Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows finner ikke harddisk etter formatering! Hva kan være galt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har jo lest gjennom alle postene og det begynner å virke som du har feil på hard disken uten at jeg skal si dette sikkert.

 

Du kan prøve GParted som er et Linux basert partisjonsverkøy. Last ned og brenn iso filen (linken nr. 2) til en CD og start PCen fra CDen. Slett så ALLE partisonene du har på disken og opprett deretter nye som FAT32 eller NTFS. Det beste er at du velger FAT32 og så kan du konvertere dem til NTFS senere via WIndows.

Dokumentasjon om GParted finner du her.

 

Hvis ikke fixboot eller fixmbr virker vil jeg som sagt ymte frampå om feil med HD eller sektorer på HD. Jeg har selv brukt fixboot og fixmbr flere ganger og det har alltid virket for meg.

 

Edit: Glemte en ting. I WIndows 7 og Vista heter det ikke fixboot eller fixmbr, men bootrec for å fikse problemer med boot sektor og mbr. F. eks: bootrec /fixboot eller bootrec /fixmbr

Annen mulighet er bootrec /scanos som vil lete etter Vista eller Windows 7 installasjoner og prøve å reparere dem. Obs. Vil ikke virke med XP installasjoner.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
vel har du prøvd noe mer da? hvis du ikke husker hvor du sluttet så er det jo bare å lese de siste siden her i tråden og fortsette. Still spørsmål hvis det er noe du lurer på.

 

Det jeg prøvde å hinte til (Noe jeg sikkert gjore alt for uklart) var at jeg ikke helt skjønte hva du mente med posten din.

 

Jeg har jo lest gjennom alle postene og det begynner å virke som du har feil på hard disken uten at jeg skal si dette sikkert.

 

Du kan prøve GParted som er et Linux basert partisjonsverkøy. Last ned og brenn iso filen (linken nr. 2) til en CD og start PCen fra CDen. Slett så ALLE partisonene du har på disken og opprett deretter nye som FAT32 eller NTFS. Det beste er at du velger FAT32 og så kan du konvertere dem til NTFS senere via WIndows.

Dokumentasjon om GParted finner du her.

 

Hvis ikke fixboot eller fixmbr virker vil jeg som sagt ymte frampå om feil med HD eller sektorer på HD. Jeg har selv brukt fixboot og fixmbr flere ganger og det har alltid virket for meg.

 

Edit: Glemte en ting. I WIndows 7 og Vista heter det ikke fixboot eller fixmbr, men bootrec for å fikse problemer med boot sektor og mbr. F. eks: bootrec /fixboot eller bootrec /fixmbr

Annen mulighet er bootrec /scanos som vil lete etter Vista eller Windows 7 installasjoner og prøve å reparere dem. Obs. Vil ikke virke med XP installasjoner.

 

Hvis det er feil på harddisken så synes jeg det er litt rart pga: Pcen med harddisken som brukes nå har fungert helt fint før. Og pcen opptager alle harddiskene, pluss at windows får skrevet installasjonsfilene på disken før restart. Jeg synes det også er rart at tre harddisker skal få diskfeil sånn helt uten vidre.

 

Jeg skal prøve med GParted på diskene og de riktige windows 7 kommandoene. Men hvis det ikke heter fixmbr/fixboot i Windows 7 hvordan kan du da forklare at Windows tolket dem og utførte dem uten klaging.

 

Får ikke ikke ordnet pcen i det siste grunnet familiebesøk. (Ja de har okkupert hele huset, jeg bor faktisk hos naboen :D)

 

Tusen takk for all hjelp hittil å får håpe alt ordner seg!

 

Mvh Herman

Endret av Ballestikk
Lenke til kommentar
Sikkert helt dumt, men høyreklikk på min datamaskin, Så "behandle", diskbehandling, finner du der, høyreklikk og "velg stasjonsbokstav" elns. Når du har gjort det skal det funke.

 

Det funket iallefall med min eksterne harddisk..

 

(Beklager om misforstått spørsmål)

Ja litt misforstått ja. Jeg får ikke bootet opp med noen harddisker eller Oser. Det lønner seg å lese tråden først :p

Lenke til kommentar
Jeg skal prøve med GParted på diskene og de riktige windows 7 kommandoene. Men hvis det ikke heter fixmbr/fixboot i Windows 7 hvordan kan du da forklare at Windows tolket dem og utførte dem uten klaging.

 

Det at fixboot og fixmbr kommandoene virket i Windows 7 vil jeg si er rart fordi Windows 7 har mange kommandoer som er de samme i Vista, blant dem bootrec. Jeg prøvde nettopp fixboot i Vista, og kommandoen gjenkjennes ikke i det hele tatt derfor mente jeg at det ville være tilfelle med Windows 7 også. Fixboot og fixmbr er XP kommandoer.

 

At Windows greier å skrive installasjonsfilene til hard disken, men ikke starter opp etter restart, kan som jeg sa tyde på feil eller dårlig skrevet boot sektor på C disken og da vil ikke Windows greie å starte opp.

 

Du kan prøve å kjøre chkdsk fra Windows 7 DVDen. Start PCen med Windows 7 DVDen i drevet, når du kommet til installasjonsvinduet, klikker du på "Reparer systemet" eller noe slikt nede til venstre. Windows 7 vil lete etter tidligere installasjoner, la det gjøre seg ferdig og klikk så neste. Klikk så på "System symbolet" helt nederst på siden og skriv i vinduet: chkdsk c: /p /r Se hvilket resultat du får, men vær obs på at denne kommandoen vil ta tid etter som Windows vil sjekke alle sektorene på hard disken og prøve å reparere dem hvis de er skadet.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg holde på med Gparted nå.

EDIT: Har nå formatert Maxtor 18Gb hdden til en FAT32 disk

EDIT2: Prøvde med XP igjen samme problem, etter kopiering av installasjonsfiler klikker det etter restart får opp feilmeldingen :

Disk Error

Press any key to restart. Det skjer ingen ting når jeg klikker på noen taster.

Boot Failure: System Halted

Endret av Ballestikk
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Et forslag tatt ut av klar himmel, men kan det være at XP platen er ødelagt? At det skrives dårlige filer og du dermed ikke får bootet opp?

XP-platen funker, har brukt den på mange andre pcer.

 

Ingen som har noen anelse om hvordan jeg skal få XP til å funke

Denne tråden var jo ny :p

 

Aner ikke om du har testet dette, men:

 

Hvilket filformat har du formatert harddisken til ved installasjon av XP? Har du formattert den til Fat32, forsøk å formater den med NTFS.

Har prøvd med både FAT32 og NTFS

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg hadde samme type problem når jeg skulle reinstallere XP. Løsningen for meg ultimate boot cd brukte et av partisjons verktøyene der og laget en ny partisjon. evt kan du sjekke hardisken ganske grudig med de andre programene som ligger på cd'en, eller ta en low level format av den.

 

Av en eller annen grunn klarte ikke windows og lage en "riktig" partisjon. Tror jeg så på alle settings i bios etc før jeg prøvde det.

Lenke til kommentar
Jeg hadde samme type problem når jeg skulle reinstallere XP. Løsningen for meg ultimate boot cd brukte et av partisjons verktøyene der og laget en ny partisjon. evt kan du sjekke hardisken ganske grudig med de andre programene som ligger på cd'en, eller ta en low level format av den.

 

Av en eller annen grunn klarte ikke windows og lage en "riktig" partisjon. Tror jeg så på alle settings i bios etc før jeg prøvde det.

Ok, skal prøve dette. Er ganske sikker på at jeg har en ultimate boot cd liggene hjemme et sted.

Lenke til kommentar
Jeg hadde samme type problem når jeg skulle reinstallere XP. Løsningen for meg ultimate boot cd brukte et av partisjons verktøyene der og laget en ny partisjon. evt kan du sjekke hardisken ganske grudig med de andre programene som ligger på cd'en, eller ta en low level format av den.

 

Av en eller annen grunn klarte ikke windows og lage en "riktig" partisjon. Tror jeg så på alle settings i bios etc før jeg prøvde det.

Ok, skal prøve dette. Er ganske sikker på at jeg har en ultimate boot cd liggene hjemme et sted.

 

Her kan du laste ned et disk test program. Last det ned på en maskin som virker.

Så kopler du den hd som du har problem med, la oss si at du kopler den til en maskin som har 2 hd fra før, da kan du hekte av den ene og sette denne som du ikke finner ut av på denne plassen. Så kjører du dette fix test programmet, som vil fortelle deg om hva som er feil. Du må notere ned type hd, antall sektorer, størrelse og cyl.

 

http://www.hitachigst.com/hdd/technolo/dft/dft.htm

 

Når du har sjekket harddisken, så får du beskjed om det er feil på den, og eller der fins boot sektor på den.

 

Dette programmet kjører sannsynligvis dos. Men det gjør ingenting, du kan installere det på en 1/4 diskett som bootable. Sett disketten i din maskin når du har hektet den hd som er feil på. Da kan du starte opp maskinen mens disketten står i floppy stasjonen- så vil den starte opp hd test programmet.

Metoden å lage en bootable diskett finner du på min datamaskin. Høyreklikk diskettikonet.

 

Slik oppretter du en oppstartsdiskett for MS-DOS

Oppstartsdisketten for MS-DOS lar deg starte i MS-DOS.

 

Sett en diskett i diskettstasjonen på datamaskinen.

Åpne Min datamaskin, og velg deretter diskettstasjonen.

På Fil-menyen peker du på navnet til diskettstasjonen og klikker Formater.

Under Formateringsalternativer klikker du Gjør dette til en oppstartsdiskett for MS-DOS.

Klikk Start.

Viktig!

 

Når du oppretter en oppstartsdiskett for MS-DOS, slettes all informasjon på disketten.

Obs!

 

Hvis du vil åpne Min datamaskin, klikker du Start, og deretter klikker du Min datamaskin.

Oppstartsdisketten for MS-DOS lar bare systemet starte i en MS-DOS-ledetekst.

Her er en link til info om HD for XP og Vista.

http://www.seagate.com/www/en-us/support/t...ing_assistance/

 

BmOnline

 

ps:

Hadde jeg hatt den hd din, så kunne jeg testet den med en gang. Jeg har disse verktøyene liggende på disketter. I tillegg har jeg et program på maskinen som heter BitMagic,Pq hvor jeg kan endre type formatering mens maskinen går. Det er et meget bra program for å finne ut av hd og partisjoner, oppstartsektorer m.v.

 

Om noen har to hdd koplet med bootsektor opp mot bios, så kan du ha det, men da må man disable den som man ikke ønsker å bruke. Den blir likevel synlig i MIN datamaskin og du kan benytte den. Og om du så bytter om i Bios, dvs disabler f.eks C og aktiverer H, så går det utmerket.

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...