Gå til innhold

Det heter metal, ikke metall.


Korka

Anbefalte innlegg

Poenget er at man ikke kan skrive hverken 'heavy metall' eller 'tungmetal'. Egentlig burde man ikke skrive 'metal' alene når man snakker om sjangeren, for om man ikke skriver om et engelsk begrep som 'death metal' forventes det at man skriver norsk, og da heter det jo vitterlig 'metall'. Jeg er glad for at du tok opp dette, Korka.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nåvel, har da vært borti folk som går med Iron Maiden T-skjorter og som ikke kan nevne en eneste Maiden sang men allikavel skriver metal så er jo sikkert noen "ekte" metal-fans også der ute som skriver metall. Det har jo litt hva man er vant med.

 

Hvorfor skrev du "metal-fans" og ikke "metall-fans" ?

 

Du skriver jo metall til vanlig :)

Lenke til kommentar

Problemet her blir jo at TS, så vidt eg forstår, annser metal/metall opplegget på samme måte som bacon-debatten.

Eg vil heller ikkje at vi skal finne på ein obskur måte å skrive bacon på på norsk, men med "metal" har vi allerede eit fullt fungerande ord, nemlig "metall".

 

(Litt kronglete, forhåpentlegvis forstår dere kva eg meiner.)

Endret av HValder
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
jeg liker Metal, og er 14 år <-- Fakta!

 

men jeg sier det ivertfall riktig :)

har spillt i 2-3 band. vi spilte Metal , på Metall strenger..!

Agreed, Så jævla irriterende med de som ikke klarer forskellMetal og Metall

Jeg har ikke lest gjennom hele tråden, og svaret mitt hører forøvrig mer hjemme i "Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil", men det er nå så.

 

Jeg har markert øvrige feil.

Du mangler dessuten punktum etter din sist skrevne setning, samtidig som stor bokstav etter komma er blasfemi.

Verken "Metal" eller "Metall" er ikke et egennavn og skal derfor ikke skrives med stor forbokstav.

 

Ja, du er bare 14 år, men du bør strengt tatt gjøres klar over skrivefeilene dine da det i det store og hele, satt på spissen, kan koste deg en jobb du lenge har lengtet etter. Anstendig rettskrivning er et must i dagens samfunn og bør til den grad det lar seg gjøres ikke undervurderes på noen måte.

 

Takk for meg.

 

 

Edit:

"Metall" er betegnelsen på noe vi bl.a. bruker i konstruksjonen av jernbaneskinner. "Mettal", ofte skrevet "Metal", er en musikksjanger.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Vel usikker på hvor du vil med det argumentet men en rakett og raket er jo to forskjellige begrep. Metal og metall er ikke det.

Vi skriver da norsk? Til tross for at mange sier 'server' burde man si 'tjener', på samme måte skriver mange 'metal' (i en ellers norsk setning), når de like gjerne kunne ha brukt ordet 'metall'. Fornorsking er bra, i alle fall der det er fornuftig. Ting som 'bæjkån' er jeg ikke særlig glad i.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det handlet mest om dobbeltkonsonanten.
Lenke til kommentar
Edit:

"Metall" er betegnelsen på noe vi bl.a. bruker i konstruksjonen av jernbaneskinner. "Mettal", ofte skrevet "Metal", er en musikksjanger.

 

Skulle spart deg den redigeringa der, "mettal" står ikkje i ordboka og er forøvrig bare ein teit skrivemåte for dialekt i mine auge.

 

Skal du skrive det på norsk blir som sagt den korrekte skrivemåten "metall".

 

"Metal" is used in many types of industry and construction, in railways, for example.

Lenke til kommentar
Det blir jo isåfall dine egne defineringer av ordene og er jo ikke nødvendigvis de definisjonene som er gjeldene.

Helt riktig. Ordboken godkjenner både 'server' og 'tjener', men hvorfor i all verden skal vi strebe etter et språk tykt av moderne importord (se til dansk)?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke tilhenger av norvagisering (f.eks. milieu->miljø), men jeg liker fornorsking.

Men i dette tilfellet må jeg si at jeg går for "metal". Jeg mener, hvis man skal fornorske "metal" til "metall", så kan man vel gjøre det med de andre musikksjangrene:

Metal - metall

Death metal - dødsmetall

Black metal - svart metall

Country - landsmusikk, musikk fra landet

Blues - blå, blå musikk

Rock - stein

Rock and roll - stein og rulling

 

Men kjenner jeg språkrådet godt nok, blir det nok norvagisering :cry: :

Rock - råkk

Country - køntri, kåntri

Death metal - dedd metall, deff metall

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...