Gå til innhold

[Løst]Canon vs Nikon


Anbefalte innlegg

Nasciboy: Du vet det er stor forskjell, men du tror ikke Canon har noe tilsvarende? Det henger ikke på greip. For noen tusenlapper (en ST-2 eller 580EX II), så får du det samme til Canon. Forskjellen er altså at Nikon gir deg det "gratis" på D90 og oppover

Hehe, ble litt feil valg av ord der ja. Uansett er jo innebygd mye mer praktisk... Nikon er nok best ja :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nasciboy: Du vet det er stor forskjell, men du tror ikke Canon har noe tilsvarende? Det henger ikke på greip. For noen tusenlapper (en ST-2 eller 580EX II), så får du det samme til Canon. Forskjellen er altså at Nikon gir deg det "gratis" på D90 og oppover

Hehe, ble litt feil valg av ord der ja. Uansett er jo innebygd mye mer praktisk... Nikon er nok best ja :p

Deler ikke ditt syn, benytter alltid SU-800 på Nikon selv. Grunnet innebygd blits er noe dritt (både som blits og for å trigge eksterne blitser). Bare mitt syn, andre kan mene andre ting :)

 

Edit:

Er ikke helt tilfeldig at D3(x) og 1D(s) leveres uten innebygd blits

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Synes det er leit at dette fora er delvis ødelagt av slike som ikke har til hensikt å være seriøse. Folk burde ha litt respekt for alle andre som er her på dette fora og er ute etter reelle diskusjoner, enten det er bare å lese eller selv delta.

Fanboy burde egentlig være luket vekk av moderator, i allefall de som ikke inneholder snev av seriøsitet.

Lenke til kommentar
Deler ikke ditt syn, benytter alltid SU-800 på Nikon selv. Grunnet innebygd blits er noe dritt (både som blits og for å trigge eksterne blitser). Bare mitt syn, andre kan mene andre ting :)

 

Edit:

Er ikke helt tilfeldig at D3(x) og 1D(s) leveres uten innebygd blits

Vet ikke hvordan Canons blitsstyring fungerer men med D700 har man ihvertfall ett valg.

 

Man kan jo selvsagt også bruke en ekstern blits til å styre herligheten med og da kan man ihvertfall velge. Ikke alle som tar seg råd til 2 superblitser ved 1. innkjøpsdag.

Lenke til kommentar
Hvem er Kenny? Viktig?

 

Ken Rockwell. En artig skrue med sine egne synspunkter.

 

For å holde stilen:

Canon er best (av Nikon og Canon)! ;)

 

Ok, liker artige skruer med synspunkter så lengde de har enda åpne ører :D

 

Ellers begynner du å nærme deg en balanse ser jeg :tease: (sorry, kunne ikke dy meg, hehe)

 

Tor

Lenke til kommentar
Synes det er leit at dette fora er delvis ødelagt av slike som ikke har til hensikt å være seriøse. Folk burde ha litt respekt for alle andre som er her på dette fora og er ute etter reelle diskusjoner, enten det er bare å lese eller selv delta.

Fanboy burde egentlig være luket vekk av moderator, i allefall de som ikke inneholder snev av seriøsitet.

 

Fanboys (and girls) kommer man neppe utenom. Men enkelte bør ikke ha tendens til å bli dødlig fornærmet dersom noen pirker litt i deres kjæledegge. Ingen kamera er perfekte, alle har sine pluss og minus.

 

Å spøke og erte litt vennskaplig synes jeg er ok, tross alt er det bare døde dingser vi diskuterer, og ikke hverandres manndom (skjønt den bør og kunne tas med selvironi av og til)

 

Tor

Lenke til kommentar
Det er jo klart at Nikon er best. Men 5D mark II er et godt kamera. Problemstilligen du reiser har vært tatt opp 302.000 ganger tidligere:

 

http://tinyurl.com/mzdrak

 

Går ut ifra at det var en spøk, dvs at "Nikon er best". Ingen hus er 100% sammenlignbare.

 

Tor

 

Det var bra du så spøken, Tor. Ellers ville jeg vært bekymret for deg og dine sosiale antenner.

 

Normalt har jeg en utmerket sans for spøk, også mot meg selv. Men her er jeg fersk og kjenner få, men har merket meg at noen tar det meste alvorlig som angår deres kamera. Ikke uvanlig er det kanskje tilfeldigheter som gjorde at man endte opp med det eller det merket. Når det gjelder N og C så er det for egen del litt hips and haps føler jeg. Og for egen del kan jeg for alt hva jeg vet neste gang ende opp med N i stedenfor C, eller noe annet.

 

Tor

Lenke til kommentar
Jeg er bruker av Canon 40D, men det er noe ved Nikon som tiltaler meg.

Jeg vurderer nå Canon 5D markII opp mot Nikon D700. Noen som har råd og erfaringer om disse.

 

Se bort ifra video funksjoner, og at jeg allerede har Canon optikk.

 

Klarer ikke dy meg :-)

 

Jeg har brukt både D700 og 5DII

Dette blir svært subjektivt, men min erfaring er:

 

D700.

Utrolig god i bruk.

Meny og styring og knapper og alt dette er rett og slett fantastisk.

Fokussystemet er utrolig bra og enkelt i bruk. Med litt lesing i brukerboka og litt på nett og litt trening så gir AF systemet til Nikon overlegne muligheter.

Huset virker solid, er godt å holde i.

Fargene er litt for mettede etter min mening men dette kan skrus ned.

Detaljer er veldig bra. Fine bildefiler med masse muligheter for etterbehandling

Automatikken funker veldig bra. Spesielt synes jeg den eksponerer bra i sterk lys.

Objektivene er fine. Spesiellt 24-70 er en fryd å holde i og se på. 70-200 er en solid sak med god respons. Ellers er det en del varierte objektiver. Ikke alle er like kjappe.

 

5DII

Også veldig god i bruk. Meny og slikt virker enklere, eller simplere om du vil. Der du bil overveldet av D700. Men du får likevel nesten gjort de samme tingene.

Fokussystemet er vel heller litt statusQ. Det er litt raskere eller minst like raskt som D700, men det er ikke så avansert. AF på D700 sliter ofte litt mer i dårlig lys.

5DII virker ikke fullt så solid som D700, men for en canon bruker føler man seg raskt hjemme.

Fargene er nøytrale, dvs perfekte i mine øyne. Ikke fullt så kladdete. Men det er smak og behag.

Detaljer og bildefiler er vannvittig bra. Her får du bakeroversveis. Nesten så jeg skvatt. Knuser D700 på dette.

Grei eksponering. Er noe med lyset som krever litt mer av fotografen.

ISo og støy er 5Dii hakket vassere. Spesiellt om du skal ta bilder med folk og du ikke kan kjøre lang lukkertid. Kan du bruke lengre lukkertider leverer D700 minst like bra, men bare da.

Objektivutvalget er supert.

L optikk er et must. Kanskje med unntak av 85f1,8. 24-70f2,8 er stygg men gir bra kvalitet. 70-200 er bankers og rask.

Problemet med 5DII for min del var at den opplevdes som treg. Igjen selvfølgelig avhengig av hva slags bilder du skal ta. For min del ble det derfor slik at 5DII ga meg akkurat de filene jeg ville ha. Men jeg kjøpte en 50D i tillegg siden jeg trenger litt mere fart enkelte ganger. 50D leverer også svært gode filer. 50D er den jeg bruker mest i dag, og 5Dii brukes kun til portretter og slikt.

Lenke til kommentar

Jeg burde vel formulert meg: baserer du erfaringene dine på jpeg eller råformat.

 

Det er greit å vite hva utgangspunktet er når noen snakker om farge-, dynamikk- og støyegenskaper. D700 har blant annet fått en del kritikk for å ha en default eksponeringskurve for jpegs som er litt i bratteste laget.

Lenke til kommentar
Jeg burde vel formulert meg: baserer du erfaringene dine på jpeg eller råformat.

 

Det er greit å vite hva utgangspunktet er når noen snakker om farge-, dynamikk- og støyegenskaper. D700 har blant annet fått en del kritikk for å ha en default eksponeringskurve for jpegs som er litt i bratteste laget.

 

Greit det. Eneste måten å få svar er jo å spørre. Synes generellt at folk burde spørre hverandre mer.

Må jo også legge til at det jeg skriver er mine subjektive vurderinger og erfaringer. Og min bruk. Jeg vil aldri påstå at det nødvendigvis er sannhet.

Lenke til kommentar
Ingen hus er 100% sammenlignbare.

 

Tor

ALLE hus er sammenlignbare men ingen hus er like.

 

Hadde JEG vært trådstarter hadde jeg uten tvil gått for Nikon, i praksis har de ingen konkurrenter. Ihvertfall ikke blant folk med normal IQ eller høyere :!:

 

Seriøst: Eneste forskjell jeg vet og som er en stor forskjell er blitsstyringen til Nikon, tror ikke Canon har noe lignende. Så hvis blits er viktig for deg så kjøp Nikon.

 

Hvis blits IKKE er viktig for deg så kjøp Nikon likevel, kan jo hende du blir litt hekta likevel når du ser hva Nikon kan gjøre med sine blitser.

 

Bryr meg om bilder jeg - ikke blits. Bruker derfor noe som duger uten å være redd for at det skal falle fra hverandre.

 

Mellom Canon og Nikon, må jeg faktisk innrømme at jeg hadde valgt N-en, ene og alene fordi lukkerlyden på Canon er ENDA mer gay enn Nikon :sick:

 

Fanboyism er ikke til å komme unna. Det er jo litt moro også :)

Lenke til kommentar

Jeg har aldri brukt noe annet enn Canon. Både kameraene og objektivene. (Ja, og scannere og printere har også alltid vært Canon.) Grunnen til at jeg gikk for Canon husker jeg ikke nå, men det var nok bare tilfeldigvis det jeg hadde lyst på, det er mulig det var fordi jeg allerede hadde printer og scanner fra Canon da jeg kjøpte kamera.

 

Jeg hadde en kamerat som kjøpte seg Nikon da han gikk for digitalt. Han hadde hatt Nikon og noen andre merker i analogt utstyr før og mente å være fornøyd med dem. Men han sa at han angret på at han ikke kjøpte Canon en stund etter at han gikk digitalt. Hvorfor vet jeg ikke. Han vil aldri vise meg noen bilder han har tatt med Nikonen sin, men trekker gjerne frem gamle papirbilder fra 70-tallet og viser frem om det blir snakk om foto. Sier at han ikke bruker kameraet om jeg spør om han har tatt noe bra med det digitale. Men kameraet ligger alltid på bordet (eller like i nærheten) så jeg tror nok han lyver. Så da vet jeg at Nikon nok har minst en misfornøyd bruker som drømmer om Canon. :!:

Lenke til kommentar
Detaljer og bildefiler er vannvittig bra. Her får du bakeroversveis. Nesten så jeg skvatt. Knuser D700 på dette.

Hmmmm, 2 kamera i den klassen der den ene knuser den andre på detaljer det skulle jeg likt å se. Går selvsagt ut i fra at du tar vare på bildene og kan slenge ute en demo til oss her. Samme motiv, samme brennviddet, etc, etc.

 

Vet ihvertfall at hadde jeg sammelignet to slike kamera og har funnet ut at det ene knuser det andre hadde jeg tatt vare på dokumentasjonen. Har en stygg mistanke om at vi aldri vil få se slike bilder...

 

Bryr meg om bilder jeg - ikke blits. Bruker derfor noe som duger uten å være redd for at det skal falle fra hverandre.

Skal jeg fortelle en hemmelighet..... i dårlig lys (og i bra lys) vil faktisk en blits påvirke bildene dine :)

 

Mellom Canon og Nikon, må jeg faktisk innrømme at jeg hadde valgt N-en, ene og alene fordi lukkerlyden på Canon er ENDA mer gay enn Nikon :sick:

 

Fanboyism er ikke til å komme unna. Det er jo litt moro også :)

LOL, første gang jeg har hørt ett slikt argument...

Lenke til kommentar
spiller ingen rolle hvilket merke du kjøper. du klarer ikke å utnytte huset til sitt fulle potensiale uansett.

 

Det er jo en påstand som jeg har hørt før.

Men det hadde egentlig vært veldig fint om du var litt mere spesifik, ellers gir jo ikke påstanden noe særlig mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...