Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål angående alkohollover


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva mener du med det?

Man MÅ faktisk være 18 for å kjøpe dem, men man kan kjøpe dem etter 20:00 på hverdager, selv om ølsalget er stengt?

 

Jeg forstår ikke helt hva du mener.

 

Som du selv skriver;

 

Det betyr at man ikke må følge alohollovens bestemmelser om sjenketider osv. MEN man må følge aldersgrensebegrensningen, som tilsier 18 år for å kjøpe det nevnte produktet.

 

Slike svake ting kan med andre ord selges i kiosker og bensinstsjoner, UTEN sjenkeløyve/serveringsbevilning.

Lenke til kommentar
Johnx2:

Det kalles langing.

 

Det er ikke lov å gi (lange) alkohol til mindreårige.

 

Jo, det er lov. Det som ikke er lov er å SELGE alkohol til mindreårige. Fortell meg gjerne hva straffen er for å gi alkohol til mindreåriger er, og kom med eksempel på noen som har blitt dømt eller har fått bot.

 

Utrolig så utbredt denne feiloppfatningen var. Trodde alle visste at man kan få alkohol av foreldrene sine f.eks.

Endret av johnx2
Lenke til kommentar

Er du morsom?

http://www.lovdata.no/all/tl-19890602-027-001.html

§ 1-5. Aldersgrense.

 

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer må ikke skje til noen som er under 20 år.

 

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år.

 

Den som selger eller skjenker alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer, må ha fylt 20 år, og den som selger eller skjenker annen alkoholholdig drikk, må ha fylt 18 år. Dette gjelder likevel ikke servitør med kokk- eller servitørfagbrev, eller ved salg av drikk som inneholder mellom 0,7 og 2,5 volumprosent alkohol når en person over 18 år har daglig tilsyn med salget. Departementet kan gi forskrifter om unntak fra aldersgrensebestemmelsene for lærlinger og andre under opplæring.

 

Departementet kan gi forskrifter om aldersgrensen for innførsel av alkoholholdig drikk.

 

Endret ved lover 23 juni 1995 nr. 42 (i kraft 1 jan 1996), 16 mai 1997 nr. 28 (i kraft 1 jan 1998), 17 des 2004 nr. 86 (i kraft 1 juli 2005 iflg. res. 17 juni 2005 nr. 599).

Lenke til kommentar

Den loven regulerer utsalgssteder og skjenkesteder. Ikke private forhold.

 

Det er bare å tenke litt selv: Er det noen som i privat sammenheng noengang er blitt straffet for å gi personer under 18 år alkohol? NEI!

Endret av johnx2
Lenke til kommentar

Kjære johnx2,

 

I stedet for å fortelle oss hva du tror loven regulerer er det mye enklere å slå opp i loven selv. Den sier hva den regulerer:

 

§ 1-2. Lovens virkeområde.

 

Loven får anvendelse på innførsel til, utførsel fra, og omsetning av alkoholholdig drikk i Norge.

 

Departementet kan gi forskrifter om lovens anvendelse på Svalbard, Jan Mayen og kontinentalsokkelen og kan fastsette særlige regler under hensyn til de stedlige forhold.

 

Merkelig nok sier loven ingenting om at den bare regulerer utsalgssteder og sjenkesteder. Tvert imot regulerer den også privates handlingsevne. Se bare på følgende eksempel:

 

§ 8-8. Ulovlig kjøp.

 

Det er forbudt å kjøpe alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer på vegne av noen som er under 20 år eller annen alkoholholdig drikk for noen som er under 18 år.

 

Alkoholforskriften regulerer også alkohol og mindreårige i opptil flere bestemmelser:

 

§ 2-4. Salg, utlevering og skjenking av alkoholsvak drikk og alkoholholdig drikk i gruppe 1 og 2 må ikke skje til personer under 18 år, og salg, utlevering og skjenking av alkoholholdig drikk i gruppe 3 må ikke skje til personer under 20 år, selv om vedkommende viser frem skriftlig fullmakt fra foreldre, foresatte eller andre.

 

Ansatte på salgs- og skjenkesteder har ved tvil om alder rett og plikt til å kreve legitimasjon.

 

§ 4-3. Det må påses at personer som ikke fyller alderskravene i alkoholloven § 1-5 ikke drikker alkohol som skjenkes andre gjester.

 

§ 4-8. Alminnelig skjenkebevilling kan inkludere selvservering fra kjøleskap på hotellrom.

 

Det må påses at alkoholholdig og alkoholsvak drikk ikke er tilgjengelig for mindreårige.

 

§ 16-1. Råstoff, halvfabrikata, preparater og andre varer som hovedsakelig anvendes ved tilvirkning av eller som tilsetning til alkoholholdig drikk, må ikke innføres fra utlandet av personer under 18 år.

 

§ 16-3. Salg eller utlevering av varer som nevnt i § 16-1 må ikke skje til personer under 18 år, selv om det forevises skriftlig fullmakt fra foreldre, foresatte eller andre.

 

Ansatte på salgsstedet har i tvilstilfelle rett og plikt til å kreve at kjøper legitimerer sin alder.

 

§ 16-4. Det er forbudt å kjøpe varer som nevnt i § 16-1 på vegne av noen som er under 18 år.

Lenke til kommentar
Kjære johnx2,

 

I stedet for å fortelle oss hva du tror loven regulerer er det mye enklere å slå opp i loven selv. Den sier hva den regulerer:

 

Oioioi. Right back in your face. Blir feil å være kjepphøy når du driter deg loddrett ut. Ja, det ulovlig å ta imot penger for fra mindreårige for å kjøpe alkohol. Det er ikke ulovlig å GI mindreårige alkohol uten vederlag.

 

Og siden det er nærmest umulig å bevise at man har mottatt penger for å kjøpe alkohol, er det heller ALDRI NOEN SOM HAR BLITT STRAFFET FOR DET.

 

Herregud. Bruk hodet. Hvis det hadde vært ulovlig så hadde det også vært en straff.

Endret av johnx2
Lenke til kommentar
Kjære johnx2,

 

I stedet for å fortelle oss hva du tror loven regulerer er det mye enklere å slå opp i loven selv. Den sier hva den regulerer:

 

Oioioi. Right back in your face. Blir feil å være kjepphøy når du driter deg loddrett ut. Ja, det ulovlig å ta imot penger for fra mindreårige for å kjøpe alkohol. Det er ikke ulovlig å GI mindreårige alkohol uten vederlag.

 

Nei, loven sier 'på vegne av'. Det er ikke noe vilkår at man har fått penger for å gjøre det, eller at man bruker noen andres penger. Kjøper jeg alkohol for å gi til deg er det fortsatt å kjøpe på vegne av deg. Uttrykket 'på vegne av' må her forstås slik at den eneste funksjonen jeg har er at jeg innehar en form for kompetanse du ikke har, i dette tilfellet at jeg er gammel nok til å gjøre det.

 

Og siden det er nærmest umulig å bevise at man har mottatt penger for å kjøpe alkohol, er det heller ALDRI NOEN SOM HAR BLITT STRAFFET FOR DET.

 

Herregud. Bruk hodet. Hvis det hadde vært ulovlig så hadde det også vært en straff.

 

Det er mye som er ulovlig, men som ikke er straffebefengt. Manglende saksbehandling i det offentlige er ikke belagt med straff, men det er ulovlig etter forvaltningsloven. Å miste førerkortet er ingen straff, men det skjer gjerne i forbindelse med brudd på vegtrafikkloven.

 

Ting kan være ulovlig og ikke straffbart. Dette er det man kaller lovenes normdannende virkning: Selv om man ikke har mulighet til å finne/avdekke alle brudd på loven vil det i det store og det hele virke slik at de aller fleste vil gjøre som loven sier. Å være lovlydig er fortsatt ganske viktig for veldig mange.

 

Ellers er overtredelse av disse bestemmelsene straffbare etter alkohollovens kapittel 10.

Lenke til kommentar
du selger ikke noe til noen når du kjøper på vegne av noen.

 

Det blir det samme som å selge til mindreårige.

 

Her er forøvrig en artikkel som belyser problemet. Altså - det er ulovlig å selge/kjøpe på vegne av - men ikke å GI. At det ikke er særlig logisk skal jeg gå med på, men slik er det nå.

 

http://www.harsvik-media.no/Alkohol%20i%20...0mot%20sex.html

 

Dette tror jeg bunner i en misforståelse av artikkelen. Lovgivningsmessig er det forskjell på å gi og å skjenke. Å skjenke alkohol til mindreårige er, som nevnt i artikkelen, ikke ulovlig. Å kjøpe inn alkohol med videreformidling som formål er å kjøpe på vegne av noen.

Lenke til kommentar

Ro, ro til fiskeskjær. Du som skulle belære meg om at det var ulovlig å både skjenke og selge alkohol til mindreårige. Vel, vel. Vi fikk i det minste frem hva som var riktig til slutt.

 

Trekker for øvrig frem hovedsetningen fra artikkelen, et svar gitt fra justisdepartementet:

 

"Det er riktig som dere skriver (avisen altså - johnx2), at det som hovedregel ikke er forbudt å gi alkohol til mindreårige i private sammenhenger."

Endret av johnx2
Lenke til kommentar

Hvis du leser min første post ser du helt klart hva jeg skulle belære deg om. Jeg tillater meg å sitere:

 

Merkelig nok sier loven ingenting om at den bare regulerer utsalgssteder og sjenkesteder. Tvert imot regulerer den også privates handlingsevne. Se bare på følgende eksempel:

 

Hva departementet mener og hva forskriften sier er nå én ting... Jeg forholder meg til forskriften. Tryggest i lengden. Kildemessig er jeg heller skeptisk til et slikt uoffisielt sitat, og jeg mener det går frem av konteksten at det er snakk om skjenking og ikke overdragelse.

Lenke til kommentar
Dersom du skal bli jurist så anbefaler jeg deg å lære å innrømme at du har tatt feil.

 

Over og ut.

Ikke med mindre han faktisk tar feil, og det gjør han ikke i dette tilfellet. Det er det nemlig du som gjør. Jeg har lov til å ha en fest hjemme hos meg hvor jeg skjenker alkohol til mindreårige. Jeg har derimot ikke lov til å dra på polet, kjøpe en flaske sprit og gi denne til en mindreårig for at han skal konsummere denne hjemme hos seg, eller på en annen fest. Skjønner du forskjellen? Det er fantastisk lite logisk, men sånn er det nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...