Gå til innhold

Test: Thermalright True Black 120


Anbefalte innlegg

En stor kjøleoverflate, og samme fysiske størrelse, fører gjerne til at man må ha ribbene tettere, dette kan føre til dråligere resultater når det er lavv luftgjennomstrøming. AtW

Siden man er nøye med formuleringer her: Nei, tettere ribber fører til lavere gjennomstrømningshastighet ved konstant trykkforskjell, som igjen avhenger av viftehastighet. Hvis luftstrømningshastigheten gjennom varmeveksleren holdes konstant vil nok flere ribber/høyere kjøleflate gi best resultat, selv om strømningshastigheten er lav.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En stor kjøleoverflate, og samme fysiske størrelse, fører gjerne til at man må ha ribbene tettere, dette kan føre til dråligere resultater når det er lavv luftgjennomstrøming. AtW

Siden man er nøye med formuleringer her: Nei, tettere ribber fører til lavere gjennomstrømningshastighet ved konstant trykkforskjell, som igjen avhenger av viftehastighet. Hvis luftstrømningshastigheten gjennom varmeveksleren holdes konstant vil nok flere ribber/høyere kjøleflate gi best resultat, selv om strømningshastigheten er lav.

 

Det er sant, det er en upresis formulering. Det var ment som lavere luftgjennomstrøming i systemet før kjøleribben introduseres. (dvs en vifte som går saktere, eller helt passivt).

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Hei,

 

Som dere påpeker har det nok over tiden oppstått en variasjon i testresultatene. Vi har diskutert dette litt internt nå, og trolig har de største eventuelle variasjoner oppstått på bakgrunn av forskjellig klima i testrommene som kjølerne har blitt testet i, selv om vi har konpensert så mye som mulig for dette.

 

Om få uker vil vi flytte testbenken for kjølere inn i et testrom som er klimakontrollert. Selv om testbenken i dag er veldig standardisert, er det fortsatt en åpen variabel i inneklimaet rundt testbenken. I det nye testrommet vil vi ha mye større kontroll over dette.

 

Vi skal nå i fremtiden prøve å oppdrive så mange som mulig av kjølerne i vår teststatestikk. Vi vil da komme ut med en ny artikkel for testmetodikk, sammen med en oppdatert statistikk. Resultatene vi da skal komme frem til, om det blir store variasjoner, vil vi kommentere når artikkelen kommer på plass.

 

Mvh

Jørgen E. Nilsen

Hardware.no

Lenke til kommentar

ATW:

Da er vi enig om å være uenige om det ATW, jeg vet godt hva jeg mente og så ikke det som noe som lett kunne missforstås pga. all tekst som var med i dette fra meg både før og etter akkurat det korte innlegget.

 

Forøvrig skal jeg selvf. ta det til etteretning at jeg bør fylle på mer tekst enn det jeg kanskje først tror er nødvendig i en slik setning. Det ble mye kjas ut av det som jeg egentlig ikke tror hverken du eller jeg synes er god bruk av tid :)

 

Og en liten ting til. Det var derfor jeg også spurte hva du mente med saktegående vifter, siden det var dårlig spesifisert i det opprinnelige innlegget. Når du da nevnte 500-800rpm så antok jeg feilaktig at vi begge skjønte at det ikke er optimale vifter for TRUE og dermed ikke egnet seg for sammenligning.

 

PS!

Det var aldri min hensikt å "krangle" med deg.

 

 

Nilsen:

:thumbup: Det var ellers mye godt lesestøff i testen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hei,

 

Som dere påpeker har det nok over tiden oppstått en variasjon i testresultatene. Vi har diskutert dette litt internt nå, og trolig har de største eventuelle variasjoner oppstått på bakgrunn av forskjellig klima i testrommene som kjølerne har blitt testet i, selv om vi har konpensert så mye som mulig for dette.

 

Om få uker vil vi flytte testbenken for kjølere inn i et testrom som er klimakontrollert. Selv om testbenken i dag er veldig standardisert, er det fortsatt en åpen variabel i inneklimaet rundt testbenken. I det nye testrommet vil vi ha mye større kontroll over dette.

 

Vi skal nå i fremtiden prøve å oppdrive så mange som mulig av kjølerne i vår teststatestikk. Vi vil da komme ut med en ny artikkel for testmetodikk, sammen med en oppdatert statistikk. Resultatene vi da skal komme frem til, om det blir store variasjoner, vil vi kommentere når artikkelen kommer på plass.

 

Mvh

Jørgen E. Nilsen

Hardware.no

 

Veldig bra at dere vil gjøre testene så nøye som mulig.

 

Jeg kunne også likt å sett en test på vifter hvor de også sammenliknes utifra hvilke kjølere, radiatorer, osv de passer best på mtp mottrykksegenskaper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...