Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva mener du?

Slik sanntidsoverføring av tekst var jo vanlig fra Amiga tiden med BBS. Personlig ville jeg ikke likt den funksjonen. Men mye av samarbeidsverktøyene er fine, men igjen egentlig bare en utvidelse av versjonskontrollsystemer alle programmere bruker hele tiden for andre gjøremål.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du i det hele tatt sett videoen, Blåbær?

 

Wave er en unifisering av epost, IM, forum, blog, wiki, distribuert dokument editering, og setter det sammen til en enkel og fleksibel løsning. OG, veldig viktig, det er en utviklingsplattform for den informasjonen du legger inn i wave. Det de viser frem i den videoen er meget imponerende i seg selv, men det er bare starten.

 

Det som de har vist, det som har halve web'en trollbundet, er bare en liten del av hva dette verktøyet kan brukes til. Etter hvert som folk begynner å bli vant med verktøyet og utforsker nye måter å bruke det på, og etterhvert som utviklere utvider systemet på nye og interessante måter, først da vil potensialet for dette anes.

 

Dette verktøyet kan allerede erstatte mesteparten av kommunikasjonskanalene vi har i dag (og trolig gjøre en meget god jobb), og jeg kan allerede se for meg flere nye kommunikasjonskanaler som kommer ut av dette.

 

Et eksempel kan være en "newswave", som kan være en krysning av tradisjonelle nyhetssider (som hw.no), blog, mailing list og forum.

 

Eller for kollaborativ programmering, der du kan ha kildekoden til programmet tilgjengelig i samme verktøy som du skriver dokumentasjonen, har diskusjonsforum, og im hvis du lurer noe. Og i det tilfellet vil nok dokumentasjon / forum / im flyte litt sammen. En IM samtale mellom to personer kan fort utvikle seg til et nettmøte mellom 5-6 personer, og videre utvikle seg til et nytt kapittel i dokumentasjonen. Som igjen blir et utgangspunkt for en forumtråd der folk diskuterer den. Og alt skjer sømløst i samme verktøyet, og alt med en historie akkurat som en wiki side.

 

En forum basert wave, der man starter en tråd, folk diskuterer, du tar en bit av en post, sender en kommentar i pm til posteren, dere snakker litt frem og tilbake, og finner ut noe som er relevant til tråden, og bestemmer å legge det sidesporet tilbake i hovedtråden.

 

Videre viste de ting som integrering mot twitter og en blogpost bot som blurret linjene mellom blog/epost/kommentering.

 

Videre sier de at de jobber hardt for å sette standarder for det, så enhver kan lage en implentasjon på det, og de jobber og med å open source "en lions share" av koden, så det vil være meget enkelt å sette opp en egen server. Og det som skjer mellom brukerene på den serveren forblir på den serveren. Så bedrifter som har krav til å holde informasjon internt kan gjøre det.

 

Videre så vil trolig dette løse en del problemer epost har i dag, der det første og mest opplagte er spam.

 

Jeg, sammen med mange andre her på forumet klarer ikke å se grensene for hva dette verktøyet kan utrette i fremtiden, og det imponerer meg.

Lenke til kommentar
Terrasque: Ja jeg har sett videoen og ja jeg står fortsatt på at det er kun en utvidelse av subversjon i sanntid. Revolusjon my ass.

 

Kan du bruke subversjon til sanntid oppdatering av blogger, nyheter etc?

Kan du bruke subversjon til chat?

Kan du bruke subversjon til bildedeling?

Kan du bruke subversjon til dokumentbearbeidelse i grupper?

og jeg kan fortsette.

 

Å, ja svært mange programmer/systemer har versjonskontroll, men faktisk er ikke det poenget her i det hele tatt. Wave er ikke et versjonskontrollsystem, Wave er ikke et sanntids kommunikasjonssystem (det er det og mye mer).

 

For meg er Wave utgangspunktet for det mest komplette gruppevaresystemet jeg har sett pr dato. Det inneholder egenskapene til sosiale nettverk, tradisjonell gruppevare med mer.

Lenke til kommentar

Jeg skrev utvidelse, altså at man bruker tankegangen om at flere kan jobbe i samme fil samtidig.

 

Men artikkelforfatteren skal ha litt pepper for overskriften, jeg regner ikke meg som en kverulent på språk men hadde håpt at de kunne engelsken sin skikkelig når de oversatte artikler. Wave i denne sammenhengen betyr ikke å vinke men ordet bølge.

Lenke til kommentar
Videre så vil trolig dette løse en del problemer epost har i dag, der det første og mest opplagte er spam.

Hvordan vil dette kunne løse problemer som spam?

 

Slik som det er med epost, så 1. verifiserer vanligvis ikke mail server hvem som sender en epost, og 2. mottakende server har liten mulighet for å sjekke hvor eposten egentlig kom fra.

 

Nå må en melding knyttes opp mot en identitet, og det vil derfor være mye lettere å stoppe spammere. Det er også trolig at de har lagt inn andre funksjoner for å begrense spam omfanget.

 

Og Blåbær, ja det er en utvidelse, eller mer nøyaktig en superset av subversion.. Eller mer i nærheten av mercurial og git, siden det er desentralisert. Tingen er at det også er en superset av epost. Og IM. Og et diskusjonsforum. Og wiki. Og et par andre ting. Som Bolson sier, så bruker du ikke subversion til å sende feriebildene dine til tante Olga, eller høre med en kamerat om dere skal gå på kino. Eller poste på bloggen. Eller styre kommentarer på bloggen. Iallefall håper jeg du ikke gjør det.

 

Som du sier så inneholder Wave en elementer av det subversion er, men det er bare en forsvinnende liten del av det wave faktisk er, og det er samlingen av alle de forskjellige systemene til en helhet som er så interessant.

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

Dette er helt genialt. Redefinerer nettet! Jeg kan se for meg at flere personer sitter over nett og programmerer på samme kildekoden, samtidig.

 

Wave = Kommunikasjon + versjonskontrollsystem (svn/cvs/hg/git, osv)

 

Google kommer til å ta over verden xD

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar
var på icq for allerede 10 år siden?

 

Har lest at det var på BBS'er under Amiga tiden...

 

Google kommer til å ta over verden xD

 

Det håper jeg virkelig. Nå eier jeg noen virkelig gode domenenavn rundt google sine nyere teknologier, så tar de over verden, så blir jeg med på lasset (hvis ikke Google saksøker meg først)...

Lenke til kommentar

Blåbær:

Høh? subversion fungerer jo ikke på dette måten i det hele tatt. Alle endringer vil ennkelt kunne skrive over andre endringer i SVN hvis en ikke er forsiktig.

Selv om deler av konseptet kan være liknende, har dette lite til felles med noe så primitivt som subversion.

 

Og som Bolson sier er det ikke subversion som er poenget. Det at du kunne se noe lignende med BBS for hundre år siden er også irrelevant, fordi det systemet som ble brukt da fungerte HELT annerledes. Dette er ikke BBS og det er ikke subversion.

 

Du kan ikke ta et aspekt ved et produkt og bruke det som et sammenligningsgrunnlag til all slags gammelt møl.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
Terrasque:

Høh? subversion fungerer jo ikke på dette måten i det hele tatt. Alle endringer vil ennkelt kunne skrive over andre endringer i SVN hvis en ikke er forsiktig.

Selv om deler av konseptet kan være liknende, har dette lite til felles med noe så primitivt som subversion.

 

Og som Bolson sier er det ikke subversion som er poenget. Det at du kunne se noe lignende med BBS for hundre år siden er også irrelevant, fordi det systemet som ble brukt da fungerte HELT annerledes. Dette er ikke BBS og det er ikke subversion.

 

Du kan ikke ta et aspekt ved et produkt og bruke det som et sammenligningsgrunnlag til all slags gammelt møl.

 

Les hele tråden først, så svar. Ellers er det lett for at du ser ut som en tulling.

Lenke til kommentar

Ser utrolig bra ut! Skulle ønske man kan ta dette systemet i bruk på skolen i stedet for det utrolig crappy Fronter!

 

Edit: Vil forøvrig påpeke at Google Vinker var en utrolig dårlig oversettelse av Google Wave. :p Ganske sikker på at de mener bølge.

Endret av Xecuter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...