Gå til innhold

kommunesammenslåing, Hva mener dere?


Anbefalte innlegg

Det er 430 kommuner i Norge, noe om er alt for mange etter min menig. Det er rett og slett ulogisk og ha 430 kommuner i Norge, med vær befolkning. De grense et kunstig uansett, så hvorfor skall vi sløse penger for å betale 2 kommunestyrer for hva en kunne ha klart helt fint?

Det kan ikke lengre være noe frivillig dette må skje med tvang. Med kommuner med lav befolking er det stor sannsynlighet for at styre en inhabil i mange saker.

Så sett en grense for 20,000 i føreste omgang så enda høyere ved et senere tidspunkt.

 

just My two cents.

Endret av -Night-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, tror det hadde vært MEGET vanskelig å gjennomføre noe slikt. Si bare som min kommune, en av norgest største i areal, men dog ikke mange som bor her. Hadde det da vært rett å sammenslått den med en nabokommune? Hadde blitt en STOR kommune i areal da.

Men ja, er delvis enig i den påstanden, det er for mange. Men, tror neppe det hadde vært enkelt å få det til, mange som vil holde fast ved kommunevåpenet sitt vil jeg tro..

Lenke til kommentar

Det var fleire kommunar før, er min førstereaksjon. Vi har allereie vore igjennom ei effektiviseringsbølgje.

 

 

 

Eg er litt skeptisk til kor stor utgift eit kommunestyre eigentleg er. Lokalpolitikarane har vel ikkje so mykje lønn, og ein har ofte samarbeidsregionar imellom kommunane på forskjellige saker. T.d. jordmor, veterinær, osb. Den danske kommunereformen skal ikkje ha auka effektiviteten eller minska budsjetta i det landet.

 

Det er noko med kor stort geografisk område du kan dekke, med ein einaste kommune. Med eit fast minimumsmål på innbyggarar, blir det lett eit areal på størrelse med halve Danmark under ein kommune. Du risikerar intern skeivfordeling om nokre regionale representantar får kontroll og dei ulike representantane må representere "sin region" i kommunen.

Lenke til kommentar
Det var fleire kommunar før, er min førstereaksjon. Vi har allereie vore igjennom ei effektiviseringsbølgje.

 

 

 

Eg er litt skeptisk til kor stor utgift eit kommunestyre eigentleg er. Lokalpolitikarane har vel ikkje so mykje lønn, og ein har ofte samarbeidsregionar imellom kommunane på forskjellige saker. T.d. jordmor, veterinær, osb. Den danske kommunereformen skal ikkje ha auka effektiviteten eller minska budsjetta i det landet.

 

Det er noko med kor stort geografisk område du kan dekke, med ein einaste kommune. Med eit fast minimumsmål på innbyggarar, blir det lett eit areal på størrelse med halve Danmark under ein kommune. Du risikerar intern skeivfordeling om nokre regionale representantar får kontroll og dei ulike representantane må representere "sin region" i kommunen.

 

Det jeg tenker mest på er vel kanskje i de områdene i Norge der det stor populasjon ovet er lite areal fordelt på mange kommuner. Tenker i selve Oslo området.. Er vel kanskje slike kommuner man kunne ha slått sammen. Men jeg vet ikke jeg, tror kanskje det hadde blitt litt mye for en kommune?:p

 

Men jeg vet om steder der det er en kommune eller to som jeg ser liten vits i. Feks vi har byen Namsos, som er selv en kommune, så har vi Overhalla kommune. Overhalla er vel 15min unna byen, og mesteparten av de som bor der jobber vel i Namsos? Ikke er den kommunen så stor i selve arealet heller.

 

Men, jeg må si nok en gang, tror ikke jeg hadde gitt meg i kast med å prøve å få i gang noe slikt.

Endret av Majsna
Lenke til kommentar
Rogaland tror jeg hadde hatt godt av å slå sammen noen kommuner. Her hvor jeg bor er det 4 kommuner som grenser til hverandre. Er ca 20 min kjøring fra meg å til de forskjellige kommunene.

 

 

Tror generelt det kryr av slike kommuner. Tror helt egentlig ikke folk ville protestert så mye hvis de hadde blitt sammenslått. Pga, de er jo så sammensveiset fra før av.. Kanskje ikke så mye ekstra penger brukt, men sammenslåing ville føre til penger spart.

Lenke til kommentar

tenker ikke så mye nord for trondheim.

først og fremst øst/sør norge.

 

liste over de i Akerhus som jeg mener kunne ha slått seg sammen

 

Asker og Bærum til en

Nesodden , Frogn, Vestby,Oppegård og Ås til en

Enebakk, Ski,Lørenskog,Rælingen til en

Nittedal,Skedsmo og Fet til en

Hurdal,Eidsvoll til en

Nannestad, Sørum og Ullensaker til en

 

så fra 22 til 9 kommuner. og det er bare et fylke.

Lenke til kommentar

Det er jo heller ikke bare snakk om penger, men også kompetanse. Små kommuner har ofte dårlig kompetanse, fordi man ikke har mange nok ansatte til å ha folk med spesialkompetanse på de forskjellige feltene som trengs. Dette blir delvis løst av interkommunale samarbeid, men jeg stiller allikvel spørsmåltegn ved fordelen med å ha så mange kommuner.

 

AtW

Lenke til kommentar

Skal kommunane slå seg saman må det vere av fri vilje. Det er ein viss skilnad på flatbygdkommuner og kommunar på Vestlandet. Skulle forslaget ditt vore gjennomført her eg bur, ville det teke 4 timar å køyre frå eine enden av kommunen til hin. Det verste er at forslaget har vore oppe, og i dag er det slik at politiet har heile dette området som vaktområde. Det same gjeld legevakta på kveldstid og i helgane.

Lenke til kommentar
Det var fleire kommunar før, er min førstereaksjon. Vi har allereie vore igjennom ei effektiviseringsbølgje.

 

 

 

Eg er litt skeptisk til kor stor utgift eit kommunestyre eigentleg er. Lokalpolitikarane har vel ikkje so mykje lønn, og ein har ofte samarbeidsregionar imellom kommunane på forskjellige saker. T.d. jordmor, veterinær, osb. Den danske kommunereformen skal ikkje ha auka effektiviteten eller minska budsjetta i det landet.

 

Det er noko med kor stort geografisk område du kan dekke, med ein einaste kommune. Med eit fast minimumsmål på innbyggarar, blir det lett eit areal på størrelse med halve Danmark under ein kommune. Du risikerar intern skeivfordeling om nokre regionale representantar får kontroll og dei ulike representantane må representere "sin region" i kommunen.

 

Det jeg tenker mest på er vel kanskje i de områdene i Norge der det stor populasjon ovet er lite areal fordelt på mange kommuner. Tenker i selve Oslo området.. Er vel kanskje slike kommuner man kunne ha slått sammen. Men jeg vet ikke jeg, tror kanskje det hadde blitt litt mye for en kommune?:p

 

Men jeg vet om steder der det er en kommune eller to som jeg ser liten vits i. Feks vi har byen Namsos, som er selv en kommune, så har vi Overhalla kommune. Overhalla er vel 15min unna byen, og mesteparten av de som bor der jobber vel i Namsos? Ikke er den kommunen så stor i selve arealet heller.

 

Men, jeg må si nok en gang, tror ikke jeg hadde gitt meg i kast med å prøve å få i gang noe slikt.

 

Hadde vi slått sammen Namsos og Overhalla hadde bondeknølene på Skogmo fått et problem, vi har et asylmottak i Namsos ;)

 

On-topic og seriøst - Synes vi TRENGER "distriktsnorge". Hvis alle småsteder hadde blitt en del av en større kommune vil det nok bli alt for lett og glemme småplassene. Behold småkommunene. - La overhallingene skatte til namsos hvis de jobber der istedet.

Lenke til kommentar
Skal kommunane slå seg saman må det vere av fri vilje. Det er ein viss skilnad på flatbygdkommuner og kommunar på Vestlandet. Skulle forslaget ditt vore gjennomført her eg bur, ville det teke 4 timar å køyre frå eine enden av kommunen til hin. Det verste er at forslaget har vore oppe, og i dag er det slik at politiet har heile dette området som vaktområde. Det same gjeld legevakta på kveldstid og i helgane.

 

Kommunestørrelse legger jo i utgangspunktet ingen begrensinger på dekning av politi eller legevakt. Jeg bodde i en stor kommune før, og så ikke helt det store problemet. Den var definitivt en del av "distriktsnorge" okke som.

 

AtW

Lenke til kommentar

Som mange har sagt så er det iukke så lett å få til en slik sammenslåing, men det er dette som jeg mener er problemet med Norges politikere. Vi tar alltid de raskeste og enkleste løsningene på ting. Vi tør ikke ta noe standpunkt i internasjonale saker osv. Man kommer i noe lenger ved på bare velge de enkleste løsningene. Politikere er alt for redde for å miste stemmer så de tør ikke prøve på noe stort. Man få satse stort for å få til noe stort. Hvis regjeringen hadde svelget noen kameler og prøvd å få til en mer omfattende kommunesammenslåing, så tror jeg det hadde vært ekstremt possitivt, både økonomisk og politisk, mye lettere å ta avgjørelser som inkluderer store deler av verden osv...

Lenke til kommentar
Som mange har sagt så er det iukke så lett å få til en slik sammenslåing, men det er dette som jeg mener er problemet med Norges politikere. Vi tar alltid de raskeste og enkleste løsningene på ting. Vi tør ikke ta noe standpunkt i internasjonale saker osv. Man kommer i noe lenger ved på bare velge de enkleste løsningene. Politikere er alt for redde for å miste stemmer så de tør ikke prøve på noe stort. Man få satse stort for å få til noe stort. Hvis regjeringen hadde svelget noen kameler og prøvd å få til en mer omfattende kommunesammenslåing, så tror jeg det hadde vært ekstremt possitivt, både økonomisk og politisk, mye lettere å ta avgjørelser som inkluderer store deler av verden osv...

Er vell også noe i den duren grunnen for at det aldri har vert noen stor stasting på vei/bane i Norge.

Lenke til kommentar

Tenk på alle resursene som sløses bort på administrasjon! Jeg mener ikke at alt skal sentraliseres, men jeg mener at et skikkelig hovedkontor kan organisere det 3-4 små kontorer gjør i dag.

 

Det er noe galt når du kommer til et fylke hvor du kan kjøre tre forskjellige retninger i ca. 10 minutter og komme til tre forskjellige rådhus. Så tett mellom rådhusene trenger det ikke å være.

Lenke til kommentar
Rogaland tror jeg hadde hatt godt av å slå sammen noen kommuner. Her hvor jeg bor er det 4 kommuner som grenser til hverandre. Er ca 20 min kjøring fra meg å til de forskjellige kommunene.

 

 

Tror generelt det kryr av slike kommuner. Tror helt egentlig ikke folk ville protestert så mye hvis de hadde blitt sammenslått. Pga, de er jo så sammensveiset fra før av.. Kanskje ikke så mye ekstra penger brukt, men sammenslåing ville føre til penger spart.

 

Ganske så normalt at kommuner grenser til hverandre...

Skjønner helt ikke vitsen med store kommuner, se bare på Oslo.

Der har de flere bydeler og listet opp ansvarlige derretter for hver bydel.

Ikke stort annet en hva som skjer i flere småkommuner.

Lenke til kommentar

Dette er noe jeg er helt enig i. I de fleste tilfeller burde kommunene få litt å si selv når det kommer til sammenslåing, men spesielt de aller minste kommunene med under 5000 innbyggere burde slås sammen umiddelbart.

 

Kommunene er i utgangspunktet flink til å kaste vekk unødvendig mye penger på administrering, så er ikke bra at det da i tilegg er unødvendig mange av dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...