Gå til innhold

Test: Thermalright True Black 120


Anbefalte innlegg

Siden det er en åpen testbenk er nok monteringen annerledes. Kun pull med 1 vifte blir jo feil.

 

Personlig mener underskrevne at dette er en fordel slik at du kan tilpasse kjøleren til ditt bruk

Derfor synd at man ikke har gode/egnede vifter liggende for test.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Thermalright har jo nå sine egne vifter, med meget gode motrykksegenskaper og veldig bra motor/stønivå, denne i 1300/1600rpm variantene er kanon på denne, har 3 av disse selv på radiatoren....

Hvordan merkes og klassifiseres mottrykkegenskapene, eller må man teste seg frem til dette selv?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Thermalright har jo nå sine egne vifter, med meget gode motrykksegenskaper og veldig bra motor/stønivå, denne i 1300/1600rpm variantene er kanon på denne, har 3 av disse selv på radiatoren....

Hvordan merkes og klassifiseres mottrykkegenskapene, eller må man teste seg frem til dette selv?

 

Det er fine tester på dette på XS, om de ikke har gått tapt i krasjen, på de fleste av dagens "hypede" vifter, og noen faller temmelig hardt igjennom :whistle: .... Fant en av testene http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=193126

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Takk :thumbup:

 

4) (on raditator) The Noctua P12 didn't quite live up to the hype. It's a pretty good performer, no doubt (its superiors are outstanding fans frankly), but it's not a killer like it looks and is hyped. It may be an overaggressive blade structure causing turbulence noise that brings it down. I'll have to examine more.
Helt enig i at Noctua nok er litt "hypede", men han tester de på en radiator som er mye mer "restriktive" (mottrykk) enn CPU kjølere. Noctua sin serie med ny bladdesign er så og si dønn stille på CPU kjølere.

 

Yate Loon har vel alltid vært på toppen men ikke like tilgjengelig der man handler andre deler.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Noe er stein galt her. For det første stemmer ikke resultatene med noe man finner på andre sider som tester. Som en annen sa her. TRUE er alltid i topp 3, og som regel kommer den best ut av alle i tester rundt om på nettet.

 

La merke til det kun skilte noen får grader mellom TRUE og Zalman CNPS9700NT i testen dere. På min hardt overklokkede i7 950 falt jeg tett på 15 grader under full load når jeg gikk fra Zalman CNPS9700NT til min TRUE, dog med 2 x 18db vifter i push pull konfigurasjon.

Lenke til kommentar
Noe er stein galt her. For det første stemmer ikke resultatene med noe man finner på andre sider som tester. Som en annen sa her. TRUE er alltid i topp 3, og som regel kommer den best ut av alle i tester rundt om på nettet.

 

La merke til det kun skilte noen får grader mellom TRUE og Zalman CNPS9700NT i testen dere. På min hardt overklokkede i7 950 falt jeg tett på 15 grader under full load når jeg gikk fra Zalman CNPS9700NT til min TRUE, dog med 2 x 18db vifter i push pull konfigurasjon.

 

Nå trenger ikke det å bety at testen ikke har feil, men en kjøleribbe sine egenskaper er relativt avhengig av hvordan den testes, selv om det teste likt hver gang, med så mange ribber feks, tør jeg banne på at denne ribba er relativt sett dårligere med en saktegående vifte i forhold til endel kjølere.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det forstår jeg, men de kjølerne kjøler også dårligere. Bladdesignen på TRUE 120 er helt topp og et godt kompromiss mellom de mest restriktive og de altfor slappe kjølerne.

 

Det var ellers mye bra tekst i denne testen som fremhever en del viktige poenger.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det forstår jeg, men de kjølerne kjøler også dårligere. Bladdesignen på TRUE 120 er helt topp og et godt kompromiss mellom de mest restriktive og de altfor slappe kjølerne.

 

Det var ellers mye bra tekst i denne testen som fremhever en del viktige poenger.

 

De kjøler dårligere med en kraftig vifte, de kjøler bedre med en saktegående vifte. TR HR-01 feks gjør det bedre på saktegående vifter enn TRUE. Det blir jo opp til den enkelte hva man prioriterer, for meg som ønsker en i7 kjølt uten at jeg hører det, så er det kun ytelsen på lav-turtallsvifter som teller. ANdre som skal klokke og trenger heftigere kjøling vil prioritere annerledes.

 

AtW

Lenke til kommentar
1. Kjølerne du henviser til kjøler dårligere uansett vifte, pga. mindre kjøleareal.

2. En TRUE er ikke designet for spankulerende vifter som kun skal dytte luft mellom noen få blader.

 

Dette tror jeg du vet.

 

1. Nei det gjør de ikke. Det er ikke slik at mere ribber automatisk er bedre, uansett luftgjennomstørmning.

2. Jeg skjønner ikke helt hva slags vifter du sikter til, jeg snakker om helt vanlige 120mm vifter på lavt turtall.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvordan er overflaten på denne testbenken deres? TRUE er vel laget med en konveks kjøleflate for å få bedre kontakt med varmesprederne på dagens prosessorer som har vist seg å være varierende konkave. Hvis den er helt flat eller konveks kan jo det være med på å forklare det dårlige resultatet for TRUE, da den kanskje ikke får optimal kontakt med mindre man bolter den fast med større kraft enn standardfesteanordningen.

 

De fleste forbrukerne har nok godt over til de støttede prosessortypene fra AMD og Intel nå,

FY!

Lenke til kommentar
Så hva er den ultimate vifte for TRUE?

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=122214

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=122218

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=122222

 

Med Thermalrights egne modifiserte utgaver av S-Flex, er du nok sikret en meget god kombinasjon av motrykksegenskaper RPM og støy. Disse har jeg selv testet, og den på 1600rpm på løs viftejustering eller hovedkortets, er en knallgod vifte for Radiator eller TRUE, en betydelig bedre gange i denne utgaven enn S-Flexs på samme RPM, ingen vibrasjonsproblemer heller. Har 3 stk. på en radiator, og alle har like god kvalitet... Fins en og annen vifte som er marginalt bedre, men er vrient å få tak i, og forskjellen er meget liten....

Lenke til kommentar
1. Kjølerne du henviser til kjøler dårligere uansett vifte, pga. mindre kjøleareal.

2. En TRUE er ikke designet for spankulerende vifter som kun skal dytte luft mellom noen få blader.

 

Dette tror jeg du vet.

 

1. Nei det gjør de ikke. Det er ikke slik at mere ribber automatisk er bedre, uansett luftgjennomstørmning.

2. Jeg skjønner ikke helt hva slags vifter du sikter til, jeg snakker om helt vanlige 120mm vifter på lavt turtall.

 

AtW

 

1. Feil, større kjøleareal gir bedre kjøling. Automatikk ved dårlig design nei (og en selvfølge alle skjønner), riktig utført ja, alltid!

 

Men hvorfor skal du putte trillebårhjul på en BMW, alle skjønner vel at den går dårligere da. Selvf. trenger man en vifte som passer til kjølerdesignen. Dette er basiskunnskap.

 

2. Jeg tror jeg lar denne stå uten kommentar, det blir for tullete.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...