Gå til innhold

Varer fem til ti ganger lengre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@ArneMaiden:

Fra wikipedia:

 

A cathode is an electrode through which electric current flows out of a polarized electrical device. Mnemonic: CCD (Cathode Current Departs).

 

Her er det slik at Litiumet blir ionisert ved den negative polen (negativ fordi det er her elektronene kommer fra) ved hjelp av en katalysator. Litium-ionene går via elektrolytten over til den positive polen, og rekombinerer her med oksygen (med MnO som katalysator) og tar opp elektroner fra elektroden. Altså er den negative polen katode, og den positive polen anode. Derimot lagrer man ikke Litium-ioner på hverken anode- eller katodesiden, ionene blir generert på katoden, vandrer igjennom elektrolytten og rekombinerer med elektron og oksygen på anoden. Altså har man litium i katoden og avhengig av ladestatusen til batteriet, en miks av MnO, luft og Li2O ved anoden.

Endret av Heis
Lenke til kommentar
HWBruker: du støtter jo monopolvirksomhet og mangelfull markedsregulering som i Microsoft-saken, så hva klager du over? Batteriprodusentene vil selge shittet sitt, og føler neppe presset fra småaktører som trenger STORE ressurser for å realisere dette, og det får de ikke pga. de vet storprodusentene har nok kapital til å imøtekomme dette (hvis de bare må). Så vi blir på statuq quo med seeeig fremgang til overpriser, akkurat som i OS markedet. Dessuten har de sikkert sine lock in metoder og andre etableringshindre med forskjellige patenter som må til for å realisere en overgang, også.

 

Jeg har aldri sagt jeg støtter monopolvirskomhet så hva med at du ikke setter ord i munnen på folk og får deg folkesikk.

Lenke til kommentar
@ArneMaiden:

Fra wikipedia:

 

A cathode is an electrode through which electric current flows out of a polarized electrical device. Mnemonic: CCD (Cathode Current Departs).

 

Her er det slik at Litiumet blir ionisert ved den negative polen (negativ fordi det er her elektronene kommer fra) ved hjelp av en katalysator. Litium-ionene går via elektrolytten over til den positive polen, og rekombinerer her med oksygen (med MnO som katalysator) og tar opp elektroner fra elektroden. Altså er den negative polen katode, og den positive polen anode. Derimot lagrer man ikke Litium-ioner på hverken anode- eller katodesiden, ionene blir generert på katoden, vandrer igjennom elektrolytten og rekombinerer med elektron og oksygen på anoden. Altså har man litium i katoden og avhengig av ladestatusen til batteriet, en miks av MnO, luft og Li2O ved anoden.

 

Jeg følger logikken din. Det er helt riktig at Li oksideres (gir fra seg elektroner) ved det som på illustrasjonen er negative elektroden, disse elektronene går mot den positive elektroden. Det er bare en brist i ressonementet ditt, nemlig det at du har definert strømretning som lik retning som elektron-flyten. P.g.a. en eller annen utdatert konvensjon er nemlig strømretnin motsatt retning av elektronenes vandreretning.

 

A cathode is an electrode through which electric current flows out of a polarized electrical device.

 

Hvis vi nå tar utgangspunktet i definisjonen over må det bety katoden er den elektroden som mottar elektroner og anoden er elektroden der elektroner flyter ut av. Noe som igjen betyr at det som står i artikkelen er galt.

 

Denne definisjonen er noe forvirrende da man må holde styr på strømretning og elektronflyt. Derfor brukte jeg denne definisjonen:

 

En katode er i dag definert som den elektroden der det foregår en reduksjon.

En definisjon av reduksjon er opptak av elektroner.

-http://no.wikipedia.org/wiki/Katode

Endret av ArneMaiden
Lenke til kommentar
"Følgelig vil selvsagt også teknologien gi billigere batterier til sluttkunder." WRONG!

Alt nytt tynes prisen til himmels bare fordi det er nytt. Det blir billigere, ja, men ikke for oss sluttkunder.

 

Er sånn delvis enig med deg der.

 

Det er mange eksempler på det. F.eks. så syntes jeg VHS-spillere var dyre kunstig lenge.

Men det er også gode eksempler på at ting kan gå ned i pris veldig fort. Du kjenner nok noen slike du også.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hva vi bør frykte mest ved kollisjoner med slike biler; selve kollisjonen eller kombinasjonen av kjemikalier fra batteriet og plasten i bilen.

Hva med energiinnholdet i selve batteriet? Litiumbatterier har ca en tredel av energiinnholdet til TNT. Så har du et 200kg litiumbatteri i elbilen din så tilsvarer det å kjøre rundt med 70kg TNT. Får si som svigermor, det er godt en ikke vet. ;)

 

 

Nå går heldigvis ikke hverken TNT eller batterier av i utrengsmål men batter og bilprodusenter har en jobb å gjøre for å se til at nettopp en kollisjon ikke trigger en eksplosjon i batteribankene. Så en video av et eksploderende laptopbatteri en gang, ikke pent, vi skal være glade at sånt skjer ekstremt sjelden.

Lenke til kommentar
forresten, hva jeg virkelig hadde likt å sett var en mobil med to mindre batterier, hvor en kunne ta ut det ene og lade det uten at en måtte skru av telefonen først...

 

Hmmm... Tar du noen gang ut batteriet når du lader det opp?...eller i det heletatt skrur av telefonen?

 

Tror eller vet at ikke telefonen min har vært av i mer enn 2 minutter siden den var ny.

 

Ett batteri med bedre kapasitet er tingen, ihvertfall for oss med smartphone

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hva vi bør frykte mest ved kollisjoner med slike biler; selve kollisjonen eller kombinasjonen av kjemikalier fra batteriet og plasten i bilen.

Hva med energiinnholdet i selve batteriet? Litiumbatterier har ca en tredel av energiinnholdet til TNT. Så har du et 200kg litiumbatteri i elbilen din så tilsvarer det å kjøre rundt med 70kg TNT. Får si som svigermor, det er godt en ikke vet. ;)

Hva med eksplosjonskraften til vanlig bensin da? Eksplosjonsfaren til vanlige biler er i praksis ikke så stor, selv om en del går rundt og tror at bilen vil eksplodere og gå opp i flammer så snart de bulker den bittelitt. :p Regner med det blir litt samme greia med el-biler, eksplosjonsfaren på film blir mye, mye høyere enn i virkeligheten.

 

forresten, hva jeg virkelig hadde likt å sett var en mobil med to mindre batterier, hvor en kunne ta ut det ene og lade det uten at en måtte skru av telefonen først...

 

Hmmm... Tar du noen gang ut batteriet når du lader det opp?...eller i det heletatt skrur av telefonen?

 

Tror eller vet at ikke telefonen min har vært av i mer enn 2 minutter siden den var ny.

 

Ett batteri med bedre kapasitet er tingen, ihvertfall for oss med smartphone

Hvis man hadde muligheten til å bytte vanlige batterier uten å skru av mobiltelefonen, hadde det vært fine greier. Å lade batteriet mens det står i mobilen er greitt, da kan man lade ett batteri fullt, så bytte, og lade opp det andre. Da har man et buffer å gå på i fall man skulle gå tomt og ikke har mulighet til å lade der og da. :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hva vi bør frykte mest ved kollisjoner med slike biler; selve kollisjonen eller kombinasjonen av kjemikalier fra batteriet og plasten i bilen.

Hva med energiinnholdet i selve batteriet? Litiumbatterier har ca en tredel av energiinnholdet til TNT. Så har du et 200kg litiumbatteri i elbilen din så tilsvarer det å kjøre rundt med 70kg TNT. Får si som svigermor, det er godt en ikke vet. ;)

Hva med eksplosjonskraften til vanlig bensin da? Eksplosjonsfaren til vanlige biler er i praksis ikke så stor, selv om en del går rundt og tror at bilen vil eksplodere og gå opp i flammer så snart de bulker den bittelitt. :p Regner med det blir litt samme greia med el-biler, eksplosjonsfaren på film blir mye, mye høyere enn i virkeligheten.

Bensin er svært energirikt men det må blandes med luft i riktig mengde for å bli eksplosivt, noe som heldigvis ikke skjer like ofte som på film. Et litiumbatteri trenger *ikke* lufttilgang for å eksplodere. Heldigvis skal det en del til for å trigge en eksplosjon, tror de brukte en fjernstyrt spikerpistol på det opptaket jeg så, og batteriet reagerte heller ikke som en handgranat, liknet kanskje mer på en svartkrutt eksplosjon enn en 'ekte' eksplosjon. Uansett ikke noe du vil skal starte et sted i bilen din.

Lenke til kommentar

Sånn som elbiler i dag, så er de "stappet" med battericeller (f.eks. Tesla Roadster), det skal godt kapsles inn for å unngå fare.

 

Som nevnt er det bare på film at bensin eksploderer lett. Det må ha et helt bestemt forhold mellom bensin, benzen og luft for at det skal skje, jeg husker ikke forholdet i farten, men nå har jeg ikke sovet på to dager. Uansett så skal det brenne en god stund før det skjer. Da jeg var i forsvaret var jeg med på et brannkurs, og da brente de bensin i oljefat en god stund, det kom ingen eksplosjon. Og etterpå fikk vi slukke med ulike metoder...

 

Edit: det var ikke bare eksplosjon jeg tenkte på med kollisjoner med elbil, også lekkasjer og brann i kjemikalier og plast. Kan umulig være helsebringende.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Litium har fordelen over bensin at det ikke her flytende og derfor ikke lekker ut, på den andre siden selvantenner det med fuktighet, og kan (VIL) reagere med luft. Å få et litiumbatteri som ikke er tilstrekklig isolert til å eksplodere fra en kollisjon skal hardt gjøres, og det kan ikke frigjøre energien sin uten tilgang på noe å redusere. Kort sagt vil det ikke skje noen eksplosjon med mindre det går et hull i konteineren så det blir fri tilgang på oksygen (og/eller fuktighet) og dette blir nokk til å rive denne åpningen større så det skjer en kjedereaksjon.

Jeg ser for meg worst-case scenario vil være kollisjon i kraftig regnevær eller ved å kjøre av veien ut i et vann.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Jeg ser for meg worst-case scenario vil være kollisjon i kraftig regnevær eller ved å kjøre av veien ut i et vann.

Med andre ord kan vi snart vente oss heftige Hollywood-actionsekvenser hvor biler eksploderer i svære ildkuler så snart de kommer borti litt vann? :p

Lenke til kommentar
Vel, personlig synes jeg ikke mye om disse såkalte 'bybilene' som ser ut som krympede varebiler uansett. Du kan liksom ikke polere en bæsj uansett hvor mye du gnikker..

 

Nei, når jeg tenker på skikkelig elektrisk bil er det mer i Model S-baner jeg tenker.

 

1_a2(1).jpg

 

Off T: Den står definivt på ønskelista til julenissen om 2 år! Og "estimtert" pris på denne etter import avgifter, fortjeneste og diverse andre avgifter, havner den ca på 450.000 NOK her i landet om jeg ikke husker helt feil fra hva jeg fikk høre tidligere. 17" touchscreen, interiør omtrukket i skinn, lite plastikk å se, og gud vet hva!

 

On T: Interessant teknologi hehe :p

Lenke til kommentar
... unnskylde egen profitthunger som fører til at aldri noe besparende for kundene kommer. Hva faen er det med konkurransen i dette markedet som aldri fører til at noe skikkelig innovativt kommer på markedet?

 

Oljeindustrien har det med å kjøpe opp nyvinninger av alternative energikilder og ødelegge for dem som utfordrer monopolet.

 

Den er lekker den. Den må veldig gjerne falle 30% i pris.

Tja, prisen virker jo relativt fin foreløpig, spesielt i forhold til naturlige konkurrenter (5-serie, E-klasse, etc). Kommer den hit til molboland blir de vel raske å finne på både batteriavgift, elektroavgift, roterende motor-avgift, litiumavgift, syreavgift og det som verre er. Legg merke til hvordan de pushet dieselbiler på folk for så å sprenge avgiftene til himmels når folk først hadde kjøpt dem i mengder nok.

 

Det er bare omregistreringsavgift å betale for import av elbiler så vidt jeg vet. Mulig antal kW overstiger noen effektbestemmelser på akkurat den modellen.

 

Tesla har tatt imot bailout penger fra den amerikanske staten, så da blir kanskje bilen du kjøper subsidiert av amerikanske skattebetalere pålydende $7,500 i "federal tax credit". Men da må man sikkert være amerikansk statsborger. Listeprisen var 60k, men den skal visstnok koste under 50k når $7500 er trukket fra, så da er sikkert prisen satt ned.

 

Tesla roadster ble jo solgt for $92,000 da den kostet 140k å produsere.

 

Nå har forresten tesla solgt 10% av selskapet til daimler, det trenger ikke å være positivt..

 

Har du først elbil i Norge er det ingen årsavgift, gratis parkering på kommunale plasser, gratis bomring, kjøring i kollektivfelt osv.

Lenke til kommentar
Har du først elbil i Norge er det ingen årsavgift, gratis parkering på kommunale plasser, gratis bomring, kjøring i kollektivfelt osv.

 

He he og hva skjer når staten syns en stor nok andel av bilistene har elbil tror du? ;)

 

Hint: Se hva noen andre skrev om dieselbiler lengre opp i denne tråden. :)

 

Det står mye interessant om batteriteknologi her.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...