Gå til innhold

Vits i å ta opp igjen fag etter videregående?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg er nå ferdig med vgs og fikk vitnemålet mitt i posten i dag. Karakterene mine er ikke så gode som jeg først tenkte meg, og snittet ble faktisk skuffende lavt (etter hva jeg forventet, selvfølgelig). Etter å ha plusset sammen alle karakterene og delt på antall fag + eksamener, fikk jeg et snitt på 4,16. Jeg tror man da skal gange dette med 10, og da har jeg 41,6 poeng. I tillegg til dette har jeg 3 realfagspoeng.

 

Jeg lurer på - er det egentlig vits i å ta opp fag? Jeg ser at hvis jeg tar opp R1 og R2 og får 5 i begge, får jeg 43,9 poeng. Hvis jeg tar opp et eller to fag til, kan jeg kanskje klare en poengsum på 45.

 

Men jeg hører at dersom man velger å ta opp fag, og forkaste primærvitnemålet, så vil poengkravene på ulike studier bli like høye som det jeg klarer å opparbeide meg når jeg har forbedret karakterer.

 

Men jeg har litt vanskelig for å tro at sekundærvitnemålet ødelegger såpass mye, er det virkelig like greit å bare beholde primærvitnemålet med 41 poeng i stedet for et sekundært som har eventuelle 45 poeng?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er fortsatt litt usikker på hvilke studier jeg skal velge - derfor lurer jeg på:

 

- er det lurt å ta opp igjen fag for å få et generelt høyere snitt?

 

- hvis jeg tar opp fag, vil dette ha så mye å si med tanke på at inntakskrav blir forskjellig på primærvitnemål og ordinærvitnemål (tidl. sekundær)?

Endret av nikko_tt
Lenke til kommentar

Angående primær- og sekundærvitnemål (tror det er nye navn nå?), er det forskjellig hvor store forskjellen er på de forskjellige kravene? Altså, på en skole/linje er poengsummen for sekundærvitnemål 8 poeng høyere, men på en annen skole/linje er det 2 poeng høyere?

Lenke til kommentar

Det kommer litt an på hvor lenge folk "fortsetter" å søke på studiet. Et studium som medisin, der folk er oppsatt på å komme inn, vil gjerne ha store forskjeller på primær og sekundær, men et studium der de som vil studere gjerne kommer inn rett fra VGS kan ha små forskjeller.

Lenke til kommentar
Men kan man velge ut fag fra vitnemålet?

 

Det gjelder vel i så fall bare programfag/valgfag, mens historie, religion, gym etc. er fag som alle må ha.

Helt riktig.

 

For øvrig forkaster du ikke primærvitnemålet/førstegangsvitnemålet. Du søker i begge kvotene, med forskjellige vitnemål.

Lenke til kommentar
Du kan jo forbedre karakterer. Det er jo her du kan få dratt opp snittet skikkelig, ikke ved å ta nye fag.

Det var det jeg mente, beklager for dårlig formulering. Jeg mente selvfølgelig å ta opp igjen de fagene jeg er misfornøyd med på vitnemålet mitt.

 

Jepp. Du vil da søke uten de forbedrede karakterene i førstegangsvitnemålskvota, og med de forbedrede karakterene i sekundærvitnemålskvota.

Hvis dette er tilfelle, svarer du jo ganske fint på topic. Da er det jo ingen "fare" ved å ta opp igjen fag, men heller bare positivt om man gjør det. Man har sitt opprinnelige primærvitnemål, og i tillegg et forbedret sekundærvitnemål. Er jo bare win-win å ta opp igjen fag i så tilfelle.

Lenke til kommentar
Hvor mange timer med programfag kreves det at en har egentlig? 6x140 eller 5x140? (Med R1, uten R1?)

 

Kravet for å få vitnemål er at man har bestått et godkjent treårig opplæringsløp. For det godkjente opplæringsløpet studiespesialisering med realfag skal man ha til sammen 840 timer programfag, altså 6x140, hvorav 560 (4x140) må brukes på realfag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...