Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjul-lager fra biltema "eksploderte" etter 9 måneder


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg kjøpte i September i fjor et hjul-lager til min Mercedes 190, og byttet det selv. Delene (Lageret + håndbrekk-satsen) kjøpte jeg på biltema. Så, i går, eksploderte faenskapet når jeg kjørte - og hjulet sitter nesten bom fast.

 

Tror jeg har kvitteringen et eller annet sted.

 

Hva gjør jeg?

1. Reklamerer, og får tilbake pengene for lageret

2. Står biltema ansvarlig for kvaliteten, slik at jeg kan få skiftet lageret på deres regning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan stort sett ikke gjøre annet en å ønske deg lykke til, å reklamere på noe ovenfor Biltema er

veldig vanskelig og som oftest så er det kjøper som blir utpekt som synderen (brukerfeil,"fingertrøbbel" ect...) jeg har selv vært i en lignende situasjonen med punkterte biltema støtdempere og kom ingen vei

med å klage, det var min feil at de var ødelagt og sånn var det bare.

 

Men for all det, prøv å reklamer. Karnsje du er heldig?.

Lenke til kommentar

Helt enig med Rebel-Rider. Fører skjelden frem å reklamere etter såpass lang tid.

Har hatt mange negative erfaringer med Biltema og andre lignende billigdeleforhandlere, gjør derfor alltid kunde oppmerksom på at garantien gjelder "ut porten" dersom medbrakte deler fra slike skal benyttes.

Endret av Piperenser
Lenke til kommentar
Pengene for varen, eller pengene for reperasjonen?

 

hvem skiftet hjullageret? du selv eller et verksted? var det et verksted må du kreve de viss du mener det er feilmontering som gjorde det.....viss ikkje du meiner det var feilmontert,må du prøve å få nytt lager av b-t......

Lenke til kommentar
Husket du hjullagerfett?

Vil nok tro at uten smørning så ville nok lageret tatt kvelden lenge før 9måneder har gått.

Det er ikke sikkert. Lageret er innsatt med en ørliten mengde fett i utgangspunktet, men det er selvfølgelig alt for lite. En bekjent av meg byttet en hjullager på en Golf, og var skikkelig fornøyd med jobben han hadde gjort. Selvgjort er velgjort... Han ble veldig rar når jeg spurte om han hadde pakket lageret med fett, for det var han ikke klar over var nødvendig. Og etter å ha kjørt rundt med dette i lange tider selv han hadde solgt bilen også....

 

 

:!:

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Det avhenger da helt av om lageret i det hele tatt lar seg åpne uten å ødelegge det. De jeg har byttet på har ikke vært slik at det er mulig å åpne dem uten å risikere å ødelegge en simmering. Normalt sett skal de være ferdigsmurt og den mengden fett som ligger i da skal være nok til å holde ut bilens levetid(!!).

 

Forøvrig skal jo ikke fettet som ligger i lageret komme ut, og det er litt av poenget med å ikke fylle det helt opp med så mye det er plass til. Ligger det fett på utsiden vil det tiltrekke støv som igjen kan blande seg inn i fettet på innsiden (blåser det ut fett er det også stor sansynlighet for at det til tider kan suge det inn igjen).

Lenke til kommentar
Det avhenger da helt av om lageret i det hele tatt lar seg åpne uten å ødelegge det. De jeg har byttet på har ikke vært slik at det er mulig å åpne dem uten å risikere å ødelegge en simmering. Normalt sett skal de være ferdigsmurt og den mengden fett som ligger i da skal være nok til å holde ut bilens levetid(!!).

 

Forøvrig skal jo ikke fettet som ligger i lageret komme ut, og det er litt av poenget med å ikke fylle det helt opp med så mye det er plass til. Ligger det fett på utsiden vil det tiltrekke støv som igjen kan blande seg inn i fettet på innsiden (blåser det ut fett er det også stor sansynlighet for at det til tider kan suge det inn igjen).

 

Tette lager skal ikke smøres noe mer nei, men den mest brukte formen for hjulopplagringer er etter min erfaring to åpne, koniske rullelagre montert "rygg mot rygg", altså et på innsiden og ett på utsiden av navet, strammet med en mutter -men det er selvsagt forskjeller i valgte løsninger mellom bilmerker og modeller.

Lenke til kommentar

Jeg snakker selvfølgelig om koniske rullelagre i mitt innlegg. Selvfølgelig skal man ikke åpne lukkede kulelagre, de er ferdig smurt og skal ikke tukles med. På de "gamle" bilene jeg har vært borti har det vært lukkede kulelagre på drivhjul, og koniske på hjul uten drift. Koniske lagre skal pakkes med fett, og som oftest er det en fettkopp som skal fylles opp med fett og presses inn over lager/mutter/splint når det monteres.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Det avhenger da helt av om lageret i det hele tatt lar seg åpne uten å ødelegge det. De jeg har byttet på har ikke vært slik at det er mulig å åpne dem uten å risikere å ødelegge en simmering. Normalt sett skal de være ferdigsmurt og den mengden fett som ligger i da skal være nok til å holde ut bilens levetid(!!).

 

Forøvrig skal jo ikke fettet som ligger i lageret komme ut, og det er litt av poenget med å ikke fylle det helt opp med så mye det er plass til. Ligger det fett på utsiden vil det tiltrekke støv som igjen kan blande seg inn i fettet på innsiden (blåser det ut fett er det også stor sansynlighet for at det til tider kan suge det inn igjen).

 

Tette lager skal ikke smøres noe mer nei, men den mest brukte formen for hjulopplagringer er etter min erfaring to åpne, koniske rullelagre montert "rygg mot rygg", altså et på innsiden og ett på utsiden av navet, strammet med en mutter -men det er selvsagt forskjeller i valgte løsninger mellom bilmerker og modeller.

koniske åpne lager var vel meir vanlig før,men er ein god del brukt på ikkje-drivande akslinger fremdeles.På drivende akslinger er vanlige lager,enten åpne eller tette det vanlige.....åpne lager må pakkes med fett før montering,å ikkje fylle det opp pga fare for støv er nytt for meg,så viss gxi kunne forklare det litt for meg så eg kan bli litt klokere på en mandagsmorgen hadde eg blitt gla ;) hvor mye fett skal det være da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg mener er at man åpner ikke et lukket lager bare for å fylle på ekstra fett fordi "mer = bedre". Har man et åpent lager skal man ikke fylle det så det flyter ut fett når det går i bevegelse. Flyter det ut fett vil det alltid være mulig at det kommer inn fett også, og det er noe man vil unngå fordi dersom fettet flyter ut og senere flyter inn tar det med seg støv og annen dritt som befinner seg på utsiden. Ved tilstrekkelig mengde fett skal det ikke komme noe ut som gjør at fettet som ligger der det er åpninger ligger stabilt og blokkerer for støv og vann fra utsiden. På en annen side vil for lite fett gi dårlig tetning, så heller for mye enn for lite.

 

De lagrene jeg har byttet, både dobbel kule og dobbel rulle har vært lukkede lager som ikke har latt seg åpne uten risiko for å ødelegge simmeringene. Jeg har den oppfatningen at på nyere biler er det mer eller mindre skjeldent/aldri man finner lagre som er åpne og servicebar. De leveres enten i komplett nav eller bare som en ring som er trykt sammen og ikke ment å noen gang åpnes (og skal egentlig holde ut bilens levetid i den stand de leveres i).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det jeg mener er at man åpner ikke et lukket lager bare for å fylle på ekstra fett fordi "mer = bedre". Har man et åpent lager skal man ikke fylle det så det flyter ut fett når det går i bevegelse. Flyter det ut fett vil det alltid være mulig at det kommer inn fett også, og det er noe man vil unngå fordi dersom fettet flyter ut og senere flyter inn tar det med seg støv og annen dritt som befinner seg på utsiden. Ved tilstrekkelig mengde fett skal det ikke komme noe ut som gjør at fettet som ligger der det er åpninger ligger stabilt og blokkerer for støv og vann fra utsiden. På en annen side vil for lite fett gi dårlig tetning, så heller for mye enn for lite.

 

De lagrene jeg har byttet, både dobbel kule og dobbel rulle har vært lukkede lager som ikke har latt seg åpne uten risiko for å ødelegge simmeringene. Jeg har den oppfatningen at på nyere biler er det mer eller mindre skjeldent/aldri man finner lagre som er åpne og servicebar. De leveres enten i komplett nav eller bare som en ring som er trykt sammen og ikke ment å noen gang åpnes (og skal egentlig holde ut bilens levetid i den stand de leveres i).

nei selvfølgelig åpner man ikkje eit lukka lager,missforsto deg eg og trodde du meinte at en bør være "sparsom" med fettet på åpne lager ;)men du skriver jo selv og,heller for mye enn for lite.....

men "holde ut bilens levetid" ,det hører vel til sjeldenhetene vel?

Lenke til kommentar
"holde ut bilens levetid" ,det hører vel til sjeldenhetene vel?

Hjullager holder neppe hele levetiden til bilen. Unntaket kan kanskje være koniske lagre som pakkes om med fett periodisk og justeres underveis. Men jeg tviler på at det er en selvfølge at det holder hele bilens levetid da også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
"holde ut bilens levetid" ,det hører vel til sjeldenhetene vel?

Hjullager holder neppe hele levetiden til bilen. Unntaket kan kanskje være koniske lagre som pakkes om med fett periodisk og justeres underveis. Men jeg tviler på at det er en selvfølge at det holder hele bilens levetid da også.

hehe nå fikk eg flashback til når eg var ung og lovende(uff snart tjue år sia :( ), og pakka om og justerte "heile tia" fordi nye hjullager kosta ein formue ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...