Gå til innhold

Tråden for romfergeoppdraget STS-127


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den eksterne tanken er nå full. Så langt har de ikke oppdaget noen lekkasje.

 

Så langt oppfører alt seg fint.

 

Neste som skal skje nå er at inspeksjonsteamet (også kjent som Ice-Team) skal ut til romfergen, og inspisere tank og ferge, og sørge for at det ikke er is på kritiske områder av tanken. Checkout-crew skal også ut og gjøre siste forberedelser i kabinen til Endeavour før astronautene kommer.

Lenke til kommentar

Astronautene er nå på vei ut til LC 39-A. Det er ventet at de ankommer rampen om ca 20 minutter. Etter å ha tatt en titt på fartøyet sitt tar de heisen opp til 195 fots nivået av oppskytingstårnet (FSS, Fixed Service Structure). Deretter går to og to over gangbroen og inn i White Room, der teknikere hjelper dem på med fallskjerm, "snoopy cap" osv. Førstemann ombord i fartøyet vil bli kommandør Mark Polansky, som sitter på flight decket, fremst til venstre. Deretter går mannskapet ombord annenhver til flight deck og middeck, til sin tildelte plass, alt etter hva slags oppgaver de har under oppskytingen.

Lenke til kommentar

Alle astronautene er nå ombord i Endeavour. De driver med sambandssjekk mot Houston.

 

Så langt ser alt bra ut. Bakkemannskapet jobber med å ta ut alt som ikke skal være med opp i verdensrommet ut av kabinen. Etter det vil de begynne prosessen med å lukke luken.

Lenke til kommentar

Er fremdeles skepsis til været...

Jeg tror det kommer til å bli en "real-time" avgjørelse helt ned til siste mulige pause... Forhåpentligvis holder tordenbygene jeg langt nok unna både oppskytningsrampen og lansingsplassen ved siden av. De er avhengig av å ha bra vær rundt landingsstedet hvis de skulle måttet avbryte på vei oppover, og gjøre det som kalles ett RTLS-Abort (Return To Launch Site)

Lenke til kommentar

Er fremdeles skepsis til været...

Jeg tror det kommer til å bli en "real-time" avgjørelse helt ned til siste mulige pause... Forhåpentligvis holder tordenbygene jeg langt nok unna både oppskytningsrampen og lansingsplassen ved siden av. De er avhengig av å ha bra vær rundt landingsstedet hvis de skulle måttet avbryte på vei oppover, og gjøre det som kalles ett RTLS-Abort (Return To Launch Site)

 

men hvis de allerede er på vei, hvorfor ikke bare peise på oppover, istedenfor å lande?

Lenke til kommentar

T-9 minutter og pause i nedtellingen...

 

Dette er siste pause i nedtellingen. Det varer i ca. 45 minutter. I løpet av denne tiden skal alle forskjellige som kontrolleres i nedtellingen i GO eller NO GO for oppskytning til NASA sin Launch Director.

 

Når de går ut av denne siste pausen aktiveres det som kalles GLS (Ground Launch Sequencer). Dette er datamaskinen som kontrollerer nedtellingen. Denne datamaskinen har kontroll over nedtellingen helt frem til T-31 sekunder, da går man inn i det som kalles Auto Sequence Start, og Endeavour sine datamaskiner tar over kontrollen for siste del av nedtellingen.

 

Her er en liste over aktivitetene etter T-9 minutter:

Start automatic ground launch sequencer (T-9 minutes)

Retract orbiter crew access arm (T-7:30)

Start APU (Auxiliary Power Unit) recorders (T-6:15)

Start auxiliary power units (T-5)

Terminate liquid oxygen replenish (T-4:55)

Start orbiter aerosurface profile test (T-3:55)

Start main engine gimbal profile test (T-3:30)

Pressurize liquid oxygen tank (T-2:55)

Begin retracting the gaseous oxygen vent arm (T-2:50)

Fuel cells to internal reactants (T-2:35)

Pressurize liquid hydrogen tank (T-1:57)

Deactivate bi-pod heaters (T-1:52)

Deactivate solid rocket booster joint heaters (T-0:50 seconds)

Orbiter transfers from ground to internal power (T-0:50 seconds)

Ground launch sequencer go for auto sequence start (T-0:31 seconds)

Booster gimbal profile (T-0:21 seconds)

Ignition of three space shuttle main engines (T-6.6 seconds)

Booster ignition and liftoff (T-0)

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Er fremdeles skepsis til været...

Jeg tror det kommer til å bli en "real-time" avgjørelse helt ned til siste mulige pause... Forhåpentligvis holder tordenbygene jeg langt nok unna både oppskytningsrampen og lansingsplassen ved siden av. De er avhengig av å ha bra vær rundt landingsstedet hvis de skulle måttet avbryte på vei oppover, og gjøre det som kalles ett RTLS-Abort (Return To Launch Site)

 

men hvis de allerede er på vei, hvorfor ikke bare peise på oppover, istedenfor å lande?

Hvis de mister en motor tidlig på vei opp har de ikke motorkraft nok til å komme opp. De må de ha muligheten til å avbryte og lande på Kennedy Space Center. Derfor må været være godt nok til at de kan gli tilbake til landingsplassen.

 

De ønsker selvsagt ikke å ha noe tordenvær eller regnvær i nærheten, og det er begrensninger hvor mye vind det kan være.

 

De har også mulighet til å gjøre det som kalles TAL (Trans Atlantic Abort), hvis de mister en eller to motorer sent på turen oppover har se muligheten til å gjøre en nødlanding i Europa.

Lenke til kommentar
Twitter: NASA Forecasters at NASA say current conditions violate rules for launching Endeavour. We will continue to monitor.

Fremdeles værvarslet for RTLS-Abort som er NO GO, de vil vurdere det helt frem til T-5 minutter tror jeg.

Selve oppskytningsværet er GO, men de trenger også GO på RTLS.

Lenke til kommentar

For øyeblikket er den offisielle holdningen at de ikke er veldig optimistiske på været.

 

Tipper at de fremdeles kommer til å telle ned til T-5 minutter, ta en kjapp pause der, og bestemme seg for om det er bra nok.

 

Får vite mer om noen minutter...

Dette er typisk Florida om sommeren... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...