.

Jeg: -Om vi ikke hadde vasket flere ganger i løpet av åpningstida hadde du ikke hatt lyst til å gå her uansett. Det er utrolig hvordan enkelte griser.

Han: -Dere burde vaske her mye oftere for det er alltid grisete her.

Jeg: :ermm:

 

Om en ikke er fem år eller gravid så klarer en å holde seg de fem minuttene det tar å vaske et toalett. Eventuelt kan man gå på en av de andre toalettene på huset. (I verste fall handicaptoalettet rett ved siden av). Det er klart, kommmer det ei mor med en fireåring som holder seg på tissen, så er det klart man lar de slippe til.

 

Var folk snille og venta uten å klage lot jeg de komme inn gratis etterpå, selv om jeg egentlig ikke hadde lov til det. Om de klaga og var sure, så fulgte jeg reglene til punkt og prikke og lukka døra slik at de måtte betale. :whistle:

Lenke til kommentar
Eksempel (Elkjøp): kjøpte laptop med RAM-oppgradering til min mormor, var plaget med blåskjermer hele første dag. Da jeg gikk til butikken og forklarte problemet dagen etterpå, plukket han ut RAM-brikken, holdt den i neven, og subbet bortover teppet... Dette var en tekniker i support-"boden". Da jeg nevnte at det kanskje ikke var så rart at RAM-brikkene ble ødelagt dersom de ble behandlet slik, lo han litt og sa at "det var i gamle dager" at de ikke tålte slik behandling.

Han har jo et greit poeng. Jeg vet ikke om komponenter var mer følsom før, men jeg har bygget en del PCer opp gjennom tidene, og aldri brydd meg om statisk elektrisitet. Jeg har gått på tepper med komponenter i hånden, bygget oppå en dyne, bært skjermkort i plastposer osv. Uhell med statisk elektrisitet kan skje, men jeg tror de er uhyre sjelden.

 

Er det noen andre enn meg som kan se en tendens hos overvektige (ofte) unge mødre som er pottesur og urimelig? Jeg var i dag på nærmeste dagligvarebutikk og handlet lunsj, der jeg stod bak en av disse i køen. Hun hadde kjøpt litt varer, og spurte om en pose. Når hun ikke fikk plass til alt i en pose, presterte hun å nærmest skrike ut "Du! Tror du jeg får plass til alt dette i en bærepose??" Den stakkars jenten i kassen fikk nesten sjokk og gav henne en ekstra bærepose. Nå som jeg har jobbet litt i butikk ville jeg aldri latt henne få en ekstra gratis bærepose når hun oppfører seg slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Enden på visa er at samme kunden kom inn 2-3mnd etterpå,og skulle kjøpe en PC-monitor.Jeg mister sjeldent besinnelsen overfor provoserende kunder,men med engang jeg så hvem han var ropte jeg "UUUUUUUUUUT!!!" :innocent:

fantastisk :thumbup:

skulle likt å se tryne på han da :!:

 

Fokuserte ikke så mye på å se ansiktet hans,heller å få utløp for min eget raseri.

Det var sjelerensende så til di grader,tørr jeg påstå ;)

Lenke til kommentar

 

FYSJ.

 

En ting som irriterer meg kraftig er folk som står og snakker i telefonen mens de blir ekspedert. Hvis man bare skal hente en pakke eller noe tilsvarende enkelt er det greit, men i mange tilfeller er jeg avhengig av å kunne kommunisere med kunden. Det er faktisk umulig å skjønne hva kunden vil jeg skal gjøre når den bare legger to kontoutskrifter på disken og peker på dem mens han eller hun står og skravler i telefonen og ikke engang kan ha blikkontakt med meg. Om det bare er snakk om å avslutte en samtale skjønner jeg det, men å bli stående og snakke i flere minutter, for så å bli irritert over at jeg ikke har fått gjort noe, er bare frekt og dumt. Idioter.

Lenke til kommentar

Om noen begynner å snakke i telefonen uten å unnskylde seg til meg først, så rusler jeg bare unna og fortsetter med det jeg holdt på med, evt betjener neste tilgjengelige kunde. Da får de vente til etterpå, rett og slett.

 

Er stor forskjell på folk der ja, mange beklager seg og sier at denne samtalen må de ta, mens andre igjen bare starter å snakke.

Lenke til kommentar

Har en del folk som prater i mobilen selv. Pleier bare å spørre om ting på vanlig måte, eventuelt være litt mer tydelig med kroppspråket. Pleier å funke det. ^^ Så sier jeg bare hade bra, når de går, så vinker de gjerne bare tilbake. xD Liker sånne kunder jeg, de krangler hvertfall ikke så mye. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Har en del folk som prater i mobilen selv. Pleier bare å spørre om ting på vanlig måte, eventuelt være litt mer tydelig med kroppspråket. Pleier å funke det. ^^ Så sier jeg bare hade bra, når de går, så vinker de gjerne bare tilbake. xD Liker sånne kunder jeg, de krangler hvertfall ikke så mye. :)

Jeg er ofte sånn kunde. Det er kanskje litt uhøflig, men tar man seg ikke nær av det som ansatt så funker det best sånn for alle.

Lenke til kommentar
Har en del folk som prater i mobilen selv. Pleier bare å spørre om ting på vanlig måte, eventuelt være litt mer tydelig med kroppspråket. Pleier å funke det. ^^ Så sier jeg bare hade bra, når de går, så vinker de gjerne bare tilbake. xD Liker sånne kunder jeg, de krangler hvertfall ikke så mye. :)

 

Selvfølgelig, når det er åpenlyst hva de skal, er det ikke noe problem i det hele tatt. Tvert imot, som du sier. :wee:

 

 

 

Om noen begynner å snakke i telefonen uten å unnskylde seg til meg først, så rusler jeg bare unna og fortsetter med det jeg holdt på med, evt betjener neste tilgjengelige kunde. Da får de vente til etterpå, rett og slett.

 

Er stor forskjell på folk der ja, mange beklager seg og sier at denne samtalen må de ta, mens andre igjen bare starter å snakke.

 

Jeg skulle gjerne gjort det, men det er litt vanskelig på postkontoret. De blir jo gjerne stående og okkupere hele disken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...