Gå til innhold

Foto ingen forbrytelse


Gjest Slettet-IogKviHt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"[...] deriblant denne fotografen som ble omtalt på The Colbert Report tidligere i år, og denne fotografen som ble arrestert for å ta bilder på sin egen arbeidsplass."

 

Akkurat det der ga meg ikke så mye. Hvem er det dere snakker om?

 

 

Forøvrig en god nyhet at turister slipper å risikere å bli arrestert for å fotografere.

Lenke til kommentar

Dette er jo litt intressant fordi eg blei stoppa på Oslo S i går av securitas då eg kikka gjennom kamera mitt på eit tog som kom til perrongen og dei hevda at eg ikkje hadde lov å ta bileter av tog.

 

Heldigvis? så tok eg jo heller ingen så eg kunne jo visa fram at minnekortet var tomt. Eg syntes jo det var litt pussigt, men eg var ikkje i humør til å ta ein diskusjon der og ta med lavpanna securitasvakter.

Lenke til kommentar
Dette er jo litt intressant fordi eg blei stoppa på Oslo S i går av securitas då eg kikka gjennom kamera mitt på eit tog som kom til perrongen og dei hevda at eg ikkje hadde lov å ta bileter av tog.

 

Dette er vel debattert opp og ned i mente, og konklusjonen er som alltid: Securitas har ingen som helst rett til å forby deg å ta bilder på Oslo S.

Lenke til kommentar
Dette er jo litt intressant fordi eg blei stoppa på Oslo S i går av securitas då eg kikka gjennom kamera mitt på eit tog som kom til perrongen og dei hevda at eg ikkje hadde lov å ta bileter av tog.

 

Heldigvis? så tok eg jo heller ingen så eg kunne jo visa fram at minnekortet var tomt. Eg syntes jo det var litt pussigt, men eg var ikkje i humør til å ta ein diskusjon der og ta med lavpanna securitasvakter.

Oslo S driftes av Jernbaneverket, og er derfor statlig eid. I tillegg til dette kommer selve prinsippet om offentlig sted, Oslo S er definitivt offentlig sted.

 

I tillegg til alt dette har vi også det faktum at selv om du er inne i en butikk og fotograferer har verken vektere eller politi noen rett til å ta fra deg kamera, slette bilder, de kan strengt tatt ikke kreve å få se bildene heller dersom det i så fall innebærer tvang. De kan selvfølgelig bortvise deg om du er på privat sted, akkurat som alle kan gjøre på egen eiendom.

 

Dersom en vekter tar kameraet ditt fra deg bør du anmelde vekteren for tyveri med mindre han gir deg det tilbake, og det kan vel ellers sammenlignes med å ta fra noen mobiltelefonen og se i tekstmeldingene for så å levere den tilbake. Det er ikke lov.

 

Du kan nok bortvises fra Oslo S om du bruker et kamera, om det er lovlig vet jeg ikke. Du kan nok også bes om å flytte kameraet ditt dersom du står i veien for andre.

 

Men til syvende og sist har du en grunnleggende rett til å fotografere på Oslo S, du har en grunnleggende rett til å ikke gi fra deg din eiendom til vektere, du har en grunnleggende rett til å nekte å vise frem bilder og/eller slette bilder.

 

:)

Lenke til kommentar
Det skader ikke å være lur. :)

 

Selv om du har loven på din side kan det fort komme til håndgemeng. Og det er jo ikke nødvendigvis en fordel. :)

Kommer til å gjøre som jeg alltid gjør i slike tilfeller, ber om navn, navn på overordnet samt påpeker at det er offentlig sted. I tillegg om de ikke skjønner tegninga ber jeg dem kontakte politiet og ber dem pent holde fingrene fra utstyret mitt samt meg. Om de fortsatt ikke skjønner vil jeg påpeke konsekvenser med politianmeldelse og økonomisk erstatning for ødelagt materiell/utstyr.

 

Dette virker av en magisk grunn alltid :)

 

Edit:

Siste skritt er å slå hardt med D3'en og sørge for maksimalt med skade ;) (aldri vært nødvendig, har vært nært på under et ransforsøk som ikke gikk så veldig bra for de som prøvde).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Siste skritt er å slå hardt med D3'en og sørge for maksimalt med skade ;) (aldri vært nødvendig, har vært nært på under et ransforsøk som ikke gikk så veldig bra for de som prøvde).

 

Er vel bare å si at D3 er laget i titan, og spørre om de vet hva som er hardest av skalle og titan ;)

 

Edit: Nå er jeg ikke helt sikker, men uansett om hodet er sterkere enn titan (noe jeg tviler på) så får de uansett jæv.. vondt.

 

Edit2: Var visst magnesium, men jeg tror det er rimelig slitesterkt alikevel.

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar
Strengt tatt magnesiumlegering (som antageligvis er 90% aluminium eller deromkring).

 

Aluminium i legering med magnesium er sterkere, lettere og har vanskeligere for å korrodere enn ren aluminium. Rent magnesium er rimelig brennbart og ganske skjørt.

Hørte noen rykter om en journalist som måket til en hissig demonstrant med D3. Utenom hårtuster, blod og hud som måtte skrapes av virket det fint etterpå ;)

 

Edit:

Bare legge til at så hissig er ikke jeg, har forsikring - så tap/knusing av utstyr er ikke verdens undergang.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Strengt tatt magnesiumlegering (som antageligvis er 90% aluminium eller deromkring).

 

Aluminium i legering med magnesium er sterkere, lettere og har vanskeligere for å korrodere enn ren aluminium. Rent magnesium er rimelig brennbart og ganske skjørt.

Hørte noen rykter om en journalist som måket til en hissig demonstrant med D3. Utenom hårtuster, blod og hud som måtte skrapes av virket det fint etterpå ;)

Hvor og når? Gazademoene? :)

Lenke til kommentar
Strengt tatt magnesiumlegering (som antageligvis er 90% aluminium eller deromkring).

 

Aluminium i legering med magnesium er sterkere, lettere og har vanskeligere for å korrodere enn ren aluminium. Rent magnesium er rimelig brennbart og ganske skjørt.

Hørte noen rykter om en journalist som måket til en hissig demonstrant med D3. Utenom hårtuster, blod og hud som måtte skrapes av virket det fint etterpå ;)

Hvor og når? Gazademoene? :)

Det dukket opp under diskusjon av Gazademo bilder jeg hadde tatt i Oslo. Hvor troverdig det er aner jeg ikke, men personen som nevnte det dekket anti-krigs demonstrasjonene i USA under Vietnam krigen på slutten av 60-tallet som ung journalist. Så et snev av troverdighet har det.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...