Gå til innhold

Junifesten 2009 - J@cob -Mennesker - Hovedsaklig portrett.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dag 10 - Historielæreren.

 

Først og fremst vil jeg bare si at jeg glemte dagen igår pga. at kameraet av en eller annen finurlig grunn, ikke ble med meg hjem.

 

Avbildet her, ser dere "Einar Sætherbo", en aldrende mann. Tidligere veisjef eller noe, historielærer, tidligere AP-mann, forkjemper for korrupsjon ("Kelais skudle eg ha faott pain te dan nye skoda'n om eg ikkja va da?"), innehaver av en lettere syk humor (se forrige linje, samt følgende sitat: "Nai. No e da helg. No lyt eg haim for å slao kjerringi og bodn. Huff. Du bli so slitn pao dessa mandagn, desutan ha eg alltid so vondt i høgre handi!"), samt selværklært "Norges siste sosialdemokrat".

 

Jeg har hatt den æren å ha dette individet i sammfunsfag i ett år, og historie ett år. Han har brakt meg mye glede, men òg litt irritasjon. Han har nemling den vannen at han elsker å slenge rundt sleivspark til sine elever, i ekte sogningstro. Er du fra Aurland, kan du ta deg en faen på at han kaller foreldrene dine for incestuøse svin med tilbøylighet for import av Underdøle, er du fra Kaupanger så, ja, da sier han ingenting, for det er ikke noe verdt å si, vi er jo noen drittsekker uansett. Listen er lang.

 

Han er en evig pessimist, og blir ikke akkurat lei seg om han må gi noen en hard karakter. Overaskelsen min var da stor når jeg for noen uker siden måtte gå ut på gangen for å få karakteren, og ble møtt av et gedigent smil: "Ke du trur du faor dao, gut?" - "Tre", repliserte jeg. Han lo høyt og trakk et av sine få smil, som han bare trekker når han plumper ut med en grovis, eller en sprek kommentar om hvordan dagens jenter må dissiplineres vekk fra denne "Feminismen som berra e noke dritt". "Du trudde vel da du. Nai. Du faor ain firar!".

 

Det var første gangen jeg sa at jeg følte en trang til å klemme en mann. Han svarte med: "E du blitt annleis? Gi meg ai klemm når du ha skjegg, og send inn neste!".

 

I dag fikk jeg høre nesten den samme kommentaren. Jeg har nemlig eksamen, og ble trukket opp i reklame. Skal kuke sammen noen plakater for Tele2, og tenkte: "Faen, jeg trenger en aldrende mann som kan briefe med en telefon. Kansje jeg skal slenge på teksten: "Tele2 Cheap - For gamle senile menn som ringer så mye at de glemmer det".

 

Jeg gikk ned den dunkle pseudovinkeltrappen til lærerommet, og fant ham rundt en bord, hodestups inni en heftig diskusjon om 2. verdenskrig. Om hans retorikk var et sverd, hadde han halshugget og voldtatt samtlige av de andre lærerene innen jeg rakk å krysse det semistore rommet.

 

Jeg klasket han på skulderen og sa:

"Jeg trenger deg"

- Jaha?

"Jeg trenger kroppen din"

De andre lærerene brøt ut i latter

- So du HA blitt annleis, ja?

"Ønsketenking fra din side. Pell deg ut. Skal ta noen reklamebilder", han trakk på seg den brune skinnjakken, prelte seg en svær, sort jævel, trykte den hardt under overleppen, og gikk med taktfaste skritt ut.

 

Nå gjenstår det bare å få noe vettugt ut av de 400 hundre bildene jeg tok idag, slik at eksamen ikke går helt til helvete. At han faktisk ofret et dusin ganger phi smil på meg mens han briefte med en mobil, må ah vært godt for noe :wee:

post-76720-1244657287_thumb.jpg

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

Dag 11 - Lek med Emil

 

Prøver å ikke ta mer enn ett bilde pr person, men har ikke så mye idag. Desuten likte jeg veldiget. Skolen har nettop kjøpt inn en 10-22mm, så jeg rasket med meg faenskapet så fort jeg kunne for å leke litt.

 

Planen var egentlig å vise dere ett av de mange bildene der ballen treffer linsen, men dette er det der jeg føler at skuddet sitter best, mtp. uttrykk og bakgrunn. Kjedelige gråe skyer er det desverre jeg kan gjøre lite med, men, faen, hvem bryr seg om det når det er en slik krabat som står der og smiler?

post-76720-1244734957_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Dag 12 - Guiden i kirken.

 

Ikke akkurat et portrett av en person idag, men likefult ett bilde av noe som fasinerer meg mest her i verden; mennesker. Jenta på bildet er kirkeguide i den lokale stavkirken, en jobb jeg ikke akkurat missuner henne for. Jobbet der selv sommeren 2007, og selv om jobben var to lange måneder fylt med rare anekdoter, var den og et herk. Som de fleste jobbene her i verden, har den sine oppturer og nedturer. Oppturene var selvsagt når man fikk en eller annen raring på døren, som f.eks mannen med den y-formete alliminiumsinnen.

"Med denne kan jeg ta inn radioaktive signaler"

- Jaha, som hva da?

"Nei. Jeg bruker den i sammenheng med mitt arkeologiske arbeide

-Hookey

"Ja, strålene forteller meg ting. Blant annet forteller de meg at det en gang sto et tempel her, for flere tusen år siden"

- Wow, fett, hva annet sier de?

"Etter tempelet, ble det bygget en egyptisk pyramide til ære for en hellig, blind mann med legende evner

- SHIT, en egyptisk pyramide? Her? Fy faen! Hva annet?

"Vel. Den 13. jødiske slekten flyttet hit, til dette stedet. Her dyrket de sin tro. De hadde faktisk en Davidstjerne av stein liggende på gravplssen her, hvor de ofret barn, men de ble drept av vikingene for rundt 1500 år tilbake"

 

På en annen side så virker det ikke som at min tidligere kollega har hatt det samme hellet med sine besøkende, siden det meste hun gjør er å stirre tomt ut i luften, eller prøve seg på den Eldre Edda. Som sagt. Jeg missuner henne ikke for jobben.

 

Editz: Takker for de fine kommentarene, de varmer enda mer på en slik solfylt og pollenvoldtatt dag!

post-76720-1244897744_thumb.jpg

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

Mange flotte portretter her i det siste – bildetekstene er også topp!

 

Delvis enig i at det blir litt mye tomrom på venstre side på det siste, men å bare kutte bort venstre side hadde sikkert gjort mye av nytten. Å flytte «modellen» vet jeg ikke om hadde hjulpet, hun sitter helt riktig mtp lyset, og å vri kameraet i en annen vinkel ødelegger mye av stemningen.

 

(Men jeg skjønner ikke helt det med kommentering i signaturen. Så jeg håper jeg ikke gjør noen bommerter. ;))

Lenke til kommentar
Mange flotte portretter her i det siste – bildetekstene er også topp!

 

Takker! Bildetekstene er nok et ressultat av en intens skrivekløe :p

 

Delvis enig i at det blir litt mye tomrom på venstre side på det siste, men å bare kutte bort venstre side hadde sikkert gjort mye av nytten. Å flytte «modellen» vet jeg ikke om hadde hjulpet, hun sitter helt riktig mtp lyset, og å vri kameraet i en annen vinkel ødelegger mye av stemningen.

 

Ble litt mye rom til venstre, men satt meg litt fast mtp. selve bildet. Liker ikke vinduet over henne pga. den blåe dingsen, men føler at speilet må være med for å få frem litt av det pene været. Vurderte en panorama lignende crop, men det ble litt for flatt. Til slutt ga meg bare totalt faen, la på curves, resize og ejakulerte det ut.

 

(Men jeg skjønner ikke helt det med kommentering i signaturen. Så jeg håper jeg ikke gjør noen bommerter. ;))

 

Føstir du faan ikkje Sogning, dao gut? :p

 

"Juni festen min - Vitja gjedna, men kommentira me vit."

- Juni festen min - Besøk gjerne, men kommenter med vett.

 

Ikke helt sikker på hva jeg mener med "vett", delen, siden signaturen mest sansynlig er et ressultat av fylla, men den kan garantert tolkes ironisk, eller kansje det er en subtil referanse til Hovamål? ^^

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

Dag 13 - Torbjørn.

 

Jeg kan vel ikke ha en utfordring uten Torbjørn, kan jeg? Bildet er et ressultat av helgens fisketur på hytta. Fyren trakk opp noen lettere lugubne sigarillos, og så ut som en liten Castro der han satt og dampet tykk, cognaqluktende røyk med en glorie av lys rundt hodet.

 

At han fisket 7 av de 15 småørretene vi fikk på Breisetervannet, gjør ikke saken bedre. Greit nok at det er et drikkevann, men visse tiltak burde iverksettes for å få bestanden litt ned, og fiskevekten opp, men det blir en digresjon! La meg få oppsumere Torbjørn for dere i stedet:

 

"Faan ti pikk, asso".

post-76720-1244996476_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Dag 15 - Flash duden.

 

Som kompensasjon for alle de dagene jeg har klart å neglisjere pga. påtrengende skolearbeid, presenterer jeg dere: Flash duden! Han er den kommende læreren på skolen, og skal undervise i *trommevirvel* FLASH! Jeg får desverre ikke den glede å oppleve ham, ettersom jeg gir meg på onsdag, og skal aldri igjen sette mine ben i det rottereiret av idioter og inkompotente mennesker, men har alikevel troen på denne mannen, denne pseudoguden, denne flash-duden. Han er tillitsvekkende, og, vel, viser tillit. Bare se på ham! Jeg fikk til og med lov til å tegne et smilefjes i bakhodet på ham, til tross for at jeg sa det frister å pryde hans blanke måne med en gigantisk fallos in action.

post-76720-1245088823_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...