Gå til innhold

Test: Thermalright True Black 120


Anbefalte innlegg

Overflaten på testbenken er 10x15mm, noe som vil påvirke ytelsen på kjølere med mange heatpipes spredt over hele bunnen på kjøleren. Spesielt ille blir det for de kjølerne med tynn "hot plate"/lite gods under heatpipes.

 

Kan tenkes at det er på tide å modifisere kjøleren slik at overflaten blir en mellomting av varmsprederen på PH2 og i7.

Da vil dere også kunne ta et bilde av bunnen på kjøler etter demontering. I disse dager med variende kvalitet på finish er et sånt bilde veldig interessant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så hva er den ultimate vifte for TRUE?

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=122214

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=122218

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=122222

 

Med Thermalrights egne modifiserte utgaver av S-Flex, er du nok sikret en meget god kombinasjon av motrykksegenskaper RPM og støy. Disse har jeg selv testet, og den på 1600rpm på løs viftejustering eller hovedkortets, er en knallgod vifte for Radiator eller TRUE, en betydelig bedre gange i denne utgaven enn S-Flexs på samme RPM, ingen vibrasjonsproblemer heller. Har 3 stk. på en radiator, og alle har like god kvalitet... Fins en og annen vifte som er marginalt bedre, men er vrient å få tak i, og forskjellen er meget liten....

 

Jeg maste i 14 dager på Netshop for å få dem til å ta inn de viftene, etter å ha vært på Thermalrights nettsider! Jeg er litt fornøyd med meg selv. Har selv TRUE, og skal bytte ut Noctuane med 1600rpm utgaven.

 

-Alle tester bør bruke en standard vifte slik at resultatene blir sammenliknbare.

Lenke til kommentar
1. Kjølerne du henviser til kjøler dårligere uansett vifte, pga. mindre kjøleareal.

2. En TRUE er ikke designet for spankulerende vifter som kun skal dytte luft mellom noen få blader.

 

Dette tror jeg du vet.

 

1. Nei det gjør de ikke. Det er ikke slik at mere ribber automatisk er bedre, uansett luftgjennomstørmning.

2. Jeg skjønner ikke helt hva slags vifter du sikter til, jeg snakker om helt vanlige 120mm vifter på lavt turtall.

 

AtW

 

1. Feil, større kjøleareal gir bedre kjøling. Automatikk ved dårlig design nei (og en selvfølge alle skjønner), riktig utført ja, alltid!

 

Men hvorfor skal du putte trillebårhjul på en BMW, alle skjønner vel at den går dårligere da. Selvf. trenger man en vifte som passer til kjølerdesignen. Dette er basiskunnskap.

 

2. Jeg tror jeg lar denne stå uten kommentar, det blir for tullete.

 

1. Syns å huske at det var en test her på hw.no hvor de sammenlignet to Scythe kjølere, ninja og infinity, hvor infinity har større areal, men den allikevel kjøler dårligere ved lav/passiv luft gjennomstrømning..

Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt meg nye vifter. Så får vi se hvor gode disse er sammenlignet med Noctua 1300rpm viftene (som skal være beregnet for å jobbe med mottrykk).

 

36134 Thermalright vifte, TR-FDB-1600 4 127,- 508,-

36184 Thermalright vifteholder 2 63,- 126,-

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar
1. Kjølerne du henviser til kjøler dårligere uansett vifte, pga. mindre kjøleareal.

2. En TRUE er ikke designet for spankulerende vifter som kun skal dytte luft mellom noen få blader.

 

Dette tror jeg du vet.

 

1. Nei det gjør de ikke. Det er ikke slik at mere ribber automatisk er bedre, uansett luftgjennomstørmning.

2. Jeg skjønner ikke helt hva slags vifter du sikter til, jeg snakker om helt vanlige 120mm vifter på lavt turtall.

 

AtW

 

1. Feil, større kjøleareal gir bedre kjøling. Automatikk ved dårlig design nei (og en selvfølge alle skjønner), riktig utført ja, alltid!

 

Men hvorfor skal du putte trillebårhjul på en BMW, alle skjønner vel at den går dårligere da. Selvf. trenger man en vifte som passer til kjølerdesignen. Dette er basiskunnskap.

 

2. Jeg tror jeg lar denne stå uten kommentar, det blir for tullete.

 

1. Hvorfor har det seg da slik at feks HR-01 faktisk tester bedre på lav luftgjennomstrøming?

2. Hvorfor er det tullete? Jeg skjønner helt oppriktig ikke hva du mener.

 

AtW

Lenke til kommentar
1. Syns å huske at det var en test her på hw.no hvor de sammenlignet to Scythe kjølere, ninja og infinity, hvor infinity har større areal, men den allikevel kjøler dårligere ved lav/passiv luft gjennomstrømning..

Hvilken del av dette i mitt innlegg skjønte du ikke?

Automatikk ved dårlig design nei (og en selvfølge alle skjønner), riktig utført ja, alltid!

og dette...

Selvf. trenger man en vifte som passer til kjølerdesignen. Dette er basiskunnskap. (NB! turtall, luftmengde osv osv)
Begynner å bli oppgitt over at dette snart ikke trenger igjennom.

 

ATW:

Jeg forstår ikke hvem det er i denne tråden som har forsøkt å fortelle deg at HR-01 skal yte bedre med noe annet enn du har spesifisert? Kan du vise meg det?

 

EDIT:

Det virker høyst overaskende for meg at man ikke klarer å koble sammen 2-3 elementer i dette.

1. Stor kjøleoverflate.

2. Hvorvidt kjøleren er designet for høy eller lav luftflyt.

 

Samt et element av dårlig eller bra implementasjon som kan velte designhensikten, som bla. går på hvor bra heatpipes og kontakt med blokk og blader er implementert.

 

Som jeg har forsøkt å prente (med færre ord) siden innlegg #1.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
1. Syns å huske at det var en test her på hw.no hvor de sammenlignet to Scythe kjølere, ninja og infinity, hvor infinity har større areal, men den allikevel kjøler dårligere ved lav/passiv luft gjennomstrømning..

Hvilken del av dette i mitt innlegg skjønte du ikke?

Automatikk ved dårlig design nei (og en selvfølge alle skjønner), riktig utført ja, alltid!

og dette...

Selvf. trenger man en vifte som passer til kjølerdesignen. Dette er basiskunnskap. (NB! turtall, luftmengde osv osv)
Begynner å bli oppgitt over at dette snart ikke trenger igjennom.

 

ATW:

Jeg forstår ikke hvem det er i denne tråden som har forsøkt å fortelle deg at HR-01 skal yte bedre med noe annet enn du har spesifisert? Kan du vise meg det?

 

EDIT:

Det virker høyst overaskende for meg at man ikke klarer å koble sammen 2-3 elementer i dette.

1. Stor kjøleoverflate.

2. Hvorvidt kjøleren er designet for høy eller lav luftflyt.

 

Samt et element av dårlig eller bra implementasjon som kan velte designhensikten, som bla. går på hvor bra heatpipes og kontakt med blokk og blader er implementert.

 

Som jeg har forsøkt å prente (med færre ord) siden innlegg #1.

 

Jeg skjønner oppriktig talt ikke hva du prøver å si. Jeg har poengter flere ganger at en design med mange ribber er suboptimalt om man har et system med lav luftgjennomstørming. Er du uenig i dette? Jeg mener også at true ikke er den beste kjøleren i et system med lav luftgjennomstørmning, er du uenig i dette? Om du ikke er uenig i dette, hva er det da du protesterer på i mine innlegg?

 

En stor kjøleoverflate, og samme fysiske størrelse, fører gjerne til at man må ha ribbene tettere, dette kan føre til dråligere resultater når det er lavv luftgjennomstrøming. Og mener du at resten av designet til TRUE (kontakt osv) er dårligere dessignet enn HR-01? Det er jo ti veldig like kjølere fra samme produsent (med unntak av ribbetettheten), så jeg vill tro de andre faktorene er ganske like.

 

AtW

Lenke til kommentar
Er du en kronisk stråmann? Jeg skal ta meg tid til å klargjøre hva du faktisk begynte å diskutere, når jeg orker dette tullet du holder på med.

 

Det er ikke stråmenn, det er spørsmål. Jeg forstår ikke helt hva du prøver å få fram, derforr stiller jeg spørsmål, jeg mistenker vi snakker forbi hverandre.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det kan godt hende ATW, derfor ser jeg meg nødt til å ta en pause fra den diskusjonen siden jeg ikke når frem med opplagte fakta. No harm ment.

 

Du hadde kanskje nådd fram bedre om du kunne underbygge de opplagte faktaene. Jeg har tester der HR-01 scorer bedre enn TRUE på alv airflow, og også tester der HR-01 scorer dårligere enn TRUE på høy airflow om du er interessert.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg etterspør fortsatt om du kan vise meg med en quote hvor jeg sier noe annet om din HR-01 eller noe som skal tyde på det? Du diskuterer noe jeg ikke har påstått og derfor virker dette for meg som ren kverrulering og forsøk på stråmanntaktikk.

 

Om det var et forsøk på å opplyse meg om at HR-01 er en kjøler som fungerer bra på lav luftflyt (noe jeg forstod fra første benevning) så ville jeg gjort det ganske så annerledes enn det du har fart frem med her.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg etterspør fortsatt om du kan vise meg med en quote hvor jeg sier noe annet om din HR-01 eller noe som skal tyde på det? Du diskuterer noe jeg ikke har påstått og derfor virker dette for meg som ren kverrulering og forsøk på stråmanntaktikk.

 

Om det var et forsøk på å opplyse meg om at HR-01 er en kjøler som fungerer bra på lav luftflyt (noe jeg forstod fra første benevning) så ville jeg gjort det ganske så annerledes enn det du har fart frem med her.

 

Det jeg baserer meg på er følgende quotes fra deg: "Kjølerne du henviser til (HR-01)kjøler dårligere uansett vifte, pga. mindre kjøleareal." (parantesen er satt inn av meg). " Feil, større kjøleareal gir bedre kjøling. Automatikk ved dårlig design nei (og en selvfølge alle skjønner), riktig utført ja, alltid!"

 

Jeg tolker dette som du er uenig i at HR-01 er bedre enn TRUE på lavturtallsvifter (og dårligere når det er kraftigere vifter). Og jeg har litt problemer med å se hvordan man akn tolke det annerledes. Men om jeg har misforstått deg, så er det fint med en oppklaring.

 

AtW

Lenke til kommentar
1. Kjølerne du henviser til kjøler dårligere uansett vifte, pga. mindre kjøleareal.

 

Dette tror jeg du vet.

 

1. Nei det gjør de ikke. Det er ikke slik at mere ribber automatisk er bedre, uansett luftgjennomstørmning.

 

AtW

 

1. Feil, større kjøleareal gir bedre kjøling. Automatikk ved dårlig design nei (og en selvfølge alle skjønner), riktig utført ja, alltid!

 

Her er postene quotet.

 

AtW

Lenke til kommentar

ATW:

Ok, her planter du altså sammen et utsagn jeg har hatt med en betingelse jeg ikke har satt. Jeg har aldri sagt at en TRUE kjøler bedre enn en HR-01 når begge har en saktegående vifte.

 

Det jeg sier her (som du velvillig ikke tar med i sammenhengen) er at større kjøleareal alltid kjøler bedre når man bruker vifter kjøledesignen er beregnet for og man ellers ikke har designmessige feil/svakheter på kjøleren. Er ikke dette fullstendig logisk?

 

Jeg har derimot forsøkt å fortelle deg dette gjennom hele tråden, hvordan kan du ikke ha sett det? Hvorfor tror du at jeg ikke forstår at en kjøler som er designet for lav luftflyt fungerer bedre med en saktegående vifte enn en kjøler som er designet for høy luftflyt for å kjøle optimalt?

 

Derimot om vi skal ta ditt scenario så kjøler din HR-01 dårligere enn TRUE når begge bruker vifter de er beregnet for. Som jeg har sagt hele tiden.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
ATW:

Ok, her planter du altså sammen et utsagn jeg har hatt med en betingelse jeg ikke har satt. Jeg har aldri sagt at en TRUE kjøler bedre enn en HR-01 når begge har en saktegående vifte.

 

Det jeg sier her (som du velvillig ikke tar med i sammenhengen) er at større kjøleareal alltid kjøler bedre når man bruker vifter kjøledesignen er beregnet på og ellers ikke har designmessige feil/svakheter på kjøleren. Er ikke dette fullstendig logisk?

 

Jeg har derimot forsøkt å fortelle deg dette gjennom hele tråden, hvordan kan du ikke ha sett det? Hvorfor tror du at jeg ikke forstår at en kjøler som er designet for lav luftflyt fungerer bedre med en saktegående vifte? Og det samme om man tar en kjøler designet for større luftlyt at jeg ikke skal forstå at den yter dårligere med en saktegående vifte?

 

Jeg planter ikke noe som helst, jeg setter inn en oppklarende parantes, fordi jeg ikke har med innlegget du quotet. Jeg skriver klart og tydlig at parantesen er satt inn av meg, rett etter quoten. For å ta innlegget du siterte

 

"De kjøler dårligere med en kraftig vifte, de kjøler bedre med en saktegående vifte. TR HR-01 feks gjør det bedre på saktegående vifter enn TRUE"

 

og du svarer

 

"Kjølerne du henviser til kjøler dårligere uansett vifte, pga. mindre kjøleareal."

 

Jeg har henvist til kun ene enste kjøler, og det er HR-01, da er det den du snakker om når du sier "kjølerene du henviser til". Om ikke så er det særdeles uklart formulert av deg.

 

Du sier klart og tydlig at de kjøler dårligere uansett vifte

 

I tilegg sier du "Feil, større kjøleareal gir bedre kjøling. Automatikk ved dårlig design nei (og en selvfølge alle skjønner), riktig utført ja, alltid!"

 

Greit nok at du kanskje har ment noe annet, men du må jo forstå at når du formulerer deg på en slik måte, så er det ganske nærliggende å tro du mener noe annet enn det du gjør? Er det virkelig så rart jeg misforstår deg når du i klartekst skriver at true kjøler bedre uansett vifte? Etterpå skriver du noen forvirrende innlegg som er delvis i motstrid med det du tidligere har skrevet, og der det framstår som litt uklart hva du egentlig samlet sett mener. Er det rart jeg stiller spørsmålene jeg stiller? Er det rart jeg prøver å oppklare hva du faktisk mener?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Hvor mener du at jeg noe som helst sted har hatt utgangspunkt i en TRUE med saktegående vifte? Det er jo du som stadig vekk forsøker å dytte inn det argumentet.

 

Det ville være å sette trillebårhjul på en BMW, som jeg også sier tidlig i diskusjonen, for så å sammenligne den med en dårligere og mindre bil som da tilfeldigvis yter bedre med trillebårhjul.

 

Og ja for n'te gang, en HR-01 med saktegående vifte(som den evt. er designet for) kjøler dårligere enn en TRUE med en vifte denne igjen er designet for. Og ja et mindre kjøleareal kjøler dårligere enn et større kjøleareal når viktige faktorer er tatt hensyn til. Oppklart?

 

Jeg har da aldri påstått at TRUE er en knallkjøler for saktegående vifter under 800RPM som du nevnte?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hvor mener du at jeg noe som helst sted har hatt utgangspunkt i en TRUE med saktegående vifte? Det er jo du som stadig vekk forsøker å dytte inn det argumentet.

 

Det ville være å sette trillebårhjul på en BMW, som jeg også sier tidlig i diskusjonen, for så å sammenligne den med en dårligere og mindre bil som da tilfeldigvis yter bedre med trillebårhjul.

 

Og ja for n'te gang, en HR-01 med saktegående vifte(som den evt. er designet for) kjøler dårligere enn en TRUE med en vifte denne igjen er designet for. Og ja et mindre kjøleareal kjøler dårligere enn et større kjøleareal når viktige faktorer er tatt hensyn til. Oppklart?

 

Jeg har da aldri påstått at TRUE er en knallkjøler for saktegående vifter under 800RPM som du nevnte?

 

Ja, det er oppklart hva du mener, takk for det.

 

Når det gjelder hva du har påstått i skriftlig form, så mener jeg klart og tydlig at den åpenbare tolkningen av feks ""Kjølerne du henviser til kjøler dårligere uansett vifte, pga. mindre kjøleareal." er at TRUE er bedre også på vifter med lavt turtall. Jeg tror at denne misforståelsen hovedsaklig kommer av at det du har skrevet harmonerer dårlige med det du har forsøkt å kommunisere, jeg har vanskelig for å se at jeg burde tolket den uttalelsen noe annerledes.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...