Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor dratt til retten av plate- og filmbransjen


Anbefalte innlegg

Se her.

 

Vel, nå er krigen i gang. Har IFPI noe å tjene på å fremme sensur? Vinne kampen mot pirater er vel umulig med slike virkemidler. Trodde faktisk kapitalistene hadde lært noe fra spill-verden her.

 

Skal uansett bli morsomt å se utfallet. Jeg støtter Telenor, men jeg tørr ikke sette en krone på at de seirer. IFPI har alt for mange skumle forbindelser til mafia-politikerne til å tro og håpe på en rettferdig avgjørelse. ;)

 

 

Jeg har fyrt på litt for å fiffe opp diskusjonen litt. Ikke ta innlegget mitt for å være klare fakta.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes, som Telenor sier, at det er helt feil å dra dem for retten. Det er ikke bare Telenor som leverer nett heller, men de starter vel på toppen kan jeg tenke meg.

 

Det blir helt feil å forsøke å stenge folk ute fra nettsider som kan inneholde piratkopiert materiale. Det er lett å omgå, men allikevel helt feil måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar

For å si det sånn, dersom de involverte parter som retter søksmål i denne saken får gjennomslag for å kunne sensurere nettet på en slik måte som foreskrevet så vil jeg av prinsipp slutte å kjøpe, leie eller på andre måter betale for å erverve meg de produkter som blir utviklet, produsert eller på andre måter lansert av de involverte parter på den siden av søksmålet. Fra min side vil en boikott av deres produkter bli iverksatt og jeg vil finne min underholdning andre steder.

 

Det er på høy tid at disse bedriftene får opp øynene for fremtiden og slutter å leve i en svunnen tid både hva gjelder distribusjons medier og betalingsformer. Det er DE som må finne nye og bedre løsninger for å lansere sine produkter for salg og ikke sitte på gjerdet og kaste rundt seg med søksmål mens de venter på noen skal lage det for dem.

 

En online tjeneste med FORNUFTIGE priser er sannsynligvis den beste vegen å gå og dersom de ikke klarer å se saken fra en annen vinkling enn den de har fått presentert fra såkalte "interesseorganisasjoner" som vikler det dit hen at antall kopier = antallet tapt salg så er de kanskje for gamle for tiden og bør fornye seg litt.

 

Jeg kjøper ikke så alt for ofte jeg, men jeg hadde garantert kjøpt mer dersom jeg hadde mediet lett tilgjengelig for nedlasting, kunne hørt før jeg kjøpte og bare kunne kjøpt det jeg ville ... altså, dersom jeg liker 1 sang, kjøper jeg den ... trenger ikke de 12 andre som jeg ikke synes noe om!

 

Puff, ble kanskje litt off topic det her men jeg har skrevet så mye at jeg kan ikke la være å poste :p

Lenke til kommentar

La meg trekke en annen sammenligning, du kan ikke pålegge Smith & Wesson ansvar for bruken av revolveren de selger.

 

På samme måte kan ikke Posten tillegges ansvar for hva folk sender i brev.

 

IFPI bør ta seg en pause... Å latterliggjøre seg slik for verden tjener ikke klientellet deres.

Lenke til kommentar
La meg trekke en annen sammenligning, du kan ikke pålegge Smith & Wesson ansvar for bruken av revolveren de selger.

 

På samme måte kan ikke Posten tillegges ansvar for hva folk sender i brev.

 

IFPI bør ta seg en pause... Å latterliggjøre seg slik for verden tjener ikke klientellet deres.

 

kjøper ikke noe som helst lengre så framst det ikke er tilgjengelig for nedlastning via nettbutikk, slik EA har gjort med de fleste av sine spill, har de tilgjengelig hele tida via hjemmesiden deres istedet for og ha en haug av dvdplater liggende som blir hakkete etterhvert..hva med og gjøre det slik med musikk også?? hvor mange flere kunder hadde de ikke fått da! :) nei her henger de etter resten av verden og nå skal vi som ikke står med hue nedi jorda bli offer for denne heksejakten.

Lenke til kommentar

Dette er helt latterlig. Enkelt og greit.

 

Hvis de får gjennomslag for dette kommer jeg heller til å laste ned mer, i ren protest.

Men de setter seg høye mål, det skal de ha. Når IFPI først er i gang kan de gjerne fjerne kriminalitet, kurere kreft og stoppe klimaproblemene også.

Lenke til kommentar

Fra VG: "Selskapet som produserte «Max Manus», Filmkameratene er et av mange selskaper som har skrevet under. Sveinung Golimo i Filmkameratene vil ikke gå i detalj på hva forføyningen dreier seg om, men sier dette til VG Nett:

- Vi ønsker å få belyst problemstillingen. Vi ønsker ikke å sensurere nettet, men vi ønsker å ha muligheten til å tjene penger på det vi lager, sier han."

 

Max Manus er vitterlig den største kinosuksessen norsk film noensinne har hatt til tross for piratkopiering, så dette utspillet er jo bare ren bullshit.

Lenke til kommentar

Ok ... la oss si at IFPI faktisk vinner denne saken med det som grunnlag at de "vil tjene penger på det de driver med". De vinner fram og det norske rettsvesen pålegger alle ISP'er å sensurere fildelingssteder.

 

Jaha! Hva hvis jeg da, som jobber som elektriker, går til sak på at alt salg av el materiell over disk til privatkunder skal måtte opphøre for å hindre at folket monterer el materiell på egen hånd, noe som faktisk er ulovlig. Dette gjør jeg for å øke lønnsomheten i egen bransje ettersom det vil øke salg og dermed lønnsomhet i bransjen. Jeg vil da legge fram prognoser som viser at siden X% monterer materiell på egen hånd(ulovlig) så taper bransjen tilsvarene X% i inntekter hvert år for å understreke omfanget.

 

Vil da en samlet bransje kunne føre denne saken i en rettsak for å stanse salget basert på de samme prinsipper og retningslinjer som foreligger i IFPI saken dersom de hadde vunnet? I bunn og grunn kan man jo trekke sammenligninger mellom de to sakene, greit nok det er ingen som sjeler materiellet men de "stjeler" jo den tiden jeg hadde måttet bruke på å utføre jobben for dem mot betaling.

 

Og ja, jeg vet at dette er søkt og satt EXTREMT på spissen men jeg presenterer bare en teoretisk problemstilling som i alle tilfeller kunne ha oppstått. Se bare på USA hvor de saksøker hverandre over en meget lav terskel som følge av utfallet av tidligere saker.

 

Så utfallet av denne saken vil nok kunne åpne for lignende søksmål.

Endret av NeoTech
Lenke til kommentar

Kanskje vi bør mobilisere oss foran valget?

 

Trond Giske for eksempel ønsket jo å fornye konsensjonen overvåkningen som Advokatselskapet Simonsen foretar over oss.

 

I alle fall her er Partiene som støtter fildeling I større eller mindre Grad :

Rødt

Venstre

SV

 

 

Desverre virker det som AP , Høyre , Frp og Krf ser på de som fildeler som kriminelle og ønsker å straffe dem derretter.

Lenke til kommentar
La meg trekke en annen sammenligning, du kan ikke pålegge Smith & Wesson ansvar for bruken av revolveren de selger.

 

På samme måte kan ikke Posten tillegges ansvar for hva folk sender i brev.

 

IFPI bør ta seg en pause... Å latterliggjøre seg slik for verden tjener ikke klientellet deres.

 

Vel........... sammenligningen er litt elendig av grunn, men du dro den i det minste ikke feil(sammenlignet det med å selge våpen over disken). Men posten er en riktig sammenligning.

 

Jaha! Hva hvis jeg da, som jobber som elektriker, går til sak på at alt salg av el materiell over disk til privatkunder skal måtte opphøre for å hindre at folket monterer el materiell på egen hånd, noe som faktisk er ulovlig. Dette gjør jeg for å øke lønnsomheten i egen bransje ettersom det vil øke salg og dermed lønnsomhet i bransjen. Jeg vil da legge fram prognoser som viser at siden X% monterer materiell på egen hånd(ulovlig) så taper bransjen tilsvarene X% i inntekter hvert år for å understreke omfanget.

 

Du skal ha kudos for sammenligningen ++

 

IFPI, er som RIAA. De burde gjøres noe med.

Man må heller ikke glemme at Piratbay saken er langt fra over, dommern som dømte var også korrupt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Jeg begynner å bli rimelig lei av hele debatten, for ikke snakke om mangel på sympati for plate&filmbransjen og deres urimelige krav.

 

For all del, fildeling er et problem, men løsningen er ikke at nettleverandører skal sperre en drøss med nettsider. Først og fremst er det sensur, for ikke å snakke om at det er så lett å komme seg forbi en slik sperre at det ikke løser noe som helst. Interesseorganisasjoner skal ikke få lov til å drive sensur på bakgrunn av deres ønske om større fortjeneste

 

Det finnes en drøss med undersøkelser som peker på det at fildelere er de som er flinkest til å kjøpe musikk&film, plate&filmbransjen velger forøvrig å forholde seg til tøvet om at 400 nedlastninger er 400xkjøpesummen i tapt inntekt.

 

Man ønsker en digital hverdag der man kan kjøpe og laste ned musikk/film på nett, det er på tide at bransjen virkelig går inn for å imøtekomme disse ønskene

Lenke til kommentar

Å påstå at en dommer er korrupt grunnet medlemskap i en organisasjon er en meget sterkt overdrivelse, og juridisk sett en påstand som trolig er straffbar. Å påstå at dommeren med betydelig sannsynlighet var å definere som inhabil og aldri burde fått dømme i saken er en annen sak.

 

Nå vil faktisk de fleste objektive jurister si at dommen holder vann juridisk, så det har neppe påvirket dommen i særlig grad.

 

Når det gjelder akkurat saken vedrørende IFPI og Telenor er det uansett hvordan man snur og vender på dette en håpløs sak. Det av flere grunner, både knyttet til spørsmålstillingen om det er akseptabelt å pålegge leverandør av infrastruktur denne type plikter, forhold knyttet til sensur, men også fordi det ikke hjelper en tøddel. Faktisk har jeg såpass tiltro til det norske rettsvesen at jeg ikke tror IPFI vinner fram her.

 

Saken knyttet til Simonsens søknad om fornyet konsesjon for å lagre IP-adresser er en helt annen sak. For de første har private aktører lov til å drive etterforskning, men de er sterkt begrenset i metodebruken og de har ingen muligheter til strafferettslige skritt. Men de kan reise sivile søksmål på bakgrunn av sin egen etterforskning og de kan bruke rettsapparatet til å få tak i informasjon som gir grunnlag for søksmål. Og så langt jeg forstår er grunnen til at Simonsen trenger konsesjon ikke IP-adressene i seg selv, men at de lagrer data i svært lang tid og at de gjør en del koblinger. Personlig mener jeg at de ikke bør få fornyet konsesjonen, men jeg mener også at andre aktører har konsesjoner de burde vært fratatt.

 

Jeg er ellers ikke i tvil om at opphavsrettshavere burde brukt ressursene sine på å få til gode løsninger for digital distribusjon før de angrep ulovlig fildeling på denne måten. At jeg personlig ikke tror dette hadde minsket omfanget av ulovlig fildeling i særlig grad er en annen sak. Men man hadde dog gitt mange av oss et lovlig tilbud som fungerte.

Lenke til kommentar
Faktisk har jeg såpass tiltro til det norske rettsvesen at jeg ikke tror IPFI vinner fram her.

 

Heh, regner med at om det går den andre veien så mister du troen tvert? Har sett mye rart i det norske rettvsesenet , nå nylig den saken hvor en hjertesyk jente som var blitt seksuelt misbrukt av en pedofil måtte dekke hans saksomkostninger selv om hun vant i retten så det hadde ikke forundret meg om IFPI hadde vunnet fram.

 

Saken knyttet til Simonsens søknad om fornyet konsesjon for å lagre IP-adresser er en helt annen sak. For de første har private aktører lov til å drive etterforskning, men de er sterkt begrenset i metodebruken og de har ingen muligheter til strafferettslige skritt. Men de kan reise sivile søksmål på bakgrunn av sin egen etterforskning og de kan bruke rettsapparatet til å få tak i informasjon som gir grunnlag for søksmål. Og så langt jeg forstår er grunnen til at Simonsen trenger konsesjon ikke IP-adressene i seg selv, men at de lagrer data i svært lang tid og at de gjør en del koblinger. Personlig mener jeg at de ikke bør få fornyet konsesjonen, men jeg mener også at andre aktører har konsesjoner de burde vært fratatt.

 

Enig, personlig synnes jeg det er litt urovekkende at Datatilsynet ber om politisk engasjemang (som kom I form av Trond Giskes anbefaling av forlenget konsesjon) og ikke greier å selv gi en klar anbefaling for å verne om personvernet til hver enkelt.

 

Jeg er ellers ikke i tvil om at opphavsrettshavere burde brukt ressursene sine på å få til gode løsninger for digital distribusjon før de angrep ulovlig fildeling på denne måten. At jeg personlig ikke tror dette hadde minsket omfanget av ulovlig fildeling i særlig grad er en annen sak. Men man hadde dog gitt mange av oss et lovlig tilbud som fungerte.

 

Huff, ja. Men det er tydelig de er heller ute etter å få til Fantasibeløp og innkassere Trillioner av $$$ på fildeler enn å være realister og tilpasse seg dagens realitet. Forhåpentligvis så forsvinner de som dinosaurene og dukker opp som en ny Fenix som er tilpasset dagens aktualitet.

Lenke til kommentar
Faktisk har jeg såpass tiltro til det norske rettsvesen at jeg ikke tror IPFI vinner fram her.

 

Heh, regner med at om det går den andre veien så mister du troen tvert? Har sett mye rart i det norske rettvsesenet , nå nylig den saken hvor en hjertesyk jente som var blitt seksuelt misbrukt av en pedofil måtte dekke hans saksomkostninger selv om hun vant i retten så det hadde ikke forundret meg om IFPI hadde vunnet fram.

 

Ikke nødvendigvis. Og, ja det er enkelte dommer som virker håpløse. Men totalt sett fungerer det norske rettsvesen utmerket. Og jeg vil ikke bli forundret om IFPI vinner i tingretten. Men da regner jeg med at den blir opphevet i Høyesterett.

 

Personlig mener jeg at de ikke bør få fornyet konsesjonen, men jeg mener også at andre aktører har konsesjoner de burde vært fratatt.

 

Enig, personlig synnes jeg det er litt urovekkende at Datatilsynet ber om politisk engasjemang (som kom I form av Trond Giskes anbefaling av forlenget konsesjon) og ikke greier å selv gi en klar anbefaling for å verne om personvernet til hver enkelt.

 

Fordi den opprinnelige søknaden var til politisk godkjenning. Fordi det arbeides med en oppdatert opphavsrettslov.

 

Nå er jeg personlig lite redd for personvernet knyttet til akkurat denne konsesjonen, når jeg vet hva som lagres. Grunnen til at jeg vil ha den trekt tilbake er praksisen den kan etablere, dvs den kan åpne for at konsesjoner til lagring av denne type opplysninger i andre sivilrettslige sammenhenger. I og med at jeg også mener at dette ikke er noe som er nødvendig å lagre av hensyn til viktige samfunnsinteresser, synes jeg avslag er eneste rette. Post- og teletilsynet sitt vedtak i samme sakskompleks gjør det ennå viktigere med avslag.

 

Jeg er ellers ikke i tvil om at opphavsrettshavere burde brukt ressursene sine på å få til gode løsninger for digital distribusjon før de angrep ulovlig fildeling på denne måten. At jeg personlig ikke tror dette hadde minsket omfanget av ulovlig fildeling i særlig grad er en annen sak. Men man hadde dog gitt mange av oss et lovlig tilbud som fungerte.

 

Huff, ja. Men det er tydelig de er heller ute etter å få til Fantasibeløp og innkassere Trillioner av $$$ på fildeler enn å være realister og tilpasse seg dagens realitet. Forhåpentligvis så forsvinner de som dinosaurene og dukker opp som en ny Fenix som er tilpasset dagens aktualitet.

 

Tror nok IFPI med flere vet at påstand om slike erstatningsbeløp vil få dommerstanden i Norge til å riste på hodet. Så jeg er redd årsakene ligger et annet sted. Uten at jeg vet hvor og hva de er. Tror noe går på manglende forretningsforståelse (IFPI har neppe det i det hele), noe har med frykt for endringer og noe med press fra internasjonale aktører.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...