Gå til innhold

Canon speilrefleks - hvilket?


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe mitt første speilreflekskamera, og valget står mellom Canon 450d eller Canon 500d. Vet at 450d ble testvinner flere ganger i fjor, men enkelte sier jeg bør kjøpe det nyeste. Er 500d så mye bedre, eller er det kameradelen som egentlig er det eneste nye? Har noen et godt råd til meg? Hva bør jeg velge? :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den største forskjellen er vel at 500D kan ta opp video, det kan ikkje 450D. Elles har 500D fått 15 Mpix og ein litt betre skjerm, ut frå det eg ser på lista til DPReview over forskjellar mellom dei to.

 

Sjølv ville eg valt 450D av dei to, pga. prisen. Eg ville uansett kjøpt det for å lære meir om foto (i hovudsak), og då er ikkje desse forskjellane verdt prisforskjellen. Er du interessert i å ta opp video er ikkje 450D eit alternativ. Elles ville eg vel sagt at 450D var eit betre kjøp, som sagt pga. prisen.

 

Er det ein grunn til at du kun vurderar Canon? Eg hadde ikkje valt det (fordi eg tykkjer ikkje dei gjev mest for pengane i entry-klassa), men det er meg. :)

Lenke til kommentar

Jeg vurderer Canon pga. venner og familie som anbefaler dette merket. Canon kommer dessuten veldig godt ut på tester også. Jeg ønsker et kamera med så god bildekvalitet som mulig, men ikke til hvilken som helst pris. Er nybegynner, så det må også være enkelt i bruk.

Lenke til kommentar

Når valget står mellom de to kameraene så blir det kun et pengespørsmål. Har du råd til 500d så gå for det, vil du ha det som gir mest for pengene velger du 450d.

 

Selv har jeg nettopp oppgradert fra 400d til 500d så det er vel åpenlyst hva jeg vil anbefale. ;)

 

Edit: Har du forresten planer om å legge noe penger i bedre optikk en standard objektivet?

Endret av phax
Lenke til kommentar

Det med optikk er egentlig ankepunktet mitt. Har forstått det slik at det som følger med i kit-pakken er så som så av kvalitet. Og hvis jeg skal oppgradere på 500d er det snakk om en del tusen mer. Hvilke linser anbefaler du i så fall?

 

Det er i så fall litt rimeligere å oppgradere på 450...

Lenke til kommentar

Til prisen er de helt ok. Personlig ville jeg heller valgt et stykk bedre objektiv enn to stykk som bare er ok, men det blir smak og behag. 55-250 IS er et teleobjektiv i samme kvalitetsklasse som kitobjektivet.

Endret av phax
Lenke til kommentar
Til prisen er de helt ok. Personlig ville jeg heller valgt et stykk bedre objektiv enn to stykk som bare er ok, men det blir smak og behag. 55-250 IS er et teleobjektiv i samme kvalitetsklasse som kitobjektivet.

 

Takk for gode svar! Jeg er helt grønn på dette feltet, og det er derfor greit med noen anbefalinger. Men nå blir jeg bare mer og mer forvirra... :hmm:

 

Finnes det tester på objektiver? Eller er dette også noe som er en smakssak? Det er vel også slik at du kun kan bruke helt spesielle objektiver på de ulike merkene... Det merket du nevnte så ut til å være til Nikon. Det stod iallefall på linken...

Lenke til kommentar
Åh, beklagar. Det finnes til canon også. Jeg googla bare etter linken litt vel raskt.. ;)

 

Finnes tester på objektiver ja, så det er ikke bare synsing! dpreview.com f.eks har endel, ellers er det bare google objektivnavn + review så finner du mye. F.eks Tamron 17-50 review

 

 

Ok! Men det er vel med dette som med mange andre ting.. Jo mer du lærer, desto mer forstår du at du ikke kan... Jeg får fortsette å lese litt, spesielt på objektiver. For så mye har jeg forstått, at de som følger med i kit-pakkene er bare sånn passe gode... :cool:

Lenke til kommentar

Gjør det! kit-objektivet kommer du raskt til å få lyst å bytte ut uansett så.. ;) Men når man er ny så tar det gjerne litt tid og erfaring for å finne sitt eget behov. Så sånn sett kan det jo forsåvidt være greit å starte med kittet også.

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for EOS 1000D med et godt objektiv. Dette huset har jeg sett ned i mot 3000 kr. Veldig godt kjøp til den prisen. Det leverer bedre bildekvalitet enn 450d (i følge dxomark.com), men mangler enkelte mindre viktige funksjoner (større skjerm, gummigrep, 2 ekstra megapixler, automatisk deaktivering av skjerm ved bruk av søker). Det store ankepunktet mot 1000D er dog at det mangler spotmåling. Men klarer du deg uten dette, kan jeg sterkt anbefale det.

 

450d-huset ligger vel på rundt 4500 kr.

Lenke til kommentar
Hvis jeg skulle satt Canon 450d eller 500d opp mot Nikon d90. Hva ville være fordeler/ulemper med de ulike merkene, og hva ville dere anbefalt???

D90 er en mer avansert, større og fysisk tyngre modell. Du burde heller stille opp Nikon D5000 opp mot 450/500D. Mer samme segment.

 

Edit:

Alle er bra, ta turen til butikk og finn ut hvilket du liker best.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Jeg ville sett litt på Samsung/Pentax og Nikon også.

 

Off-topic: Noen som vet hvorfor Canon på sine objektiver har zoom motsatt vei i forhold til Pentax og Nikon? Makes no sense

Det er er Nikon og Pentax som er motsatt av de andre.

 

Hvis jeg skulle satt Canon 450d eller 500d opp mot Nikon d90. Hva ville være fordeler/ulemper med de ulike merkene, og hva ville dere anbefalt???

Jeg synes Nikon har bedre ergonomi/grep. Canon modellene er mer kompakte.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...