Gå til innhold

Tråden for romfergeoppdraget STS-127


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg forstår det slik at neste år vil bli siste året for romfergene til NASA. Det er vel slik at kommersielle aktører skal utføre COTS-oppdrag for NASA. Blir det slik i all uoverskuelig framtid eller sitter noen av dere på kunskaper om fremtidige prosjekter i regi av NASA (eller andre).

Hva blir fremtiden kort og godt?

 

 

 

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar
Jeg forstår det slik at neste år vil bli siste året for romfergene til NASA. Det er vel slik at kommersielle aktører skal utføre COTS-oppdrag for NASA. Blir det slik i all uoverskuelig framtid eller sitter noen av dere på kunskaper om fremtidige prosjekter i regi av NASA (eller andre).

Hva blir fremtiden kort og godt?

Siste ord er ikke sagt enda vedrørende pensjonering av romfergene til neste år.

Ideen med COTS er at komerielle aktører skal kunne frakte forsyninger opp til romstasjonen. Det er et godt stykke frem dit enda.

 

Når det gjelder NASA videre, så blir det å satse videre på å utforske verdensrommet, med (Vision for Space Exploration) først med å returnere til månen, også til Mars. Her har Obama nå satt ned en gruppe som skal gå igjennom NASA sitt Constillation-program, med Ares I og Ares V rakettene, og komme med en anbefaling i slutten av august.

Lenke til kommentar

For øyeblikket NO GO på grunn av regn, skyer pluss de tidligere nevnte field mills. Det er også et stormsenter rett over VAB og Launch Control Center, og dette stormsenteret er på vei ut mot rampen. Allikevel tyder mye på at alt dette vil drive vekk fra oppskytingsområdet innen nedtellingen når 0.

Lenke til kommentar

Et nytt spørsmål om valg av oppskytingstidspunkt:

Sett i lys av den siste tidens avbrutte oppskytinger lurer jeg på hvorfor det ikke lar seg gjøre å flytte oppskytingen til senere (natt-morgengry)?

Det er jo vanlig at stormceller og regnvær ebber ut når det nærmer seg natt...

 

Har dette å gjøre med at bannen og hastigheten til ISS fører til at det blir umulig å innhente den med romfergen ved andre tidspunkt på døgnet? (ang. forestående oppskyting STS-127)

Lenke til kommentar
Et nytt spørsmål om valg av oppskytingstidspunkt:

Sett i lys av den siste tidens avbrutte oppskytinger lurer jeg på hvorfor det ikke lar seg gjøre å flytte oppskytingen til senere (natt-morgengry)?

Det er jo vanlig at stormceller og regnvær ebber ut når det nærmer seg natt...

 

Har dette å gjøre med at bannen og hastigheten til ISS fører til at det blir umulig å innhente den med romfergen ved andre tidspunkt på døgnet? (ang. forestående oppskyting STS-127)

Svarte på det på forrige side:

 

Så lett er det dessverre ikke. romfergen skal møte romstasjonen som beveger seg i 28500 kilometer i timen, og går i en bane med vinkel på rundt 51 grader. Dette gjør at det bare er et vindu på 10 minutter hver dag hvor de har drivstoff nok til å nå romstasjonen. vinduet blir 23 minutter tidligere hver dag. Når de skal lande så har de også bare et par forsøk, hvis ikke de kommer seg ned da må de vente en hel dag.

 

I andre baner der hvor for eksempel Hubble ligger så har de ett 30 minutters vindu, og også flere sjanser per dag.

 

Grunnen til at ISS ligger i en litt vrien bane er at det ikke bare er USA som skal kunne sende opp raketter dit. Russerne skal kunne sende opp fra Baikanour, Europafra Fransk Guinea, samt også Japan.

Lenke til kommentar

Det er flere faktorer som spiller inn når man kalkulerer oppskytingstidspunkt.

 

ISS går i en bane med en vinkel på 51,6 grader i forhold til ekvator, og gjør ca 14 omløp per døgn. Samtidig som ISS går i bane rundt jorden, snurrer også jorden rundt seg selv. For hvert omløp ISS gjør rundt jorden, har jorden rotert et stykke innen ISS igjen når samme punkt i banen. Dette gjør at ISS ikke flyr over nøyaktig samme landområder hvert omløp.

 

Så kan du se for deg Endeavour på rampen i Florida. For å kunne ta igjen ISS må romfergen skytes opp i en nogenlunde lik bane som ISS. Dermed må romfergen vente med å skytes opp til banen til ISS passerer over oppskytingsstedet. Dette gir i teorien to oppskytingsforsøk hver dag, med 12 timers mellomrom. Et der ISS er på vei nordover (ascending node) og et da den er på vei sørover (descending node). Romfergen skytes alltid opp på en ascending node-mulighet, ettersom en oppskyting mot sør ikke er politisk å anbefale. Da kan nemlig faststoffmotorene risikere å treffe cubanske farvann, om ikke landområder, og det er heller ikke sikkert at restene av den eksterne tanken vil treffe til havs ved en slik oppskyting.

 

Så da sitter NASA igjen med en oppskytingsmulighet hver dag. I tillegg har romfergen nok drivstoff til å kompensere for et opptil 50 nautiske mils stort "sideveis" avvik, mellom ISS' bane, og der romfergen befinner seg. Dette definerer lengden på oppskytingsvinduet, som ved en oppskyting til ISS blir på 10 minutter. NASA sikter alltid mot den såkalte in plane-tiden, nemlig da banen til ISS befinner seg rett over KSC. Dette er midt i oppskytingsvinduet, altså etter 5 minutter. Dette gjøres for å gi best mulige drivstoffmarginer. Men for eksempel hvis det ser ut som været trenger et minutt eller to ekstra for å bli bra nok, har de 5 minutter å gå på før oppskytingsvinduet er ute.

Lenke til kommentar

De vil bli plassert ut på ulike museer og romsentra. Det er allerede diskusjoner på gang om hvilken romferge som skal hvor.

 

Å kjøpe en del av en romferge vil nok ikke bli aktuelt, for de fortsetter å være NASA og skattebetalernes eiendom inntil NASA erklærer at de frasier seg eierskap. I tillegg er det ulovlig å selge amerikansk teknologi til utenlandske borgere (det er derfor ulovlig for en nordmann å eie en bit av f. eks. varmeskjoldet på en romferge)

 

Dessverre ;)

Endret av kimmern123
Lenke til kommentar
Når romferjene blir pensjonert, hva skjer da med dem? Jeg håper på at det vil være mulig å kjøpe en liten del av en romferje :D

Neppe...

Først kommer de til å fjerne alt farlig på de, også kommer museer rundt i USA til å få anledning til å kjøpe de. NASA har satt strenge krav på hvordan de skal bevares.

 

En ting er iallefall ganske sikkert. Smithsonian kommer til å få en, som blir stilt ut på Steven F. Udvar-Hazy Center utenfor Washington DC. De har allerede en av romfergemodellene som ble brukt til glidetester på jorden, som heter Enterprise. Tipper de kommer til å gi den til ett annet museum.

Hvor de andre ender opp er ikke sikkert enda, garantert ikke utenfor USA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...