Gå til innhold

Tråden for romfergeoppdraget STS-127


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da er det bestemt... 48 timers utsettelse.

 

Neste forsøk blir på onsdag klokken 18:03 (EDT) det vil si 00:03 (torsdag) norsk tid.

Bedre vær på onsdag. Da er det 60% sjanse for at været er bra nok sammenlignet med 40% idag.

 

Edit:

20 brukere online i tråden på et oppskytningsforsøk! :) Ny rekord! :)

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Eigen stream hadde vore tøft... eller Twitter, men forumet funker bra nok.

Forumet er bra, eneste problemet er at man må vente to minutter før man kan poste på nytt. Det er kanskje noe som noen kan fikse?

 

 

Når det gjelder norske aviser, så kommer vi nok til å se flere kreative overskrifter, som prøver å gjøre narr av at været stopper romfergen, kanskje de også finner ut hva hvert forsøk koster også...

Lenke til kommentar

Oppdatering fra pressekonferansen:

 

Når det gjelder planen fremover nå så er det pressekonferanse nå. Onsdag eller torsdag er siste sjanse for å sende opp Endeavour før russerne skal ha prioritet på romstasjonen med ett Progres forsyningsskip. Kommer de seg derfor ikke opp på torsdag så må de vente til 26. juli.

 

Ellers har romfergen oppført seg veldig bra både idag og igår. Det har kun vært været som det har stått på.

 

De kommer forresten til å rotere RSS (Rotating Service Structure) over romfergen senere idag, for å bytte ut ett deksel på en av romfergene sine RCS-motorer, RCS (Reaction Control System) er de små rakett motorene som sitter forran i nesen, som brukes til å navigere i verdensrommet, disse har deksler over seg på bakken, for å unngå at det kommer vann inn som kan fryse.

 

 

Onsdag er sjansen for at været er bra nok 60%, på torsdag går sannsynligheten ned til 40%.

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det klistres det fast spesialsydde lapper av Tyvek ( samme som brukes til vind/regn-sperre over bindingsverk i bygninger ) over RCS dysene . Disse er konstruert med "lommer" slik at de lett rives av. Intensjonen er at de skal komme av rett etter launch når luftstrømmen nedover langs romfergen øker. Tydeligvis har vinden på oppskytingsrampen herjet såpass at en av disse lappene har løsnet og det er dette vedlikeholdsfolkene nå skal fikse på.

Tyvek blir vistnok brukt til en mengde forskjellige ting av NASA. Forståelig nok da det er lett som papir, men med en utrolig styrke.

 

EDIT: Rettet ufulstendig setning...

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

Kvifor kan dei ikkje skyte opp denne ferga når dei vil?

Greit nok med tidspunktet på døgnet, at dei må skyte den opp når den passes med ISS sin bane.

Men kvifor ikkje f.eks i neste veke? Var noke med beta angle og sånt, kor masse sol ferga får på seg.

Er dei redd for for mykje sol eller for lite sol?

Lenke til kommentar
Men kvifor ikkje f.eks i neste veke? Var noke med beta angle og sånt, kor masse sol ferga får på seg.

Er dei redd for for mykje sol eller for lite sol?

Når der gjelder beta-angle, så er de redd for at de skal få for mye sol når de er dokket fast til romstasjonen. Det er ganske lenge til beta-angle blir et problem igjen.

 

Grunnen til at de må vente litt nå er at russerne skal sende opp et Progres forsynngsskip. NASA har som regel at det ikke skal dokke til andre skip til romstasjonen samtidig som de har en romferge der oppe. En av grunnene til dette er at de er redd for mulige skader hvis ting går galt, og også at når romfergen er oppe på ISS så er alle astronautene opptatt.

Lenke til kommentar

Den kan ikkje ta av som eit vanlig fly.

Den er i allefall ikkje slik designa.

Når den kjem tilbake til jorda har den jo ingen motorkraft, den bruker energien den fikk fra oppskytingen.

All energien (farten) fra 2 x SSRB + 3 hovedmotorene skal over til varme på veg nedigjen. Energi blir ikkje borte vekk, kun overført til andre former.

 

Masse bra stoff på Nasa TV nå også.

 

Ting fra gamle dager, Apollo og framtidige fartøy osv...

 

http://playlist.yahoo.com/makeplaylist.dll?id=1368163

 

Edit! snart 40 år sida første månelandingen!

 

16 Juli 1969.

Endret av Cornel
Lenke til kommentar
Kvifor kan dei ikkje skyte opp denne ferga når dei vil?

Greit nok med tidspunktet på døgnet, at dei må skyte den opp når den passes med ISS sin bane.

Jeg skjønner ikke helt dette - kan den ikke bare gå noen runder ekstra rundt jorden før den docker? Det er jo ikke noe problem når den skal lande og dårlig vær utsetter landingen, så ser ikke helt hvorfor det er problematisk nå? Høres i alle fall billigere ut enn å gjøre klar til oppskyting hver dag. Været i FL er jo strålende hele dagen bortsett fra den daglige ettermiddags-skuren, så om de hadde endret tidspunkt for oppskyting til morgen eller kveld ville de vært nærmest sikret mot været.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Kvifor kan dei ikkje skyte opp denne ferga når dei vil?

Greit nok med tidspunktet på døgnet, at dei må skyte den opp når den passes med ISS sin bane.

Jeg skjønner ikke helt dette - kan den ikke bare gå noen runder ekstra rundt jorden før den docker? Det er jo ikke noe problem når den skal lande og dårlig vær utsetter landingen, så ser ikke helt hvorfor det er problematisk nå? Høres i alle fall billigere ut enn å gjøre klar til oppskyting hver dag. Været i FL er jo strålende hele dagen bortsett fra den daglige ettermiddags-skuren, så om de hadde endret tidspunkt for oppskyting til morgen eller kveld ville de vært nærmest sikret mot været.

Så lett er det dessverre ikke. romfergen skal møte romstasjonen som beveger seg i 28500 kilometer i timen, og går i en bane med vinkel på rundt 51 grader. Dette gjør at det bare er et vindu på 10 minutter hver dag hvor de har drivstoff nok til å nå romstasjonen. vinduet blir 23 minutter tidligere hver dag. Når de skal lande så har de også bare et par forsøk, hvis ikke de kommer seg ned da må de vente en hel dag.

 

I andre baner der hvor for eksempel Hubble ligger så har de ett 30 minutters vindu, og også flere sjanser per dag.

 

Grunnen til at ISS ligger i en litt vrien bane er at det ikke bare er USA som skal kunne sende opp raketter dit. Russerne skal kunne sende opp fra Baikanour, Europafra Fransk Guinea, samt også Japan.

Lenke til kommentar

Ok folkens!

 

Ny dag nye muligheter!

 

 

NASA sitt MMT (Mission Management Team) for STS-127 har nettopp gitt GO for å begynne tankingen av den eksterne tanken. Som nevnt tidligere så rommer den eksterne tanken litt over to millioner liter med flytende drivstoff.

 

Værprosedyrene idag sier at det er 60% sjanse for bra nok vær, noe som er en forbedring fra 40% på de to siste forsøkene... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...