Gå til innhold

Flere aksepterer piratkopiering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

DarkSlayer: Det finnes demo-versjoner av nesten alt du nevner ovenfor. Da får man tilfredstillit nysgjerrigheten sin på lovlig vis. Ellers så har man som du sier (gode) gratisalternativer til omtrent alt nå. Hvorfor piratkopiere når man kan bruke et av disse i stedet for? Klart, noen synes sikkert det er tøft å bryte loven bare fordi man kan, men det er noe man vokser av seg i løpet av tenårene eller tidlig voksenalder. Etter den tid: Hvorfor ikke ha ren samvittighet når det er så lett?

 

Ellers så lurer jeg på hva du mener private skal med PC når nesten ingen programvare er ment for privat bruk. PC er vel også ment for bedrifter? (Private kan vel nøye seg med Playstation?)

 

Dette blir jo ren spekulasjon, men det er i grunn ikke særlig relevant i den grad åpen eller gratis programvare ikke klarer å dekke behovet.

Hva mener du med det? Åpen eller gratis programvare dekker allerede svært mange behov. F.eks vet mange ikke en gang at f.eks Firefox dekker behovet deres like godt eller bedre enn IE. Det samme gjelder f.eks OpenOffice vs MS Office.

 

Som sagt: Folk bør skjerpe seg og benytte billig/gratis programvare fremfor å piratkopiere dyr programvare der det er mulig. I de få tilfellene man ikke finner noen tilfredsstillende billigere alternativer bør man fram med kortet og betale det det koster eller bruke en demo hvis det kun er for å mette nysgjerrigheten eller et kortvarig behov.

Lenke til kommentar

Det er mulig jeg ikke forsto innlegget ditt, men det jeg ville frem til er at dagens forretningsmodell kan fortsette å være levedyktig.

 

Det er også en stor grad av gjenbruk. Når det gjelder gjenbruk på tvers av prosjekter så er ikke dette et problem som bare gjelder proprietær programvare.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Det er mulig jeg ikke forsto innlegget ditt, men det jeg ville frem til er at dagens forretningsmodell kan fortsette å være levedyktig.

Jeg er enig i det, men på lang sikt kun for nisjer. (Høye utviklingskostnader kombinert med få og pengesterke brukere).

 

Gjenbruksfaktoren, utviklingstid, mangfold og praktisk talt gratis distribusjon av kopier vil gjøre at proprietær programvare ikke vil overleve på lang sikt i massemarkedet. Typisk populære programmer og OS. Med lang sikt mener jeg 10-20-30 år.

Lenke til kommentar
Gjenbruksfaktoren, utviklingstid, mangfold og praktisk talt gratis distribusjon av kopier vil gjøre at proprietær programvare ikke vil overleve på lang sikt i massemarkedet. Typisk populære programmer og OS. Med lang sikt mener jeg 10-20-30 år.

Og manglende insentiver for distributører, lite kravstore forbrukere/kunder, markedstreghet, meget god kontroll på tradisjonelle distribusjonskanaler og store komersielle interesser i ikke-åpenhet vil fortsette å holde propritær programvare med i spillet.

 

I tillegg til utbredt piratkopiering selvfølgelig, som gjør at mange kunder har muligheten til å betale akkurat så mye de vil for programvaren.

 

Jeg ser det som mer sannsynlig enn ikke sannsynlig at for eksempel MS er en dominerende aktør innen operativsystemer om 10 år. Lengre frem tør jeg ikke spå :)

Lenke til kommentar

DarkSlayer fra post #19 mange gode poenger der. Simen1 har også noen gode poeng.

 

Noen typer programvare er så spesialisert at de ikke får tjent penger fra hvem som helst. Altså ett nisjeprodukt. Der kan lisensavtalen fungere f.eks. gjennom abonnement. Og dersom du sier opp abonnementet så har du gjerne på sikt ikke noen glede av programmet, fordi oppdateringene som kommer gjerne tilfører så mye fint til produktet.

 

I andre enden har du sånne kvasi-programmer som gjerne antyder hvor supre funksjoner det har, og det kan brukes av alle (bedrifter som private). Ett stjerneeksempel på dette er Omnipage. Prøvde dette med betalt lisens i versjon 8. Det var ubrukelig syntes jeg den gang. Forsøkte igjen i versjon 11. Det var ennå så fullt av ubrukervennlighet at det var en skam. Begge gangene betalte jeg lisens. Nå angrer jeg på pengene ut av vinduet.

 

Så så jeg at det kom både versjon 12 og versjon 14 ut. Lastet denne gang ned en piratkopi av versjon 14, som jeg så kikket på, og avinstallerte etterpå. Nå vet jeg ikke hvilken versjon den foreligger i, for det begynner å bli noen år siden versjon 14. Uansett så var konklusjonen med 14: Æsj! for en ubrukervennlig søppelprogramvare. Jeg har gitt opp programvaren Omnipage til jeg leser en strålende test av programvaren fra ett skikkelig særiøst hold (ikke hva som helst slags test). Færdig med ScanSoft Omnipage :wallbash:

Lenke til kommentar

hvorfor vil fol ha oficce både hjemme og på jobben ?

 

her der det et moment som ikke kom godt nok frem .

når jobben krever f.eks MS ofice så ønsker man å ha den samme versjonen på maskinen hjemme. her ville mange skaffe seg den versjonen privat ( ikke gjennom jobben) .

5 tusen kr til et kontor program hjemme er for mye, derfor err den enste måten å skaffe seg den å kopiere programmet.

Works som var hjemme utgaven er nærmest ubrukelig for dem som er vant med ofice.

 

 

man snakker om Open office som et alternativ.

for mange er det for stor forskjell fra det og ms Office.

er man datakyndig så er det ikke noe problem å bruke disse om hvverandre , men det er svært få kontorfolk som er datakyndig på denne måten.

 

så kan man lure på hvorfor de må drive med kontor arbeid på hjemme pcen .

det sier igrunnen seg selv

Lenke til kommentar

Ett av de får programmene som jeg ser som verdige i Office-pakken er gjerne Excel. Det er sikkert mange som har supre Word-kunnskaper, men da Word er så som så å redigere ting i, og da tenker jeg på nøyaktigheten av plassering av ting og tekstflyt med mer, så har jeg alltid hatt ett ambivalent forhold til det.

 

Klarer meg fint med Wordpad noen ganger Notepad, og dersom jeg vil noe ekstra så tar jeg til takke med OpenOffice.org. Forresten så er Draw i OpenOffice.org ett supert hjelpemiddel til mye forskjellig.

 

Om jeg vil gjøre DTP, så har en jo åpen kildekodealternativet Scribus. Selv om jeg skulle taklet både enkel QuarkXpress og Indesign bruk, så takler jeg ikke prislappen. :)

 

(fra en som er opplært i wordperfect 4 og 5)

Lenke til kommentar
Desverre så flokker folk seg rundt Steam - til tross for at de behandler (potensielle) kunder som avfall. Hvorfor gidde å betale mer for å ikke få en fysisk kopi?

 

Jeg er enig i at Valve er på vidda mht til prisingen sin. Jeg kjøpte forøvrig FEAR2 fysisk på Spaceworld. (Det var faktisk billigere der enn på Steam :no: )

Lenke til kommentar
man snakker om Open office som et alternativ. for mange er det for stor forskjell fra det og ms Office. er man datakyndig så er det ikke noe problem å bruke disse om hvverandre , men det er svært få kontorfolk som er datakyndig på denne måten.

Jeg vil påstå det stikk motsatte. At jo mindre datakyndig man er jo mindre forskjell vil man merke på MS Office og OpenOffice.

 

Men det er ikke dermed sagt at datakyndige vil velge MS Office. Datakyndige er ofte tilpasningsdyktige og har ofte kunnskap om hva som skal til for å fylle behovet deres. I noen tilfeller er det kun MS Office, i andre tilfeller kun OpenOffice og andre tilfeller begge deler. F.eks MS Office på jobb og OpenOffice hjemme. Eller andre kontorpakker.

Lenke til kommentar
Det er mulig jeg ikke forsto innlegget ditt, men det jeg ville frem til er at dagens forretningsmodell kan fortsette å være levedyktig.

Jeg er enig i det, men på lang sikt kun for nisjer. (Høye utviklingskostnader kombinert med få og pengesterke brukere).

 

Gjenbruksfaktoren, utviklingstid, mangfold og praktisk talt gratis distribusjon av kopier vil gjøre at proprietær programvare ikke vil overleve på lang sikt i massemarkedet. Typisk populære programmer og OS. Med lang sikt mener jeg 10-20-30 år.

Problemet med fri programvaremodellen er at de mangler en generelt god forretningsmodell som gjør det mulig å lønne mange utviklere. Dette vil altså i stor grad basere seg på frivillighet, en ulempe jeg ikke tror gjenbruk av kode vil kunne veie opp for. Grunnen er at kompleksiteten til programmer (og særlig spill) øker fortere enn utviklingsverktøyene blir bedre.

 

Vi har selvsagt noen hederlige unntak, f.eks. mozilla, som har nytt stor suksess med firefox. Forskjellen her er at de faktisk har en veldig god forretningsmodell i sammarbeid med google, slik at de kan ha lønnede utviklere med god utdannelse i jobb i 8 timer 5 dager i uka.

 

Jeg mener ikke å rakke ned på frivillig utvikling, men jeg har ikke troa på at virkelig gode utviklere med gode kunnskaper både innenfor programmering og matematisk kunnskap for utvikling av nye og mer effektive algoritmer jobber gratis.

Lenke til kommentar

Ser det er en del som kommenterer misvisende overskrift. Ta en titt i en hvilken som helst avis, de er full i misvisende overskrifter. Så Ba.no nettopp, der de påstår at bergensere vil godta en dobbling av bompenger, så har de en (1!) person som har uttalt seg. Det er useriøst avis det. Hardware.no sin overskrift " Flere aksepterer piratkopiering" er jo helt korrekt og viser utviklingen ifølge nevnte undersøkelse.

 

www.TruthNews.TV :thumbup:

Lenke til kommentar
Undersøkelsen viser imidlertid også noen positive tendenser, hva bruk av piratkopiert programvare i privat sammenheng angår. Fra fjorårets 92 prosent sier 82 prosent i år at de har benyttet seg av ulovlig kopiert programvare privat.

Jeg skjønner ikke hva som er positivt med dette. At bedrifter benytter piratkopiert programvare er mye mer alvorlig enn at privatpersoner gjør det. Det denne undersøkelsen viser er en fordreining av fokus på hva som er viktig.

 

Vi skulle heller sett en motsatt utvikling hvor piratkopiering ble mer akseptert privat, mens man slo hardere ned på bedrifter (som faktisk tjener penger på andres arbeid)

 

Jeg synes dette viser at trusler med rettssaker mot privatpersoner ikke gjør noe godt i denne sammenheng. Slik uthenging skremmer privatpersoner, det er tross alt skummelt å bli privatøkonomisk ruinert. Handler man på vegne av bedriften sin er ansvarsforholdet ikke like klart, og man tar heller "en spansk en" for å utrette det man skal etter press fra sjefen (som ikke har gitt klare nok retningslinjer)

 

La oss få en slutt på dette tullet med mer fornuftig lovgivning! Stopp inkvisitorene fra plate/filmbransjen som ødelegger fokus i debatten!

Lenke til kommentar

Lovverket for åndsverk av forskjellig type forblir nok av den typen vi har i dag. Men jeg tror at muligheten som piratkopiering gir privatbrukere vil bidra til at programvarebransjen føyer seg slik at de hele tiden må komme med noe som privatfolk ønsker (og ikke noe halvferdig søppel). Om de slipper det ofte nok så kan jo folk bli avhengige av å kjøpe oppdateringer, men det betinger at de finner på noe nytt hele tiden, og blir "state-of-the-art" i sjangeren sin, og at de aldri må hvile på laurbærkransen sin.

Lenke til kommentar
man snakker om Open office som et alternativ. for mange er det for stor forskjell fra det og ms Office. er man datakyndig så er det ikke noe problem å bruke disse om hvverandre , men det er svært få kontorfolk som er datakyndig på denne måten.

Jeg vil påstå det stikk motsatte. At jo mindre datakyndig man er jo mindre forskjell vil man merke på MS Office og OpenOffice.

hvordan ?

en data kyndig ville naturlig nok ha bedre peiling på filformatene og velge å lagre i et som er kompatibelt med konkurrenten

en som har mindre peiling på dette vil nok bruke standardfilformatet eller det som han/hun har fått beskjed å bruke

 

problemet har har inntil nylig etter det jeg forstår vært at filformatene har vær enveis kompatibel.

når en lager et dokument på hjemme pcen med Oo og så skal bruke det i Word så var det noen problemer å få leste inn disse filene. det er nok en grunn til at man ville ha MS ofice på både pcen på jobb og på den som er hjemme.

hvis man ikke fik noen avtale me jobben om å bruke MS ofice på hjemme pcen så hva gjør en når ofice ble for dyrt å kjøpe.

 

nå er vel Word som er det som er mest brukt og det koster ikke så mye i dag hvis man velger den rette programpakken.

 

 

jeg tror at enn av grunnene til at en kopierer er at behovet for et program er større en det en er villig til å betale.

 

ett moment her :

f.eks write (Oo) har nok ikke alle de samme funksjonene som word har.

hvis en tar Word eller write hver dor seg så er slik at det har mange forskjelige funksjoner som folk bruker.

om en har bruk for alle blir jo også et spørsmål siden folk bruker forskjellige funksjoner i dette programet

 

man kan si omtrent det samme om resten av disse ofice pakkene

 

 

MS burde også legge Excel i works suite pakken, ikke bare Word så hadde man nok blir kvit litt av kopieringen .

det var en som var inne på det . gapet mellom gratis programmene og de som koster penger er ofte for stort. når behovet er større en pengeboken tillater så ender det også med piratkopiering

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Piratpartiet har stor oppslutning..

 

Og det artigeste av alt er at det er Datafolk som er store tilhengere.

 

Dette til tross for at får Piratpartiet som de vil kan disse folka bare drite i og tjene en dritt på det de gjør. Da kan folk gjøre som de vil med bilder grafikk kildekode og musikk for og nevne noe. Webdesign som yrke kommer til og dø ut for folk kan fritt ta det folk har laget. Uten og betale for det. Samme gjelder musikk, de slemme plateselskapene kan rævpule de små artistene i enda større grad. Finner de en låt de liker kan de bare stjele den og spille den inn med ei blond puppedame på vokal, uten og bekymre seg for at han som har skrevet låten skal få betalt for dette.

 

Har du bygd opp merkenavnet på butikken din over mange år. Blir det som svenskene vil, så kan jo enhver starte opp en butikk og kalle den elkjøp. Eller hvem som helst kan lage bukser og kalle dem levis eller Diesel. Trenger ikke engang bytte noen bokstaver.

 

Slik kan man fortsette i det uendelige om man vil.

Lenke til kommentar

et tankekors her er jo hvis man blir vant med de ekte gratisversjonen og kun bruker dem .

da kan ikke de som lager kostbare programmer tjene noe på dem siden man da bruker gratis alternativene i stedet.

 

siden sa mange sier at man kan gjør det samme med Open ofice som man kan man kan med MS ofice hvorfor er det så mange som kjøper Ms ofice da .

 

er det også snakk om musikk her :

det finnes artister som ville legge ut enkelt låter til gratis nedlasting men er blir stoppet av produsenten.

så hvis det er snakk om at noen taper penger på kopiering så kan det slå ut begge veier.

 

når man også er inne på det med dyre merker.

så blir spørsmålet om de taper penger på at de er så dyre at få vil kjøpe eller om at noen kopierer produktet og selger det billig.

 

det var også en periode at hvis man ikke hadde de rette og dyre merkeklærne så ble en mobbet.

da var alternativet å kjøpe noe som lignet , ikke at så mange gjorde det det men likevel en tanke

Lenke til kommentar

Mitt poeng er at i en piratpartiet sin verden. Kan jeg om jeg liker en artikkel på Hardware no stjele den. Og legge den ut på mitt nettsted.

 

Driver jeg en nettavis kan jeg stjele bilder fra andre nettaviser og legge dem ut på min nettside. Slik kan man fortsette i all evighet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...