Gå til innhold

Junifesten 2009 - J@cob -Mennesker - Hovedsaklig portrett.


Anbefalte innlegg

Dag 25 - Gutten Mot Solen.

 

Sjekk glorien!

 

Vet at den lampen til høyre er ekstremt irriterende, men slik blir det. Kan jo trekke inn en halvabsurdpolitiskmetafor, og kansje man får noe ut av det? Evt strekke den enda lengre, å si at det er så forbaska slitsom å clone i disse sommervarmer?

post-76720-1246485532_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dag 28 - Magnhild og Norvald.

 

Magnhild var dagmammaen min når jeg var liten. Ekstremt liten. Gudene vet hvor liten. Alikevel klarte jeg uten videre store problemer å finne frem til der toalettet var. Lokaliseringen satt helt bak i hodet, barneskolebak. Nei, vent, enda lenger bak. Er man på barneskolenivået, finner man omrisset av historien om keiseren uten klær, og synet av den gamle mattelæreren din som ristet febrliskt på hodet mens han sa, litt for høyt til seg selv: "Ke ska det bli av deg, Jacob? Trygd?", mens han gikk med ustlødige skritt tilbake til katetet. Nei. For å finne ut hvor den sabla dassen var, måtte jeg gå helt tilbake til barnehagen.

 

"Hvorfor i helvete prater jeg om den jævla dassen", er det kansje noen som lurer på. Svaret er enkelt. Klokken var rundt tolv. Jeg var bakfull, og hadde minst femten liter med øl som måtte ut av kroppen. Feilen var for en gangs skyld ikke min egen, eller verden som stadig fører meg til den fristende flassken, men Norvald. Norvald sitt ufattelige gode øl! Perfeksjonert gjennom x-antall år, brygget på en hemmelig og sikkert lettere okkult oppskrift som er gått i arv gjennom flere generasjoner med Nordvalder.

 

Tilat meg et aldri så lite, men akk så rotete retrospektiv!

 

Dagen før var jeg nemelig på grillfest, hos noen venner av mine foreldre, som også av en eller annen merkelig grunn er besteforeldrene til sønnen til datteren til broren til faren min. Som sagt: Grillfest. Med en gang jeg satte meg ned, begynte praten: "JAJA, NILS, BLEI DA NOKE ØL IAOR PAO DEG DAO?". Norvald artikulerte ordene med et slikt volum som bare en mann over åtti kan, og med en dialekt som stadig færre kan beherske. Subtilt lagt inn i tonefallet, lå et stikk av fiendlighet ovenfor det nye. Det hører nemlig til historien at Nils, min kjære bror, har på sett og vis reformert ølbryggingen på gården. Han introduserte nye ting, som nedkjølingsslange i allimiun, og øl-gjær i stedenfor vanlig brødgjær. Dette er det ikke alle gamlingene som liker, Norvald inkluderte.

 

Ølkonklusjonen min, er at man sitter igjen med to forskjellige brygg, med to forskjellige distingverte smaker /Faen, det gjør man hvert år uansett. Et øl blir aldri det samme neste året) men begge deler er likefult perfeksjonert i smak, og alkoholprosenten er selvsagt upåklagelig.

 

Dette bringer oss tilbake til de femten literene med øl som prøvde å komme seg ut av mitt korporale legeme. Hver gang jeg tømte et glass med Norvalds Heimabrygg Anno 2009, kom vertene ved grillfesten flyvende med en mugge, og fylte det oppigjen (Her kan jeg slenge inn at Norvald og verten brygger øl sammen, noe de har gjort siden 1965). Etter det tiende glasset, prøvde jeg meg på: "Eeerh. Begynner strengt tatt å få nok, jeg nå. Tåler ikke like mye som dere gamlinger, har ikke så mange år med erfaring!", da lo de godt, samtidig som de ga meg noen blikk som førte til at meg måtte legge til; "Men det var faens så godt!", noe som førte til at glasset ble fylt oppigjen. Slik fortsatte det. Jeg prøvde meg på mangt en taktikk. Drikke sakte(funket selvsagt dårlig. Det smakte jo godt), be om et halvfult glass (funket dårlig) samt si at de måtte spare på godsakene, og ikke kaste bort alt på meg. Da retorerte de fint med: "Kasta bort? MI HA 200 LITER I KJEDLARN!".

 

I det timeviseren begynte å nærme seg ett, og grillfesten så ut til å ta slutt, dristet jeg meg til å stille det aldri så lite frekke spørsmålet: "Hva er alkoholprosenten?", da lo deg godt og sa: "Da e PILS! Sommarpils!" - "Joa, men, alkoholprosenten?", etter mer latter, sa de at den var omtrent det samme som klokken.

 

Jeg sjanglet godt brisen hjem med broderen, men faderen så gøy det var. Ikke hver dag man kan få dra på grillfest med sin gamle dagmamma og hennes husbond, for å så drikke mangt en mugge med hjemmebrygg, foriket med deres nærvær :)

post-76720-1246488486_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...